Vraagje aanvullende beurs IB-groep.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flower

Vraagje aanvullende beurs IB-groep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 21:14

Ik heb zelf al rondgekeken op de site van de IB-groep maar ik word nooit
wat wijzer van die site.

Mijn vraag is namelijk: moet je een aanvullende beurs terugbetalen aan 't einde
van je studie, dus wordt een aanvullende beurs gezien als een lening?

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:18

Nee, het wordt niet gezien als een lening, en werkt eigenlijk hetzelfde als de basisbeurs die je krijgt. (Weet niet precies hoe dat zit, geloof dat dat bij afronden van je studie een gift wordt) Er wordt dan naar het inkomen van je ouders gekeken, en hoe lager, hoe meer je aanvullend krijgt, om zo maar te zeggen. Er wordt geloof ik vanuit gegaan dat je ouders een bijdrage doen, maar als je ouders minder verdienen, wordt die bijdrage door een deel opgevangen door de IB, vandaar dus de aanvullende beurs.
Hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd ;)

Winged

Re: Vraagje aanvullende beurs IB-groep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 00:00

Bij afronden wordt alle stufi die je hebt gekregen een gift geloof ik. Verder klopt het wat Iepke zegt :j

Volgens mij is het zelfs zo dat de lening apart moet worden aangevraagd. Alleen ben ik niet thuis in het lenen bij de IB dus weet dat niet zeker. In ieder geval krijg je niet ongewild een lening aangesmeerd :)

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 00:34

Oke, ik vond het nogal verwarrend omdat dit op de IB-groep site staat:

Kwijtschelding aanvullende beurs
Als je een prestatiebeurs hebt, wordt ook de aanvullende beurs gedeeltelijk als lening uitbetaald. Na afloop van je studie kun je in aanmerking komen voor kwijtschelding van deze lening

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 17:18

Niemand die me verder kan helpen? :)

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 17:21

Wat wil je nou nog meer weten dan? Het antwoord is toch al gegeven? :)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 17:29

Ik moet het ook in orde maken, maar ik snap er niets van. :+ Je moet zelf invullen wat je voor bedrag als prestatie beurs wilt ontvangen, dus wat je ouders verdienen doet er blijkbaar niet meer toe? Ik word in april 18 jaar en je moet het drie maanden van te voren aanvragen. Nou heb ik die aanvraag staan, maar ik krijg pas vanaf 1 juli een basisbeurs van €70?
Ook moet je de duur van je opleiding invullen, terwijl ik niet eens weet of ik deze opleiding überhaupt wel ga afronden. En als ik er voor kies om 'm wel af te ronden, dan weet ik alsnog niet in welk jaar ik mijn diploma haal.

Printje, misschien dat iemand me kan zeggen of het anders moet.
Afbeelding

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:47

De aanvullende beurs wordt door de IBgroep berekend dacht ik. De beurzen gaan per 3 maanden. Geloof dat ze in september ingaan en dan elke 3 maanden. Vandaar dat je nog niet direct geld ontvangt van de IB. Duur van de opleiding kun je beter de totale tijd van de opleiding invullen (4 jaar denk ik in jouw geval?). Bovendien krijg je maar 4 jaar stufi.

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:14

Hoe bedoel je 'Geloof dat ze in september ingaan en dan elke 3 maanden.'?
Dat je 1x basisbeurs+aanvullende beurs krijgt en daarna 2 maanden alleen basis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:28

Elessar schreef:
Ik moet het ook in orde maken, maar ik snap er niets van. :+ Je moet zelf invullen wat je voor bedrag als prestatie beurs wilt ontvangen, dus wat je ouders verdienen doet er blijkbaar niet meer toe? Ik word in april 18 jaar en je moet het drie maanden van te voren aanvragen. Nou heb ik die aanvraag staan, maar ik krijg pas vanaf 1 juli een basisbeurs van €70?
Ook moet je de duur van je opleiding invullen, terwijl ik niet eens weet of ik deze opleiding überhaupt wel ga afronden. En als ik er voor kies om 'm wel af te ronden, dan weet ik alsnog niet in welk jaar ik mijn diploma haal.

Printje, misschien dat iemand me kan zeggen of het anders moet.

Als het goed is krijg je pas het kwartaal na dat je 18 bent de basisbeurs etc.
Aanvullende beurs hoef je niet terug te betalen mits je binnen zoveel jaar je diploma haalt,
Ze middelen het inkomen van je ouders en afhankelijk van dat gemiddelde krijg je wel/geen aanvullende beurs.

Een lening moet na je studie binnen 15 jaar afbetaald worden.
Alleen heb je eerst twee jaar om een baan te zoeken, waarin je niet verplicht bent af te lossen
en daarna nog 15 jaar om het af te lossen.

Dit is tenminste hoe het ons werd uitgelegd aan de telefoon :Y)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:43

Iepke schreef:
Hoe bedoel je 'Geloof dat ze in september ingaan en dan elke 3 maanden.'?
Dat je 1x basisbeurs+aanvullende beurs krijgt en daarna 2 maanden alleen basis?

Nee basis + aanvullend elke maand. Maar de ingangsdata zijn per semester geloof ik. Je hoeft niet vanaf je 18de meteen je stufi te krijgen zoals de TS in dit geval.

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:58

Maar als het goed is krijg je je aanvullende beurs wel met terugwerkende kracht uitgekeerd. Ik ga er morgen eens over bellen hoe het zit, wacht namelijk ook al een hele tijd op m'n aanvullende beurs.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 15:05

Aanvullende beurs wordt doormiddel van de inkomens van je ouders inderdaad uitgerekend, bij mij wordt dit door de boekhouder gedaan...dus hoe dat precies zit weet ik niet.
Ik weet wel dat je het met terugwerkende kracht echt terug krijgt als je hier recht op heb...kan best een tijd overheen gaan was bij mij ook en dus geen zorgen, maar een belletje kan nooit kwaad.

Wat misschien wat verwarring geeft, mocht jij stoppen met je opleiding zonder je hem heb afgerond moet je je gekregen studiefinanciering dus terug betalen. Je zich op de "afschriften" van de IB groep een schuld bedrag staan onder het tabelletje van je basisbeurs en aanvullende beurs. Indien je je studie niet afmaakt moet je dat dur terugbetalen...snap e vous?