Wat moet ik doen? Help!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

92smartie92

Wat moet ik doen? Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 13:55

Hallo,

Ik zit nu in het 1ste jaar Dierverzorging Niveau 3. (BOL-opleiding) Ik had er eerst over na zitten denken om de paardenhouderij/paardensport te gaan doen, maar omdat ik bang was dat ik daar nog niet genoeg ervaring voor had, heb ik dierverzorging gekozen, ook omdat mijn veld dan breder is, kan ik meerdere kanten op laat maar zeggen. Zo gezegd zo gedaan, naar een paar maanden kwam ik erachter dat ik de school echt vreselijk vond! Dus ik heb het met mijn ouders erover gehad dat ik toch maar de paardenhouderij wou gaan proberen, ik ben toen met mijn vader naar een voorlichting geweest, en ik had er een goed gevoel bij. Nu heb ik besloten om de paardenhouderij BBL-opleiding Niveau 3 te gaan doen. Ik ben ook veel meer een praktijk mens..
Omdat ik pas in Januari erachter kwam dat ik de paardenhouderij toch wou gaan doen, kon ik niet meer instromen, dus moest ik dit jaar afmaken. Dus toen dacht ik al, waar maak ik dit jaar voor af dan? Ik heb er toch niks aan!? Maar blijkt zo.. Dat als ik voor de algemene vakken(Wiskunde,economie,Nederlands,LLB(soort maatschappijleer) en biologie) een voldoende sta aan het eind van het jaar, ik daar voor kan slagen, en dan heb ik voor volgend jaar, met paardenhouderij vrijstelling voor die vakken. Dus ik dacht, toch nog iets om mijn best voor te doen dit jaar. Nu ben ik weer een paar weekjes verder, en ik heb er absoluut geen zin meer in! Ik heb in mijn 4-jarige VMBO opleiding de laatste 2 jaar geen wiskunde en economie meer gehad, en ik ben er al bagger in! Dus daar sta ik nu zowiezo een dikke onvoldoende voor, en ik weet gewoon van me zelf dat ik dat ook niet meer kan ophalen! Dus wat zou ik daar nog aan doen? LLB, daar houden we alleen maar ''discussies'' in de klas, in 1 woord, gewoon een stomme baggerles eigenlijk. Ik leer er niks! :o Nederlands, nou dat gaat nog wel.. Misschien slaag ik daarvoor nog, en Biologie.. Mm.. Dat gaat opzich ook wel, terwijl ik daar ook een onvoldoende voor sta.
Maar nu denk ik, wat doe ik daar nog!!?? Mn ouders betalen mmijn strippenkaarten, die giga duur zijn! En vooral voor een opleiding waar ik later niks meer mee doe.. Dus uiteindelijk komt het er op neer, dat mn ouders vooral veel moeten betalen terwijl ik er niks voor doe meer. |( Echt om te janken, ik voel me dan ook zo schuldig tegenover mijn ouders, ze staan gelukkig wel achter me dat ik de paardenhouderij ga doen. Maar ik kan nu ook niet stoppen met dit jaar, want ik ben 16 en leerplichtig, dus nu kan ik nog wel gaan denken, ''Kom op Marthe! Zet je beste beentje voort de laatste paar maanden'' Maar ik weet gewoon van mezelf dat ik dit niet ga redden, ik weet het gewoon 100 procent zeker. Dus wat moet ik nou doen? Gewoon doorgaan? Overleggen met school.. Kan ik stoppen? Continu ''ziek zijn''? Wat ik nu al aardig vaak ben, maar mijn klasgenootje wordt daar ook niet zo blij van, en dan komt dat schuldgevoel weer op. Ooo, help Bokkers! Wat moet ik doen? Ik moest dit verhaal gewoon even kwijt, sorry. :o En ik hoop dat jullie het een beetje snappen. ;)

:evaw:

Maddox

Re: Wat moet ik doen? Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:29

Het beste is ten eerste zoeken wat je wel leuk vindt; folders, open dagen en voorlichting. Je bent echt nog jong, een hele wereld ligt voor je open, vergeet dat niet!

Ten tweede zeg je dat je moeite hebt met wiskunde en economie, dat zijn/waren ook niet de makkelijkste vakken voor mij. Als je nog besluit deze vakken te doen zie het niet als "onmogelijk" maar eerder als een uitdaging, eventueel met extra begeleiding.

Heel veel succes in ieder geval!

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 17:06

Dat vergeet ik ook erg snel dat ik nog erg jong ben, dat is natuurlijk waar. Maar ik gooi nu ook sneller de pet naar deze opleiding, ''omdat ik toch stop'' ;) Dus ik heb ook niet echt een stimulerend gevoel.. En dan ben ik ook nog eens absoluut geen school mens. In ieder geval dank voor je reactie. ;)

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:10

Maar als je nu je best doet voor die vakken (zodat je nu ook voor niet meer voor niks naar school gaat) heb je er de komende jaren op je nieuwe school geen last van dat die vakken zo moeilijk zijn want je hebt dan vrijstelling!!!! Als ik jou was zou ik me nu op die vakken concentreren nu kun je er alle tijd in steken en straks heb je er ook weer andere vakken bij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:12

Heb je geen mentor, decaan of studiebegeider op school aan wie je dit probleem kan voorleggen?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:15

als je voor vakken die je nu krijgt op paardenhouderij vrijstelling kan krijgen betekent dat dat je dit jaar dus niet voor niets afmaakt.
Juist omdat je nu een onvoldoende erop staat moet je jezelf een knetterharde schop onder de kont geven en flink hard aan het werk dat je die achterstand van je vmbo inhaald!! Die vakken zijn volgend jaar écht niet ineens makkelijker!

Grijp dan nu juist de kans om díe vakken goed te doen dan heb je daar volgend jaar baat bij. Wellicht kan je die vakken dan volgend jaar gewoon nóg een keer doen en dan haal je mooi hogere cijfers.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:16

Die vakken moet je tóch doen :), dit jaar óf volgend jaar. Waarom zou je het je dan volgend jaar niet zo makkelijk mogelijk maken? Oftewel, wat je nu allemaal doet, hoef je volgend jaar niet meer te doen!

Schop onder je kont en gaan met die banaan! Je kan het!

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 17:20

Ik heb een mentrix, maar aan haar heb ik echt helemaal niks. Ik heb al aan haar alles uitgelegd, maar het enigste wat ik van haar te krijgen hoor is dat ik het niet redt als ik '' zo door ga'' Terwijl ze niét snapt dat ik die vakken absoluut niet kan, en ik heb er allang over na lopen denken dat ik me mooi op deze vakken kan concentreren, maar ik wordt er alleen nog maar nerveuzer van en het lukt ook gewoon niet, en ik ben niet zo iemand, dat als ik zeg dat ik het niet kan dat ik het uiteindelijk wel gewoon kan. Maar, als ik zeg dat ik het niet kan, dan kan ik het gewoon ook écht niet!! ;) Ik heb het al zovaak tegen mezelf gezegd dat ik het gewoon moet doen! En mezelf een schop onder me reet moet geven, en ik ben ook gewoon boos op mezelf geweest, ik zit ook te denken, nu heb ik elke dag school, volgend jaar maar 1 dag. Ik denk ook van mezelf dat ik het dan veel beter kan! En dat ik me er ook veel beter op kan concentreren, voor 1 dag school kán ik mijn best gewoon doen! Maar voor 4 dagen, dan heb ik van alles aan mijn hoofd.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:22

Ik ken het gevoel heel erg :o ..
Ik zit er over te denken om te stoppen met mijn opleiding en volgend jaar iets anders te gaan doen..

Maar ik kan ook echt geen motivatie meer vinden..
Het jammere is dat als ik stop, ik de rest van mijn schoolgeld terug moet betalen aan de IB, dus ik kan de rest van het jaar ook niet gaan werken..

maargoed, jij hebt net als ik een hele harde schop onder je kont nodig!!
Zeker als jij voor deze vakken vrijstelling kan krijgen zou ik zeggen: Ga ervoor!!
Zoals al gezegd is, of het nu dit jaar of volgend jaar is, je moet het toch doen..
Ook al haal je onvoldoendes, misschien leer je hier nog iets dat je volgend jaar kan gebruiken zodat je cijfers dan beter worden!

iig Succes, ik weet hoe moeilijk het is :=

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:02

92smartie92 schreef:
Ik heb een mentrix, maar aan haar heb ik echt helemaal niks. Ik heb al aan haar alles uitgelegd, maar het enigste wat ik van haar te krijgen hoor is dat ik het niet redt als ik '' zo door ga'' Terwijl ze niét snapt dat ik die vakken absoluut niet kan, en ik heb er allang over na lopen denken dat ik me mooi op deze vakken kan concentreren, maar ik wordt er alleen nog maar nerveuzer van en het lukt ook gewoon niet, en ik ben niet zo iemand, dat als ik zeg dat ik het niet kan dat ik het uiteindelijk wel gewoon kan. Maar, als ik zeg dat ik het niet kan, dan kan ik het gewoon ook écht niet!! ;) Ik heb het al zovaak tegen mezelf gezegd dat ik het gewoon moet doen! En mezelf een schop onder me reet moet geven, en ik ben ook gewoon boos op mezelf geweest, ik zit ook te denken, nu heb ik elke dag school, volgend jaar maar 1 dag. Ik denk ook van mezelf dat ik het dan veel beter kan! En dat ik me er ook veel beter op kan concentreren, voor 1 dag school kán ik mijn best gewoon doen! Maar voor 4 dagen, dan heb ik van alles aan mijn hoofd.

Als je die vakken écht niet kan, dan betekend dat dat je die vakken ook niet kan in je nieuwe opleiding ;) en dát zou pas zonde zijn! Als je zo denkt dan kan je net zo goed niet met je nieuwe opleiding beginnen, want je kan het toch niet.

Is dat wat je wilt? Nee toch? Komop joh! Wedden dat je het kan! Waar een wil is, is een weg.

Dat als je maar één dag school hebt dat je het dan beter kan klinkt mij als kul in de oren. Je zal toch dezelfde stof moeten doorworstelen ;).

Maak planningen en houd je daaraan. Maak duidelijk wat je wanneer doet en dan heb je echt niet vanalles aan je hoofd!

[edit] en ook ik snap heel goed hoe je je voelt. Ik zit hier namelijk met zo'n 100 pagina's filosofische tekst in het Engels waarvan morgen een goed onderbouw stuk moet liggen! Zin in? Echt niet! Leuk? Echt niet! Andere dingen aan mijn hoofd? Ja! Moeilijk? Ja!!! Maar dat betekend niet dat ik maar niet moet doen omdat het toch niet lukt ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:52

Even een ander idee: kun je geen bijles krijgen?

Ik kán bv echt geen statistiek, hopeloos! Gewoon gebrek aan inzicht. Maar met bijles red ik het echt net! en dat 6-je is voldoende om door te gaan.

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 19:52

Ik kan geloof ik bijles krijgen op dinsdag, dan ben ik eigenlijk om 1 uur vrij, en dan mag ik na half 4 naar bijles, en het is een uur reizen voor mij naar school. Dus ik kan niet zomaar ''eventjes'' naar school laat maar zeggen. ;) Maar het probleem is eigenlijk ook dat ik mezelf gewoon niet kan stimuleren. |o Ik heb ook leraren voor de moeilijke vakken die leggen iets uit, en die verwachten gewoon van je dat je het snapt, terwijl je dat absoluut niet doet! _-:( Iig erg bedankt voor jullie reacties. ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:02

Ik denk dan, ideaal! je hebt vast huiswerk genoeg die je van 1 tot half 4 kan maken.
Want als je motivatie nu al laag is voor die vakken, hoe denk je dat het over een half jaar zal zijn? Nu zit je nog enigzins in die stof over een half jaar is dat een stuk lastiger om er weer in te moeten komen. Garantie dat de dan wel betere docenten hebt is er niet.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:20

Ja, maar over een half jaar gaat ze wel iets doen wat ze echt leuk vind.. (hoop ik dan ;p )
Dus misschien dat de vakken dan ook meer motiveren...

maargoed, ik zou echt proberen nu te doen voor deze vakken wat je kan, ook al snap je het maar ietsje meer.. des te makkelijker word het nml volgend jaar

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:23

_Patriciaa schreef:
Ja, maar over een half jaar gaat ze wel iets doen wat ze echt leuk vind.. (hoop ik dan ;p )
Dus misschien dat de vakken dan ook meer motiveren...

maargoed, ik zou echt proberen nu te doen voor deze vakken wat je kan, ook al snap je het maar ietsje meer.. des te makkelijker word het nml volgend jaar

Dat is volgens mij niet helemaal waar. De vakken waar ze nu problemen mee heeft en ze nu kan volgen zijn ook vakken die ze dan moet volgen :) Dus als je het niet doet, dan hoeft het niet volgend jaar! Ideaal toch!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:17

Meid ga naar je decaan op school en leg het verhaal uit. Als je erbij meld dat je inmiddels een opleiding hebt gevonden waar je aan de slag wil, kunnen ze je misschien helpen om toch die vakken te halen door je bij andere klassen in te delen zodat je die vakken meer kunt volgen en de vakken die je niet nodig hebt kunt laten vallen. Er is vaak best veel mogelijk als je er maar naar vraagt.

succes

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 20:35

Ik ben al naar mijn mentrix/decaan gegaan. Ze weet dat ik ga omzwitsen van opleiding, maar ze helpt me ook helemaal niet, ik ben van plan om morgen met haar te gaan praten.

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 14:27

Ik heb met haar gepraat, en ik heb besloten mn best te doen! :)
Ik hoop wel dat ik het kan!! :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:27

Dat klinkt goed! succes ermee! :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:28

Beetje mosterd na de maaltijd misschien. Mare wil je toch nog even een paar dingen vertellen.

Heb een paar jaar geleden het zelfde bij de hand gehad. Zat alleen een paar klassen hoger. Maar het heeft nut om door te bijten hoor.
Niet alleen voor de ervaring, maar ook voor het gemak dat je er straks van vind.

Je krijgt straks gewoon certificaten mee van de vakken die je gehaald hebt. Niks zo leuk als je op een stal gaat stage lopen en je kan zeggen: ik heb al wat ervaring met sommige dingen die ze niet standaard op een paardenopleiding geven.
Ik weet niet waar je op school zit, maar volgens mij is het bij alle scholen zo dat je praktijkles hebt in het eerste jaar. Leer snel en handig stallen uitmesten. Dan heb je straks op je nieuwe opleiding makkelijk punten gescoord bij je praktijkles en je hebt meer tijd om andere paardenvaardigheden op te diepen.
Kijk ook eens naar bepaalde lessen die je krijgt. Ik kreeg in me eerste jaar les in hoe we paarden en pony's moesten poetsen. Misschien weet je het al lang, maar je klasgenoten niet. Bied je hulp aan en oefen vast je lesgeef vaardigheden en je verplaatsen in andere mensen.

Misschien moet je nog stage lopen dit jaar. Kies dan een paardenbedrijf en ga vast lekker vooruit oefenen. Met een beetje massel levert dat je een vakantiebaantje op.

De vakken waar je vrijstelling voor krijgt zijn handig. Maar als je het niet haalt heb je nog een heel jaar om te oefenen hierna. Heb je 2x zoveel tijd gehad om de dingen te leren die je nu niet snapt. De kans is namelijk aanwezig dat als je het echt niet begrijpt je het eerste jaar op de paardenopleiding 2x moet doen. Dat is zonde toch?

Vroeger was het nog eens zo dat je in je vrije ruimte punten moest halen. Het was in mijn geval zo dat ik op me oude school vakken had gedaan die op me nieuwe opleiding niet van toepassing waren. Me oude opleiding heeft die toen in de vrije ruimte genoteerd en dat heeft me nieuwe opleiding gewoon overgenomen. Scheelde me giga veel tijd.

Vraag eens aan mensen hier die dezelfde paardenopleiding doen wat ze moeten doen in het eerste jaar. (bv organiseer of bezoek een wedstrijd en schrijf daar een verslag over) Het is vaak zo dat je daar een blok voor krijgt om het te doen. Maar soms is het ook zo dat die opdrachten zich prima laten vertalen naar een opdracht op je opleiding hier. (Bezoek een show kan je leuk vertalen naar bezoek een keuring) Je hebt het al gedaan en je kan straks het zelfde verslag prima gebruiken als basis.

Wees creatief en verlies vooral je motivatie niet. Dan kom je in een dal en om jezelf dan weer op te peppen is best lastig. Succes.