1 jaar contract; 1 maand opzeg termijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daaf4ever

1 jaar contract; 1 maand opzeg termijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 11:28

Ik heb een vraagje..

15 jan heb ik mijn ontslag ingediend, ik heb een jaarcontract dus ik dacht: nou nog een maandje volhouden..

Komt mijn leidinggevende net naar mij toe: ja ik wil even dat je je vakantie uren opschrijft en mailt zodat ik kan kijken wanneer ik je met ontslag kan laten gaan, ik hoop tegen eind feb/ begin maart.

Kan dit? Ik dacht altijd dat als je een jaarcontract hebt dat je dan nog een maand ' moet werken' en dat je dan vrij was?

fjordjes

Re: 1 jaar contract; 1 maand opzeg termijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:29

als het goed is staat het in je contract wat je opzegtermijn is. meestal is het inderdaad een maand.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:30

Volgens mij ligt dat eraan hoe dit in je contract is opgenomen. Bij mijn weten heb je inderdaad gewoon een maand opzegtermijn, maar weet niet hoe dat daar geregeld is.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:37

Normaal is 1 maand opzegtermijn. Dus als je op 15 januari opzegt dan zou je per 1 maart officieel uit dienst gaan bij je werkgever. Halverwege de maand opzeggen gebeurt niet of nauwelijks. Als je per 15 janauri je ontslag hebt ingediend dan gaat de maand opzegtermijn dus pas in per 1 februari en loopt tot 1 maart. Het is dus niet zo dat als je 15 januari opzegt dat dan 15 februari je maand voorbij is. Tenzij in het contract andere afspraken zijn opgenomen. Als je je vrije dagen opneemt kan het zijn dat je de laatste weken vakantie hebt maar feit blijft dat je pas per 1 maart van de loonlijst van je (nu nog) werkgever gaat. Alle verzekeringen etc. lopen ook gewoon tot die tijd daar heeft het opnemen van vrije dagen niets mee te maken. Je baas kan je niet verplichten om je vrije dagen ook echt te nemen, daar heb je een keuze in opnemen of uit laten betalen. Dat laatste is meestal niet zo gunstig omdat je daar veel belasting over betaalt.
Laatst bijgewerkt door Lennox op 05-02-09 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:37

Van wanneer tot wanneer loopt je contract ?
Normaal gesproken is het zo, dat je na de einddatum dan niet meer in dienst bent, tenzij werkgever en werknemer allebei willen verlengen.
Een jaarcontract hoeft dus niet opgezegd te worden, omdat het zonder actie gewoon afloopt.
Uiteraard heb je recht op het verlof dat je tijdens dat jaar hebt opgebouwd.

Edit: even nog een reactie op het voorgaande bericht. De werkgever is niet verplicht opgebouwde verlofdagen uit te betalen.
Laatst bijgewerkt door ElanII op 05-02-09 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:39

Als je tussentijds weg wilt wel natuurlijk :), dan geldt een opzegtermijn van 1 maand.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:43

Toevallig heb ik dit voorval een week ofzo terug met onze HR manager besproken.
Als er niets in je contract staat vermeld dan heb je een kalendermaand opzegtermijn. Jou baas is dus verplicht jou uiterlijk 28 febrari te laten gaan. En dan kan je eventueel nog de vakantiedagen opnemen die je tot die datum hebt opgebouwd waardoor je eerder weg kan.

ElanII schreef:
De werkgever is niet verplicht opgebouwde verlofdagen uit te betalen.

Niet helemaal waar. Je hebt wettelijk recht op 20 vakantiedagen per jaar. De werkgever mag jou deze dagen niet ontnemen. Hij kan wel weigeren jou die dagen op de laten nemen, maar dan is hij verplicht die uit te betalen.
Wat de regels zijn met de vakantiedagen bovenop deze 20 wettelijke weet ik niet.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:03

Falona schreef:
Niet helemaal waar. Je hebt wettelijk recht op 20 vakantiedagen per jaar. De werkgever mag jou deze dagen niet ontnemen. Hij kan wel weigeren jou die dagen op de laten nemen, maar dan is hij verplicht die uit te betalen.

Je hebt niet goed gelezen Falona.
Mijn reactie sloeg op het volgende:
Lennox schreef:
Je baas kan je niet verplichten om je vrije dagen ook echt te nemen, daar heb je een keuze in opnemen of uit laten betalen.

We zijn het dus gewoon met elkaar eens :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:44

Je maand opzegtermijn gaat in op 1 februari, dus tot 1 maart blijf je nog in dienst. Wat je wel kan doen is je vrije dagen opnemen aan het eind van die periode. Dus als je weet hoeveel dagen je hebt plan je die gewoon eind februari.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:51

Een tussentijdse opzegtermijn moet wel schriftelijk afgesproken zijn. Als dat niet in je arbeidsovereenkomst of in een CAO staat kun je niet zomaar opzeggen... dan moet er in overleg bepaald worden met de werkgever óf ze je eerder willen laten gaan en zo ja, wanneer dan.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:55

In België, als je een vast contract van bepaalde duur hebt van een jaar moet je heel dat jaar uitdoen. Weet niet hoe het in nederland zit? Bij een contract onbepaalde duur heb je zes weken opzeg, dat weet ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:01

Thirsa_ schreef:
Een tussentijdse opzegtermijn moet wel schriftelijk afgesproken zijn. Als dat niet in je arbeidsovereenkomst of in een CAO staat kun je niet zomaar opzeggen... dan moet er in overleg bepaald worden met de werkgever óf ze je eerder willen laten gaan en zo ja, wanneer dan.

Als werknemer mag je altijd tussendoor opzeggen mits je de wettelijke opzegtermijn in acht neemt. Als werkgever is het haast onmogelijk om tussendoor een contract te beïndigen..

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 13:37

ElanII schreef:
Normaal gesproken is het zo, dat je na de einddatum dan niet meer in dienst bent, tenzij werkgever en werknemer allebei willen verlengen.
Een jaarcontract hoeft dus niet opgezegd te worden, omdat het zonder actie gewoon afloopt.

Edit: even nog een reactie op het voorgaande bericht. De werkgever is niet verplicht opgebouwde verlofdagen uit te betalen.

Mijn contract loopt van 7 juli 2008 tot 7 juli 2009.

Als ik het zo op maak uit jullie berichten ben ik dus toch tot eind feb. verplicht te werken? (ik heb in dit jaar nog maar 2 uur vakantie opgenomen, dus ik zou eventueel ook nog vakantie op kunnen nemen...

Bedankt voor alle reacties in ieder geval. :)

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:34

ElanII schreef:
Falona schreef:

Je hebt niet goed gelezen Falona.
Mijn reactie sloeg op het volgende:
Lennox schreef:
Je baas kan je niet verplichten om je vrije dagen ook echt te nemen, daar heb je een keuze in opnemen of uit laten betalen.

We zijn het dus gewoon met elkaar eens :D

Het is afhankelijk van je CAO, dus we kunnen allemaal gelijk hebben haha :D .

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:42

Je moet dus tot eind februari opnemen tenzij je je vakantiedagen op mag/wil nemen.
Houdt er wel rekening mee dat je geen recht hebt op 100% van je jaarlijkse vakantiedagen! Je hebt dan maar 8 van de 12 maanden gewerkt dus je hebt maar recht op 8/12 van je vakantiedagen. Als jullie 25 vakantiedagen op een jaar hebben dan heb jij dus maar recht op 16 2/3.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:53

daaf4ever schreef:
ElanII schreef:

Mijn contract loopt van 7 juli 2008 tot 7 juli 2009.

Als ik het zo op maak uit jullie berichten ben ik dus toch tot eind feb. verplicht te werken? (ik heb in dit jaar nog maar 2 uur vakantie opgenomen, dus ik zou eventueel ook nog vakantie op kunnen nemen...

Bedankt voor alle reacties in ieder geval. :)

dit klopt idd, je hebt niet het hele jaar gewerkt dus je hebt geen recht op de volle 20 dagen vakantie maar dit zal op ong 12 dagen uitkomen dus als je die opneemt dan moet je tot ong 16 februari werken.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 23:38

Relaxed schreef:
Thirsa_ schreef:

Als werknemer mag je altijd tussendoor opzeggen mits je de wettelijke opzegtermijn in acht neemt. Als werkgever is het haast onmogelijk om tussendoor een contract te beïndigen..

Dit laatste geldt alleen bij contracten voor onbepaalde tijd. Contracten voor bepaalde tijd kunnen alleen tussentijds worden opgezegd wanneer die mogelijkheid in het arbeidscontract is opgenomen. Veel mensen staan daar niet bij stil en komen daar op momenten als deze achter. Gelukkig is dat geen probleem in dit specifieke geval.

Opzegtermijnen gaan inderdaad per einde van de maand, dus afhankelijk van je vrije dagen moet je inderdaad misschien nog wat langer doorwerken dan je dacht...

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 08:28

Inderdaad, bij een contract voor bepaalde tijd moet het wel schriftelijk afgesproken zijn.. bij een contract voor onbepaalde tijd niet.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 16:21

ze kunnen je zelfs verplichten een contract voor BEPAALDE tijd uit te werken. Maar de meeste bedrijven in nederland doen dat niet aangezien je dan met gedemotiveerd personeel zit, meestal laten ze je wel gaan. En het staat in je contract of je alleen aan het einde van de maand kunt opzeggen of een willekeurige dag. Lees dus gewoon even je contract goed door, desnoods door je ouders ofzo als je er zelf niet veel van afweet