Sinds 2,5 maand ben ik TNT postbezorger, vier dagen in de week. Vlak voor de kerst ben ik ingewerkt. Betere tijd om te beginnen kan niet.
Ik heb collega's die dit werk al dertig jaar doen, maar werken als postbode is lang niet meer zoals het was. Niemand heeft nog een 'eigen' wijk, je wordt in principe overal ingezet. Natuurlijk kies je er zelf voor om dit werk te doen, het is vaak ook hartstikke leuk vind ik. Hoewel er behoorlijk geklaagd kan worden bij de postbode die toevallig net langskomt - soms terecht, lang niet altijd - maak je af en toe ook een gezellig praatje en is het lekker om een paar uurtjes buiten te zijn. Behalve op een dag als gisteren!!Mijn rechterhand na drie uur bezorgen in regen, wind en sneeuw. Ik ben zeker geen pluisje, maar dit deed ECHT pijn toen het ging ontdooien!

Er wordt best veel geklaagd over TNT. Hoewel ik persoonlijk alleen goede ervaringen heb, worden er absoluut ook slordige fouten gemaakt. Dat zal ik niet ontkennen. Maar dit topic is voor de andere kant van het verhaal. Namelijk dat veel postbezorgers wél hun best doen. En wind, regen en kou trotseren om iedereen blij te maken met mooie kaartjes, bol.com-dvd's, tijdschriften en af en toe een vervelende blauwe envelop.
Dit topic is om je respect uit te spreken voor DIE postbode!
En een paar tips...
- Heb je eigenlijk voorrang in het verkeer, terwijl een fietsende postbode je nadert; het kan geen kwaad om die even voor te laten gaan zodat hij/zij niet hoeft te stoppen en daarna weer met die zware fietstassen hoeft op te starten. Dat is namelijk echt bout, vooral bij slecht weer en wind.
- Zorg met glad/nat weer dat het stoepje/voetpad voor je deur ook echt veilig te betreden is. Dit is niet alleen voor jezelf fijn, ook de postbode kan veilig haar/zijn werk doen. Ik heb - ondanks goede schoenen - mijn nek verschillende keren bijna gebroken.

- Check eens bij je eigen brievenbus of die eigenlijk wel fijn is. Met één hand! Krijg je de post er makkelijk door heen? Ook als het vrij dikke bundel is, of juist een heel dun velletje (reclame)? Bedenk dat de postbode best wat gewicht losse, schuivende post en daarbij soms ook reclamefolders met één arm draagt. Dan kan een 'moeilijke' brievenbus heel onhandig zijn. Ik heb mijn handen bovendien ook al een paar keer open gehaald aan de brievenbussen die naar binnen opengaan en sluiten als je je hand terugtrekt. Auw!!

Tja... als je dit werk zelf doet of hebt gedaan, bekijk je het ineens van een heel andere kant.
.
wat een fijne meneer!

Veel brievenbussen die zo zwaar gaan dat je je klauwen ertussen krijgt, en ja dat doet pijn

uit