Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Careano schreef:1) Wil je later kinderen/heb je al kinderen?
Ja, ik heb een dochter, en er mag nog wel iig 1 kind bij.
2) Heb jij een voorkeur voor het geslacht van je (aanstaande) kind?
Ik wilde graag een meisje. Voor de tweede maakt het me niet uit.
3) Vind jij dat genderklinieken toegestaan moeten worden in Nederland?
Voor degenen die al kids hebben:
Moeilijk. Met ziektes etc. is het wel heel fijn als je toch kinderen wilt en je geeft de ziekte niet door als het een X of Y is. Ik zou zelf destijds bij een jongetje ook wel teleurgesteld geweest zijn en dat is ook niet leuk voor het kind natuurlijk. Anderzijds zou de balans wellicht helemaal verstoord raken.
4) Had jij liever een baby van het andere geslacht gewild?
Nee, ik wou een meisje en kreeg er een. Ik blij, want ik wist het niet tot de bevalling

Careano schreef:Hallo Bokkers!
1) Wil je later kinderen/heb je al kinderen?
Later wil ik best kinderen, over een jaar of 10 ofzo.
Lieft iig 1 meisje.
Nee, als iedereen het geslacht van het kind zou mogen kiezen is de kans groot dat er een overschot aan jongens of meisjes ontstaat, niet echt handig.

Careano schreef:1) Wil je later kinderen/heb je al kinderen?
Ik heb nog geen kinderen, maar ik wil ze wel graag later.
Nee, zolang ze gezond zijn zal ik een hele gelukkige moeder zijn
Nee absoluut niet, het is te gek voor woorden dat je kan kiezen wat voor kind je krijgt. Het is al helemaal belachelijk als je spijt hebt van het geslacht van je kind, in mijn ogen had je dan niet voor kinderen mogen kiezen.
Careano schreef:Hallo Bokkers!
Aangezien ik volgende week een presentatie houd over of genderklinieken toegestaan moeten worden, wil ik jullie vragen om jullie mening. In sommige landen is het tegenwoordig toegestaan om het geslacht van je kind te bepalen tijdens de zwangerschap. Dit wordt gedaan door middel van embryoselectie. Er is ook een methode waarbij de zaadcellen met X-chromosoom en Y-chromosoom gescheiden worden en daarna wordt de toekomstige moeder dan bevrucht met de zaadcellen met het gen voor het gewenste geslacht. Dit vindt dus plaats voor de bevruchting, dus er komt geen abortus o.i.d. aan te pas. Er worden geen embryo's verstoten, want deze zijn nog niet bevrucht.
Maar, vinden jullie het ethisch verantwoord om het geslacht van je kind te bepalen? Moet je de natuur niet zijn gang laten gaan hierin?
Zouden jullie deze vragen in willen vullen?
1) Wil je later kinderen/heb je al kinderen?
Heb er 1
Nee
Ja, maar alleen te gebruiken voor mensen die een geslachtsgebonden genetische afwijking hebben. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat als je zeker weet dat als je bijvoorbeeld een dochter krijgt, die 100% zeker jong zal sterven aan een gruwelijke ziekte je gericht voor een zoon gaat.
Voor degenen die al kids hebben:
4) Had jij liever een baby van het andere geslacht gewild?
Nee
Alvast bedankt! Ik ben erg benieuwd hoe jullie hierover denken..
Groetjes Tessa

Careano schreef:1) Wil je later kinderen/heb je al kinderen? Ik heb ze nog niet, wil ze waarschijnlijk wel ooit
2) Heb jij een voorkeur voor het geslacht van je (aanstaande) kind? Ik vind meisjes leuker, mijn vriend wil liever een jongenMaar erferlijk gezien zou een meisje beter zijn, aangezien er wat X-chromosomale probleempjes in de familie voorkomen.
3) Vind jij dat genderklinieken toegestaan moeten worden in Nederland? Ja, maar ik vind het heel moeilijk om te zeggen wie er wel of niet voor in aanmerking komen. Sowieso mensen die erfelijke problemen in de familie hebben, maar hoe ernstig dit dan moet zijn (bijv. een afwijking waarbij je op jonge leeftijd overlijdt vs. kleurenblindheid) vind ik moeilijk te bepalen. Daarnaast heb je de mensen die graag een jongen/meisje willen (denk aan china). Aan de ene kant is het niet sociaal wenselijk in nederland om die keus te hebben, aan de andere kant kan het in een land als china veel dode en achtergelaten meisjes schelen als ze al niet geboren zouden worden.

Maar zonder gekheid, doe dit soort beinvloeding lekker alleen in extreme gevallen. En niet voor een "voorkeur" van mams op paps.
Een kind is geen instrument om ouders gelukkiger te maken.