Onzeker over studiekeuze

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Onzeker over studiekeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 20:31

Hoi
Ik ben een beetje aan het rond kijken voor een leuke opleiding, omdat mijn huidige opleiding niet bevalt Knipoog
Maar nou zie ik een heleboel leuke opleidingen, vaak richting mode. En ook opleidingen die mij gewoon heel interessant lijken. En eigenlijk bij alle opleidingen heb ik het idee dat ik er niet goed genoeg voor zal zijn. Het is zo stom zo onzeker dat ik ben, over of ik ergens wel goed genoeg voor ben en de omgang met andere mensen. Ik wil graag leren, dat is het punt niet. Dingen uitvoeren in de praktijk vind ik daarin tegen vreselijk, ik ben veel ste bang dat ik het toch wel fout zal doen.
Zijn er nog meer mensen die hier last van hebben, het onzeker zijn op school, en wat doen jullie eraan?
Groetjes Marijke

Touchem

Re: Onzeker over studiekeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:35

Ik moet binnenkort een profiel kiezen, en dat vind ik al zo'n ramp! Dan zal de studie helemaal moeilijk worden x]Ik zou graag NG doen op vwo maar ik ben niet echt goed in natuurkunde en wiskunde >.< Dus ik heb ook het gevoel dat NG mij niet gaat lukken..

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:39

Kijk, Je kan er over na blijven denken en "zeuren" dat je misschien faalt, Of je kan het gewoon proberen, en zien of het lukt of niet Knipoog Dan kan je daarna tenminste altijd zeggen dat je het geprobeerd hebt Knipoog Fouten maak je sowieso, maar dat is niet erg, daarom leer je toch ook nog ?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:05

Meid ik herken het helemaal, ik was gestopt met mijn studie psychologie en moest een nieuwe studie kiezen. Ik was bang dat ik weer zou moeten stoppen en het gewoon niet zou halen allemaal.
Ik heb toen een opleiding gevonden (MWD) die me echt heel interessant leek en waar ik helemaal voor wilde gaan. Ik ben gegaan en liet alles gewoon over me heen komen de eerste tijd. Nu zit ik er super op mijn plek en heb totaal geen spijt van mijn keuze Lachen

Kies dus een opleiding waar je echt voor wil gaan, bezoek open dagen, vraag studenten die de opleiding al doen om ervaringen en ga eventueel een dagje proefstuderen. En als je iets vind wat je leuk lijkt komt het echt wel goed, je zit tenslotte op school om te leren en er zijn zat mensen die je kunnen helpen Ja

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 08:58

Ik zit met precies hetzelfde dus lees even mee. Ik vind de vakken wel leuk van mijn opleiding, maar ik kan gewoon op geen enkele manier een voldoende halen. Ik wil wat meer rust en daarom heb ik ervoor gekozen HBO te gaan doen. Nu twijfel ik alleen of ik dan hetzelfde moet gaan doen of iets totaal anders...

Welke studie doe jij nu dan?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:40

Wat heb je voor vooropleidingen gedaan en hoe ging dat je af?

Het is logisch dat je bang bent voor de praktische dingen. Dat is iedereen in meerdere of mindere mate. Maar je zult merken dat iedereen (enkele uitzonderingen daargelaten) zich daar bewust van is en je graag wilt helpen om verder te leren.
Zoals Mas ook al zegt, als je een opleiding vind die je echt heel erg leuk vind. Kan jouw motivatie je door je opleiding heenslepen.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 16:06

Bedankt voor de reacties, gelukkig ben ik niet de enige die hiermee zit.
Ik heb eerst 2 jaar havo gedaan, toen 2 jaar VMBO-TL en nu zit ik in het 2de jaar van een paardenhouderij n4 opleiding. Ik ben trouwens altijd al erg onzeker geweest over of ik iets goed doe.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:25

Je hebt dus een VMBO diploma?
Dan is je keuze dus beperkt tot MBO, dat is fijn, dat heb je iig een klein beetje afbakening in wat je wel/niet kan kiezen.
Misschien kan je eens op een open dag gaan kijken, daagjes meelopen, om te kijken of je bij de opleiding past?
Misschien kan je deze opleiding afronden, zodat je daarna naar het HBO kan. Misschien dat je dan een wat theoretische modeopleiding kan vinden, wat misschien meer bij je past?