Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Citaat:Wat voor werkzaamheden mag ik als 16 jarige doen?
Als je 16 bent mag je allerlei soorten werk doen, zolang het niet gevaarlijk of schadelijk is voor je gezondheid. Risicovolle werkzaamheden zijn alleen toegestaan onder toezicht van een ervaren collega. Houd je altijd aan de veiligheidsvoorschriften
Hoeveel uur mag je werken als je 16 bent?
je mag niet werken tussen 22.00 uur en 06.00 uur of 23.00 uur en 07.00 uur
je rust moet minimaal 36 uur per week bedragen
minimaal 4 vrije zondagen per 13 weken
als je op zondag werkt, dan is zaterdag een vrije dag
nachtdiensten zijn verboden
Maximale arbeidstijden:
per dienst maximaal 9 uur
per week maximaal 45 uur
per 4 weken gemiddelde arbeidstijd van 40 uur per week
Verder geldt de regel schooltijd = arbeidstijd. Dit betekent; als je op een dag 6 uur op school zit, dat je die dag nog maar 3 uur mag werken.
x_Rebecca schreef:Nou, als het goed is krijg je later een rooster.. dus dan weet je het ver genoeg van te voren
Mas schreef:Is er niets vastgeleged over hoe ver van tevoren jij je rooster hoort te krijgen? Ik meen me te herinneren uit mijn wetbundel dat daarover iets in stond, maar arbeidsrecht is al weer even geleden voor mij.
Ik geloof dat daar in ieder geval wel regels voor zijn
Evelyne79 schreef:kun je dat niet regelen met je baas dat hij de planning eerder aan je doorgeeft.
Ik werk zelf in de zorg en daar is het volgens de CAO dat je uiterlijk twee weken voor het begin van het nieuwe rooster ( wij hebben een maandelijks rooster) onze te werken diensten voor die maand te horen krijgen.
maarja, dan moet er wel met een cao gewerkt worden.
waar werk je ergens in de keuken?