geen stufi meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

geen stufi meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 17:46

Omdat ik voor mijn huidige opleiding 1,5 jaar een andere studie heb gedaan, stopt mijn studiefinanciering in Mei.
Nou moet ik nog wel ruim 1 jaar, ik vroeg me af hoe andere mensen dit aanpakken, geld lenen voor je studie bij de IBgroep?
Of zoveel werken dat je dat kan betalen?

Mandyy

Re: geen stufi meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:51

Ik krijg het laatste jaar van m'n opleiding ook geen stufi meer.
Ik ga den lenen bij de IBgroep. :j

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:23

Ik heb ook een tijdje gestudeerd zonder stufi. Wat zeg ik, een tijdje... eigenlijk 3 jaar. ;) Ik heb in die tijd wel een 0-lening gehad, zodat ik mijn OV hield en in lastige periodes wat bijgeleend. Verder heb ik het bekostigd door ernaast te werken en omdat mijn ouders ook wel wat wilden bijdragen. Ik had wel een goedkope kamer en een studie waarnaast ik nog 2 dagen kon werken, anders was het financieel niet gelukt denk ik.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:42

Ik heb nu in mijn afstudeerjaar geen stufi meer.
Ik moest alleen mijn afrondende stage eigenlijk nog dus ik heb het eerste deel van het jaar geleend, nu heb ik eindelijk een baan die ik als stage in kan zetten en nu ga ik mijn lening ook afmelden :D

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:46

Ik heb ook vanaf oktober geen stufi meer gehad, omdat ik ook een jaar wat anders heb gedaan op hbo. Heb wel een nul-lening.
Ik had tot november een goed bijbaantje en spaarde aardig wat/gaf niet bijzonder veel uit en woon nog thuis.
Momenteel ben ik bezig met afstuderen en krijg dan wel stagevergoeding gelukkig.
Succes!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 20:09

ik vroeg me ook nog af hoe dat werkt met lenen bij de ib.
Nu leen ik af en toe ook wat bij als dat nodig is, maar kun je als je geen stufi meer ontvangt dat ook nog gewoon op dezelfde manier doen? Gewoon op internet de hoogte van je lening per maand veranderen?

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:01

Ik heb nu 5 maanden zonder stufi moeten studeren, wel klein beetje geleend en 2 dagen gemiddeld erbij gewerkt.
Nu ga ik nog 3 jaar studeren dus ook zonder stufi, probeer zoveel mogelijk te werken maar mocht t niet gaan dan toch maar lenen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:28

Vincentlover, je mag normaal gesproken 4 jaar stufi ontvangen, en daarna nog 3 jaar lenen en een ov-kaart hebben. In die 3 jaar, kun je nog gewoon op Mijn IBG of hoe dat ook precies heet, en dingen aanpassen e.d.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:27

Let wel op dat je, als je nog OV krijgt vanwege je nul-lening, je wel je OV terug moet betalen als je teveel verdient.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 17:56

en wat is dan teveel?

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:07

Dan moet je even www.ib-groep.nl staan, daar staan de precieze bedragen. Als je in een maand over dat bedrag heen gaat, moet je je stufi (dus ook 0 -lening en OV) per de 1e van die maand stopzetten.

Dit jaar was het iets van 12.800 euro per jaar, bruto. Als je nog fulltime studeert, zul je daar dus niet zo snel aankomen.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:12

Ik volg mijn opleiding nu ook bijna 4 jaar, en over een paar maanden wordt het kraantje ook dicht gedraaid :P
Ik ben nu bezig met wat verplichte punten, en daarna hou ik nog enkele maanden over voor het afstuderen. Natuurlijk moet ik wel in de zomervakantie doorwerken, maar als het me niet lukt, moet ik dan wel een paar maanden bij lenen, samen met OV.
Maar ik vindt het zelf allemaal nog wat vaag :S en soms wordt ik ook niet wijzer van de website. Soms stuur ik dan wel zo'n email naar IB-groep, maar vaak copy-paste ze gewoon wat op de website staat, en zeggen; vermaak je er maar mee lol. -_-' Zucht de stress!!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:19

doe je MBO? vraag dan even of je in aanmerking komt voor een prestatiebeurs :j

toen ik in Leiden begon in het 3e jaar nadat ik in hengelo in het 3e jaar was gestopt zou ik nog 6 maanden stufie krijgen.
heb toen gebeld met de IB groep en omdat ik MBO doe kwam ik in aanmerking voor een prestatiebeurs en krijg ik gewoon stufie tot het eind van mijn opleiding

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 19:38

nee ik doe HBO....
ja indd, van de ibgroep krijg je niet echt duidelijke antwoorden terug....

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:48

gewoon even bellen, is vaak veel makkelijker :j

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:42

Je mag in totaal maar 4 jaar stufi? :\

En als je nou 4 jaar MBO hebt gedaan en daarna nog 4 jaar HBO wilt doen? Dan krijg je niets? :=

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:46

Maar 4 jaar stufi? Dat is nieuw voor mij!
Dat zou betekenen dat ik in het laatste jaar van mn opleiding alles zelf moet betalen :=

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 12:54

ja dat is zo :)
Ik moet ook vanaf Mei en het volgende schooljaar alles zelf gaan betalen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:08

Martine_R schreef:
Je mag in totaal maar 4 jaar stufi? :\

En als je nou 4 jaar MBO hebt gedaan en daarna nog 4 jaar HBO wilt doen? Dan krijg je niets? :=

Volgens mij krijg je als je vanaf heb MBO komt, nog 4 jaar voor je HBO? Of zit ik er nu helemaal lang?

Ik heb ondertussen mn eerste HBO afgerond in 3,5 jaar en nu nog jaartje bezig met andere studie. Hiervan krijg dus nog maar een half jaar. Ga de 0-lening gebruiken, verder werken en gelukkig wil vader ook wel bijspringen als nodig is. Woon overigens nog wel thuis, dus ook niet bijster veel kosten.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:49

Als je een niveautje omhoog gaat, is er geloof ik wel een regeling om nog wat extra te krijgen.

Verder krijg je op het mbo ook niet altijd vier jaar, omdat je vaak al voor je 18e begint en pas vanaf je 18e stufi krijgt, dus dan zijn je jaren niet altijd op.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:13

4 jaar MBO > 4 jaar HBO is idd 8 jaar stufi, maar niet van HBO naar unief.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:51

Idd....... MBO-HBO krijg je wel dubbele stufie.

Ik heb HBO gedaan en doe nu unie en krijg helemaal noppes, alleen OV (en ook dat is max. 3 jaar). Ik leen bij de IBG.