Ik zit nu in het 1ste jaar Dierverzorging Niveau 3. (BOL-opleiding) Ik had er eerst over na zitten denken om de paardenhouderij/paardensport te gaan doen, maar omdat ik bang was dat ik daar nog niet genoeg ervaring voor had, heb ik dierverzorging gekozen, ook omdat mijn veld dan breder is, kan ik meerdere kanten op laat maar zeggen. Zo gezegd zo gedaan, naar een paar maanden kwam ik erachter dat ik de school echt vreselijk vond! Dus ik heb het met mijn ouders erover gehad dat ik toch maar de paardenhouderij wou gaan proberen, ik ben toen met mijn vader naar een voorlichting geweest, en ik had er een goed gevoel bij. Nu heb ik besloten om de paardenhouderij BBL-opleiding Niveau 3 te gaan doen. Ik ben ook veel meer een praktijk mens..
Omdat ik pas in Januari erachter kwam dat ik de paardenhouderij toch wou gaan doen, kon ik niet meer instromen, dus moest ik dit jaar afmaken. Dus toen dacht ik al, waar maak ik dit jaar voor af dan? Ik heb er toch niks aan!? Maar blijkt zo.. Dat als ik voor de algemene vakken(Wiskunde,economie,Nederlands,LLB(soort maatschappijleer) en biologie) een voldoende sta aan het eind van het jaar, ik daar voor kan slagen, en dan heb ik voor volgend jaar, met paardenhouderij vrijstelling voor die vakken. Dus ik dacht, toch nog iets om mijn best voor te doen dit jaar. Nu ben ik weer een paar weekjes verder, en ik heb er absoluut geen zin meer in! Ik heb in mijn 4-jarige VMBO opleiding de laatste 2 jaar geen wiskunde en economie meer gehad, en ik ben er al bagger in! Dus daar sta ik nu zowiezo een dikke onvoldoende voor, en ik weet gewoon van me zelf dat ik dat ook niet meer kan ophalen! Dus wat zou ik daar nog aan doen? LLB, daar houden we alleen maar ''discussies'' in de klas, in 1 woord, gewoon een stomme baggerles eigenlijk. Ik leer er niks!
Nederlands, nou dat gaat nog wel.. Misschien slaag ik daarvoor nog, en Biologie.. Mm.. Dat gaat opzich ook wel, terwijl ik daar ook een onvoldoende voor sta.Maar nu denk ik, wat doe ik daar nog!!?? Mn ouders betalen mmijn strippenkaarten, die giga duur zijn! En vooral voor een opleiding waar ik later niks meer mee doe.. Dus uiteindelijk komt het er op neer, dat mn ouders vooral veel moeten betalen terwijl ik er niks voor doe meer.
Echt om te janken, ik voel me dan ook zo schuldig tegenover mijn ouders, ze staan gelukkig wel achter me dat ik de paardenhouderij ga doen. Maar ik kan nu ook niet stoppen met dit jaar, want ik ben 16 en leerplichtig, dus nu kan ik nog wel gaan denken, ''Kom op Marthe! Zet je beste beentje voort de laatste paar maanden'' Maar ik weet gewoon van mezelf dat ik dit niet ga redden, ik weet het gewoon 100 procent zeker. Dus wat moet ik nou doen? Gewoon doorgaan? Overleggen met school.. Kan ik stoppen? Continu ''ziek zijn''? Wat ik nu al aardig vaak ben, maar mijn klasgenootje wordt daar ook niet zo blij van, en dan komt dat schuldgevoel weer op. Ooo, help Bokkers! Wat moet ik doen? Ik moest dit verhaal gewoon even kwijt, sorry.
En ik hoop dat jullie het een beetje snappen. 

, dit jaar óf volgend jaar. Waarom zou je het je dan volgend jaar niet zo makkelijk mogelijk maken? Oftewel, wat je nu allemaal doet, hoef je volgend jaar niet meer te doen!
Ik heb ook leraren voor de moeilijke vakken die leggen iets uit, en die verwachten gewoon van je dat je het snapt, terwijl je dat absoluut niet doet!
Iig erg bedankt voor jullie reacties.