Hoe te leren voor je eindexamen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jaduuh

Hoe te leren voor je eindexamen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 12:45

Ik heb over twee weken een Biologie Olympiade, wat inhoud dat ik álle examenstof voor biologie over twee weken al moet kennen. Nou ben ik uiteraard maar blijven uitstellen en andere dingen gaan doen, omdat ik geen flauw idee heb waar ik moet beginnen en vooral hóe ik 't moet gaan leren.

Nu de vraag aan jullie: Hoe hebben jullie je examens voorbereid?

joyce2

Re: Hoe te leren voor je eindexamen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:48

Ik heb toevallig over 2 uurtjes theorie examen van de motor.

Hoe ik het aan heb gepakt (en dit deed ik ook op school), is eerst het boek een keertje doorlezen. Daarna achter de computer of met een schriftje het boek nog een keer doornemen en dan een soort van uittreksel maken van die dingen die je niet goed snapt. Dat kan je dan een paar keer doornemen en ezelsbruggetjes maken ed en het zou natuurlijk ideaal zijn als je nog wat oefen toetsen kan maken, zodat je jezelf kan testen of je alles wel weet. Of laat iemand je overhoren! De vragen die je met de oefentoets/overhoring fout hebt, schrijf je weer duidelijk op bij je uittreksel. Zo kom je dus achter je "zwakke punten" en bij mij werkt dat perfect! (althans, hoop dat het dit keer weer werkt, haha)

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 12:51

Dat klinkt inderdaad ontzettend handig. :D
Succes zometeen met je examen! ;)

Ik heb van die Samengevat boekjes met alle examenstof in 't kort. Zou 't voldoende zijn om die door te nemen of moet ik echt al m'n oude boeken (die heb ik niet eens meer geloof ik..) uit de kast halen?

*herinnert zich dat ze alle oude samenvattingen heeft bewaard.
Die zijn vast ook wel handig. :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:52

K heb vorig jaar eindexamen gedaan (en dit jaar weer :P ) en voor Biologie is t inderdaad heel lastig om ergens te beginnen. Olympiade hebben wij geloof k ook gedaan in de 5e en daar is eigenlijk ook niet voor de te leren. Je hebt 4 boeken (Biologie voor jou in ieder geval wel) dus om nou die 4 boeken door te lezen gaat ook een beetje ver. Je kan evt. het boekje Samengevat kopen, daar staat alle stof samengevat in uitlegd. Ik heb uiteindelijk voor mn eindexamen bio bijna niks gedaan, maar wel gehaald met een 7,1! :)

Inderdaad dus samengevat goed doorlezen (vooral dingen waarvan je denkt huh dat hebben wij niet gehad) en oude aantekeningen of samenvattingen. Je denkt dat je veel niet meer weet, maar als je eenmaal bezig bent denk je he dit hoort bij dat enz. :P

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:53

Oefen examens maken :j
En vooral samenvattingen leren
Succes!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:03

Jaduuh schreef:
Ik heb over twee weken een Biologie Olympiade, wat inhoud dat ik álle examenstof voor biologie over twee weken al moet kennen. Nou ben ik uiteraard maar blijven uitstellen en andere dingen gaan doen, omdat ik geen flauw idee heb waar ik moet beginnen en vooral hóe ik 't moet gaan leren.

Nu de vraag aan jullie: Hoe hebben jullie je examens voorbereid?

Inmiddels is dat weer een paar jaar geleden (2005).
Bij mij was biologie mijn allerlaatste centraal examen. Ik stond er al best goed voor, maar ik was zo stom om een dag van tevoren te gaan zitten rekenen wat ik moest halen om te slagen.
Volgens mij moest ik een 2 halen, en hoewel ik biologie een leuk vak vond, zou ik er na mijn eindexamens toch niets meer mee gaan doen. Ik ben die middag dus lekker gaan zwemmen.

Achteraf bleek bouwkunde toch niets voor mij te zijn, dus nu studeer ik...biologie, in Wageningen.

Over het voorbereiden: Hebben jullie de volledige examenstof al behandeld op school, of zijn er nog onderdelen van de stof die je niet hebt gehad? Als je alles hebt gehad, probeer dan vooral veel te herhalen. Maak veel oude examens, en neem die delen die je niet goed snapt of niet meer weet extra door. Vraag eventueel aan je docent hoe dingen zitten en of hij nog vragen heeft die wat dieper gaan dan de standaardexamenvragen. Zeker voor de Olympiade is dat aan te raden.

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:20

Hmm, ik heb vorig jaar examen gedaan en Biologie heeft me inderdaad wat kopzorgen bezorgd. Zeker omdat ik toen al wist dat ik Biologie zou gaan studeren :=
Maargoed, ik ben begonnen bij het begin, hoofdstuk 1. Die dingen waren meestal nog wel vrij simpel en heb ik alleen doorgelezen. Toen ik de moeilijkere processen enzo tegenkwam ben ik die gaan samenvatten, of maakte ik er een tekening van (hielp heel goed!). En zo dus langzaam van voor naar achter. Als ik iets niet snapte sloeg ik er Samengevat op na, en die gebruikte ik later ook om nog eens te kijken wat er ook al weer allemaal bij de stof hoorde zonder dat ik al die boeken nóg een keer moest gaan lezen. Verder heel, heeel veel geoefend met proefexamens, als ik iets niet snapte weer in Samengevat doorgelezen.. Uiteindelijk een 6,3 gehaald doordat het heel veel 'logisch nadenk' vragen waren en niet zozeer dingen die je letterlijk had geleerd :\
Alleen samengevat heb je voor de olympiade denk ik wel genoeg aan, daarbij krijg je heel veel vragen waarbij je logisch moet nadenken aan de hand van een verhaaltje, niet van die vragen die je moet weten.. Voor je examen is het denk ik niet genoeg en zou ik zeker je boeken erbij pakken.. Oh, en een keer een oude olympiade maken? :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:50

Samengevat boekjes bestellen.
Die doorlezen, dingen die je moeilijk vind, terug zoeken in je gewone schoolboeken, waar het duidelijk staat uitgelegd.
Oefenexamens maken.

Ik deed het geloof ik dan ook nog per onderwerp. Dus je hebt bijv. het onderdeel 'DNA en Erfelijkheid' bij biologie. Dan ging ik dat hoofdstuk lezen in Samengevat, en dan dat onderdeel van het examen maken. Nakijken, herhalen wat ik fout had gemaakt. En volgend onderwerp.

Annettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:03

Oefenexamens maken, en dus te weten komen wat de belangrijkste dingen zijn om te leren. Kortom; hoofd- en bijzaken scheiden.