paraveterinair/ dierenartsassistent tips of info gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sharmila

paraveterinair/ dierenartsassistent tips of info gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 10:37

Ik zit eraan te denken om mezelf om te laten scholen.

Ik heb jarenlang als administratief medewerkster/secretaresse gewerkt op verschillende bedrijven. En eigenlijk kon ik nergens echt mijn draai vinden. De mentaliteit stond me vaak tegen, zeker in de chemie. Allemaal mensen met een grote waffel die weigeren samen iets op te lossen, maar zich liever over iemands anders' rug op proberen te klimmen. Ik was meestal het slachtoffer omdat ik absoluut niet assertief ben. En me veel te vaak als slaafje liet behandelen, omdat ik het graag iedereen naar hun zin probeerde te maken. Domme doos Sharmila hoor :+ :+ :P

Maar ja nu zit ik er dus aan te denken om dierenartsassistente te worden. En misschien als het leren en werken me bevalt door te leren als dierenarts. Met kleine huisdieren trouwens....liever niet met paarden of koeien etc.

Ik heb gister een beetje rond zitten bellen hoe het hier zit in de omgeving qua stages en werken/leren plekjes. Bij mijn 1e telefoontje was het gelijk al bingo, en ik heb straks om 13 uur een gesprekje. Misschien een stageplekje of werken/leren plekje. Maar in ieder geval kan ik informatie verwachten want de dierenartsassistent die er zit heeft veel bereikt met een werken/leren traject.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een opleiding? Ik zit op het moment aan Barneveld te denken. Ik weet dat daar aankomende zaterdag een open dag is. Ik ga daar zeker even kijken. Er is daar ook een mogelijkheid om 1 dag te leren en 20 uur te werken in de week. Klinkt ideaal. Ik moet toch ook nog een paardje betalen en ik woon net samen. Ik heb geen zin om op mijn vriends centjes te leven.

illi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:43

ik weet hoe leuk het is, maar ik raad het je niet aan.

Want er is echt geen werk in te vinden.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:47

Ik heb deze opleiding 1 jaartje gedaan, maar helaas moeten stoppen wegens ziekte.
Ik zat op het Wellant in Houten. Ik moet eerlijk zeggen, ik vond het een geweldige opleiding! Heel intressant en vond het gewoon echt leuk. Helaas nog nooit stage gelopen bij een dierenarts (mocht pas in het 2e jaar), maar weet zeker dat dat ook erg leuk was geweest.
Wel hebben ze me op school vertelt dat je er echt van overtuigd dat je dit wilde, want er is heel weinig werk in te krijgen. Als je zat te twijfelen kon je beter een andere opleiding doen, zeiden ze.
Ik heb er met mijn dierenarts over gepraat en die zei ook dat er weinig werk in is. Ook een stage plaats zoeken blijkt moeilijk te zijn, vaak nemen ze liever iemand van de universiteit aan, vertelde hij.
Maar als je het wilt doen, moet je er zeker voor gaan!

Tammii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:01

hahha je wil heel iets anders gaan doen.. Maar ik zit op Barneveld en ik moet zeggen het is er best leuk!
(Ik was ook wezen kijken bij wellant college Rjswijk en Dordrecht.. maar die spraken mijn totaal niet aan...)
Ik doe ook de BBL opleiding alleen werk ik in een dierenspeciaalzaak... in het begin had ik bijna geen huiswerk..
maar nu heb ik best veel verslagen die ik moet maken, en ook best veel huiswerk.
Ik werk 32 uur in de week, en opzich is het best wel zwaar.. doe trouwens niveau 3 :o
En iets vinden in dieren is best lastig, ik heb gewoon erg veel geluk had!! :?
Ben benieuwd hoe je gesprek is gegaan bij de dierenartspraktijk?? :?

Hidalgo24

Re: paraveterinair/ dierenartsassistent tips of info gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:45

Ik heb geen ervaring als dierenartsassistente, maar ik zit er ook over te denken om deze opleiding te gaan doen.
Ik ben zelf doktersassistente en wil dit dan misschien gaan combineren.

Ik zelf ga dan de 1-jarige opleiding bij Capabel volgen.

Sven002

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:49

Ik heb de opleiding ook gevolgd en ook stage gelopen.
Ik denk alleen dat veel mensen zich verkijken op het werk wat een dierenartsassistent doet.

Vergeet niet dat je het meest van de tijd de kliniek vaak moet schoonmaken, telefoon opnemen etc!
En de tijd dat je met dieren bent voor veel mensen tegenvalt (dit ligt natuurlijk per kliniek).
Maar als je een aanspreekpunt voor mensen wilt zijn etc dan zal het best bevallen maar wil je alleen heel de dag met dieren bezig zijn, zal het best tegenvallen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:54

Tammii schreef:
hahha je wil heel iets anders gaan doen.. Maar ik zit op Barneveld en ik moet zeggen het is er best leuk!
(Ik was ook wezen kijken bij wellant college Rjswijk en Dordrecht.. maar die spraken mijn totaal niet aan...)
Ik doe ook de BBL opleiding alleen werk ik in een dierenspeciaalzaak... in het begin had ik bijna geen huiswerk..
maar nu heb ik best veel verslagen die ik moet maken, en ook best veel huiswerk.
Ik werk 32 uur in de week, en opzich is het best wel zwaar.. doe trouwens niveau 3 :o
En iets vinden in dieren is best lastig, ik heb gewoon erg veel geluk had!! :?
Ben benieuwd hoe je gesprek is gegaan bij de dierenartspraktijk?? :?

Vertel mij wat over het weinige huiswerk!
Niveau 3 bbl, dier. Echt te erg voor woorden. :+
Ik hoop het in 2 jaar te doen, dus volgend jaar klaar.
Ik werk overigens maar 20 uur per week. 8-)

o0Steffie0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:08

Ik ben vanaf het vwo ingestroomd in het derde jaar paraveterinair en dus ook direct met de stages begonnen.
heb nou de eerste stageperiode er net opzitten.
Maar zoals iemand al eerder zei, verkijk je niet op het werk dat je doet als assistent. Je bent inderdaad meer bezig met het schoonmaken en telefoon opnemen dan dat je daadwerkelijk met de dieren in aanmerking komt.

De opleiding zelf vind ik tot nu toe goed te doen en soms zelfs behoorlijk pittig nog.

Zelf wil ik ook doorleren voor dierenarts, maar de loting is erg streng en wordt je ingeloot ben je er toch weer minimaal 6 jaar mee bezig.

Maar alvast succes mocht je besluiten te beginnen !

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:17

Ik heb zelf de opleiding gedaan op Barneveld. Altijd wel geluk gehad met stages enzo (mede door vroeg beginnen te zoeken). Vond het een erg leuke opleiding, het is alleen erg moeilijk om werk te vinden, er is meer aanbod dan dat er vraag is.
En tja, veel mensen vergissen zich in het werk.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:23

Als je het echt wil gaan doen is Barneveld de juiste keuze.
Maar... er is weinig werkgelegenheid in deze sector. Plus dat als ze de keuze hebben (en die hebben ze, gezien het grote aantal werkloze assistentes) ze eerder voor een jonger (= goedkoper) persoon zullen kiezen. Sowieso is het slecht betaald.
Als je een werken/leren plek krijgt heb je het goed voor elkaar. Maar zoals genoemd, vergis je niet in het werk.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:22

Ik heb net mijn toelatingsopdracht voor deze opleiding op de post gedaan. Voordat ik dit gedaan had, ben ik bij diverse klinieken langs geweest om te informeren wat dit werk nu precies in houdt.

Daar zijn deze dingen naar buiten gekomen:
- Je moet écht niet lui zijn > meer dan 50% van de tijd is schoonmaken namelijk.
- Je moet het écht willen
- Jaarlijks worden er door de diverse scholen in Nederland teveel mensen de markt op gezet zodat werk hierin erg moeilijk is (hoewel dit niet alleen dé reden is, speelt dit zeker wel mee).
- En het verdient niet puik nee.

Maar omdat ik zelf graag wil doorstuderen hierin heb ik deze opleiding gekozen. Daarnaast als het doorstuderen niet lukt en ik in een andere dierensector terecht komt dan heb ik tenminste wel een medische basiskennis.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 21:33

Ik heb al ontdekt dat het bruto maandsalaris het eerste jaar zo rond de 1030 bruto is ongeveer.....dat viel flink tegen. Ik verdien nu ruim 1000 euro meer bruto. Whahahahahaha maar ja nu heb ik niet zoveel plezier in mijn werk.

Mijn gesprekje is trouwens super gegaan. Ik heb in ieder geval een stageplek.
En bovendien, op een andere kliniek ben ik ook al bijna aangenomen als stagaire.

Nu al 2 plekken, maar me nog niet ingeschreven hihi.

Ik ga morgen zeker weten eventjes naar de open dag!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 23:10

Ik ken de opleidingen. Barneveld is wel de opleiding. Maar realiseer je wel dat er bijna geen (of liever geen) werk zit in de dierenbranch. Er worden zo veel leerlingen per jaar op de markt gezet. Er zijn gewoon veel minder banen dan dat.

Tammii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 15:25

Sharmila schreef:
Ik heb al ontdekt dat het bruto maandsalaris het eerste jaar zo rond de 1030 bruto is ongeveer.....dat viel flink tegen. Ik verdien nu ruim 1000 euro meer bruto. Whahahahahaha maar ja nu heb ik niet zoveel plezier in mijn werk.

Mijn gesprekje is trouwens super gegaan. Ik heb in ieder geval een stageplek.
En bovendien, op een andere kliniek ben ik ook al bijna aangenomen als stagaire.

Nu al 2 plekken, maar me nog niet ingeschreven hihi.

Ik ga morgen zeker weten eventjes naar de open dag!

Hee, Wat goed dat je al een plek kan krijgen! zal er wel snel mee zijn denk ik..
Hoe vond je de open dag??

santotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:24

ik ben ook van plan deze opleiding te gaan doen, ben vandaag bij de opendag van helicon gaan kijken het sprak me erg aan.

maar gelukkug heb ik nog een jaar na te denken wat ik precies wil want ik zit pas in het derde jaar van vmbo.

zorrohvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:12

Ik ga volgend jaar ook die opleiding volgend op het Wellant College in Dordrecht. Dat weinig huiswerk komt, omdat er nu (bijna) overal het competentiegericht onderwijs is. In Barneveld dus ook. Dan heb je 5 verschillende examens die je af moet leggen. Het tempo bepaal je zelf. Je kan het in 2 jaar doen of in 6 jaar. Je moet zelf bewijs aanleveren voor je examens. Dit bewijs haal je dus uit de lessen die je krijgt. pb maar als je meer info wilt. Dit is alleen geen cursus ofzo, maar gewoon MBO opleiding!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:17

ik zal het je niet aanraden. Ik werk ook als secretaresse en herken wel een beetje wat je omschrijft. Echter, ik werk nu bij een heel leuk bedrijf waar ik enorm gewaardeerd wordt, dus het kan wel leuk zijn! De salarissen voor secretaresses zijn, mijn inziens erg goed!

Als je gaat switchen, ga je zeker (weet natuurlijk niet wat je nu verdient) halveren in salaris. je moet je goed afvragen of het je dat waard is.

Ik heb twee zusjse, 1 van 18 en 1 van 21. Die van 21 is net klaar met haar opleiding paraveterinair te Barneveld. Werkt nu bij een leuke praktijk, heeft het naar haar zin, geen moeite gehad om werk te vinden. Mijn zusje van 18 studeert nog en heeft een bijbaan achter de kassa. Zusje van 18 verdient een stuk meer dan die van 21. Je moet het dus echt niet voor het geld gaan doen.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:35

Ik doe nu een opleiding naar dierenartsassistent..
Is een leuk beroep, als je op een grotere en zeker drukkere dierenprakrijk/kliniek komt te werken..
en t een beetje goed geregelt is..
Maar t is niet zo rooskleurig als iedereen denkt, een DA assistente ruimt voor een heel groot deel de zooi achter de kont van de DA op. Vervolgens is er veel poetswerk, zeikende en kotsende honden en katten..
je neemt telefoontjes aan, en je assisteert wat bij operaties.. wat meestal gewoon een casteratie of sterelisatie is, en dat heb je na 3 x ook wel gezien.
Daarbij is het heel moeilijk om er werk in te vinden, omdat heeeeeel veel mensen studeren voor DA assistente..
Ben weer lekker negatief vandaag :D

Daarom, ga ik na mijn opleiding ook wat anders doen, ik wil op een grote kliniek komen te werken(ga dan paardenrichting in) en die kans is minimaal :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:30

In Rotterdam zit een deeltijdopleiding tot paraveterinair.
Daar moet je 1 dag per week naar school en de rest stage.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer precies weet, hoe die school heette. Ik heb er destijds informatie voor opgevraagd, voor als ik uitgeloot zou worden voor diergeneeskunde.

Verder wil ik je er wel ook op wijzen, dat het inderdaad niet goed betaald en dat er ook niet heel veel werk in is.

Mocht je zelfs nog diergeneeskunde willen gaan studeren, kan ik je alvast meedelen dat je daar wel even zoet mee bent, minimaal 6 jaar. En ik weet ook niet of je de juiste vooropleiding hebt (VWO met natuurkunde en wiskunde), anders moet je nog extra tijd rekenen voor het behalen van die vakken op het juiste niveau.

santotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:28

ik zit in het 3e jaar van vmbo en moet voor volgend jaar kiesen of ik natuur scheikunde of bio wil, maar nu weet ik echt niet wat ik het beste kan kiesen voor deze opleiding.

illi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:12

santotje schreef:
ik zit in het 3e jaar van vmbo en moet voor volgend jaar kiesen of ik natuur scheikunde of bio wil, maar nu weet ik echt niet wat ik het beste kan kiesen voor deze opleiding.

ik heb biologie gehad. de andere vakken niet

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 08:49

Ben ik weer even tussendoor. Bedankt voor de tips ik neem ze zeker wel in overweging.

De open dag was heel erg interessant. Ik wil ondanks de afstand toch in Barneveld gaan leren, omdat die het beste aangeschreven staat.

Ik moet eerlijk zeggen dat het me een beetje afschrok wat jullie zeiden over het weinige werk dat er in is. Maar dan denk ik ook.....ligt het misschien ook niet aan de omgeving? Ik had ook snel een stageplek. Een vriendin van me heeft ook paraveterinair gedaan en had direct een leuke baan bij een kliniek. Er zitten hier in de omgeving ongeveer 10 klinieken waarvan 2 hele grote.

Ik heb besloten om ondanks het mindere werk dat erin is er toch voor te gaan, maar wel flink sparen tot september omdat ik de paardenopleiding er misschien wel naast wil doen. Misschien helpt dat wel bij het zoeken van een baan. De grotere klinieken werken toch ook met paarden, en telefonisch moet je dan toch ook al wat klachten kunnen behandelen leek me zo.

Dat het minder verdient maakt me niet uit. Ik heb in de 6 jaar dat ik werk misschien wel bij 25 verschillende bedrijven gewerkt, en ik weet gewoon heel zeker dat kantoorwerk niet goed bij me past. Daar heb ik nu inmiddels al zoveel ervaring in......daar ben ik echt over uit.
Ik denk dat met plezier naar je werk gaan een stuk belangrijker is. Want uiteindelijk word je van een dikke bankrekening toch echt niet gelukkiger.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 08:55

Ik weet in welke omgeving je woont, Sharmila en ik weet ook dat een stage-plek niet helemaal hetzelfde is als een (vaste) aanstelling.
Meisje bij mij van stal was klaar, had de meest lovende stage-beoordelingen van een aantal praktijken (9 was een vaak terugkomend cijfer in haar beoordelingen), maar kon toch geen baan vinden (ik weet overigens niet wat ze nu doet, zie haar niet meer omdat ze van stal veranderd is).
Dit is niet om je tegen te houden, je moet sowieso je roeping volgen en werk waar je plezier in gaat hebben, is hardstikke belangrijk.
Maar toch alsnog een kleine waarschuwing.

Fijn dat de open dag leuk was en heel veel succes met je opleiding!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 09:05

Hey, ik ben vorig haar afgestudeerd in Meppel.
Niet echt een super opleiding....maar als je eigen instelling goed is dan haal je het wel.

Had meteen na mijn laatste stage werk bij een superkliniek (doorverwijscentrum)...Ben er nu even 3 maanden uit maar in April kan ik weer verder bij dezelfde kliniek (recessie hè?)

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 10:49

Aaaaaah wat er net toch gebeurt!!!! Ik heb me in principe al ingeschreven bij Barneveld. En ik belde naar mijn stage om dat door te geven. Werd er gevraagd of ik morgen al kan beginnen! Superleuk natuurlijk, ik sta te trappelen. Ik moet 700 uur stage lopen, dus dat komt wel goed. Maarre....ik ben dan niet verzekerd via school bedacht ik me net. Dus daar ga ik morgen maar eens over babbelen... In principe heb ik tot aan september zeeen van tijd, dus het zou leuk zijn. Dan is natuurlijk ook de kop er een beetje af want het zijn behoorlijk veel uren voor anderhalf jaar. Ik moet alles zelf betalen dus ik was al van plan in in september ergens bij te gaan klussen. Tot september word ik nog betaald (zit in de ww schaam..... :o :o :o :o :o :o :o ) , maar daarna niet meer. Op het moment is er helemaal geen werk, dus het zou leuk zijn om mijn tijd dan zo op deze manier toch nuttig op te vullen.

Wat vinden jullie? Is er eventueel nog wat op te lossen qua verzekering?