Accountancy sprintopleiding, iemand ervaring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_xsharon

Accountancy sprintopleiding, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 20:28

Halloo :)

ik zit nu nog op het vmbo-t examenklas maar ga volgendjaar accountancy sprintopleiding doen.
ik heb dit gekozen omdat ik wiskunde een leuk vak vind en ik zou echt ook niet weten wat ik anders moet doen. ik kan ook kiezen voor een reguliere opleiding maar die duurt dan wel 3 jaar. de sprintopleiding 2 jaar. ik heb al wel vaak testjes gedaan en vaak kwam daar iets uit met administratie. ik weet eigenlijk ook niet echt of ik accountancy wel echt leuk vind, maarja je moet toch iets kiezen. (ik heb al een aantal keren op wateenaccountantdoet.nl gekeken)
het schijnt wel een pittige opleiding te zijn.
ik moet trouwens ook een 7 gemiddeld staan op m'n eindlijst voor:
Nederlands, Engels, wiskunde & economie. ze hebben op die school gezegt dat ze uitzonderingen maken. en ik heb ook nog economie+ dus dat scheelt al weer een heel stuk. bij economie+ leer je allemaal boekhouden enzo.
nou hoop ik maar dat ik gem. al die zevens ga halen hahah :P

dus iedereen die zo'n opleiding gevolgd heeft, zouden jullie je reactie hier willen plaatsen Aub? :o
alvast bedankt! :)

(sorry voor als er al zo'n topic bestaat!)

Anoniem

Re: Accountancy sprintopleiding, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:27

Wat houdt de sprintopleiding in als ik vragen mag? Bij ons kan je die alleen maar doen als je van het VWO komt, dan kan je het 1e jaar in een half jaar doen... Kan me eigenlijk niet voorstellen dat je vanaf VMBO hem versneld kan doen..?

_xsharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 13:12

nou een sprintopleiding houd in dat je de opleiding in 2 jaar doet ipv 3 jaar. maar je word ook niet echt accountant. je word assistent accountant!"maar evt. kun je daarna nog doorgaan naar HBO accountancy dan word je wel echt accountant zeg maar. maar ik weet allemal niet of ik dat wel echt red hoor haha..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:40

Maar na het HBO ben je ook nog geen echt accountant, dan moet je nog door voor AA of RA en meestal is dan na het HBO je functie ook assistent accountant.
Maar ok, het is dus een MBO opleiding eerst?

Ik ben nu bezig met het HBO, zit in het 3e jaar en deze week begint mijn stage. Weet zelf nog niet zo goed welke kant ik op wil.. Weet wel dat er goed werk in te krijgen is en het is een heel gewilde opleiding in het bedrijfsleven, dus je zit qua toekomst zeker goed!

_xsharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 20:53

jaa er is zeker veel werk mee te krijgen maar daaar doe ik het niet om hoor haha.
nouja, zo is het iig aan mij verteld enzo. maarja

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:35

Is dit wel mogelijk wat jij bedoeld is volgens mij gewoon de HBO opleiding associate degree Accountancy alleen deze is pas toegankelijk als je of een MBO opleiding danwel een havo/vwo opleiding hebt.

Je kunt gewoon niet vanuit vmbo instromen op HBO imo onmogelijk volgens fontys ook.

Kijk maar eens op de website van fontys. www.fontys.nl

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:38

Naar mijn weten kan je niet eens een MBO opleiding doen van accountancy?
Op welke school wil je deze studie dan gaan doen? Site?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:40

Inderdaad er bestaat geen MBO acc.
Wel een opleiding tot administrateur die heb ik net afgerond.
Ook in snelvorm ik heb hem in 3 jaar afgerond.

_xsharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 14:21

oke, aan jullie reacties te horen kan het dus blijkbaar niet, maar ik ga toch echt die opleiding doen en kom van het Vmbo! ik ga die opleiding volgen op het ROC Asa in Amersfoort aan de leusderweg. Wat ik altijd gehoord heb is dat ik als ik klaar ben met deze opleiding (na 2 jaar dus) assistent accountant. maarja. Bedankt voor jullie reacties iig! :D

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:26

Roc is een MBo opleiding.
Assistent accountant is wat anders als een accountant.
Over het in 2 jaar kan weet ik niet bij mij op school ook een Roc is het korts mogelijke 3 jaar. Aangezien ik zo te lezen dezelfde opleiding net heb afgerond als jij.

Dit is een niveau 4 opleiding Administrateur het enige HBO waardig wat in dit pakket zit is HBO doorstroom die je niet verplicht bent om te volgen :)
Wanneer je die HBo doorstroom goed afrond krijg je vrijstelling voor een aantal vakken op het HBo accountantcy

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:32

De weg naar accountant is erg lang en erg zwaar. Zeker als je verder wilt is het een erg zware opleiding die je naast een erg zware baan moet doen.

Overigens zou ik niet voor accountancy kiezen omdat je wiskunde zo leuk vindt, dat is namelijk compleet iets anders. Ik heb toentertijd zelf voor accountancy gekozen omdat ik economie II (= boekhouden) leuk vond en dat komt dichter in de buurt van het vak accountant. Ondertussen ben ik trouwens Assistent Controller en ik moet zeggen dat mij dat beter ligt dan Accountant.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:37

Ik studeer accountancy aan Nyenrode en werk daar naast bij Deloitte.
Ik moet eerlijk zeggen dat de studie me behoorlijk tegen valt en absoluut niet aansluit bij het werk, dat wel weer onzettend leuk is.

Als je met assistent accountant doelt op de titel AA ( wat overigens staat voor accountant-administratieconsulent), dan kan ik je vertellen dat je dat na 2 jaar niet bent. Hiervoor zul je echt een HBO of WO opleiding moeten volgen..

Verder kan ik je alleen maar aanraden je er goed in te verdiepen, maar het zeker een interessant vak is :)

_xsharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 18:58

oke, ja het lijke me wel leuk Roxiie, maaja ik ga nog wel naar een aantal open dagen en nog wat meer informeren enzo!
ik leer btw wel boekhouden, dat vind ik opzich wel leuk maarja dat is ook niet alles..

_xsharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 11:38

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:33

Het is een pro HBO opleiding onder staat duidelijk vermeld dat het een niveau 4 opleiding betreft ;)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:47

En als je even verder scrollt zie je wat de toelatings eisen zijn.
Havo 3 met overgangsbewijs naar Havo 4 of een afgerond VMBO met bepaalde vakken en bepaalde cijfers.

TS, deze opleiding is slechts een opstap naar de HBO accountancy opleinding. Aan alleen deze opleiding heb je niks..

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:16

Nou imo is het dezelfde opleiding als de opleiding die ik heb gedaan.
Administrateur bol 4 met HBo doorstroom alleen ik heb hem in 3,5 jaar gedaan en dit moet in 2,5 jaar gebeuren.

Vakken pakket is hetzelfde in ieder geval.

Daarnaast TS moet je jezelf er erg bewust van zijn dat dit een pittige opleiding is voor na het VMBO en wanneer je nu al veel moeite moet doen om die 7'ens te halen zou ik er zelf voor kiezen het normale norm traject te volgen.

Aangezien ik de opleiding best wel pittig vond, en de vakken heel erg globaal en dus breed zijn.

Volgens mij is het daarnaast ook nog zo dat die opleiding behoord tot het competentie gericht onderwijs en dat je dus in dit geval binnen een jaar moet bewijzen dat je zowiezo niveau 3 Boekhoudkundig medewerker waardig bent.
En bij mij diploma uitreiking van de week bleek dat dit nogal een pittige taak moest zijn aangezien er weinig gelaagde kinderen waren.

Als je voor de rest nog vragen heb over de inhoud van de vakken mag je me PB'en ik heb namelijk hetzelfde vakken pakket gehad:)

edit: ik lag dat je al eens wat boekhouding op school had gehad, aangezien ik ook dat economisch profiel heb gehad ben ik benieuw wat voor soort hoe wat waarvoor etc je geleerd heb.
Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat boekhouder zijn niet simpelweg een beetje met cijfers omgaan is maar dat er ook een boel regels/wetten en berekening bij behoren. En dat je na je opleiding tot evt Accountant je leven lang bijscholing nodig hebt

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:18

roxiie schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat de studie me behoorlijk tegen valt en absoluut niet aansluit bij het werk, dat wel weer onzettend leuk is.

Als je met assistent accountant doelt op de titel AA ( wat overigens staat voor accountant-administratieconsulent), dan kan ik je vertellen dat je dat na 2 jaar niet bent. Hiervoor zul je echt een HBO of WO opleiding moeten volgen..

Verder kan ik je alleen maar aanraden je er goed in te verdiepen, maar het zeker een interessant vak is :)

Assistent accountant is wel een titel die bij de acc. kantoren gebruikt wordt, varieerend van c (laagst) tot niv. A Ik denk dat haar opleiding een beetje overeenkomt met MBA (en dan bedoel ik moderne bedrijfsadministratie en niet de andere MBA)

Succes met je opleiding!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:29

joozz schreef:
roxiie schreef:

Assistent accountant is wel een titel die bij de acc. kantoren gebruikt wordt, varieerend van c (laagst) tot niv. A Ik denk dat haar opleiding een beetje overeenkomt met MBA (en dan bedoel ik moderne bedrijfsadministratie en niet de andere MBA)

Succes met je opleiding!

Het is geen titel maar meer een functie, ik ben namelijk zelf op het moment assistent accountant bij een van de big 4 kantoren ;)
Het is niet zo dat als je klaar bent met die studie dat je assistent accountant bent, daarvoor moet je wel eerst werken bij een accountantskantoor :)

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:39

ja je hebt gelijk, heb het even niet goed omschreven