Soliciteren met e-mail?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Soliciteren met e-mail?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 16:56

Hallo,

Ik wil graag soliciteren bij een restaurant, voor in de bediening.
Ze zijn op maandag en dinsdag gesloten dus langs gaan kan nu niet..
Ik weet niet of ze de telefoon opnemen maar eerlijk gezegt durf ik niet te bellen :o Heb belangst..
Nu kan ik ze wel mailen, maar dat is niet echt persoonlijk.. Maar wel het liefste wat ik nu zou doen..
Wat zouden jullie doen?

En wat moet ik zeker niet in mijn solicitatie''mail'' vergeten?

Schuur_

Re: Soliciteren met e-mail?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:58

Wachten tot woensdag en persoonlijk langsgaan?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:59

Ik solliciteer ook vaak per mail. Maak een sollicitatiebrief in Word en apart je CV in Word.
Eventueel kan je ook de brief en cv printen en per post versturen maar de meeste bedrijven vinden per e-mail ook makkelijker.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:01

Solliciteren per mail wordt heel vaak gedaan, ik zou een leuke, sprekende foto van jezelf bij je cv plakken en een leuke brief schrijven en op de mail doen!

steeff2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:01

Ik zou ook wel graag willen weten wat er allemaal in een solliciteerbrief zou moeten staan. Heeft iemand misschien een voorbeeldje ofzo? Een CV heb ik niet echt want ben pas 16

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:04

Op google kan je een hele hoop goede voorbeelden vinden ;)

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:06

Ik zou mensen die per mail solliciteren niet aannemen... Persoonlijk voorbij gaan of bellen is veel beter.
steeff2, heb je helemaal geen werkervaring? je moet gewoon alles erop zetten, ook al heb je maar 1 of 2 dingen gedaan. Een groot CV verwacht niemand van een 16 jarige. ;)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:07

Per mail solliciteren wordt tegenwoordig erg vaak gedaan hoor, ook in het bedrijfsleven is dit helemaal niet meer raar of onpersoonlijk. Het is inderdaad zelfs makkelijker, geen oud papier meer, veel milieuvriendelijker :+

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 17:09

Ga toch maar eens mailen dan :=

steeff2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:10

Nativa schreef:
Ik zou mensen die per mail solliciteren niet aannemen... Persoonlijk voorbij gaan of bellen is veel beter.
steeff2, heb je helemaal geen werkervaring? je moet gewoon alles erop zetten, ook al heb je maar 1 of 2 dingen gedaan. Een groot CV verwacht niemand van een 16 jarige. ;)

ik heb wel werkervaring, werk nu zo ongeveer een jaar bij een café/restaurant. Moet je dit er dus ook allemaal bij zetten?

Ik heb vanochtend toevallig een sollicitatiemail naar een sportschool gestuurd waar ik wil gaan werken en heb dit er wel bij gezet. Ik heb gezegd dat ik een sportieve vrolijke meid ben en wanneer ik graag zou willen werken enzo. Heb er gewoon iets nets van gemaakt. Ik weet alleen nooit zo goed wat ik er boven moet zetten. Hallo vind vind ik zo schraal, maar geachte heer/mevrouw vind ik ook nou weer niets voor een 16 jarige en klinkt zo standaard, of is dit gewoon het beste?

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:10

Als het een vacature uit de krant is zou ik niet zo langs gaan maar even bellen voor wat info en er dan een brief uitdoen, al dan niet over de mail.
Als je niet goed durft te bellen zet dan even wat punten op een rij over wat je wil weten over het bedrijf en als de preciese functie omschrijving er niet bij staat dan kan je daar ook naar vragen.
Daarna kan je gewoon een brief sturen.
Ik heb ook gesolliciteerd over de email ivm tijdgebrek omdat ik de vacature pas laat onder ogen kreeg en ik ben gewoon aangenomen hoor. Zo te horen hier boven komt dat steeds vaker voor, is best modern...

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:12

Google even, daar is genoeg te vinden.
Toch gewoon beginnen met geachte Dhr/Mevr huppeldepup,
In de krant van 13 febr zag ik u advertentie die mij erg aansprak want blabla

steeff2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:14

Oke, dankjewel!!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:19

Heb zelf jaren in horeca gewerkt en langsgaan is toch het meest gebruikelijke... Ze willen namelijk graag weten wat voor vlees ze in de kuip hebben en of je een beetje representatief bent.

Voor werken in de horeca moet je trouwens niet verlegen zijn en makkelijk op mensen afstappen... En je moet ook wel de telefoon aan kunnen nemen voor reserveringen. Bedenk je wel of je dan wel geschikt bent voor dit werk.

Bedenk ook dat collega's onderling in de horeca soms wat ruw met elkaar omgaan. Vooral keukenpersoneel heeft hier een handje van. Ook daar moet wel tegen kunnen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:24

Nativa schreef:

En jij denkt dat het goed overkomt bij een bedrijf als je langskomt met de mededeling dat je solliciteert naar de functie van kok, directiesecretaresse of beleidsmedewerker juridische zaken? Een bedrijf zit helemaal niet te wachten op al die belletjes en bezoekers, ze hebben wel wat beters te doen. Bovendien heb ik zelf ook wel wat beters te doen dan langs gaan, werken bijvoorbeeld :+.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:32

Mijn ervaring is dat het bij open sollicitaties in winkels en horeca, gebruikelijk is om je persoonlijk aan te melden en te informeren naar vacatures. Voor kantoorfuncties is mail gebruikelijk, maar wordt ook vaak aangeraden om eerst te bellen met de vraag of het bedrijf mogelijkheden voor je heeft, omdat je jezelf dan al gepresenteerd hebt.
Op advertenties is mail tegenwoordig meer gebruikelijk dan brieven, tenzij er uitdrukkelijk om gevraagd wordt.
Als zestienjarige al je bijbaantjes in het verleden melden, en er cursief onder zetten wat je taken waren zodat je aannemelijk kunt maken dat je daar al ervaring hebt opgedaan die zinvol is voor je nieuwe baan.

En niet onbelangrijk: het is soLLiciteren. ;)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:37

daniella74 schreef:
Nativa schreef:

En jij denkt dat het goed overkomt bij een bedrijf als je langskomt met de mededeling dat je solliciteert naar de functie van kok, directiesecretaresse of beleidsmedewerker juridische zaken? Een bedrijf zit helemaal niet te wachten op al die belletjes en bezoekers, ze hebben wel wat beters te doen. Bovendien heb ik zelf ook wel wat beters te doen dan langs gaan, werken bijvoorbeeld :+.

De praktijk leert dat er in bepaalde bedrijfstakken niet wordt gesolliciteerd met brieven. In de transportsector bijvoorbeeld, gaat alles altijd via via weet ik. Even een belletje, een praatje en dan hoor je wel of je bent aangenomen. Mijn ervaring is dat het in de horeca ook zo gaat. Vaak vragen ze wel om een CV, maar een brief is er zelden bij ons binnengekomen in ieder geval.

Voor kantoorbanen is het natuurlijk wél heel gebruikelijk om een brief te sturen.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:38

Heb toevallig vandaag nog gesolliciteerd, ook per e-mail, er stond een email adres bij, of ik moest een brief sturen... Nou doe mij die email maar. Ik heb voorheen wel eens geprobeerd te bellen (voor ander werk hoor), maar dan zeggen ze alsnog dat je een email moet sturen, of dat de baas er niet is, dus jaa...

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:00

daniella74 schreef:
Nativa schreef:

Als jij nu eerst even gaat lezen voor wat voor soort baan hier gesolliciteerd wordt.
Als je een BIJbaan in de horeca zoekt in de bediening is het gebruikelijk om langs te gaan en je gezicht te laten zien, dan heb je véél meer kans om aangenomen te worden.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:08

Ik kan prima lezen, hoef jij je totaal geen zorgen om te maken ;).

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 21:04

Ik ben vandaag toch maar even langs geweest, en ik kan zaterdag beginnen voor proef ! :D

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 08:34

Goed dat je lang gegaan bent.
Veel succes :D