Ervaringen Luzac college havo in 1 jaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xsimone

Ervaringen Luzac college havo in 1 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 10:28

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of er bokkers zijn die op het Luzac college zitten en de overstap van VMBO naar HAVO hebben gemaakt.
Is dit erg pittig? Hoe zit het met je huiswerk, heb je daar echt bergen van of valt het mee?

Ik zit over het Luzac te denken maar omdat het natuurlijk erg prijzig is zou ik eerst willen weten of het niet te pittig voor me is.
Ik doe dit jaar examen VMBO-T en sta nu (nog) allemaal voldoendes.

Alvast bedankt,
Simone

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:25

Ik doe geen havo en zit ook niet op een Luzac, maar wel een beetje vergelijkbaar. :D Ik doe nu 5 en 6 vwo in 1 jaar nadat ik vorig jaar in 5 vwo ben blijven zitten. Ik zit ook niet op een Luzac maar op iets anders, weet niet precies wat het is maar je hoeft bijv niet elke dag van 8.30 tot 17.30 op school te zitten. :+ Ik heb een heel mooi rooster en elke woensdag vrij en vind het zo ook prima te doen. Je kan er wel voor kiezen om voor bepaalde of alle vakken huiswerk begeleiding te nemen dus je kan het zelf bepalen (heb zelf geen begeleiding voor iets). Op het Luzac wordt je volgensmij voor alles heel intensief begeleidt, maar hier kan je er dus voor kiezen om bijv alleen begeleiding te krijgen in de vakken waar je moeite mee hebt. Het is ook goedkoper. En ik vind het goed te doen. Het zijn soms wel veel po's en boeken om te lezen, maar dat moet op het Luzac ook en dan heb je nog minder vrije tijd. Er was trouwens ook een meisje waar ik een keer naast zat en die zei dat ze ook van het Luzac kwam en dat ze daar helemaal gek werd van die lange dagen enzo. Dus ik zou er goed over nadenken. :)

xsimone

Re: Ervaringen Luzac college havo in 1 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 19:44

Oke, bedankt voor je antwoord.
Op welke school zit jij dan als ik het vragen mag?

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:51

Ik zit zelf niet op het luzac maar wel op een andere particuliere school. Ik zit met veel kinderen op school die van het luzac afkomen en die verhalen zijn niet zo best ze schijnen daar hun eigen regels te schenden. Maar dat verschilt denk ik ook per vestiging. Bij ons op school is het zo dat je wanneer je havo 2 in 1 gaat doen je wel tot half 6 op school maar hoeft niet alle dagen. En vrije tussenuren kennen wij niet in die uren dien je je huiswerk te maken dit heeft wel als voordeel dat je s'avonds vrij weinig tot niks te doen hebt.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:59

Ja dat hebben wij ook, tussenuren worden studielessen dan moet je in het olc (open leercentrum) gaan zitten en wordt er ook echt gecontroleerd of je er wel bent.
Ik zit op het Alfa College, een ROC geloof ik ofzo is dat. Anders moet je even op google zoeken naar havo sprint en dan een plaatsnaam in jouw buurt.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:05

Maar bij ons is het ook dat er iemand bij zit zeg maar dus net of je in de les zit. Misschien moet je hier is kijken http://www.stebo.nl en dan bij den haag. Het is misschien een stuk duurder maar je hebt meer kans om aan genomen te worden omdat ze het hier via testen doen en op het luzac via gesprekken en ze daar heel voorzichtig zijn met mensen van het vmbo aan nemen aangezien ze prestatie gericht werken. En naar mijn mening ook veel zakelijker zijn.

Ik heb zelf namelijk ook de overstap van vmbo naar havo gemaakt en het valt me redelijk mee de lessen opzich zijn wel intensief maar het is ook zeer leuk in zo'n kleine klas.

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 20:22

Ukje, die school ziet er erg leuk uit, alleen heel ver weg voor mij. Rotterdam is voor mij al 20/30 min reizen, laat staan Den Haag.

Loose, ik heb gezocht op google, maar klopt het dat je daar 17 voor moet zijn? Als ik dit jaar van school kom ben ik nog maar 16.

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 20:25

Maar het is dus best wel pittig?
Ik zit nu te twijfelen tussen een MBO-opleiding Bank en verzekeringswezen, of iets administratief. Dan kan ik na die opleiding doorstromen naar de HBO opleiding die ik wil. Of het is even een jaartje bikkelen (ik hoop dat ik dan nog wel genoeg tijd heb voor mn paardje) en daarna gelijk naar de HBO opleiding.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:30

Hm ik weet niet of je op je 16e ook bij zo'n school kan.. Wanneer word je 17 dan?
Ik vind het niet zo zwaar, eigenlijk zelfs makkelijker. :o Maar dat komt misschien ook omdat ik nu beter mijn best doe en dat ik de 5e al een keer gehad heb.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:34

Ik zou er als ik jouw was nog heel goed over na gaan denken en ook met je ouders overleggen. Als je het heel graag wilt zou ik er voor gaan je moet de kansen pakken die je pakken kan. Maar als jij denkt dat je daardoor je paard een beetje gaat verwaarlozen zou ik het niet doen. Succes met je beslissing en je eindexamen.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:33

Als je MBO overweegt kost het volgens mij 3 jaar om naar het HBO te gaan, met deze opleiding kun je het in één jaar doen. Maar het is wel pittig. Ik heb vwo in 1 jaar gedaan op een ROC, het is veel po's en boekverslagen maken en daarnaast nog veel toetsen natuurlijk.

Kun je niet op een gewone school in 4 havo instromen, dan ben je 2 jaar bezig, maar kun je het wat rustiger aandoen en heb je meer tijd voor je paard.

Je moet ook een beetje genieten van je school en studietijd, werken kun je altijd nog ;)

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:53

Ik zit ook op een particuliere school, niet het Luzac maar Vrijbergen in Leiden/Oegstgeest, zie www.vrijbergen.nl . Ik hoor van meerdere mensen dat zij het Luzac minder goed ervaren.
Wil je dan de overstap maken van je eindexamen VMBO naar 4 Havo of 4&5Havo in een jaar doen? Dat kan bij ons ook, er zijn ook meerdere mensen in mijn jaar die 5&6 VWO in een jaar doen die van de havo afkomen.
Van hen hoor ik niet veel klagen, het is natuurlijk hoe je er zelf mee omgaat, als je zelf continue werkt op school, hoef je weinig thuis te doen. Volgens mij hebben ze bij Luzac ook studie-uren zodat je thuis niet hoeft te werken.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:37

Ik heb niet de overstap VMBO-HAVO gedaan, maar wel mijn VWO (5-6) op het Luzac College in Zwolle gevolgd.
En ik raad het iedereen af. Ik heb nog nooit zo'n klote jaar gehad op school als dat jaar op het Luzac.
Enorm slecht geregeld allemaal, we moesten overal zelf achteraan, kreeg weinig goede begeleiding en sommige leraren hadden niet eens de bevoegdheid ons les te geven (en wisten ons veel dingen ook niet uit te leggen). Het is een behoorlijk zwaar jaar, je krijgt enorm veel informatie te verwerken in zeer korte tijd, en als je daar dus niet goed in begeleid wordt, kan het flink mis gaan (zoals bij mij haha.).
Er is een heel gedoe geweest met onze rector, die eigenlijk geen rector meer was en toch heel lang is aangebleven, waardoor alles in de soep liep.
Het kost enorm veel geld, en je krijgt er niets voor terug. Daarbij vind ik niet alleen het onderwijs zeer teleurstellend, ook het publiek wat er komt. Ik voelde me er zeer slecht op mijn gemak.
Je zit van 9 tot 5 (soms tot 6) op school, maar dan heb je meestal inderdaad wel alles af. Dat is het enige voordeel, maar hoewel ik altijd veel te doen had, heb ik me het grootste gedeelte van de dag dood verveeld (wegens concentratie problemen). Ook hier werd ik niet in begeleid.
Oja. Misschien nog leuk om te weten, van onze VWO-afdeling is dat jaar 80% GEZAKT.

;) Veel succes met je keuze.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:45

ik doe schoonmaken op het luzac.
wat een kinderen daar zeg. dit het ik nog nooit gezien,
dit zijn leerlingen die nergens anders meer toegelaten worden en het
ook niet goed doen op school terwijl ze wel het koppie hebben

marit_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:07

Mijn broer zit op het luzac,
hij komt van het lwoo, toen heeft hij op z'n eerste gewone school zijn vmbo-k diploma gehaald,
en is heeft hij via het luzac zijn vmbo-t diploma gehaald,
en is hij bezig met z'n havo. hij zit in den haag.
hij (en me vader ook) zijn volgens mij best tevreden op de school, en het slagingspercentage is hoog.
tenminste die afdeling wel. ik ga misschien na 5havo weer terug naar het vwo, en dan ook op het luzac of stebo.

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:14

mare ff vraagje:

ik doe dit jaar mijn VMBO diploma daarna wil ik naar de HAVO,nu hoor ik dat je de havo dan ook in 1 jaar kunt doen
maar jullie zeggen bijna iedereen dat het Luzac geen goede school is
op welke school kun je dit dan nog doen, ik woon in limburg (tussen roermond en weert)

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:15

ik heb zelf vorig jaar op het luzac HAVO in 1 jaar gedaan... dit jaar VWO in 1 jaar... HAVO is prima te doen VWO is lastiger maar wel haalbaar.. De school is echt super (zit op luzac Roermond) Goede begeleiding.. ik ben helemaal tevreden!

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:20

ja echt is er een Luzac in roermond dat wist ik helemaal niet
haha, dus ik kan nu gewoon na dit jaar als ik mn VMBO diploma heb gewoon 1 jaar daar havo doen

F3nn3: wanneer ben jij op het Luzac begonnen?

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:22

vorig jaar heb ik daar HAVO gedaan in 1 jaar.. en dit jaar het VWO in 1 jaar :) in roermond zit het pas sinds vorig jaar.. maar hele leuke school met goede docenten en begeleiding.

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:23

ow haha fenna nu zie ik pas dat jij het bent:D

mare het klopt wel dat die school prijziger is ofnie?

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:23

ja dat klopt zeker.. op http://www.luzac.nl vind je meer informatie :) maar ik kan het wel aanraden.
donderdagavond 12 maart is er een opendag;)

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:30

oo dan zal ik daar zkr een gaan kijken:D
zijn het leuke leeraren en leerlingen daar?

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:31

zeker weten:) heb mijn huidige vriend ook leren kennen op het luzac (zit bij mij in de klas). Heel veel leuke maar wel aparte leerlingen, de meeste hebben toch wel een 'verhaal' waarom ze op het luzac zitten.

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:39

hoe bedoel je een verhaal, heb je een voorbeeld?
zitte er ook veel rijkeluiskinderen of zo'n soort?

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:42

Voornamelijk wel alleen 'rijkeluiskinderen' ja... tis ook behoorlijk prijzig.. De meeste leerlingen hadden problemen op hun vorige school of werden niet toegelaten op andere middelbare scholen omdat ze bijv een te laag gemiddelde hadden... of gewoon omdat ze het in 1 jaar wilde doen, en door de kleine klassen (zo'n 6 tot 10 man) is het een stuk gemakkelijker.