[ENQ] Punk's Not Dead

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Unseen

[ENQ] Punk's Not Dead

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 23:36

Punk's Not Dead Enquete - VWO Profielwerkstuk 2009 - Florien L.

Hooi allemaal!

Ik houd mijn profielwerkstuk over de Punk scene in Engeland in 1975-1982, in vergelijking met de Punk scene in Engeland tegenwoordig. Ik ben heel erg benieuwd naar jullie meningen over hoe het tegenwoordig met de punk scene staat. Is Punk “dood” in jullie ogen? Of leeft het nog steeds, en dan alleen underground of ook bij het grotere publiek? De enquete gaat vooral om de Punk scene in Engeland, maar dit hoef je niet heel nauw te nemen met het beantwoorden van de vragen. Hier weet ik zelf wel raad mee. :)
Ik zou het heel fijn vinden als jullie deze vragen hieronder zouden willen beantwoorden. Het zou heel fijn zijn om niet gewoon ja en nee antwoorden te geven, maar hier wat meer op in te gaan, een beredenering geven dus. Alle antwoorden kunnen goed zijn, het gaat om je mening, niet om de feiten!

1. Weet je waar de Punk scene vandaan komt en hoe deze is ontstaan? Zoja, wat is jouw visie hierop?
2. Wat versta jij onder Punk? (is het alleen de muziek, of een hele leefstijl? Oftewel, wat versta jij onder de term punk?).
3. Weet jij wat Punk bands en Punks in de jaren ’70 uitdroegen?
4. Heb je enig idee wat Punk bands tegenwoordig uitdragen? (en of ze nog wel iets uitdragen, of dat het meer gaat om lekkere muziek maken?)
5. Luister je zelf naar Punkrock? En luister je deze dan omdat het gewoon lekkere muziek is, of ook om de achterliggende boodschappen van punkrock?
6. Is Punk in jouw ogen mainstream geworden? Zoja, waar merk je dit aan?
7. Vind jij Punk (zowel muziek als kledingstijl als leefstijl of een van deze) commercieel geworden? Zoja, waar ligt dit aan?
8. Heb je het idee dat de Punk bands van tegenwoordig nog steeds een boodschap uitdragen?
9. Wat vind je van het zogenaamde “Pop-Punk”? Noem je dit ook Punkrock? Zoja, waarom (of waarom niet?).
10. Denk jij dat Punk dood is gegaan tijdens de ondergang van de band Sex Pistols? Of bestaat echte punk zoals in de jaren ’70 nog steeds? Waar baseer je dat op? Is Punk ooit “weg” geweest?
11. Hoe heeft Punkrock in jouw ogen de wereld veranderd? Als het de wereld al verandert heeft? (jouw mening!).
12. Wat vind jij van commercieel geworden Punk bands? (De bands die de mainstream bereikt hebben, die veel geld verdient hebben en een groot publiek trekken). Zijn zij nog steeds “Punk”?
13. Vind jij dat je kunt leren van muziek? Denk jij dat muziek je de ogen kan openen?
14. Ken je een aantal Punk bands uit de jaren ’70 en een aantal bands van nu? Wat merk je in de verschillen tussen deze twee generaties punk bands?
15. Laatste vraag, wat vind jij van de Punk scene en Punkrock?

Heel hartelijk bedankt als je de tijd genomen hebt, of wilt nemen, om deze uitgebreide vragenlijst te beantwoorden. Nogmaals, het gaat om jouw mening!
Heel erg bedankt!!!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:19

1. Weet je waar de Punk scene vandaan komt en hoe deze is ontstaan? Zoja, wat is jouw visie hierop?

Nee ik weet hier eigenlijk niet veel van. Ik dacht dat het iets was met harde muziek en rebels gedrag zeg maar. Een aparte manier van kleding, richting Gothic en Emo. Als dit echt zo is wat ik denk, dan heb ik echt respect voor die mensen, en vind ze echt gaaf. Ikzelf luister ook zulke muziek.

2. Wat versta jij onder Punk? (is het alleen de muziek, of een hele leefstijl? Oftewel, wat versta jij onder de term punk?).

Alternatieve levenstijl met rebelse muziekvormen. Alternatieve kleding en haardracht.

Toevallig net bij CKV gehad, volgens mij was dat vooral zwarte kleding en maakte ze rebelse en harde muziek. Heel anders dan de toenmalige hippies die juist vrolijke kleding aanhadden en vrolijke muziek, waren de Punks zwart en tegenstrijdig.

4. Heb je enig idee wat Punk bands tegenwoordig uitdragen? (en of ze nog wel iets uitdragen, of dat het meer gaat om lekkere muziek maken?)

Ik denk dat het nu meer is dat ze gewoon harde muziek draaien/maken en ze zich anders kleden. Vooral omdat het nu niet echt meer anders is. Het is een levenstijl geworden die we van elkaar accepteren. Niet iedereen is het er mee eens maar het grootste deel laat het links liggen.

5. Luister je zelf naar Punkrock? En luister je deze dan omdat het gewoon lekkere muziek is, of ook om de achterliggende boodschappen van punkrock?

Ja, ik vind dit heerlijke muziek. Vooral als ik even kwaad of verdrietig ben zet ik zulke muziek heel hard aan.

Nee, de meeste mensen zijn meer geinteresseerd in hiphop/R&B.

7. Vind jij Punk (zowel muziek als kledingstijl als leefstijl of een van deze) commercieel geworden? Zoja, waar ligt dit aan?

Ja, ik denk dat veel "gewone" scholieren zich als punk willen gaan kleden, maar het niet lukt zeg maar. Ze onderschatten denk ik wat Punk inhoud.

8. Heb je het idee dat de Punk bands van tegenwoordig nog steeds een boodschap uitdragen?

Nee niet echt. Ik denk dat ze nu gewoon zo willen leven, met deze muziek en kleding.

9. Wat vind je van het zogenaamde “Pop-Punk”? Noem je dit ook Punkrock? Zoja, waarom (of waarom niet?).

Nee, dit vind ik slechts een versie van Punk.

10. Denk jij dat Punk dood is gegaan tijdens de ondergang van de band Sex Pistols? Of bestaat echte punk zoals in de jaren ’70 nog steeds? Waar baseer je dat op? Is Punk ooit “weg” geweest?

De Sex-Pistols waren volgens mij juist het begin van de Punk. Punk is zoiezo niet dood gegaan, omdat er altijd mensen bleven die tegenstrijdig waren. En ik denk dat Punk niet alleen aan muziek en kleding licht, maar ook aan je idealen en aan wat jij graag wilt.

11. Hoe heeft Punkrock in jouw ogen de wereld veranderd? Als het de wereld al verandert heeft? (jouw mening!).

Het heeft de wereld zover veranderd dat we nu meer van elkaar pikken en meer respecteren. In de jaren '70 was dit heel raar, want dat doe je gewoon niet. Het is nu een "way of life" en dat moeten wij respecteren.

12. Wat vind jij van commercieel geworden Punk bands? (De bands die de mainstream bereikt hebben, die veel geld verdient hebben en een groot publiek trekken). Zijn zij nog steeds “Punk”?

Niet met de ideeen maar wel met de kleding en muziek. Ze streven naar zulke muziek maken/

13. Vind jij dat je kunt leren van muziek? Denk jij dat muziek je de ogen kan openen?

Ja, want er zijn heel veel bands die problemen in hun teksten verwerken. Liedjes waarin er gezongen word over het milieuprobleem, politieke problemen, oorlogen. Ik denk wel dat het ogen kan openen maar dat de meeste mensen te veel aan hun geld vastklampen dat het geen effect zal hebben

14. Ken je een aantal Punk bands uit de jaren ’70 en een aantal bands van nu? Wat merk je in de verschillen tussen deze twee generaties punk bands?

De bands die ik ken: Green Day, Metallica, Rammstein, System of a Down.

Gaaf. Respect voor die mensen!

Succes met je profielwerkstuk!!

Gerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:51

Engeland. Ik dacht dat het iets met verzet te maken had.

Als ik het woord Punk hoor, moet ik denken aan de ruige kapsels en stijl. Als ik aan de muziek denk, denk ik aan harde rock muziek.

Punkers (die haarstijl :+ ) en de kleding...leer?

Ik denk dat ze staan voor goede doelen, zoals amnesty international?

Ik luister niet naar punkrock.

Ja ik denk dit wel. Als je zo in de grote steden kijkt in de stad. Er lopen veel mensen die in mijn ogen er 'punk' uitzien. Ook zijn er veel verenigingen zoals ik al zei in vraag 4.

Ik denk dat er veel mensen meelopers zijn en niet echt beseffen waar punk voor staat.

Ik denk niet dat ik deze vraag kan beantwoorden, omdat ik niet echt veel verstand heb van de Punkrock.

Ik denk dat een ook wel een soort van Punk is. Zolang het om het zelfde doel gaat?

Ik denk dat de echt punk nog steeds bestaat.

Het heeft de wereld niet veranderd denk ik, maar de punk heeft wel wat aan de wereld toegevoegd vind ik.

Ik denk dat ze een groot voorbeeld zijn geworden. Veel mensen zullen tegen ze opkijken.

Ik luister de muziek wel niet, maar de teksten zullen wel een goede inhoud hebben.

Ik ken er haast geen.

Het is fascinerend dat het bestaat en ik heb ook zeker respect voor de 'punk' mensen.

Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:19

Volgens mij is de Punk scene ontstaan in Engeland als een soort tegenbeweging op de maatschappij en de politiek toen.

Ik vind dat Punk, net als alle muziekstijlen die ook met een bepaald uiterlijk of met bepaald gedrag geasocieerd worden, uit verschillende onderdelen bestaat. Je hebt de "look" punk, je hebt de "attitude" punk (dus het gedachtengoed zeg maar) en je hebt de muziekstijl punk. Je hoeft neit van de muziek te houden om de look of de attitude te hebben en je hoeft de look en/of de attitude niet te hebben om van de muziek te houden, maar de meest opvallende liefhebbers van de muziek hebben wel het uiterlijk en de attitude.

Anarchie, vrijheid en ook wel teleurstelling/boosheid t.o.v. de maatschappij.

Dat verschilt per band. Ik heb het idee dat er bands zijn die punk muziek maken meer om de muziek (en ook wel het imago wat je daarmee krijgt) dan om de boodschap die ze willen uitdragen. Maar aan de andere kant zijn er ook bands die het juist nog om de boodschap gaat.
Er zijn natuurlijk ook heel veel substromingen van Punk ontstaan door de jaren heen, die sowieso een iets andere boodschap uitdragen (je mag het niet zeggen, maar zelfs emo heeft z'n wortels in de punk).

Ik luister o.a. punk, maar voornamelijk substromingen van Punk. Dus hardcore/post-hardcore, screamo, emo, euh... ben niet goed in muziek labellen verder :')

Nee. Er is wel een soort modevariant, die mainstream is geworden.

De kledingstijl is wel commercieel geworden, in de zin dat punk soms in de mode is.
Of de muziek commercieel is, is iets wat je naar mijn mening per band moet bekijken. Als een band zijn muziek maakt, om meer te kunnen verkopen, is het in mijn ogen commercieel. Maar als het muziek maakt die het zelf gaaf vindt, en wat toevallig aanslaat, is het in mijn ogen niet commercieel.

Ja, vaak nog wel. Misschien een wat andere boodschap (of meerdere), maar dat is logisch. De maatschappij is wel ietsjes anders dan in de jaren 70, dus moet de boodschap ook aangepast worden :P

Ik vind pop-punk een grappig verschijnsel. Ik vind het geen punk, omdat op de basisbezetting na er zeer weinig tot niets van de originele punk in terug is te vinden. Ik vind het meer een soort excuusterm. Het is pop, maar wel met instrumenten en het is wat harder en sneller dan normale pop... dus hangen we er maar een "stoer" labeltje bij.

Ik denk dat underground Punk er altijid nog wel is geweest. Punk zoals het was in de jaren 70 is wel dood, maar niet blijft zoals het was. Pop van nu is ook niet meer de pop van de jaren 70, is pop dan ook dood?

Ik denk niet dat punk echt de wereld veranderd heeft. Hooguit in de zin van dat het plaats heeft gecreeerd

Qua muziekstijl waarschijnlijk wel, qua attitude minder, als ze de muziek echt zo maken dat het beter verkoopt.

Als je er open voor staat wel ja.

Toen: Sex Pistols, Ramones, Clash, Minor Threat, Social Distortion
Nu: MxPx, Anti Flag, Rise Against
Je merkt wel dat modernere bands vaak wat melodischere en wat strakkere muziek maken. Oudere bands maken wat chaotischere muziek.

Wel gaaf.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Veel succes nog met je profielwerkstuk!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:54

Even snel dan ;)

In Engeland was punk behoorlijk politiek georiënteerd. Hoewel ze het daar zelf absoluut niet mee eens zouden zijn geweest. Bovendien waren er verschillende politieke stromingen in de punk actief, zowel links als rechts georiënteerd. Het was een reactie op de verslechterende economische omstandigheden, een uiting van sociale onvrede, gekeerd tegen de gevestigde orde en de sfeer van hiërarchie die aan de basis staat van de Engelse cultuur. Daarom wordt punk vaak geassocieerd met anarchisme. Punk draagt een niet-autoritair systeem uit op een nogal in your face manier. Het trok zeker de aandacht, op een manier waarop dit de hippies (die in principe precies hetzelfde uitdragen) niet lukte.
Ironisch trouwens dat vrijwel alle grote punkbands uit de jaren ’70 vroeg of laat onder de vleugel van een grote platenmaatschappij kwamen.

Punk in de jaren ’70 was culturele stroming en ging veel verder dan alleen de muziek. Om het een leefstijl te noemen, gaat mij te ver, maar ik vind het lastig om te definiëren waarom. Misschien dat het uiterlijk en de manier van leven op dat moment echt iets voor punk was, maar beiden zijn inmiddels overgenomen door andere culturele stromingen, zoals hardrock en goth.

Ja, zie 1.

Ik heb het idee dat punk bands tegenwoordig (of wat daarvoor doorgaat) wat minder zware onderwerpen gebruiken en meer dagelijkse problemen aan de kaak stellen (denk Greenday begin jaren ’90). Voor deze vraag zou eigenlijk vraag 10 moeten staan.

Ik ben opgegroeid met de uitlopers van punk: hardrock en grunge. In mijn middelbare schooltijd (‘95-‘01) was pretpunk erg hip (Offspring). Heb cd’s van The Stooges, The Ramones en The Clash (Sex Pistols niet, kleutermuziek) in mijn kast staan en verder heel veel van wat er tussen 1970 en nu aan rock en blues gemaakt is (ben een beetje een muziekfreak). Het gaat mij puur om de muziek, ik geloof meer in een directe aanpak voor het aanvechten van welk probleem dan ook, in plaats van de anti-autoritaire manier waarop punk dat deed.

De do it youself mentaliteit (buiten platenmaatschappijen en podia om) die direct verbonden is met punk, bestaat amper meer. Misschien underground wel, maar het is daar niet alleen verbonden aan punk.

Tegenvraag: wat is commercieel? Geld verdienen? Daar ontkomt geen enkele band aan als ze willen blijven bestaan als iets meer dan een hobbybandje. Zonder geld was punk niets geworden. Eigenlijk is punk ironie ten top.

Zie 4 en 10.

Zie 10.

In Engeland was punk een korte, heftige opleving die daarna een snelle dood gestorven is. Dus ja, na de Sex Pistols was het wel een beetje over. Punk (en vooral ook de voorlopers van punk die de punkscene zelf zo lekker te kijk zette. The Clash had toch een hekel aan de Stones, maar ondertussen vergeten ze dat ze zonder de Stones er nooit aan gedacht hadden om herrie te gaan maken) heeft echter wel veel invloed gehad op de muziek en cultuur daarna. Ik noem dat echter geen punk meer.

Ik vind het dan ook jammer aan jouw vraagstijl dat je niet definieert wat punk is (hier komt miep de wetenschapper om de hoek kijken hoor, sorry). Ook al richt je je alleen op Engeland (wat eigenlijk jammer is, want de punkscene in de VS is stukken interessanter), dan nog is punk een bijzonder veelomvattend begrip. Of je het nu over de muziekstijl of de culturele stroming hebt, wat onder punk verstaan wordt, verschilt van persoon tot persoon. Voor mij is wat er in de jaren ’60 aan garagerock gemaakt werd (niet denken dat takkeherrie pas in de jaren ’70 uitgevonden werd) geen punk en alles wat na de Sex Pistols gemaakt is, ook niet. Over The Stooges kun je heel lang discusseren.

Voor cultuur en muziek uit andere perioden zijn andere benamingen, omdat ze niet gemaakt zijn in de sfeer die kenmerkend is geweest voor punk. Alle stromingen die na punk kwamen (o.a. hard rock, metal, grunge, skapunk, poppunk en ook emo), hebben allemaal een stukje punk en een stukje Elvis en een stukje Jimi Hendrix in zich, maar ze zijn het niet. Maar iemand anders zal daar heel anders tegenover staan en punk over de grenzen van tijd en plaats heen tillen. Voor mij is punk echt aan een bepaalde tijd en plaats gebonden.

Nee, het heeft de wereld niet veranderd. Het heeft hoogstens de waarde van het shockeffect doen inzien. Maar goed, die waarde had Elvis ook al ingezien.

Zie vraag 7.

Nee, wat mij betreft is het andersom: zonder open ogen kun je muziek niet waarderen.

Zie 10.

Absoluut een boeiende periode in de muziekgeschiedenis. Heeft ons veel goede muziek gebracht en de invloed is onmiskenbaar.

De leukste vertaling van het woord punk werd trouwens gebruikt door Shakespeare: het betekent in 16e eeuws Engels prostitué. Wederom ironie ten top.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:26

Ik dacht dat punk uit Groot Brittannie komt, hoe het ontstaan is weet ik niet.

Of punk een lifestyle is of en muziekstijl ligt geheel aan de context :+ Maar ik denk dat bij iedere muziekstijl ook een lifestyle vastzit. Onder de lifestyle zie ik de kleding (strakke spijkerbroeken en kisten), de haardracht (hanekam en geverft haar), piercings, make up, taalgebruik, normen en waarden, houding etc.

Anarchy!

Nee, ik ken geen punk bands

Punk en punkrock is in mijn ogenn iet het zelfde, punk is veel harder en punkrock is gangbaarder en commercieler. Ik luister niet naar punk, maar voor zover je sum41 punkrock kan noemen, luister ik daarnaar.

Nee, maar punkrock wel

Nee, maar punkrock wel. Denk aan pubers die met masaal met bandshirts rondlopen, dat zijn vaak toch de comerciele populaire bands, terwijl de echte punk meer onder de oudere, echt liefhebbers bekend is.

Dat vroeg je net ook al, maar dat weet ik niet, ik ken geen punk bands

Dat versta ik onder punkrock

Ik denk dat de grote lijnen van de muziek nog wel het zelfde zijn, ik denk niet dat iets in 40 jaar het zelfde zal blijven, alles veranderd, dus ook punk. Nieuwe bands, nieuwe punk. Saai toch als altijd alles het zelfde blijft

Ik denk dat het de acceptatie tot alternative muziek vergroot heeft, en dat jongeren de kans kregen zichzelf af te zetten van het geheel, waardoor er verschillende gedachtenstromen ontstaan zijn

Ik denk dat het heel moeilijk is voor een band om niet commercieel te worden als de mogelijkheid daar is, en als ze door wilen breken. Daarnaast denk ik ook dat misschien niet de band maar de mensen er omheen het circus creeeren

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 14:33

Heel erg bedankt alvast voor alle reacties tot nu toe! :D Hier heb ik echt wat aan, super! Ik verdiep me nu al een tijdje in de punk, geschiedenis, idealen, alles, en ik was zeer benieuwd naar jullie meningen, aangezien die nogal verschillen.

@ Kaka: Ik heb express niet "mijn" definitie van Punk gegeven, omdat ik nieuwsgierig was naar jullie opvattingen, die van mijzelf weet ik namelijk wel. Ik vind zowel de punkscene in Engeland als in Amerika enorm interessant, ik heb voor Engeland gekozen omdat dit land qua oppervlak een stuk kleiner is, en mijn leraar het me afraadde Amerika te gebruiken, omdat de punkscene aan de ene kant van Amerika weer verschilde van de andere kant van Amerika. Hierdoor zou ik dus eigenlijk 1 "gebied/deel/stad" van Amerika moeten gebruiken en me daar op richten, zei hij. Dit omdat er zo veel te vertellen en te onderzoeken is op dit onderwerp, dat als ik heel Amerika zou gebruiken ik over 10 jaar nog bezig zou zijn. Daarom heb ik Engeland gekozen, en ook mede door de Sex Pistols en The Clash.

Nogmaals heel erg bedankt voor alle reacties en de tijd die hiervoor genomen is, dat waardeer ik echt! Hopelijk zijn er nog meer mensen die willen reageren, want hoe meer opvattingen/meningen ik heb hoe beter.

:D

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:48

Wat ik ervan weet was de originele punk een manier om zich af te zetten tegen de maatschappij.

Je kan ervan maken wat je wilt, je kan alleen de muziek luisteren of er een hele leefstijl van maken, dat is persoonlijk

Anarchisme, maatschappijkritisch bezig zijn, tegen de consumptie cultuur, dus voor hergebruik van kleding e.d, voorstander van het kraken

Ligt aan de bands zelf, je hebt feestpunk maar ook bands die er nog wel mee bezig zijn

Ik luister er niet naar, want ik vind er weinig meer aan. Vroeger deed ik dat wel, was dan meer ska/punk. De boodschap spreekt me aan maar dat is niet waarom ik het toen luisterde.

Ja, veel kids van nu weten niet meer wat de oorsprong van de boodschap was en wat anarchy eigenlijk in houdt. Ze trekken meer richting de punk kant om lekker te kunnen rellen.

Ja, voor een deel. Je hebt in de kraak scene nog wel echte punkers lopen.

Ligt aan de band.

Nee, maar ik denk niet zo graag in die hokjes.. punk is meer een idee, je kan die hele stroming niet begrenzen, daar is het te ondefineerbaar voor

Het is minder dan toen maar de ideeen ervan komen steeds meer tevoorschijn. Mensen gaan nu meer stilstaan bij onze maatschappij en hoeveel verspilling er is

ja, net als elke andere stroming. Allemaal een beetje dus en samen maken ze een tijdsbeeld.

Je kan als muzikant én je geld er mee verdienen, én je ideeen uitdragen. Daar is niks mis mee, maar dan moet je wel vaak concessies doen aan je muziek en daar moet je voor willen kiezen.

Natuurlijk kan dat, met elke muziek die iets uitdraagt..

Dezelfde ideeen als toen leven nog, maar men is minder extreem geworden.

Ik vind het altijd leuk als mensen anders zijn dan anderen, en origineel en maatschappij kritisch. Ik heb wel een hekel aan vervelende 15 jarige jochies die punk denken te zijn en met blikken bier gooien en lopen te kloten terwijl ze geen idee hebben waar punk voor stond..

Unseen

Re: [ENQ] Punk's Not Dead

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 20:43

Dankjewel dwaallicht! :D