Binas tabel 51, wie oh wie helpt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Slotty

Binas tabel 51, wie oh wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 17:58

nou, ik snap er niks meer van... :o

Ik ben bezig met scheikunde waarvan ik een repetitie heb, die ik voldoende móet maken.
Daarvoor moet ik o.a. overweg kunnen met binas tabel 51. Maar ik snap het niet meer, de ene keer kom ik eruit. Dan gebruik ik die manier voor de volgende som en klopt het weer niet, dan is alles net andersom. En zo de hele tijd opnieuw :+

Dus is er iemand die begrijpt hoe ik hem moet lezen? En wat het betekend als K toeneemt/afneemt?

klein voorbeeld: N2 (g) + 3 H2 (g) <=> 2 NH3 (g)
in de binas staat: (T=298K) K= 6,8 x 10^5 (T=500K) K= 2,0 x 10^-1 (T=750K) K= 1,2 x 10^-4 (T=1000K) K= 3,0 x 10^-6

hoe kan het dan dat volgens mijn antw. boek: "blijkt dat de naarmate de temperatuur toeneemt, K afneemt. *snap ik nog* Het evenwicht verschuift naar de endo-kant. *is dat omdat geldt: temp omhoog= naar endo en temp omlaag= naar exo? of heeft dat er niks mee te maken?* Dus de vorming van NH3 (reactie naar links) is endotherm." :?
uit: chemie overal sk vwo deel 2

Hellup! :P Alvast bedankt ;)

Slotty

Re: Binas tabel 51, wie oh wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 16:51

Ik heb trouwens geregeld dat ik een week uitstel krijg, en dan ik dus nog tijd heb om vragen te stellen :)

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:09

Wat je zegt over temp omhoog = naar endo en temp omlaag = naar exo klopt inderdaad, want als de temperatuur omhoog gaat, voer je meer energie toe, dus de endotherme reactie in het evenwicht is in het voordeel.
Dat laatste gedeelte snap ik ook niet helemaal, aangezien er staat dat de vorming van NH3 de reactie naar links is.. In mijn ogen is dat toch echt de reactie naar rechts haha!
Weet je toevallig ook hoe K berekend wordt? Dan kan ik het misschien uitleggen, heb zelf nog nooit met deze tabel hoeven werken, dus probeer het nu een beetje uit te vogelen.. ;)
In principe werk je met constanten en evenwichten namelijk altijd met een evenwichtsvergelijking aan de hand waarvan je makkelijk kunt zien wat toeneemt en wat afneemt als de constante verandert of andersom (bijv. bij zuur-base reacties).