einde contract met afrekening vakantiegeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JECKYLL

einde contract met afrekening vakantiegeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 18:48

Ik dacht ik stel eerst hier even de vraag voordat ik aan de bel trek op me 'oude' werk.
Maar mijn contract loopt eind januari af en nou heb ik net vandaag mijn loonstrookje en salaris ontvangen maar daar zat geen afrekening van het vakantiegeld bij. Na mijn weten krijg ik daar gewoon een gedeelte van omdat ik gewoon het hele jaar gewerkt heb.. (langer, maar in ieder geval na het laatste vakantiegeld). Ik heb nu anderhalf jaar op een pensionstal gewerkt en daarvoor 10 jaar bij een drogist. Toen ik daar wegging was alles netjes geregeld en kreeg ik bij mijn laatste salaris gewoon alles netjes uitbetaald. Dat had nu ook gemoeten lijkt mij? Ik heb wel netjes mijn vakantiedagen opgemaakt en daardoor dus al lekkr 2 weekjes vrij en morgen ga ik beginnen met mijn nieuwe job.

LovingTweety

Re: einde contract met afrekening vakantiegeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:50

Je hoort idd bij je laatste salaris je vakantiegeld te krijgen maar ik weet niet hoeveel vakantiedagen je hebt opgenomen en recht op had? Ik geloof dat ze dat op die manier ook nog wel eens rechttrekken.

JECKYLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 18:51

Ik heb alle dagen opgemaakt waar ik recht op heb.. kan me niet voorstellen dat ik vakantiedagen moet inleveren om vakantiegeld te krijgen toch?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:13

Dan lijkt het mij ook vreemd.

Ik zou gewoon bellen. Even vragen hoe dat werkt.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:33

Wat ik er van begrepen heb krijg je je vakantiegeld gewoon in mei/juni uitgekeerd. Dat is bij mij op het werk in ieder geval wel zo.
Dus ondanks je er wel of niet meer werkzaam bent krijg je bij ons het vakantiegeld waar je nog recht op had in mei.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:37

Anieke, ook wanneer je stopt met werken daar? Want meestal word het gedeelte waar je tot dat punt recht op hebt gelijk met je laatste salaris gedaan. Ik heb het 2 keer meegemaakt.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:40

Jup :) Bij ons krijg je het hoe dan ook in mei. Ik heb in mei 4 dagen op de twente ballooning gewerkt via het uitzendbureau en zelfs dat beetje vakantiegeld wat ik daarover opgebouwd heb krijg ik in mei :+
Maar het kan natuurlijk zijn dat dit per CAO anders geregeld is ;)

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:45

Bij beeindiging van een overeenkomst moet het vakantiegeld worden uitgekeerd. Op je loonstrook staat hoeveel vakantiegeld je nog te goed hebt, gewoon even doorgeven dat je dit zsm gestord wilt hebben.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:56

Uitzendbureau is idd anders. Dat krijg je pas in mei omdat je altijd nog werk kunt nemen in de tussentijd :)

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:55

Het ligt aan de CAO of aan de afspraken die zijn gemaakt met je (wellicht via je arbeidsovereenkomst) of je je vakantiegeld krijgt uitbetaald op het moment dat je uit dienst gaat of in de maand dat het doorgaans wordt uitbetaald (april, mei, juni)
Gewoon even bellen met de P&O-afdeling van het bedrijf en je weet het zeker.

Vakantiegeld en vakantiedagen zijn overigens twee verschillende dingen. Vakantiegeld is doorgaans 8% van je brutoloon en vakantiedagen bouw je op, doorgaans 25 dagen per jaar op fulltime basis (20 is wettelijk minimum)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:57

Mikkie, voor zover ik weet houden een gedeelte van je vakantiegeld in als je teveel dagen vrij hebt genomen. Wat ik overigens ook begrijp.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 09:43

Op mijn werk doen we de afrekening in de maand ná je laatste werkdag.. Dus als je per eind januari stopt, dan krijg je in februari nog de eindafrekening...

En anders even navragen :)

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:31

Is dat dan bij mij ook zo?
Eind december is mijn contract afgelopen bij mijn vorige werk en daarvan nog geen vakantiegeld ontvangen.
Ook is mijn vorige bedrijf overgenomen door een andere baas en hoor ik van die vorige baas nog vakantiegeld te krijgen.

Ontvang ik dat dan beide rond mei-juni?

(sorry dat ik je topic overneem, maar t i ongeveer t zelfde. :+ )

rebekky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:36

Ik ben afgelopen december gestopt met werken bij een bedrijf.
Hier kreeg ik mijn laatste loonstrookje en daar zat ook geen vakantiegeld bij.
Een maand later(dacht ik) werd het vakantiegeld waar ik nog recht op had gestort op mijn rekening.
Dus misschien komt het een maand later. Was bij mij wel het geval.
Zoals het bij NaNi ookal zei.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:38

Bij uitzendbureau is het idd eind mei/begin juni. Als je op projectbasis hebt gewerkt of als vervanging, dan krijg je het vaak 6 weken na je laatste werkweek, als je dus binnen die 6 weken niet ergens anders aan de slag gaat voor hun.

JECKYLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 19:13

Bedankt allemaal.. ik ga het morgen even aankaarten op me vorige werk.. moet toch naar mijn paardje want die staat er nog :) Maar dan weet ik in ieder geval dat ik er recht op heb.

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:40

NaNi schreef:
Op mijn werk doen we de afrekening in de maand ná je laatste werkdag.. Dus als je per eind januari stopt, dan krijg je in februari nog de eindafrekening...

En anders even navragen :)

Zo gaat het bij mij ook, mijn contract wordt beeindigd per 14 feb 2009 en dan krijg ik de maand daarna mijn vakantiegeld, in Maart dus pas.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:20

In de detailhandel is dat zeker niet de gewoonte daar (behoor) krijg je het bij je laatste loon gestort. Maar het zal idd eraan liggen of je via uitzendburo werkt en onder welk cao je valt

JECKYLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 08:53

Ik geloof niet dat ik onder een CAO val.. want werkte op een pensionstal. Maar goed ze zouden het in orde maken, dus het komt goed. Anders stap ik naar de rechtswinkel.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:35

ze moeten je het vakantiegeld wel uitbetalen, maar kan best zo zijn dat het een maand later komt (heb ik ook wel eens gehad bij een bijbaantje).