Presentatie opleiding, wat belangrijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Presentatie opleiding, wat belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 11:51

Volgende week ben ik gevraagd om een verhaaltje te komen vertellen over mijn huidige opleiding, op mijn vorige middelbare school. Nu vind ik het nog best moeilijk om te beslissen, wat we wel gaan vertellen, wat niet zo belangrijk is, wat nu juist heel belangrijk is om te weten en andere leuk dingetjes?
Aangezien ik ook weinig middelbare scholieren ken en me van mezelf ook niet echt meer kan herinneren waarop ik mijn keuze heb gemaakt, stel ik hier eens de vraag.

Als jullie naar een presentatie/verhaaltje gaan over een opleiding (in dit geval Psychologie), wat zouden jullie dan willen weten?? Welke onderdelen vind je echt heel belangrijk om te horen?

Op het moment hebben we; plaatsen waar opleiding gegeven wordt, wat is psychologie, welke vakken, wat kun je ermee worden. En omdat ik op een andere universiteit zit dan mijn partner, gaan we die 2 opleidingen vergelijken. (aangezien het verschil heel erg groot is)
Nog meer aanvullingen?

Chocopasta

Re: Presentatie opleiding, wat belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:20

Wat leuk, ik ga dat ook doen op 20 februari :)
Ik denk dat je een heel eind komt zo.

Zelf ga ik een powerpoint maken met wat foto's erin.
Ik doe biologie dus heb wel wat fotomateriaal van practica en excursies :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 12:27

Een ppt gaan wij ook wel maken denk, ik vind het zelf altijd wel erg prettig om een ppt naast een presentatie te hebben. Als spreker heb je dan een mooie houvast, en als toehoorder kan je ook alles beter op een rijtje houden.
Echt zinvolle foto's kan ik denk niet toevoegen, maar wel een leuk idee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:22

Ik heb zelf vorig jaar iets dergelijks gedaan op mijn vroegere middelbare school. Daar werden de scholieren op pad gestuurd met een vragenlijst ter ondersteuning, die ik voorafgaande ook gekregen heb. Ze konden dan aanschuiven bij de studies die ze wel interesseerden en zelf vragen stellen.

Ik begrijp dat jij een presentatie gaat houden, dus dat is qua opzet natuurlijk iets anders. Desondanks hier de vragenlijst, misschien heb je er wat aan.

Citaat:
2 Wat is de relatie tussen de vakken op de middelbare school en de vakken op de opleiding?
3 Hoe belangrijk zijn de kennis en vaardigheden die je al in het voortgezet onderwijs hebt opgedaan, voor de opleiding?
4 Hoeveel tijd per week moet er gestudeerd worden? Is deze studiebelasting constant, of is er (veel) verschil per leerjaar of zelfs binnen een leerjaar?
5 Hoe wordt er getoetst en geëxamineerd, en in hoeverre is dat anders dan in het voortgezet onderwijs? Wat voor soort toetsen leveren relatief veel studiepunten op?
6 Kun je tijdens je studie naar het buitenland voor een stage? Zo ja, geef dan aan of het gaat om een opleidings- dan wel werkstage, op welk moment van je opleiding je naar het buitenland kunt en hoe de stage georganiseerd is.
7 Welke hulp kan er geboden worden als je problemen hebt met:
de studie zelf
andere zaken dan die bij het studeren horen (denk aan financiële, psychische, huisvestingsproblemen e.d.)
8 Heeft deze voorlichting je enthousiast(er) gemaakt over de opleiding? Waarom wel / niet?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 14:48

Super handig die vragen!! Dankjewel.