profielwerkstuk-> blind&slechtziend

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

welmoedz

profielwerkstuk-> blind&slechtziend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 13:19

Hallo,

Ik zit nu in havo 5 dus we moeten een profielwerkstuk maken.
Wij hebben als onderwerp gekozen, blind& slechtziend.
Nou is dat op zich niet zo moeilijk omdat je gewoon een groot werkstuk moet maken
Maar je moet er ook een onderzoek bij doen.

Wij hadden bedacht om te kijken hoe blindvriendelijk Veenendaal is maar we lopen hier toch een beetje op vast.

Iemand misschien goede tips of een leuk idee voor een onderzoek?

Groetjes Welmoed

Anoniem

Re: profielwerkstuk-> blind&slechtziend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:33

Kijken of je in contact kunt komen met iemand die blind is met wie je samen op onderzoek gaat in Veenendaal? :)

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:34

Zelf een blinddoek om doen en zelf ervaren? Doe je een zonnebril op die je blindeer aan de binnenkant ofzo, Of je doet het zo dat je net door een klein rondje kan kijken.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 13:44

eempiej schreef:
Zelf een blinddoek om doen en zelf ervaren? Doe je een zonnebril op die je blindeer aan de binnenkant ofzo, Of je doet het zo dat je net door een klein rondje kan kijken.

ja dat bedachten wij ook, maar wat wij misschien niet blindvriendelijk vinden, omdat we 1x een blindoek op hebben vinden blinden, die al hun hele leven blind zijn misschien wel blindvriendelijk

Nouks schreef:
Kijken of je in contact kunt komen met iemand die blind is met wie je samen op onderzoek gaat in Veenendaal? :)

ja dat dachten wij ook en we hebben het ook aan iemand gevraagd die zelf blind was maar die had daar geen zin/tijd in
het is nog best moeilijk om zo'n persoon te vinden

We zoeken nou eigenlijk gewoon een heel ander onderzoek maar het is nog best lastig :P

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:54

Ik denk dan meteen aan een kennis van mij die enorm slechtziend is (bijna blind), en volop voor het paardrijden gaat (bij een gewone club, wedstrijden,..). Misschien is dat wel een leuke insteek. Mogelijkheden die blinde mensen hebben om te sporten (iets wat volgens mij nog niet zo eenvoudig is). Ik weet dat die kennis bv ook een tandem hebben om te gaan fietsen, zodat er één persoon die goed ziet kan sturen, maar de slechtziende toch iets van sport kan doen.

Kan je gaan kijken welke mogelijkheden er in sportclubs ed geboden wordt voor blinden en slechtzienden, je kan blinden gaan ondervragen over de 'muren' waar zijn tegen botsen als ze willen gaan sporten, je kan misschien zelf iets bedenken om blinden en slechtzienden meer mogelijkheden tot sporten te geven, of om blinden & slechtzienden aan te sporen meer te sporten?

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:02

ga eens kijken in het muzieum in nijmegen! is een museum over zien/ blind zijn. En daar kan je ook een rondleiding krijgen door het donker, je ziet dan dus echt helemaal niks, je krijgt een stok en wordt rondgeleid door een blind persoon. Er zijn dan allemaal situaties uit het dagelijks leven nagebootst (weg oversteken, cafe, markt enzo) echt super interessant en leuk!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:52

Huiswerktopics zijn niet de bedoeling op bokt. Slotje :)