Wat kan je allemaal doen met VMBO-basis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

Wat kan je allemaal doen met VMBO-basis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 00:15

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag, mijn vriend is 22 en heeft een vmbo-basis diploma. Hij is nu al zo'n 6 jaar fulltime aan het werk, maar ik merk aan hem dat hij spijt heeft nooit verder te zijn gegaan met school. Dat gevoel versterkt bij hem vooral omdat ik nu in 6 vwo zit en volgend jaar een leuke studie ga doen, zijn broer van 24 is begonnen aan een pilotenopleiding en zijn zusje gaat ook al volgend jaar een leuke HBO-opleiding volgen. Nu is hij al meerdere keren gaan kijken wat hij kan doen maar hij zet het nooit door, natuurlijk is het moeilijk om na 6 jaar te werken ineens weer terug in de schoolbanken te zitten. Toch denk ik dat hij erg gemotiveerd zal zijn en weet dat hij niet dom is.

Maar nu wil ik dus samen met hem gaan uitzoeken wat hij leuk vind en dan kijken wat de mogelijkheden zijn (toch doorwerken en deeltijd leren). Hij heeft een vmbo-basis diploma gehaald en zijn interesses gaan vooral naar biologie. Hij vindt het geweldig om met dieren te werken (hier werkt hij nu ook mee). Het liefst zou hij bioloog of zoiets worden. Nu vrees ik dat het met een vmbo-diploma niet zal gaan lukken.

Mijn vraag is dus wat je allemaal kan met een vmbo-basis diploma. En hoe werkt het precies met de MBO-opleidingen. Had gezien dat er verschillende niveau's bestaan. Ik heb zelf altijd havo/vwo gedaan dus heb echt geen flauw idee hoe het in elkaar steekt. Heeft iemand nog suggesties voor een leuke opleiding? En is het mogelijk om na MBO door te stromen naar het HBO? Zijn er duidelijke websites waar alle MBO-opleidingen staan? Eigenlijk weet ik dus helemaal niks en met zoeken op internet word ik niet veel wijzer, dus wie kan ons een beetje op weg helpen?

Roos_M

Re: Wat kan je allemaal doen met VMBO-basis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:04

Wat goed zeg! Leuk dat hij door jullie gemotiveerd word.

De website www.roc.nl een hele duidelijke site waar vanalles op staat. Ik denk dat je daar veel op kunt vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:26

Hij kan ook een 21+ test doen op het HBO. -:)

Ik weet niet precies hoe het in zijn werk gaat, maar als hij pienter genoeg is dan kan hij deze test doen en kan hij meteen instromen in het HBO. 2 vliegen in 1 klap en kan hij op zijn 25e afgestudeerd zijn.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:30

volgens mij kan je dan nivo 3 mbo opleidingen doen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:31

VMBO basis leidt op voor MBO niveau 1 en 2, VMBO kader leidt op voor MBO niveau 2 en 3, VMBO gemengde leerweg voor MBO niveau 3 en 4 en VMBO theoretische leerweg voor MBO niveau 4.
Hij kan inderdaad ook bij het HBO een 21+ test doen.

Via het AOC zijn er verschillende MBO opleidingen: Surprising Nature: bos- en natuurbeheer, cultuurtechniek, watermanagement en boom- en sierteelt.
Animal Friends: paardensport- en houderij, dierenartsassistent en dierverzorger.
Good Food: voedingstechnologie, plantenteelt en veeteelt.
Mighty Machines: monteur, chauffeur en loonwerk.
Dynamic Design: bloem & design en interieur & vormgeving.
Outdoor Life: tuin, park & landschap, stads- en landschapsdesign en sport, recreatie & toerisme.
Big Business: groene detailhandel, groothandel & logistiek, ondernemer.
Natural Health: natuur & gezondheid en zorg & leefomgeving.

Of hij toegelaten wordt met VMBO basis moet je even bekijken op de websites van de AOC's (als er iets voor hem tussenzit waar hij niet voor gekwalificeerd is, laat hem dan ook gewoon informeren of hij er op grond van zijn werkervaring en evt. een test toch toegelaten kan worden ;) )

Via http://www.groenonderwijs.com kan hij verder kijken welke opleiding hem aanspreekt en de adressen vinden van MBO's die de opleidingen aanbieden.

Als hij verder wil kijken naar andere MBO-opleidingen (dus niet in de 'groene' sector) moet hij bij het ROC zijn. http://www.roc.nl/
De ROC's bieden ook volwassenenonderwijs aan.

Via een MBO-4 diploma (waarvoor de eisen dus GL en TL zijn) zou hij een HBO studie kunnen aanvangen. Met zijn HBO-propedeuse op zak mag hij ook naar de unief.

Wil hij toch graag richting HBO of WO, dan zal hij via het volwassenenonderwijs een HAVO of VWO diploma moeten halen en dan nog gaan studeren of de 21+ test doen (denk daar niet te licht over). Pittig traject en zijn denkniveau moet hoog genoeg zijn om dit niveau aan te pakken plus het vergt andere studievaardigheden dan hij op VMBO-BL nodig heeft gehad.

De weg richting HBO en WO is niet gemakkelijk en aangezien je aangeeft dat hij moeilijk doorzet, vraag ik me af of dit voor hem de juiste weg zal zijn. Ik zou dus aanraden om te kijken of hij binnen het MBO iets kan vinden wat toegevoegde waarde heeft in zijn carriereplannen.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:31

Er zijn, geloof ik, volgende week allerlei open dagen voor het ROC.
Is altijd in het weekend, misschien idee om een paar scholen te bezoeken :)

Is altijd eind januari, zeker de moeite waard, kan je van alles iets mee pikken :)

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 07:34

Bedankt voor alle tips!

Ik ben bang dat een 21+ test voor het HBO niks zal zijn, gezien het echt al heel lang geleden is dat hij op school heeft gezeten. Denk dat hij dan te weinig weet daarvoor. Geloof er zelf wel in dat hij wel slim genoeg is om het allemaal te leren.

Is er ook een toelatingstoets voor VMBO niveau 4 ofzo?

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:10

Voor ROC heb je niet perse een diploma nodig. Mijn vriend is eerder gestopt en heeft dus geen middelbaar diploma.
Hij werkt alweer 5jaar in de ict en heeft hierdoor genoeg ervaring opgedaan om op niveau 4 toegelaten te worden.

Ik kan alleen het ROC echt afraden! Eenmaal besloten dat hij weer naar school wou had hij zich ingeschreven, 6 maanden later werden we nog steeds aan het lijntje gehouden dat we wat zouden horen van ze. Uiteindelijk na elke week een aantal keer bellen zeggen ze dat de opleiding vol zit :( Nu begint ie dus in februari op het NCOI, wel wat duurder maar je wordt er enorm netjes behandeld en staat beter aangeschreven als ROC. Ze hebben ook een website www.ncoi.nl