[ENQ] Genderkeuze

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Careano

[ENQ] Genderkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 12:40

Hallo Bokkers!

Aangezien ik volgende week een presentatie houd over of genderklinieken toegestaan moeten worden, wil ik jullie vragen om jullie mening. In sommige landen is het tegenwoordig toegestaan om het geslacht van je kind te bepalen tijdens de zwangerschap. Dit wordt gedaan door middel van embryoselectie. Er is ook een methode waarbij de zaadcellen met X-chromosoom en Y-chromosoom gescheiden worden en daarna wordt de toekomstige moeder dan bevrucht met de zaadcellen met het gen voor het gewenste geslacht. Dit vindt dus plaats voor de bevruchting, dus er komt geen abortus o.i.d. aan te pas. Er worden geen embryo's verstoten, want deze zijn nog niet bevrucht.

Maar, vinden jullie het ethisch verantwoord om het geslacht van je kind te bepalen? Moet je de natuur niet zijn gang laten gaan hierin?
Zouden jullie deze vragen in willen vullen?

1) Wil je later kinderen/heb je al kinderen?
2) Heb jij een voorkeur voor het geslacht van je (aanstaande) kind?
3) Vind jij dat genderklinieken toegestaan moeten worden in Nederland?
Voor degenen die al kids hebben:
4) Had jij liever een baby van het andere geslacht gewild?

Alvast bedankt! Ik ben erg benieuwd hoe jullie hierover denken..

Groetjes Tessa
Laatst bijgewerkt door Careano op 21-01-09 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:49

Op het moment wil en heb ik geen kinderen. Later misschien :)
Tja, als vrouw zijnde is een meisje natuurlijk leuk. Maar je bent toch sowieso blij als je een kind krijgt, of dat nu een meisje of een jongetje is.
Nee. Belachelijk... Dan zou je dus een embryo "afstoten" omdat het niet van het geslacht van jouw keuze is als ik het goed begrijp?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:55

Careano schreef:
Ja, ik heb een dochter, en er mag nog wel iig 1 kind bij.
Ik wilde graag een meisje. Voor de tweede maakt het me niet uit.
Moeilijk. Met ziektes etc. is het wel heel fijn als je toch kinderen wilt en je geeft de ziekte niet door als het een X of Y is. Ik zou zelf destijds bij een jongetje ook wel teleurgesteld geweest zijn en dat is ook niet leuk voor het kind natuurlijk. Anderzijds zou de balans wellicht helemaal verstoord raken.
Nee, ik wou een meisje en kreeg er een. Ik blij, want ik wist het niet tot de bevalling :D

Tellie

Re: [ENQ] Genderkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:13

Weet nog niet zeker of ik later kinderen wil, denk het wel. :)

Nee, weet wel zeker dat je ongeacht, wat voor geslacht je kind ook is, ervan zal houden.

Nee, ik (ook al ben ik totaal niet gelovig) vind niet dat we voor 'god' moeten spelen. Laat de natuur zijn ding doen, er zijn dingen waar we ons gewoon niet mee moeten bemoeien, en dit is er een van.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 10:39

Bedankt voor jullie reacties.

Vinden jullie het niet belangrijk dat het geluk van mensen voorop staat? Alles wat aan de kwaliteiten van de mens bijdraagt, vind ik geoorloofd. Als mensen nu gelukkiger worden van een meisje dan van een jongen, waarom zou je ze het dan verbieden?

Ik zou het zelf niet doen denk ik, maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die echt een voorkeur hebben voor een bepaald geslacht.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:48

Je moet gelukkig zijn met wat je hebt. Ik denk niet dat je door een ander geslacht gelukkiger zal worden. Uiteindelijk gaat het erom wat voor persoon je kind wordt, en niet of het een meisje of een jongen is.

Ringetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:52

Careano schreef:
Hallo Bokkers!

Later wil ik best kinderen, over een jaar of 10 ofzo.

Lieft iig 1 meisje.

Nee, als iedereen het geslacht van het kind zou mogen kiezen is de kans groot dat er een overschot aan jongens of meisjes ontstaat, niet echt handig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:56

Ik heb geen kinderen, en die gaan er ook niet meer komen.
Als ik kinderen gehad zou hebben, had het geslacht niet uitgemaakt.
Of Genderklinieken er moeten komen? Tja dat is een moeilijke vraag. Als een echtpaar echt perse een kind van een bepaald geslacht wil (bijv. perse een meisje omdat een jongetje een erfelijke ziekte zou dragen) dan zou dat aangeboden moeten worden. Let wel, door de behandeling van het sperma verhoog je de kans op een jongen of een meisje, maar het is nooit 100%. Zo zijn er ook dieeten die een vrouw moet volgen als er speciale wensen zijn voor een geslacht, de dieeten kunnen de zuurgraad in de vagina veranderen waardoor de kans verhoogd wordt op een jongen of een meisje.

Op de lange duur vind ik genderklinieken wel een gevaar voor de samenleving. Wij leven hier niet in een omgeving waar jongens meer waard zijn dan meisjes (zoals dat bijv. in China wel het geval is) en echtparen krijgen in Nederland toch vaak meer dan 1 kind. Maar in China dreigt er een tekort aan meisjes te komen door de 1 kind regel die daar is toegepast (en de traditie dat een jongen meer waard is dan meisjes). Tegenwoordig mag een tweede kind daar wel, maar dat moet dan perse een meisje zijn.
In China worden dus eerste kinderen die meisjes zijn geaborteerd, tweede kinderen die jongens zijn dito. Als je daar genderbepalingen op los zou laten, zou het aantal abortussen misschien wel drastisch af kunnen nemen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-01-09 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

sillyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:02

nu nog zeker niet. maar misschien later wel
nee hoor
nee ik vind dat de natuur het gewoon moet laten uitzoeken en blij moet zijn dat je een kind kan krijgen

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:33

Maar, vinden jullie het ethisch verantwoord om het geslacht van je kind te bepalen? Moet je de natuur niet zijn gang laten gaan hierin?

Wil later kinderen
Niet echt, hoewel zowel een meisje als jongen lijkt me leuk
Absoluut niet

Groetjes Tessa[/quote]

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:35

Careano schreef:
Ik heb nog geen kinderen, maar ik wil ze wel graag later.

Nee, zolang ze gezond zijn zal ik een hele gelukkige moeder zijn

Nee absoluut niet, het is te gek voor woorden dat je kan kiezen wat voor kind je krijgt. Het is al helemaal belachelijk als je spijt hebt van het geslacht van je kind, in mijn ogen had je dan niet voor kinderen mogen kiezen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:00

Careano schreef:
Hallo Bokkers!

Aangezien ik volgende week een presentatie houd over of genderklinieken toegestaan moeten worden, wil ik jullie vragen om jullie mening. In sommige landen is het tegenwoordig toegestaan om het geslacht van je kind te bepalen tijdens de zwangerschap. Dit wordt gedaan door middel van embryoselectie. Er is ook een methode waarbij de zaadcellen met X-chromosoom en Y-chromosoom gescheiden worden en daarna wordt de toekomstige moeder dan bevrucht met de zaadcellen met het gen voor het gewenste geslacht. Dit vindt dus plaats voor de bevruchting, dus er komt geen abortus o.i.d. aan te pas. Er worden geen embryo's verstoten, want deze zijn nog niet bevrucht.

Heb er 1
Nee
Ja, maar alleen te gebruiken voor mensen die een geslachtsgebonden genetische afwijking hebben. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat als je zeker weet dat als je bijvoorbeeld een dochter krijgt, die 100% zeker jong zal sterven aan een gruwelijke ziekte je gericht voor een zoon gaat.
Nee

Groetjes Tessa

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:03

En ik lees net je tweede vraag, in hoeverre is het geluk van ouders reden om een geslacht te mogen kiezen (gegeven dat beide geslachten in principe gezond zijn). Als je geluk daar van afhangt ben je het niet waard om ouder te worden.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:12

Ik wil zeker kinderen, gelukkig maar want ik ben nu zwanger :)

nee

3) Vind jij dat genderklinieken toegestaan moeten worden in Nederland? nee

ik weet het geslacht nog niet en het maakt me ook echt niet uit wat ze worden.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:33

Careano schreef:
1) Wil je later kinderen/heb je al kinderen? Ik heb ze nog niet, wil ze waarschijnlijk wel ooit
2) Heb jij een voorkeur voor het geslacht van je (aanstaande) kind? Ik vind meisjes leuker, mijn vriend wil liever een jongen :D Maar erferlijk gezien zou een meisje beter zijn, aangezien er wat X-chromosomale probleempjes in de familie voorkomen.
3) Vind jij dat genderklinieken toegestaan moeten worden in Nederland? Ja, maar ik vind het heel moeilijk om te zeggen wie er wel of niet voor in aanmerking komen. Sowieso mensen die erfelijke problemen in de familie hebben, maar hoe ernstig dit dan moet zijn (bijv. een afwijking waarbij je op jonge leeftijd overlijdt vs. kleurenblindheid) vind ik moeilijk te bepalen. Daarnaast heb je de mensen die graag een jongen/meisje willen (denk aan china). Aan de ene kant is het niet sociaal wenselijk in nederland om die keus te hebben, aan de andere kant kan het in een land als china veel dode en achtergelaten meisjes schelen als ze al niet geboren zouden worden.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:35

Later wel ja, maar zal nog wel een jaar of 10 duren.
Nee, hoor. Maakt me helemaal niet uit. Zolang hij/zij maar gezond is.
Eigenlijk niet. Je hoort niet met DNA te knoeien. Mensen moeten eens tevreden zijn met wat ze hebben/krijgen.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:43

Ooit wil ik wel kinderen

Ik kan beter overweg met meisjes, maar mijn vriend met jongens. Misschien een van beide :P

Ik vond het argument voor afwijkende genen wel een goede op zich. Kleurenblindheid vind ik dan geen vreselijke afwijking. De meerderheid van de mannen heeft dat gen volgens mij, en ze functioneren bijna allemaal normaal :P Maar zonder gekheid, doe dit soort beinvloeding lekker alleen in extreme gevallen. En niet voor een "voorkeur" van mams op paps.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:43

Ik heb drie kinderen. Twee meisjes en een jongen.

Absoluut niet. Allebei hebben andere dingen die ontzettend leuk zijn. Ik was blij dat mijn eerste een meisje was, omdat ik dat gevoel ook had tijdens de zwangerschap. Toen de tweede weer een meisje bleek te zijn was ik er niet meer of minder blij mee dan als het een jongen was geweest. Mijn derde bleek inderdaad een jongetje te zijn, en het was wel erg gaaf om van allebei de geslachten één kindje te hebben, maar als het een meisje was geweest was ik wederom net zo blij geweest. Voor mij staat de gezondheid en het geluk van mijn kindje voorop.

In extreme situaties, zoals bij zware afwijkingen met X-chromosomale overerving kan ik me voorstellen dat je als ouders liever een meisje wil dan een jongen, om je kindje dat leed te besparen. Maar om het zomaar te mogen bepalen omdat dat 'leuk' is, vind ik ethisch totaal onverantwoord. Sowieso heb ik het idee dat veel mensen een bepaald beeld hebben waaraan hun kindje moet voldoen. Okee, dan kan je kiezen wat voor geslacht je kindje wordt, maar dat geeft nog niet aan dat jouw kindje 'perfect' wordt in alles wat jij van hem of haar verwacht. In mijn ogen is het belachelijk dat ouders een keuze zouden kunnen hebben. Het plezier van de ouders voorop vind ik een rare insteek. Kinderen zijn geen poppen, je kunt en mag ze niet vormen zoals jij dat wil :n Een kind is geen instrument om ouders gelukkiger te maken.

Eigenlijk heb ik deze vraag al een beetje beantwoord bij vraag 1. Nee, ik had niet liever eerst een jongetje gewild, of als tweede kindje een jongetje of nog een meisje. Ik ben heel blij met het feit dat ik drie kinderen heb mogen krijgen en ik hoop dat ze ontzettend gelukkig zijn. Mijn oudste roept regelmatig dat ze later een jongetje wil zijn, en politieagent etc. Waarschijnlijk is dat een fase, maar als ze op haar 18e besluit liever een man te worden, en dat we haar dan allemaal Tom noemen, dan zal ik haar daar net zo hard in steunen!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:58

Ik wil later kinderen

Ik zou graag een jongen en een meisje willen hebben

Nee. Ik denk dat dat geld beter besteed kan worden aan ander genetisch onderzoek. Mijn vriend heeft een oogafwijking, onze toekomstige kinderen hebben 50% kans om deze ook te krijgen. Dan zou ik liever hebben dat ik naar een kliniek kon gaan om er voor te zorgen dat ik geinsemineerd wordt met de 50% die wel gezond is. ;)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:48

Ik wil ze later heel graag.
Liefst een meisje, maar jongetje zou ook leuk zijn.
Ik vind het onzin als je zou kunnen kiezen welk geslacht je kind heeft. Laat de natuur dat lekker uitzoeken.
-

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:50

Even heel offtopic, maar vindt het leuk om dit te lezen want doe mijn betoog over embryoselectie ik vindt het goed dat er embryoselectie wordt toegepast maar selecteren op geslacht vindt ik wel een beetje ver gaan.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:25

Op dit moment heb en wil ik geen kinderen, moet er niet aan denken, maar dat kan altijd nog veranderen :P

Persoonlijk heb ik het liefst een meisje, kan daar gewoon beter mee omgaan, denk ik. Maar ik zou het ook niet erg vinden als het een jongetje zou worden.

In voorbeelden van embryo-selectie waar zo'n enorme rel over was met dat borstkanker gen of andere ziektes die op de chromosomen zitten, kan ik me er iets bij voorstellen. In dat geval zou ik er ook weinig op tegen hebben dat ouders zichzelf en het kind een boel leed willen besparen door zodanig te selecteren dat die ziekte de kop in wordt gedrukt. Maar in het andere geval zoals het in Indië gebeurd, waar meisjes massaal worden geaborteerd/te vondeling gelegd omdat meisjes geen geld opbrengen en men jongens wilt, dat vind ik puur schandalig.

xJakoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:30

Later zou ik het denk ik wel willen.
Nee, je gaat toch van het kind houden en dan maakt het je niks uit wat het is, van te voren misschien wel..
Nee

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:48

Ik wil later wel kinderen hebben ja. Op het moment kindloos :P

Nee

Nee, ik vind dat zo onzin. Waarom zou je minder van je kind houden als het een jongen zou zijn (terwijl je een meisje wilde)
Het blijft je kind.
Ik kan me wel voorstellen dat er wordt onderzocht of het embryo erfelijke ziektes zou hebben. Dit is iets wat je wel graag zou willen weten. Zo kan er gekozen worden om het kind leed te besparen.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:10

Ik wil later kinderen, denk ik wel. :)
Nee, maar bij meerdere kinderen lijkt het me leuk om (een) jongen(s) en (een) meisje(s) te hebben. :)
Nee, ik vind het onzin om te bepalen of je een jongen of een meisje wil hebben.