Mindmapping

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Mindmapping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 21:11

Ik ben hard op zoek naar methodes om mijn leerstof het best te onthouden, ik heb nu mindmapping gevonden en het lijkt me wel interessant om het te kunnen gebruiken.
Zijn er bokkers die hier gebruik van maken? Zoja, hoe doe je dat en helpt het echt?

Urielle

Re: Mindmapping

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 08:57

Ik leer deels met mindmaps :j
Met begrippennetten en boomstructuren.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:18

Ik gebruik het ook, het is mijn manier om de stof te leren.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:54

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 11:29

En hoe stel je het precies op? Ik heb ooit een mindmap moeten opstellen en dat was écht mijn ding niet, misschien deed ik het fout? Daarom dat ik het eens opnieuw wil proberen :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:04

Je kunt bijv. een woordspin maken:

Bijvoorbeeld een hoofdstuk over politiek: politiek in het midden, erom heen partij (waaromheen je dan weer CDA, PvdA... kunt zetten), landelijk/provinciaal/gemeentelijk, debat, grondwet, tweede kamer, ministers, noem maar op... Als je dat logisch ordent, kun je bij het maken van toetsen of tentamens zo je getekende blad voor je halen. Hmmm, er ging van politiek een wolkje naar links en er zaten drie bolletjes aan... o ja!

Je kunt oorzaak-en-gevolg-schema's maken:
Landbouwsurplus > mensen hebben reserves > handel komt op > mensen verzamelen zich op markten > markten groeien uit tot de eerste steden.

Je kunt schematisch werken met plaatjes.

Je kunt een boomschema maken als je iets hebt met veel onderverdelingen. Je maakt een schema met vertakkingen.
Schoolvakken, onder te verdelen in alfa, beta en gamma.
Alfa onder te verdelen in moderne talen en oude talen. Moderne talen Nederlands, Engels, Duits, Frans en Spaans. Oude talen Latijn en Grieks.
Beta onder te verdelen in wiskunde (wiskunde in A en B), natuurkunde, scheikunde, biologie, techniek.
etc.

Je kunt tabellen maken, werken met pijlen, werken met gedachtenstreepjes
etc.

Het gaat er om dat het kort en schematisch is, zodat je grote lappen tekst kunt ordenen in je hoofd.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:11

Ik pas het ook regelmatig toe, daarnaast moet ik voor mijn opleiding ook trainingen ed. kunnen schrijven waarbij mindmapping een veel gebruikte methode is!

Als je tips nodig hebt, kan je me altijd PB'n (te lang verhaal om hier neer te zetten en heb ook nog wel overige documentatie over bv leertrainingen ed.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:28

Hmm, ik gebruik het met name voor brainstorms en conceptontwikkeling. Eigenlijk nooit bij stil gestaan dat je 't ook kunt toepassen op leerstof...

_Eline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:18

Wij moeten voor literatuur op school altijd mindmaps maken over de boeken. Symbolen, motieven, thema's etc komen daar allemaal in voor. :)

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:20

wij gebruiken op school ook mindmappen
Het helpt wel , maar wij schrijven steekwoorden op en schrijven dan gevolgen enz op. Als je bijvoorbeeld nog nooit wat over het onderwerp hebt gelezen is het niet echt handig als je aleen maar steekwoorden opschrijft

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:23

Ik zet de titel van het boek of het stuk tekst wat ik moet leren in het midden van een vel papier met een cirkel er om heen.

Daarna schrijf ik daaromheen kreten die ik ook omcirkel en op de lijntjes naar de cirkels met kreten toe schrijf ik ezelsbruggetjes.

Hoe je een mindmap maakt is heel persoonlijk, het werkt juist goed omdat je zowel je rechter (creatieve kant) als je linkerhersenhelft (leer kant) gebruikt omdat je schrijft en tekent. Als je hersenhelften samenwerken, dan is het makkelijker om dingen te onthouden. Het vergt overigens wel wat oefening om er echt goed in te worden :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:31

Ik vind het zelf meestal (te) chaotisch, ik hou van lineaire ordening (lijstjes) :)
Maar dat zal per persoon verschillen. Een aantal dingen van mindmapping viond ik wel nuttig: vooral het noteren van associaties en herkenningspunten. Kleuren en icoontjes kunnen ook beslist nuttig zijn om dingen beter te onthouden. Maar uiteindelijk vind ik lijsten zelf prettiger werken en die kan ik ook veel sneller overzien.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:08

Misschien is het programma Sparkspace wel fijn voor je, een programma om mindmaps mee te maken op de pc. :) Ik heb geholpen met rt en in de huiswerkbegeleiding gezeten en daar werd dit programma gebruikt.
Voor vragen erover evt. kun je me een pb'tje sturen. :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:03

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:13

Ik vind mindmappen echt een geweldige uitvinding :j..
Super handig om lappen tekst goed te kunnen samenvatten en te onthouden.

Ik raad je wel aan om het schrijvend te doen en niet via de computer, want door te schrijven onthoud je meer :j

Edit:
http://i113.photobucket.com/albums/n212 ... oto708.jpg
Zo zien mijn mindmaps er meestal uit :')

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:15

@ Ier: onthoud je het dan door te schrijven/maken of is het echt bedoeld om te leren?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 19:17

Misser schreef:
@ Ier: onthoud je het dan door te schrijven/maken of is het echt bedoeld om te leren?

Dezelfde vraag, ik zou er echt niet aan uit kunnen :=

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:19

Ik vind het een ramp wij moeten het op school bij kunstvak ook! En ik wordt er zo ontzettend ziek van dat wil je niet weten!!! maarja, goed. als je het fijn vind moet je het natuurlijk doen, maar het is zo ontzettend ononverzichterlijk!

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:14

Ier schreef:
Ik vind mindmappen echt een geweldige uitvinding :j..
Super handig om lappen tekst goed te kunnen samenvatten en te onthouden.

Ik raad je wel aan om het schrijvend te doen en niet via de computer, want door te schrijven onthoud je meer :j

Edit:
http://i113.photobucket.com/albums/n212 ... oto708.jpg
Zo zien mijn mindmaps er meestal uit :')

Hey, eindexamenstof van vorig jaar :D

Ik had echt nog nooit van mindmapping gehoord. Maar ik denk dat ik het te chaotisch vind, maar misschien lijkt dat ook wel zo omdat ik het niet zelf gemaakt heb. In mijn eigen rommel kan ik wel altijd alles prima vinden.

Oorzaak en gevolg relaties kan ik meestal zelf wel bedenken, als ik ze een keerheb gehoord vind ik ze meestal logisch en onthoud ik ze wel. Als ik ze niet logisch vind, vind ik dat zo opmerkelijk dat ik ze daardoor wel onthoud. De rest doe ik door lezen en inprinten in mn geheugen, ik weet niet of ik een fotografisch geheugen heb, maar ik kan dingen wel vaak terughalen op die manier. Als ik veel dingen moet onthouden bijvoorbeels 6 manieren van iets dan onthoud ik gewoon de eerste letters en schieten de woorden zelf me wel te binnen op het tentamen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:33

Misser schreef:

Ik onthoud het door zo'n mindmap te maken. :j
Komt denk ik omdat je bepaalde verbanden gaat leggen tussen bepaalde gebeurtenissen (bij geschiedenis tenminste)