Numerus Fixus, wat is jullie mening erover?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Numerus Fixus, wat is jullie mening erover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:29

Hoi!
Ik heb de laatste tijd thuis een beetje een discussie over het lotingssysteem in Nederland. Als je bijvoorbeeld geneeskunde of tandheelkunde wilt studeren, zul je of cum laude moeten slagen, of door het lotingssysteem ingeloten moeten worden. (Uitzonderingen met decentrale selectie daargelaten.)
Omdat ik zelf over 1,5 jaar geneeskunde wil gaan studeren, ben ik al gaan kijken naar mijn toelatingskansen.. Cum laude slagen gaat hem niet worden, dus het wordt geluk hebben. Ik kwam erachter dat er in België een soort toelatingstest was: als je die voldoende maakt, mag je geneeskunde studeren (en elke andere studie ook dacht ik). Nu is het alleen wel zo dat slechts weinig Nederlanders die test doorstaan..
Anyway, ik zei tegen mijn vader dat ik de toelatingstest in België beter vind, omdat het veel meer 'geneeskunde-gericht' is, en dus echt de beste studenten voor geneeskunde selecteert. Mijn vader daarentegen vond dat je, zoals in Nederland, met het behalen van je VWO-diploma al genoeg hebt bewezen dat je het niveau aankunt, en dat het dan wel zo eerlijk is als iedereen een kans heeft om mee te loten.. Tsja, daar zit ook wel weer wat in!
Nu ben ik benieuwd naar jullie mening? Nog mensen met ervaringen wat betreft inloten? Vinden jullie een toelatingstest rechtvaardiger dan gewogen loting, of juist niet?

Joyce_

Re: Numerus Fixus, wat is jullie mening erover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:35

In nederland is er nu ook decentrale selectie voor geneeskunde :j Dus met zo'n toelatingstest! Ik weet in ieder geval dat ze dat in Leiden hebben.
Vind het ook veel beter, zo krijg je mensen die écht aantonen gemotiveerd te zijn voor de studie en wordt de kans op uitval verkleind, denk ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:06

Ja, klopt. Vind het zelf ook een beter systeem. Maar niet elke universiteit hanteert dat (en ik wil naar Nijmegen!), en bovendien mogen ze slechts 50% van hun plaatsen hieraan weggeven.

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:19

Mijn mening hierover is een beetje dubbel. Ik ben zelf ingeloot voor tandheelkunde in lotingsklasse E, mijn kans was dus heel klein en ik heb heel veel geluk gehad(:D) en mensen die ik ken zijn uitgeloot voor geneeskunde met een 7.8 gemiddeld, tja dat is vrij l*llig. Maar ik heb waarschijnlijk net zo hard gewerkt voor die 6.4 gemiddeld als zij hebben gedaan voor die 7.8, meer zat er voor mij gewoon niet in. Tja ben ik dan wel geschikt voor zo'n zware studie? Ik zelf vind van wel, dit is wat ik wil en ik ga er helemaal voor. Dan heb je ook nog de decentrale, waar je tests krijgt die echt met tandheelkunde te maken hebben, maar waar je al niet aan mee mag doen als je lager dan een 7.5 gem hebt. Een vriendin van mij heeft decentraal meegedaan en is zo binnen gekomen. Ze is dus gewoon heel slim en zou geschikt zijn voor tandheelkunde. Toch heeft ze nog maar weinig toetsen (theorie en praktijk) gehaald, en ik bijna alles. Dus zo'n decentrale test zegt ook nog niet alles. Ik denk dus dat je het niet snel goed doet... Er zijn altijd wel uitzonderingen enzo. Denk dat ze het in belgie dan nog het best hebben geregeld, zelfs al heb je je VWO maar net gehaald kan je toch nog mee doen aan die test die gericht is op die studie en dan moet je je daar maar bewijzen!

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 01:56

Nou, als ik even heel eerlijk mag zijn. Ik ben bij sommige studies helemaal tegen numerus fixus. Studies met betrekking tot de gezondheidszorg - geneeskunde, tandheelkunde etc. - moeten, naar mijn mening, geselecteerd worden op de beste studenten. Ja, misschien heel banketstaaf voor degenen die keihard gewerkt hebben, die maar met een zesje gemiddeld eindigen en dan op basis daarvan eruit liggen. Uitgaande van mijn eigen situatie, heb ik liever een arts die cum-laude is afgestudeerd. Dat geldt dan voor mij ook voor VWO-afgestudeerden. Liever iemand die ultra-gemotiveerd is omdat je, in het geval van geneeskunde, te maken krijgt met mensenlevens...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 02:10

En ik ben van mening dat je niet puur naar cijfers kunt en mag kijken. Idd omdat je te maken hebt met mensenlevens hoort een portie EQ en inlevingsvermogen op de eerste plaats te staan. Ik hoor te vaak van huisartsen die iemand met serieuze klachten naar huis sturen met het advies om een paracetamolletje te nemen als ze serieuze hoofdpijnklachten hebben (en dit uiteindelijk een hersentumor blijkt te zijn), of de diagnose "darmgriep" roepen bij mensen met darmkanker. Ik ben familieleden verloren na een doorgebroken aneurysma in de buikholte (en de diagnose "darmgriep") van de huisarts.
En neem je de kortste weg naar het ziekenhuis en de EHBO post, wordt je te vaak naar huis gestuurd met het advies om het toch even met je huisarts of de weekenddienst te regelen.

Kijk je puur naar cijfers, krijg je ook te maken met mensen die het leuk vinden om kennis te vergaren, maar het niet leuk vinden om deze kennis toe te passen, of daar in de praktijk absoluut niet geschikt voor blijken te zijn.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 08:29

Ben ik met je eens Cassidy :j
Sowieso beginnen je eindcijfers van het VWO in het 4e jaar al mee te tellen. Dan ben je 16 (ik zelfs 15).......... Moet je op die leeftijd al afgerekend worden? Velen weten dan nog niet eens met zekerheid wat "ze willen worden". Je zit dan in een leeftijd dat er enorm veel speelt.......... alles is nieuw........ Dat kan zeker invloed hebben op je cijfers (en dan bedoel ik niet dat je onvoldoendes meot halen, maar wel dat een 8 of 9 eens een 7 kan zijn). Dat zegt naar mijn mening weinig over je kwaliteiten als arts.
Net als dat sommige VWO-vakken niks met je kwaliteiten als arts te maken hebben.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:14

Nee, dan vind ik ons systeem van het toelatingsexamen een stuk beter. Iedereen kan eraan deelnemen (dus ook als je bijna geen wetenschappen of wiskunde hebt gehad als voorstudie), er zijn cursussen van beschikbaar en vervolgens word je daarop getoetst. Als je echt gnk wilt doen, dan zet je je daar even keihard voor in en zo lukt het meestal wel. Lukt het niet, dan kan je hier een jaar iets anders doen dat praktisch gelijk loopt met het eerste jaar gnk en mag je weer deelnemen aan het toelatingsexamen.

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die heel snel weten wat ze willen gaan doen, maar de meesten weten het pas op het einde van hun laatste jaar en dan vind ik het niet eerlijk dat je wordt afgerekend op je vorige cijfers.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:01

Ik doe zelf een lotingsstudie en heb de mazzel in 1 keer ingeloot te zijn (diergeneeskunde). Ken ook iemand die 3x is uitgeloot en nu dus haar droom heeft moeten opgeven.

Maar ik vind dat puur op cijfers mensen toelaten ook niet geweldig, zoals Cassidy al schrijft, je moet bij dergelijke beroepen ook goed met mensen om kunnen gaan en dus op het sociale vlak scoren.
En ik zeg niet dat mensen met hoge cijfers dat niet kunnen, maar het wordt niet getoetst, dus je weet het niet.

Toelatingsexamen zou wellicht misschien beter zijn.
Aan de andere kant is het niet vergelijkbaar met het Belgische systeem, want in België kun je aan geneeskunde of diergeneeskunde beginnen, zonder op de middelbare school examen te hebben gedaan in bijvoorbeeld scheikunde. En begrip van scheikunde heb je toch echt wel nodig voor dergelijke opleidingen.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:09

ik heb me ingeschreven bij diergeneeskunde maar voor mij wordt het ook geen cum laude :n helaas

Zelf ben ik echt extreem gemotiveerd :P en ben praktisch ook een stuk beter dan theoretisch, daarom vind ik eigenlijk ook dat vrijwel iedereen en gesprek zou moeten krijgen ( dus allen decentrale loting) zo zou je kunnen vertellen waarom je voor de studie kiest, wat je ermee wilt bereiken etc etc.

Ik zie de toekomst dan ook wel een beetje somber in :( maar mocht ik uitgeloot worden dan volgend jaar nogmaals proberen en anders maar richting belgie ( waar om heeft die vriendin van de 3x uitgeloot dat niet gedaan :P ?? ) ben zelf dus van mening eigenlijk dat cijfers wel me moeten tellen maar dat een gesprek of motivatie toets de overhand in de uiteindelijke beslissing zou moeten nemen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:24

Omdat het systeem in België heel anders is dan in Nederland.
Als ik niet het geluk gehad had om in Nederland ingeloot te worden, had ik zelf ook niet naar België uitgeweken, denk ik.
Ik heb mensen genoeg gesproken die in België begonnen zijn en stuk voor stuk alsnog zo ontzettend graag naar Nederland komen, zelfs als dan blijkt dat ze geen of nauwelijks vrijstellingen hebben voor de Nederlandse opleiding, terwijl ze het eerste jaar in België helemaal gehaald hebben.

Welke richting wil je doen, mvs? Voor de richting Landbouwhuisdieren bestaat wel een decentrale selectie he?

Wat ik wel nog steeds jammer vind, is dat met de curriculum vernieuwingen geen combinatie rundvee met paarden meer mogelijk is. Ben wel heel blij dat ik dat nog wel kon doen.
Ga de laatste zijn die in die richting afstudeert, waarschijnlijk, maar het is voor mij wel de meest ideale combinatie.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:30

hoogstwaarschijnlijk richting paarden , maar twijfel nog tussen paard en kleine huisdieren

landbouw spreekt me niet zo aan, ben zelf ook erg fan van het 1 op 1 werken en landbouw is toch meer preventief en grootschalig

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:46

Ik ben het helemaal eens met Cassidy.

Ik ben zelf 3x uitgeloot, (nu voor fysio gelukkig ingeloot) heb er serieus aan gedacht om in Belgie te gaan studeren.

Wat ik ook een slecht punt vind, is dat je je niet mag inschrijven voor twee numeris fixus opleidingen. Als geneeskunde je eerste voorkeur is kan bv fysio in principe dus niet je tweede voorkeur zijn. Dat sluit pas een hoop uit! (Spreek uit ervaring)

Overigens heeft Leiden geen decentrale selectie, of het moet dit jaar voor het eerst zijn, dan heb ik dat gemist. Rotterdam heeft oa dat wel.

Ik heb het helemaal gehad met het imo idiote lootsysteem...

Maar als iemand vragen heeft, dan hoor ik het graag via pb, ik heb namelijk de boel wel flink uitgezocht destijds. :)

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:55

wat heb jij dan allemaal uitgedoketrd :P ben benieuwd? zelf vind ik het namelijk wel makkelijk, want het lijkt me dat na examen gewoon de cijfers worden opgestuurd door de school en je dan een brief thuis krijgt van

"gefeliciteerd je bent aangenomen.."

of " wij moeten u helaas medelen.."

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:59

Ik moet zeggen dat ik tegen een loting ben, maar niet goed weet wat een goed alternatief is.
Het heeft geen nut om op basis van cijfers te gaan selecteren want die zeggen alleen maar dat het VWO goed is gegaan.
Ik ken zat mensen die geen goede cijfers haalden op de middelbare, maar het fantastisch deden op de uni.
Dus met behalen van je diploma heb je dus nog niet bewezen dat je de opleiding aankan!

Ik zelf ben uitgeloot in Nederland en ben uitgeweken naar Belgie voor diergeneeskunde, dus geen toelatingstest.
Maar een toelatingstest vind ik misschien wel de beste optie. Wanneer je hier voor geneeskunde de test haalt kan je de opleiding aan.
En de test is moeilijk genoeg om het aantal niet te groot te laten worden.

Wat ik het vervelendste vind aan loting is dat er geen rekening wordt gehouden met je motivatie. Zo hoor ik vrij regelmatig verhalen over mensen die dan toch maar besluiten diergeneeskunde te doen en na het eerste jaar besluiten dat het toch niets voor hen is.
Daar zit het niet goed bij de loting, vind ik dan :+ en daar kan ik me ook heel boos om maken!
Dat zijn toch de mensen die andere mensen van hun droom beroven (om het even dramatisch te zeggen :P )

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:00

Bekeken waar decentrale selectie plaatvind, info over op kamers wonen, hoe het hele lootsysteem werkt, hoe het werkt met toegelaten worden in Belgie, het verschil tussen de uni's daar, hoe het financieel in Belgie gaat, op kamers wonen daar, hoe Belgie is (qua land, sfeer, studenten, enz.), verschillen tussen in NL en in B studeren voor geneeskunde en algemeen, enz... ;)

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:10

Na 2 keer uitgeloot te zijn voor geneeskunde (ben nu vorig jaar met de 3e keer eindelijk wél ingeloot) ben ik wel een beetje klaar met dit lotingssysteem!
Aan de ene kant vind ik het goed dat iedereen een kans krijgt. Een goede arts heeft veel meer eigenschappen dan alleen maar slim zijn/goed kunnen studeren. Zo is een meisje uit mijn vwo klas met een 8.5 gemiddeld meteen toegelaten, terwijl zij op sociaal en communicatief gebied totaal tekort schiet. Ik zou haar dus ook nooit als mijn (behandelend) arts willen hebben. Ze gaat het vast goed doen in het onderzoek ;)
Aan de andere kant vind ik motivatie eigenlijk veel belangrijker. Er zijn genoeg mensen op de opleiding die na een maand zijn afgehaakt, omdat het toch niet zo leuk was. Dit waren ook de mensen die in het begin zeiden: 'Ja, ik wist niet zo goed wat ik wilde, dus toen ben ik maar geneeskunde gaan doen' Of: 'Mijn vader is ook arts, dus vandaar' Daar kan ik mij dan echt enorm kwaad over maken! Ik heb 2 jaar een andere studie moeten doen, terwijl ik graag het plekje van zo'n 'afhaker' had willen hebben :(

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:18

Citaat:
Wat ik ook een slecht punt vind, is dat je je niet mag inschrijven voor twee numeris fixus opleidingen. Als geneeskunde je eerste voorkeur is kan bv fysio in principe dus niet je tweede voorkeur zijn. Dat sluit pas een hoop uit! (Spreek uit ervaring)

Idd! Vaak ligt je intresse toch wel een beetje in dezelfde hoek als de andere lotingsstudies, en kan je daar ook al niet meer aan beginnen. Op nummers 2, 3 en 4 hadden bij mij namelijk diergeneeskunde, fysiotherapie en tandheelkunde gestaan. Waarom hebben ze deze regel eigenlijk ingesteld?
Om een beetje de druk van de numerus fixus studies af te halen? Of om administratieve redenen? (als je bent ingeloot voor 2 of meer studies, moeten ze die plaatsen dan allemaal nogmaals verdelen)?
Geen idee..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:28

Neinie, ik kan het me heel goed voorstellen. Ik denk dat het aministratieve redenen zijn. Ik heb een klein beetje gehoord wat er allemaal bij komt kijken, en dat is best een hoop. Zo zijn er altijd nog een hoop afhakers onder de ingeloten, en zijn de schattingen daarom ook anders dan het werkelijke aantal. Daar zullen ze een balans in moeten vinden, en dat zal zonder zo een regel lastiger zijn.

Ik kan het me voostellen, ik de studies die mij leuk leken waren oa psychologie, geneeskunde, alo, fysio, diergeneeskunde, journalistiek en politieacademie...
Pedagogiek en informatica waren de enige studies zonder loting/speciale selectie...
Dus tsja, numeris fixus... Niet mijn idee...

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:45

@ sofje hoe bedoel je uitgeweken? begonnen in belgie, of moet je daar wel een toelatingstest doen :O

jou laatste drama regel is inderdaad hoe ik het ook voel! :P zou kapot zijn als ik uitgeloot word en gelukkig is er een alternatief voor

Heb van de zomer (stage bij paardenkliniek de watermolen) geleerd dat sociaal contact en het de eigenaren goed uitleggen een groot deel van het werk is, bovendien is goed sociaal contact fijn voor een praktijk aangezien de meeste diereneigenaren toch daar veel waarde aan hechten..

misschien komt er nog wel een verandering

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:15

Het grote probleem met de Numerus Fixus opleidingen is dat de overheid tekorten in de hand werkt. Veel vrouwen die geneeskunde of tandheelkunde gaan doen, gaan later - als er kinderen komen - parttime werken. Zo creeer je tekorten bijv. op het gebied van de huisarten, of bijv. tandartsen. Maar daar is bij het uitschrijven van het aantal studieplaatsen geen rekening mee gehouden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:22

En ze hobbelen ook nog eens achter de feiten aan.
Toen ik inschreef voor diergeneeskunde, was er een te kort aan landbouwhuisdierenartsen en er werd voorspeld dat er rond nu een groot te kort zou zijn.
Numerus Fixus verhoogd met 50 plaatsen (van 175 naar 225, dus dat is met meer dan 25% verhoogd) en toen brak de MKZ uit en daarna nogmaals wat varkenspest en vogelgriep en de veestapel daalt als een gek.
Er gaan inderdaad nu heel veel oudere dierenartsen met pensioen, maar er zijn ook zat grote groepspraktijken die het eerst maar eens met een mannetje (of vrouw) minder gaan proberen, ipv een vacature op te willen vullen.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:37

Ik ben het met Cassidy eens :)

Hoge cijfers betekend niet dat je ook meteen een goede arts kan worden. ( Ik neem even geneeskunde als vb ) Juist omdat je met mensen werk zijn communicatie vaardigheden en inlevenings vermogen erg belangrijk.

Ook moet je er rekening mee houden dat middelbare school je niet zo goed ligt, maar een opleiding juist wel :)

Ik heb afgelopen donderdag een dag rond gelopen op radiologie van Erasmus MC vanwege proef studeren wat de universiteit georganiseerd. Het was heel erg leuk en intressant, iets waar ik heel graag voor wil leren. Terwijl die motivatie op de middelbare soms achterwege blijft...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:42

@ Marije Jiplover: Dat is niet alleen op het gebied van de dierenartspraktijken hoor. Ik hoor in mijn omgeving van heel veel mensen die (nog) werk hebben dat ze het vuur uit hun sloffen lopen, en het hartstikke druk is (niet in alle branches heeft de crisis al toegeslagen), maar een mannetje erbij, ho maar.

Als je 7 jaar bezig bent geweest met je opleiding voor arts, tandarts of dierenarts, dan wil je ook in dat vakgebied aan de slag.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:13

Ik denk dat ze inderdaad verder moeten kijken dan cijfers. Kijk vooral naar de motivatie van mensen. Je hebt meer aan iemand die ervoor wil gaan ook al haalt diegene met veel moeite maar een 6, dan iemand die niks uitvoert en een 8 staat. Iemand met passie voor het vak, cq de opleiding komt uiteindelijk veel verder dan iemand met alleen hoge cijfers..