Lyte schreef:Met in de paarden werken bedoel ik niet als stalhulp/groom maar vooral als instructrice/handel en rijden.
Je zou dus met name voor jezelf willen beginnen maak ik daar uit op?
Heb je de financieen voor eigen stallen? Zo niet dan moet je gaan huren.
Lesgeven kan op locatie, maar hou er rekening mee dat je veel klanten moet hebben om daar je dagelijkse inkomen uit te halen (inclusief je beladtingafdracht en de echt broodnodige verzekeringen voor als je uitvalt wegens ziekte, ongeval of misschien... zelfs permanent door de val van een paard?)
Handel is (zeker momenteel) geen haalbare kaart. Ik zou dan eerst kijken hoe het verder gaat met de kredietcrisis want de hele handel gaat op zijn kont nu.
Rijden hangt af van je capaciteiten en vooral contacten. Ik zou zoiets rustig opbouwen, adverteer er mee, biedt je aan bij kennissen, en zie eens wat er op afkomt.
De meeste mensen die ik ken doen het als bijverdienste naast een halftijdse baan.
Daarnaast wil ik aanhalen: wat als je van een paard afvalt en niet meer kunt rijden? Ik heb zelf een slechte rug gekregen, kan inmiddels weer rijden maar heb twee jaar niet eens rechtop op mijn paard kunnen zitten en kon gisteren ook moeilijk lopen nadat ik wat felle bokken had moeten uitzitten (gelukkig de laatste van die dag). Maar goed, op sommige dagen loop ik als een oud wijf en zeker de paarden boven de 1.70 zijn niet altijd makkelijk meer te bestijgen. Op je zeventiende kun je nog een kledingwinkel in of bij de supermarkt achter de kassa, op je dertigste ben je te duur, dan moet je iets achter de hand hebben.