Switchen na het behalen van HBO-P naar Universiteit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowfish

Switchen na het behalen van HBO-P naar Universiteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 16:58

Op dit moment doe ik een HBO opleiding. Ik speel al een tijd met het idee om na het behalen van mijn P over te gaan naar de Universiteit, om daar aan de opleiding te beginnen die ik éigenlijk wil doen.

Nu was ik benieuwd of er meer mensen zijn die zo'n overstap hebben gemaakt en hoe deze het hebben ervaren? :)

meredith

Re: Switchen na het behalen van HBO-P naar Universiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:02

mijn zoon had hbo rechten en had het eerste jaar zijn p gehaald.Nu doet hij de universiteit en wat ik ervan begreep was dat de stof eens zo snel gaat en herkansen zit er zo goed als niet bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:03

Heb er geen ervaring mee, maar bij ons werd wel gewaarschuwd dat het een pittige overstap is.. Je gaat van HBO (toch praktisch) naar de uni (theoretisch en veeeeeel stof) Het is een hele andere manier van leren..
Zoiezo werden er voor mijn opleiding door de uni behoorlijke eisen gesteld wou je uberhaupt instromen met je P..

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 17:05

Dat het tempo hoger ligt heb ik inderdaad ook begrepen. Van vrienden op de universiteit hoor ik echter dat er wel gewoon voldoende mogelijkheid tot herkansen is? misschien dat iemand anders daar aanvulling op heeft?

Relaxed, de reden dat ik aan de uni wil studeren is júist omdat HBO veel te praktijkgericht voor mij is. Ik ben zelf heel theoretisch ingesteld en leer ook graag op die manier. De opleiding die ik wil gaan doen stelt overigens verder geen eisen naast een HBO-P diploma :n

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:09

Ik zit zelf ook over de overstap te denken, maar je moet eerst goed orienteren op je aansluiting. Ik zal met HBO LVO bio meer aansluiting hebben op bio, dan op pedagogiek, waar in dan naar wil overstappen, en de overstap zou voor mij dan heel zwaar moeten zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:14

Yellowfish schreef:
Dat het tempo hoger ligt heb ik inderdaad ook begrepen. Van vrienden op de universiteit hoor ik echter dat er wel gewoon voldoende mogelijkheid tot herkansen is? misschien dat iemand anders daar aanvulling op heeft?

Relaxed, de reden dat ik aan de uni wil studeren is júist omdat HBO veel te praktijkgericht voor mij is. Ik ben zelf heel theoretisch ingesteld en leer ook graag op die manier. De opleiding die ik wil gaan doen stelt overigens verder geen eisen naast een HBO-P diploma :n

Dan zou ik het zeker doen! Ik ben juist iemand die praktisch beter leert, dus voor mij zou het niks zijn ;)

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:16

Ik zit zelf in het eerste jaar rechten op de uni. Bij mij in de werkgroep zitten veel mensen die in zijn gestroomd met hun HBO-p. Het tempo ligt hoger, en het is meer stof. Maar je hebt ook veel vrij in de week, en in mijn ogen dus genoeg tijd om thuis gewoon rustig je werk te kunnen doen. Je kunt ieder tentamen dat je maakt herkansen. Wij hebben vier tentamen perioden, 2 x 1 week (tussentoetsweek) en 2 x een grotere periode van ongeveer 6 tot 8 weken. Je doet dan in de eerste paar weken je tentamens en in de laatste paar weken kun je dan evt. herkansen. Ik zit trouwens in Groningen aan de RUG. Weet niet of het op andere universiteiten ook zo geregeld is?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:17

Ik heb hem gemaakt. Vorig jaar een P gehaald en nu mijn eerste tentamens op de uni. Van de twee gemaakte tentamens heb ik er op dit moment ook 2 gehaald dus het ziet er tot nu toe goed uit. Ik heb absoluut niet hoeven wennen. Ik zit overigens ook op de RUG, net als degene boven mij.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:18

Wat doe je nu voor HBO en wat wil je voor WO gaan doen?
Ook is belangrijk, hoe gemakkelijk is de havo en het hbo je afgegaan?

Ik heb zelf VWO gedaan, daarna HBO-P gehaald (ik was er altijd van overtuigd dat HBO mij veel beter paste dan WO) en doe nu WO. Overstap HBO Ergotherapie naar WO Psychologie is enorm groot. Vorig jaar heb ik écht helemaal niets gedaan, alleen aanwezig geweest bij de lessen. Hooguit voor een tentamen een keer een boek doorgebladerd. Nu op het WO moet ik toch wel echt mijn best doen, niveau ligt echt beduidend hoger. Voor mij juist goed, omdat HBO achteraf echt onder mijn niveau was. Ik heb het VWO dan ook met 2 vingers in mijn neus gehaald.
Verkijk je ook vooral niet op je eigen verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen. Daar waar het HBO je nog erg ondersteund en je stokken aanbiedt om achter de deur te zetten. Moet je op het WO echt zelf een stok achter de deur zetten en is er niemand die jou zegt; nu moet je dit/dat doen. Ik zit zelf maar 9 uur in de week op de Uni, maar moet nog wel 20 uur thuis aan de slag. Ik moet je zeggen, dat valt niet mee. Denk je dat je dat kan? Ik hoor veel mensen om me heen; Ik weet niet of ik doorga, ik kan er niet tegen, zoveel 'vrije tijd'.

Over herkansingen, dat is heel wisselend per opleiding. Ik heb zelf per praktische toets 1 herkansing, maar voor tentamens niet.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:20

In Utrecht is herkansen er nauwelijks bij, en levert ook lang niet altijd op wat je wil Goed opletten baar welke universiteit je gaat.

Het resultaat van de switch lijkt mij overigens erg afhankelijk van de studierichting die je volgt. Soms zijn er ook schakelprogramma's om de overgang wat gemakkelijker te maken. Gewoon informeren bij de studiekeuzebegeleiding van de universiteit die je op het oog hebt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:35

Ik heb die stap ook gemaakt. Maar ik ben een valsspeler, want ik heb voor de 2 jaar SPH (HBO) Gymnasium gedaan en gehaald. Nu zit ik in het 2e jaar van de opleiding Psychologie op de universiteit. Voor mij was de omschakeling niet zo groot, maar ik ben dan ook meer theoretisch ingesteld.
Ik heb per vak 1 tentamen en 1 herkansing. Als je het daarmee niet redt dan moet je het het volgende jaar overdoen :)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:35

Heino schreef:
Ik heb per vak 1 tentamen en 1 herkansing. Als je het daarmee niet redt dan moet je het het volgende jaar overdoen :)

Zo gaat dat hier bij mij ook. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:38

bij ons wordt het afgeraden als je je P hebt gehaald met herkansingen.

Heb je alle Pvakken in 1x gehaald met gemiddeld hoger dan een 6 dan moet het te doen zijn.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:57

Niveau ligt op de uni een stuk hoger. Ik ben vorig jaar op de uni begonnen met een schakeltraject voor de master waar ik dit jaar aan begonnen ben. Ik kon die vakken dan weer mee laten tellen voor m'n HBO (heel handig!). De stof is een stuk pittiger en wetenschappelijker, maar ik vind het wel prima te doen!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:05

Ik heb de stap andersom gemaakt, van Uni naar HBO. Ik merk dat het HBO mij erg gemakkelijk afgaat en ik mis de Uni wel een beetje. Het is inderdaad een pittige overstap, de Uni is heel theoretisch. Mij is ooit verteld dat de kans groter is de Uni te halen als je al van VWO af komt als met een HBO P, die laatste is namelijk bij een aantal HBO studies vrij eenvoudig te behalen, waarna de Uni ineens behoorlijk tegenvalt.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:52

Als je al weet dat je naar de uni wilt zal ik je zeker aanraden om het nu al te doen. Tenminste, als je je HBO af hebt kan je nog wel eens instromen bij de master, maar wat ik aan mijn (ex-HBO) studiegenoten merk is die overgang toch wel erg groot.

Het ligt er ook aan wat voor bachelor je gaat doen natuurlijk. Ik heb psychologie gedaan en dat is echt geen moeilijke studie, wel heel veel stof maar ook veel vrije tijd. Hier aan de VU hebben we voor de meeste vakken 1 tentamen en 1 herkansing, en anders moet je het het jaar daarna doen. Herkansingen vallen wel meestal in de volgende tentamenweek waardoor het vaak niet echt handig is om iets te moeten herkansen.

En let ook op of je wel met je p mag instromen naar de bachelor die je wilt doen, dat kan niet bij alle studies namelijk.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:09

steeffie schreef:
En let ook op of je wel met je p mag instromen naar de bachelor die je wilt doen, dat kan niet bij alle studies namelijk.

Dat is een goed punt idd, sommige studies vereisen namelijk wiskunde of bijvoorbeeld natuurkunde op VWO niveau.
Als je dit niet hebt zul je een bijspijkercursus moeten volgen, maar ik weet niet of dit bij elke studie mogelijk is,
goed laten informeren dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 09:55

Zoiezo moet je goed kijken naar de toelatingseisen. Bij ons moet je je P in 1 x hebben gehaald met goede resultaten.. Met 6jes en 7's kom je er niet door..

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 14:45

Sjonniej, ik doe op dit moment HBO Ergotherapie en wil hierna Religiestudies gaan doen :) heel iets anders, maar ook een heel bewuste keuze.

Aan zelfdiscipline geen gebrek. Ik heb vanwege mijn gezondheid in de 3e van de middelbare school de overstap moeten maken van atheneum naar havo. Vanwege mijn gezondheid heb ik uiteindelijk ook mijn examenjaar daarvan in twee jaar gedaan. Dat examenjaar heb ik zelfstandig gedaan, thuis of in het ziekenhuis :)

Steeffie, ik heb vóór ik aan deze opleiding begon al nagekeken of ik met het propedeuse-diploma van die opleiding uiteindelijk die opleiding op de uni (Religiestudies) zou kúnnen gaan doen, en dat is dus zo :j

Zie ook:
Website UVA schreef:
Toelating
Met een vwo-diploma kun je Religiestudies studeren, ongeacht je profiel.

Kennis van het Engels en in mindere mate van het Duits is wel belangrijk. Veel vakliteratuur is namelijk in deze talen geschreven. Je kunt zonodig je talenkennis bijspijkeren in een minor of keuzevak.

Zie onderstaande link voor een schematisch overzicht van de toelatingseisen.

In de tabel die dus als link genoemd staat, staat vervolgens vooropleiding "hbo-propedeusediploma", aanvullende eisen "geen".

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:54

Bij ons is het aan te raden om minimaal met al je vakken een 7 (liever hoger) te staan, wil je kans van slagen hebben.
Een uni is qua niveau hetzelfde, maar de stof gaat eens zo snel en het is eens zoveel.
Verder ligt het helemaal aan je eigen instelling en capaciteit!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:00

Als je het wilt, kun je het ook, dat is mijn stellige overtuiging.

Zelf heb ik, eerst de Mavo gedaan, daarna de Havo en toen m'n P gehaald op het Hogere Laboratorium Onderwijs.
Daarna ben ik farmacie gaan studeren en heb de, toch als zeer zwaar bekend staande studie in 5 1/2 (ipv 6 jaar) afgerond. :)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:09

Yellowfish schreef:
Sjonniej, ik doe op dit moment HBO Ergotherapie en wil hierna Religiestudies gaan doen :) heel iets anders, maar ook een heel bewuste keuze.

Aan zelfdiscipline geen gebrek. Ik heb vanwege mijn gezondheid in de 3e van de middelbare school de overstap moeten maken van atheneum naar havo. Vanwege mijn gezondheid heb ik uiteindelijk ook mijn examenjaar daarvan in twee jaar gedaan. Dat examenjaar heb ik zelfstandig gedaan, thuis of in het ziekenhuis :)

Steeffie, ik heb vóór ik aan deze opleiding begon al nagekeken of ik met het propedeuse-diploma van die opleiding uiteindelijk die opleiding op de uni (Religiestudies) zou kúnnen gaan doen, en dat is dus zo :j

Zie ook:
Website UVA schreef:
Toelating
Met een vwo-diploma kun je Religiestudies studeren, ongeacht je profiel.

Kennis van het Engels en in mindere mate van het Duits is wel belangrijk. Veel vakliteratuur is namelijk in deze talen geschreven. Je kunt zonodig je talenkennis bijspijkeren in een minor of keuzevak.

Zie onderstaande link voor een schematisch overzicht van de toelatingseisen.

In de tabel die dus als link genoemd staat, staat vervolgens vooropleiding "hbo-propedeusediploma", aanvullende eisen "geen".

Heb zelf op UvA gezeten en weet dat ze toendertijd problemen hadden met hbo instromers en daar eigenlijk vanaf wilde. De slagingskans was dus dermate laag. Ook ik had in werkgroepen hbo instromers en naar mijn weten heeft 1 zijn P op de UvA gehaald. Ik zou er dus goed over nadenken aangezien je ook met je studiefinanciering speelt. Aan de andere kant ga ik mee met manie, als je het echt wilt dan zult gij slagen :D (geen garantie uiteraard)

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:17

IK heb de overstap ook gemaakt, echter wel na mijn volledige HBO af te hebben gerond. Dat moest ook wel, aangezien ik nu een master doe, en dus niet met alleen een P toelaatbaar was.

Mbt tot niveau. Eigenlijk gaat uni mij beter af. Nu moet ik eerlijk zeggen, toen ik begon met HBO was ik nog volledige puber, die vooral geen zin had om voor school te werken. Vervolgens van vertraging in vertraging in vertraging gerold, wat niet echt motiverend werkt. Ik denk dat ik 60% van mijn tentamens pas bij een herkansing heb gehaald, en mijn P had ik ook pas in het derde jaar... Heb dr dan ook 5 jaar in totaal over gedaan (ipv normale 4)

Toen naar uni, schone lei, nieuwe start, vorig jaar al mijn examens in 1 keer gehaald.

Dus, ik zeg, het is heel goed te doen!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 16:19

Ik heb de studieadviseur van de opleiding zowiezo gemaild voor een intakegesprek :) hij/zij zal me ongetwijfeld ook meer kunnen vertellen en adviseren :j

In ieder geval iedereen tot zover bedankt voor de reacties :j hier heb ik wat aan.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:29

Heb ik ook gedaan! Moet kunnen, hoor!
Ik weet natuurlijk niet welke richting je studeert, maar als het iets is waar je goed in bent en gemotiveerd voor bent, dan is het vast geen probleem.

Ik heb de overstap in mijn eigen geval eigenlijk nooit als bijzonder 'zwaar' ervaren, maar ik ging ook van HBO-economie-met-vreemde-taal naar een universitaire talenstudie, dus er was wel sprake van enig verschil. Daarbij ben ik een echt talenmens, dus waarschijnlijk ligt mijn universitaire studie mij ook gewoon veel beter.
Wel heb ik de neiging om snel de makkelijke weg te kiezen en nu tegen het einde van mijn studie merk ik daarom dat ik het studeren een beetje zat begin te worden; ik wil verder met mijn leven (vaste baan enzo) en daarom zou ik wel eens willen dat het allemaal een beetje makkelijker was, zodat ik het sneller af kan ronden.