Deurne/Andere paardenopleiding voor 1 jaartje?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maiska

Deurne/Andere paardenopleiding voor 1 jaartje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 16:06

Hallo allemaal,

Ik loop al een tijdje (of beter gezegd, jaren) met het idee wat ik nou moet na school. Ik zit nu op 6VWO en zoals het er nu naar uitziet ga ik het halen (hopelijk ;) ).
In augustus gaan we net over de grens bij Arnhem wonen, dus in Deutschland.
Maar wat ik dan met mijn vervolgopleiding moet doen??

Nu was het zowiezo al mijn idee om er 1 jaar tussenuit te gaan. Dus lekker met de paarden bezig, bijbaantje, huis inrichten etc. Tot rust komen vooral, maar absoluut niet lanterfanteren ;)
Ik wil in dat vrije jaar dus goed gaan bedenken welke opleiding ik later wil.

Maar in dat vrije jaar wil ik ook wat doen :j
Nu zat ik er aan te denken om naar Deurne/Groene Welle/andere paardenopleiding te gaan voor 1 jaartje! Dus niet de opleiding afmaken (tenzij het me zo goed bevalt). Dan heb ik 1 jaar eens kunnen kijken hoe dat nou is, fulltime met paarden bezig zijn. En heb ik ook in die 1 jaar weer een hele hoop informatie binnen! Ik zie het dan een beetje als constante paardrijles, om het ff heel plat te zeggen ;) Het gaat me er dus ook niet echt om of ik het jaar haal. (doe natuurlijk wel m'n best, dat staat vast!)
Ik dacht aan een opleiding waar je paar dagen school paar dagen stage hebt. Intern eventueel ook, maar dan moet ik één knol thuis laten, dus dat liever niet.. :(

Ik leer erg snel, vooral als het iets is wat me interesseert. Dus de leerstof zelf zal geen probleem moeten zijn voor mij. Het gaat me vooral om het feit dat ik wel iets wil doen in m'n vrije jaar. En ook graag wil leren op een meer ontspannen niveau (dus neit meteen universiteit, haha).

Het is maar een idee, ik heb nog zoveel andere ideeen (korte cursussen doen, orun, basisinstructeur, skileraar etc). Ben erg benieuwd wat jullie hiervan vinden, of dit de moeite waard is of dat het écht verspilde tijd/geld is.

Alle reacties/meningen zijn welkom!! :D

Wildgirl

Re: Deurne/Andere paardenopleiding voor 1 jaartje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:10

Wat een leuk idee dat ten eerste, bedenk je wel dat het verschil behoorlijk groot is als je vanaf het VWO een MBO opleiding binnen loopt.
Nou hoef je natuurlijk geen grote vrienden te worden met je klasgenoten maar een beetje gezelligheid is wel leuk.
Waarom zoek je niet een stal(evt in de buurt) waar je kunt 'stagelopen' zonder opleiding?
Ook kun je eens bij Moravita vragen in Coevorden; erg aardige mensen en zij bieden stal managementcursussen per kwartaal volgens mij.
Eigen paard(den) kunnen mee.
Onder moravita @ bokt kun je haar vinden.

succes met je keuze!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:23

mail eens een aantal stallen die je interessant lijken, daar leer je het meeste van, meer als van deurne..

ik zit nu zelf in het laatste jaar, heb over een week mijn eindexamen dus spreek uit ervaring

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:28

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje stom om aan een opleiding te beginnen waarvan je weet dat je hem niet af gaat maken.
Bot gezegd, je houdt wel een plek bezet van iemand die het wel echt heel graag wil en die het wel van plan is af te maken.

Daarnaast vind ik Deurne voor een jaartje wel erg duur, want wat krijg je ervoor terug? Stalling, theorie die je in het eerste jaar misschien voor een groot deel al bekend is, stage waar je weinig of niet voor betaald krijgt...en aan het eind van het jaar sta je met lege handen.

Ik zou dan of ergens gaan werken, en besteed dan een beetje aandacht aan het zoeken zodat je een fijne stal vind waar je ook zeker wat op zal steken. Of zoek een opleiding die ook daadwerkelijk maar een jaar duurt (geen idee wat dan de mogelijkheden zijn hoor) zodat je ook de kans hebt om iets af te ronden. Zou mij ook meer voldoening geven denk ik.

Is de ORUN trouwens geen idee? Dan heb je in ieder geval een papier en je kan ernaast werken.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 16:43

Wildgirl schreef:
Wat een leuk idee dat ten eerste, bedenk je wel dat het verschil behoorlijk groot is als je vanaf het VWO een MBO opleiding binnen loopt.
Nou hoef je natuurlijk geen grote vrienden te worden met je klasgenoten maar een beetje gezelligheid is wel leuk.
Waarom zoek je niet een stal(evt in de buurt) waar je kunt 'stagelopen' zonder opleiding?
Ook kun je eens bij Moravita vragen in Coevorden; erg aardige mensen en zij bieden stal managementcursussen per kwartaal volgens mij.
Eigen paard(den) kunnen mee.
Onder moravita @ bokt kun je haar vinden.
succes met je keuze!

Oké ik zal eens googelen/zoeken! Dankjewel voor de reactie :) Ja, iedereen waarschuwt me voor het verschil. M'n leraren worden bijna boos als ik ze doodleuk mededeel dat ik mbo wil gaan doen. Ook wat andere opleidingen betreft. Als ik het woord "paard" en "opleiding" in één zin noem, liggen ze al onder de tafel. Pfft.

luxket schreef:
mail eens een aantal stallen die je interessant lijken, daar leer je het meeste van, meer als van deurne.. ik zit nu zelf in het laatste jaar, heb over een week mijn eindexamen dus spreek uit ervaring

Oké, dankjewel :j Waar ik ga wonen zitten twee redelijk grote stoeterijen. Heb er ook niks op tegen om eindje te rijden met de auto. Wat ik me dan wel altijd afvraag: Willen mensen niet liever iemand als stagiar hebben die een paardenopleiding doet?
Succes met je examens!!

Ezter schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje stom om aan een opleiding te beginnen waarvan je weet dat je hem niet af gaat maken.
Bot gezegd, je houdt wel een plek bezet van iemand die het wel echt heel graag wil en die het wel van plan is af te maken.

Daarnaast vind ik Deurne voor een jaartje wel erg duur, want wat krijg je ervoor terug? Stalling, theorie die je in het eerste jaar misschien voor een groot deel al bekend is, stage waar je weinig of niet voor betaald krijgt...en aan het eind van het jaar sta je met lege handen.

Ik zou dan of ergens gaan werken, en besteed dan een beetje aandacht aan het zoeken zodat je een fijne stal vind waar je ook zeker wat op zal steken. Of zoek een opleiding die ook daadwerkelijk maar een jaar duurt (geen idee wat dan de mogelijkheden zijn hoor) zodat je ook de kans hebt om iets af te ronden. Zou mij ook meer voldoening geven denk ik.

Is de ORUN trouwens geen idee? Dan heb je in ieder geval een papier en je kan ernaast werken.

In dat eerste geef ik je deels gelijk. Mocht ik Deurne of andere opleiding zo leuk vinden dat ik het wil afmaken, dan houd ik in principe geen plaats bezet. Maar is het bij Deurne niet zo dat je zowiezo wordt aangenomen? Dacht dat het om je vooropleiding ging, bij sommige opleidingen hoef je neit eens je school te hebben afgemaakt las ik :S
En de orun etc denk ik ook heel erg over om te gaan doen dan. Lijkt me voor de ervaring al super. Maar ik kies meer voor een school nu, omdat je dan fulltime met de paarden bezig bent zegmaar. Dan kan ik zien of me dat uberhaupt bevalt en ik daar wel werk in wil gaan vinden later.
Dankje voor je reactie!!

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:19

Volgens mij zit er ook in deurne nog altijd een limiet aan het aantal mensen dat ze kunnen plaatsen, dat geld voor veel opleidingen. Zeker daar waar paarden bij komen kijken lijkt me dat ook vrij logisch ivm de ruimte...

En inderdaad als je het afmaakt dan geld dat natuurlijk niet, alleen ik denk toch uit jou beginpost op te maken dat je dat eigenlijk niet van plan bent.

Maar als je nou de keuze hebt tussen werken op een stal, wat geld verdienen (al is het niet heel veel waarschijnlijk) en daarbij misschien mee kunnen naar wat mooie wedstrijden, veel zien, veel doen, veel leren, of betalen om naar school te gaan en dan nog een groot deel van het jaar stagelopen, dus werken.....ik zou t wel weten ;)

Verder ken ik het wel hoor, de reactie van leraren. Ik wilde 'vroeger' ook naar deurne. En ik heb ook een vwo diploma. De reden dat ik het uiteindelijk niet heb gedaan is dat deurne tegenwoordig niet zoveel meer voorstelt zogezegd. Er wordt steeds minder waarde gehecht aan dat papier, je kan op veel stallen ook zonder aan de gang. Daarnaast heb ik wel eens wat deurne-ruiters gezien tijdens opendag oid en daar was ik niet zo van onder de indruk. Dus voor de rijles zou ik het ook niet doen.
Misschien is het wel leuk om eens te kijken naar een paard-gerelateerde hbo opleiding te bekijken. Iets met management of het organiseren van evenementen? Is maar een idee hoor, maar er zijn wel meer mogelijkheden dan alleen het stalwerk zegmaar. Ik denk dat dat interessanter is en ook meer mogelijkheden biedt voor de toekomst.

Verder is het toch echt een kwestie van veel zoeken, overal kijken en goed nadenken wat je echt belangrijk vind en wilt doen. Ik heb ook een aantal jaar gezweefd nadat deurne dus niet doorging en het valt echt niet mee iets te vinden waarvan je denkt yes, dit is leuk. Vind het daarom trouwens ook wel verstandig van je om een jaartje rust te nemen zogezegd, geef jezelf de tijd om alles op een rijtje te zetten voorkomt later veel geklungel haha. Succes ermee!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:26

@ezter, helemaal mee eens!
als je een opleiding in de paarden kiest dan kan ik je bijna verzekeren dat je niet de ervaring opdoet die je zoekt.
Kun je beter een tijdje aan het werk gaan evt in combinatie met een cursus

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 18:38

Klopt, ik denk echt niet dat ik het zó onwijs super vind dat ik de opleiding af ga maken... Tsja.

Ik ken zoveel mensen die na 1 jaar of nog minder zelfs al stoppen met hun opleiding..vandaar dat ik er ook ff tussenuit wil :j

Ik had zelf ook al een beetje zo'n gevoel dat ik beter lang kan gaan zoeken naar een stage plek zónder dat ik iets van een paardeopleiding doe. Maar jullie bevestigen het :D

Afgelopen zomer heb ik 3 weekjes op ameland buitenritten begeleid, en dat 24/7 bij de paarden zijn was zo mega super leuk! Dit jaar mag ik weer terugkomen, dus heb in ieder geval tijdelijk wat ;) Maar das alleen in de vakantieperiodes..

Een HBO opleiding is er inderdaad, meerdere dacht ik. Maar ben zo bang dat ik er geen baan in vind en vervolgens lekker werkloos thuis zit hihi. Evenementen organisatie wil ik ook al een aantal jaar doen, lijkt me heel erg leuk! Er was 1 opleiding waarbij je helemaal neit de paardenkant op hoeft te gaan, maar ook de management kant op kan gaan met dat diploma. Dat is wel redelijk safe. Ik ben nu al zo'n half jaar langzamerhand dingen aan het uitzoeken. Maar de tijd begint beetje te dringen :$

Ik weet in ieder geval dat ik m'n werk leuk moet vinden, anders ben ik niet te genieten hoor :o
Heb overigens 3 jaar terug ook diploma Basisvakbekwaamheid horeca en sociale hygiene gehaald. Dus, mocht het nou niks worden, kan ik iig een restaurantje oid beginnen HAHA.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:21

bedrijven in de paardenbranche willen iemand die keihard wil werken met genoeg motivatie, het liefst 7 dagen per week 16 uur per dag... niet te letterlijk op vatten, maar ervaring is belangrijker dan een opleiding.. vreindin van mij rytm op bokt, wou ook naar deurne, werkt nu op een redelijk grote dressuurstal in belgie via mij.. ik zou eens kijken op http://www.yardandgroom.com daar staan heel veel advertenties op van stallen in binnen en buitenland die voor een bepaalde tijd iemand zoeken. Je kan vaak ook intern dan en paard mee..

Als je voor instructeurs diploma wil gaan zou ik orun aan raden en dan ervaring op een bedrijf opdoen, heb je meer aan als deurne

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:25

Als je van de havo (of hoger) afkomt, kan je bij sommige scholen de opleiding MBO paardenhouderij niveau 4 in 2 jaar doen ipv 4 jaar..
Ik kom zelf van de havo af en doe nu ook de verkorte opleiding, in Barneveld. De meeste uit mn klas hebben hier voor al een opleiding gedaan, of willen hierna nog een gaan doen.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 16:19

Gabon schreef:
Als je van de havo (of hoger) afkomt, kan je bij sommige scholen de opleiding MBO paardenhouderij niveau 4 in 2 jaar doen ipv 4 jaar..
Ik kom zelf van de havo af en doe nu ook de verkorte opleiding, in Barneveld. De meeste uit mn klas hebben hier voor al een opleiding gedaan, of willen hierna nog een gaan doen.

Ja, ik dacht/hoopte dat zoiets verkort ook kon :j Dat scheelt wel weer ff twee jaar!!

luxket schreef:
bedrijven in de paardenbranche willen iemand die keihard wil werken met genoeg motivatie, het liefst 7 dagen per week 16 uur per dag... niet te letterlijk op vatten, maar ervaring is belangrijker dan een opleiding.. vreindin van mij rytm op bokt, wou ook naar deurne, werkt nu op een redelijk grote dressuurstal in belgie via mij.. ik zou eens kijken op http://www.yardandgroom.com daar staan heel veel advertenties op van stallen in binnen en buitenland die voor een bepaalde tijd iemand zoeken. Je kan vaak ook intern dan en paard mee..

Als je voor instructeurs diploma wil gaan zou ik orun aan raden en dan ervaring op een bedrijf opdoen, heb je meer aan als deurne

Oké, dat is ook een idee natuurlijk. Gewoon voor korte periode intern gaan bij een bedrijf :j

Ik ga iig zondag bij de opendag van deurne kijken, ben in ieder geval benieuwd hoe het er daar uit ziet. Had het toch al op de planning staan.

Bedankt voor alle meningen en reacties!:D

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:25

Denk dat als je bij je intake gesprek verteld dat je na een jaartje wilt stoppen je niet wordt aangenomen. Dat soort opleidingen kosten veel tijd en geld en ook moeite en vind het ten op zichte van mensen die wel helemaal voor die opleiding gaan niet helemaal " eerlijk".
Een jaartje naar Barneveld gaan zou ik niet doen, in het eerste jaar leer je veel basis dingen dus denk niet dat je van 1 jaar veel zou opsteken. Ik zou inderdaad kijken of je niet een jaar of kortere tijd intern kunt bij een paardenbedrijf. Denk dat je daar meer leert dan 1 jaartje paardenopleiding.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:00

opleiding lijkt me eigenlijk niet erg handig...
als je al weet dat je naar een jaar stopt wprdt je echt niet aangenomen!

zelf ga ik ook een jaartje nietsdoen om het zo maar te zeggen,
ik zoek een aantal stage plaatsen om voor een aantal maanden intern te gaan, daarnaast ga ik verder met het vrijwilligerswerk wat ik al doe op de manege

MaloLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:59

Kom je tog geselli bij mij stage lope;)

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:41

leuk dat je zondag komt kijken bij de open dag, ik geef om 12 uur de 1e rondleiding en moet daarna om half 2 lesgeven en om 3 uur longeren

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 11:50

luxket schreef:
leuk dat je zondag komt kijken bij de open dag, ik geef om 12 uur de 1e rondleiding en moet daarna om half 2 lesgeven en om 3 uur longeren

Oh, dan zie ik je misschien wel! Ik wil er als eerste zijn, dan is het mss nog rustig ;) Tot zondag dan mss :D

MaloLau schreef:
Kom je tog geselli bij mij stage lope;)

Haha ja, dat zou ook leuk zijn :D En lekker dichtbij hè :P

Denk dat het toch maar stage lopen word in m'n vrije jaar of een cursus :j
Maar als ik een paardenopleiding zou doen met de intentie te stoppen na 1 jaar, als het me niet bevalt, dan ga ik dat natuurlijk niet zeggen bij gesprek hè :P Dan moet niemand me hebben :p
En ik probeer het een beetje veilig te houden, dat ik me niet vasthoud aan "ik ga nu een opeliding doen en daar later mee verder in m'n werk". Want als het na een jaar bagger blijkt te zijn, tsja dan heb ik geen reserve meer zeg maar, omdat ik me helemaal op dit had ingesteld ;)

MaloLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:06

Hihi hahaha maar meid ik zou bij eurohorse grooms kijke.. soms hebbe ze ook iets in de buurt.. maar hou er rekening mee dat het dan vooral ook om stalle meste gaat of het rijden van jonge paarden..

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 12:33

Hahaha ja ik had al van meeredere mensen gehoord dat veel stagebedrijven je alleen laten mesten enzo. Niet dat ik per sé wil rijden, maar afwisseling zou wel leuk zijn haha.

Ja die site had ik al gezien :j Ik kan nu nog neit beginnen met zoeken, kan pas over paar maandjes, das het lastige ook ;)

Ik denk dat ik het leren en het constant met m'n neus in de boeken zitten wel ga missen eigenlijk :( Hoe saai en stom het soms ook is

MaloLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:35

Maaruhh.. waarneer ga je lesse dan?:P

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 12:37

Ohja zou je nog ffkes pb-en, woeps vergeten ;)

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:47

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:13

Maiska schreef:
Gabon schreef:

Ja, ik dacht/hoopte dat zoiets verkort ook kon :j Dat scheelt wel weer ff twee jaar!!

luxket schreef:

Oké, dat is ook een idee natuurlijk. Gewoon voor korte periode intern gaan bij een bedrijf :j

Ik ga iig zondag bij de opendag van deurne kijken, ben in ieder geval benieuwd hoe het er daar uit ziet. Had het toch al op de planning staan.

Bedankt voor alle meningen en reacties!:D

Tijdens de 2 jarige opleiding kun je ook de ORUN dr bij doen bij ons.. (Doe ik nu ook..)
Als je voor 1 jaar een opleiding wilt doen, kan je er net zo goed 2 van maken, en dat je dan meteen ook een diploma hebt...

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 19:49

Gabon schreef:
Tijdens de 2 jarige opleiding kun je ook de ORUN dr bij doen bij ons.. (Doe ik nu ook..)
Als je voor 1 jaar een opleiding wilt doen, kan je er net zo goed 2 van maken, en dat je dan meteen ook een diploma hebt...

Ja, inderdaad :j

Ik ben vandaag naar de open dag geweest, was erg leuk een keer te zien. Heel mooie faciliteiten :j
Maar de hbo kant trok me toch het meest. Totdat er ff doodleuk werd meegedeeld dat je aan het eind van die opleiding zzlicht of hoger dient te zijn. Heel leuk, maar jammer dan. Dat kan mijn knol niet hoor! ;)

Ik blijf nog ff doorzoeken dus ;) Waarschijnlijk word het toch de orun volgend jaar, als ik de L heb gehaald. En ik ga ook ff op barneveld zoeken!

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:45

Volgens mij is er morgen een open dag in Barneveld...

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 20:10

Jups, ga ik ook even een kijkje nemen :j
Dankjewel :D