Dit jaar examen en wat hierna?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shauniraquel

Dit jaar examen en wat hierna?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 20:32

Eeh bokkers!
Ik doe dit jaar mijn examen. Ik doe nu vmbo-t 4e jaar, waarschijnlijk als ik het red ga ik hierna nog 2 jaar havo doen. Maar ik heb geen een flauw idee wat ik daarna wil doen. Als ik bijvoorbeeld havo niet haal wat moet ik dan gaan doen? Ik heb de sector Economie gekozen want ik moest kiezen tussen Groen en Economie, maar ik dacht laat ik economie kiezen want misschien kan ik dan ook nog iets anders kiezen als ik verder nog iets leuks vind dan dieren. Maar toch wil ik denk ik iets met dieren het liefste natuurlijk paarden gaan doen.

Weten jullie een paar goeie scholen, wat voor een opleidingen je er hebt, en dat soort informatie zou ik het graag van jullie horen! Hopelijk krijg ik veel reacties dat ik misschien meer een idee wat ik wil worden/gaan doen.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:40

Echt geen idee?? Hobby's, bepaalde interesses? Beroepskeuze test? Proefstuderen? Decaan? Mentor/mentrix?
Al deze manieren/mensen kunnen je helpen.

Edit* beter dan wij hier op bokt als je nog geen flauw idee hebt!

Winged

Re: Dit jaar examen en wat hierna?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:58

Heb je toevallig studieloopbaan begeleiding? Daar krijg je een hele boel testen mee die jou een kant op kunnen sturen. En anders is het misschien een idee om eens bij de decaan langs te gaan? Hij of zij kan je veel meer vertellen. Er zijn namelijk verschrikkelijk veel MBO en HBO opleidingen en iedereen kan zijn of haar opleiding wel gaan promoten, maar daar heb jij (nog) niks aan op dit moment.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 21:15

-ja, maar ik dacht misschien krijg ik dan wat informatie hoe is het op zo`n bepaalde opleiding die iemand volgt.
-en bij die testen komt allemaal iets met dieren/paarden uit.

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:51

Shauni_Itica schreef:

Maar dat is iets wat heel veel mensen willen, dus daar is niet heel veel werk in te vinden. Maar als dit is wat je wil dan moet je toch gewoon een opleiding met dieren zoeken? En komt er verder niks anders uit de test, ik snap dat je hier het hoogst op scoort, maar wat komt hierna? :)

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:16

Als je nog 2 jaar havo wilt gaan doen hierna ben je mooi optijd met alvast zoeken vind ik :j
Zit nu in mn laatste jaar en heb veel te lang gewacht en nu geen tijd meer alles uit te zoeken.
Maar je hoeft je nu nog niet al te druk te maken over je studiekeuze, op je profielkeuze na dan. Je inetresses kunnen in die 2 jaar heel erg veranderen ;)

Maar als je ooit denkt te twijfelen tussen uni of hbo.. Het grootste verschil is dat hbo praktijkgerichter is en universiteit meer theoriegericht. Als je iets met dieren wilt gaan doen zou je een natuur profiel moeten kiezen (zo werkt het op het vwo iig) dus ik denk dat je wat dat betreft wel de goede keuze hebt gemaakt. En met economie betreft is ook handig om te kiezen. Maar economie op gt niveau en op havo niveau is wel een groot verschil denk ik!

Verder kun je beste eens langs je decaan gaan, je leraren vragen, vrienden en familie wat ze bij je vinden passen. Dan krijg je allemaal beroepen te horen en dat zet je vast wel aan het denken! Of gewoon eens een school bezoeken, universiteit of hbo ofzo, gewoon voor de sfeer! Je kunt de school zelf echt drie keer niks vinden, dus dan valt de opleidingen die ze er geven dan ook al af ;)

Maar maak je nog neit ál te druk, je bent ruim op tijd met kiezen en rondkijken als je nog eens 2 jaar havo gaat doen! Klasgenoot van me heeft ook eerst gt gehaald, daarna havo en nu laatste jaar vwo! Echt knap, ben je zelf eventueel van plan ook nog vwo erachteraan te plakken? Dat maakt de keuzes al weer een beetje ruimer :)

Succes!

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 10:50

@Maiska; bedankt voor je uitleg, ik heb er heel veel aan zal is rond gaan vragen wat iedereen bij mij vindt passen.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 13:45

Ik ben geinformeerd dat ik hoogwaarschijnlijk geen havo kan doen, alleen als ik goede resultaten haal voor mijn examen. Ik heb nog steeds geen keuze kunnen maken wat ik hierna anders op het MBO wil gaan volgen.

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:15

Je zou MBO dierenartsassistent kunnen doen,
dan heb je iets met dieren, zijn wel relatief veel opleidingen met dieren in de MBO richting.

Ik heb over 2 weken eindexamen HAVO,
weet helaas ook nog niet wat ik moet gaan doen,
moet me nu binnen 2 weken inschrijven voor iets,
echt moeilijk!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:05

Shauni_Itica schreef:
-ja, maar ik dacht misschien krijg ik dan wat informatie hoe is het op zo`n bepaalde opleiding die iemand volgt.

Dat komt er bij mij ook uit, maar ben logistiek gaan studeren en werk nu in het onderwijs :+

Beroepskeuzetest kan je een goede richting geven, maar staar je niet blind op willen werken met dieren, er is meer in de wereld :) Ook is het soms leuker om je hobby je hobby te laten en ander werk te hebben. Er zijn nog zoveel sectoren! Juridisch, logistiek, verpleging, onderwijs, accountancy, grafisch, bouw, interieur etc.

Ga open dagen langs en laat je informeren :) Succes met keus!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:15

Als je zelf denkt dat je havo aan kunt zou ik koste wat kost proberen om naar de havo te kunnen. Met een havo diploma heb je altijd meer kans op een goede baan dan met een vmbo diploma. Ik doe overigens HBO Hippische Bedrijfskunde. :)