'Met VMBO kun je toch niks worden..'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

'Met VMBO kun je toch niks worden..'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 17:27

Zie titel.. Zo denken heel wat mensen uit mijn omgeving, klopt dat? Ik heb wel het hoogste niveau van VMBO , dat is VMBO GT (mavo eigenlijk dus) maar ik heb geen zin om te leren als je niet eens iets fatsoenlijks kunt worden of jaren moet doorstuderen.. Zoiezo voel ik dat er meer in me zit dan ik laat zien, alleen heb ik een concentratieprobleem en ook problemen met plannen en de school wil zijn ogen daar niet voor open doen helaas.

Marigold

Re: 'Met VMBO kun je toch niks worden..'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:29

met vmbo nivo 4 kan je gewoon door naar de mbo, doe je daar ook nivo 4, dan kan je daarna naar hbo, haal je je propedeuse, dan mag je naar de universiteit.
je zit dus gewoon nog aan het begin van je toekomst en kan vind ik nog alle kanten op hoor.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:31

Vind ik ook hoor! Zelf heb ik vmbo theoretische leerweg gedaan. Nu mbo4 laatste jaar en daarna door naar het HBO. Je doet er misschien iets langer over, maar waar een wil is is een weg.

Daarbij hebben ze toch ook verplegers etc nodig? ( mbo) zijn nog zat banen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:33

Ik ga mee met bovengenoemde mening. Wel merk ik dat ik met mijn MBO (facilitair management) minder snel aangenomen wordt voor hetgeen waarvoor ik geleerd heb. Vaak vragen ze voor een dergelijke functie HBO. Ik werk nu bij Corus(helaas nog maar 2 weken) en ben nu receptioniste omdat ik mijn HBO ging doen. Daarna kon ik pas terecht in de Facilitaire dienst.

Uiteraard gaat het niet overal zo. Maar met HBO kun je wel meer...

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:33

Het lijkt me niet zo logisch dat je na je VMBO op de universiteit uitkomt.

Maar volgens mij is er genoeg wat je kan worden hoor!
Wel vervelend dat school niks wil weten van jouw concentratie- en planproblemen. Misschien dat ze op je volgende school wat begripvoller zijn??

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 17:36

xManon_ schreef:

Maar volgens mij is er genoeg wat je kan worden hoor!
Wel vervelend dat school niks wil weten van jouw concentratie- en planproblemen. Misschien dat ze op je volgende school wat begripvoller zijn??

Bedankt voor de reacties al zo snel ! Haha! Ik denk als ik leer plannen en me leer concentreren (misschien op een apart plekje wordt gezet,want mijn klas is soms echt te druk) ik echt wel hoger dan nu kan halen. Meestal leer ik gewoon niks omdat ik het stomweg vergeet maar heb dan soms nog voldoende ook. (vooral voor engels tienen zonder te leren Clown ).

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:37

Nou zie je nou wel, je bent hartstikke slim!
In welke klas zit je nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:40

Ik heb hetzelfde probleem. Ik zou zeggen, zoek als vervolgopleiding een studie met veel praktijk (bijv. dierenverzorging). Misschien is dat een optie? Het is natuurlijk wel belangrijk dat je een opleiding kiest die je leuk vind! Lachen

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:40

xManon_ schreef:

Waar een wil is, is een weg.
Het duurt wat langer, maar het kan zeker wel.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:41

Ik denk dat ze meer het VMBO-B bedoelen. Die mensen die daar opzitten is natuurlijk niet zoveel soeps (sorry voor de mensen die niet kunnen leren en wel willen, jou bedoel ik dan dus niet!).
Met GT kan je een hoop hoor, je kan nog 2 jaar havo doen als je wilt, daar kom je hele andere mensen tegen. Het is daar een heel ander slag. Of je doet MBO niv 4 en je kan ook HBO doen, maar als ik jou was zou ik gewoon nog even je best doen en je proberen af te sluiten van de klas. Ik ben zelf oo begonnen op T en ben toen naar K gegaan, mijn klas was niet normaal asociaal en daar heb ik toen echt last van gehad, nu heb ik zoveel spijt dat ik mij niet heb kunnen afsluiten, ik dacht er eigenlijk niet eens aan! Gelukkig doe ik nu wel MBO niv 4 dus kan ik als nog HBO gaan doen.

Als je trouwens het verschil in leerlingen ziet van B of GT, dat is ook niet normaal groot hoor. Dat kan je al afzien van gehouden enquetes!
Enne, de mensen die op B zitten zeggen dat ze op VMBO zitten maar die van GT zeggen ook dat ze VMBO doen, dus het wordt wel een beetje over 1 kam geschoren vind ik zelf..

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 17:41

xManon_ schreef:
Nou zie je nou wel, je bent hartstikke slim!
In welke klas zit je nu?

In de 3de klas van VMBO GT Knipoog Na de zomer heb ik mijn examenjaar al maar op dit moment sta ik er niet zo best voor dus met dat gedoe helaas.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:42

Joolien schreef:
Ik heb hetzelfde probleem. Ik zou zeggen, zoek als vervolgopleiding een studie met veel praktijk (bijv. dierenverzorging). Misschien is dat een optie? Het is natuurlijk wel belangrijk dat je een opleiding kiest die je leuk vind! Lachen

Ik zou juist geen opleiding kiezen met veel praktijk, daar kan je juist niks mee worden. Als ze een beetje wilt kan ze nog 2 jaar havo doen. Daar heb je een heel ander slag mensen dus dan zou ze zich beter kunnen concentreren en daardoor kan ze beter presteren. Dan komt ze veel verder dan bijvoorbeeld, dierenpraktijk. Dat doen veel mensen die niet meer willen leren..

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 17:44

DebbieY schreef:
Ik denk dat ze meer het VMBO-B bedoelen. Die mensen die daar opzitten is natuurlijk niet zoveel soeps (sorry voor de mensen die niet kunnen leren en wel willen, jou bedoel ik dan dus niet!).
Met GT kan je een hoop hoor, je kan nog 2 jaar havo doen als je wilt, daar kom je hele andere mensen tegen. Het is daar een heel ander slag. Of je doet MBO niv 4 en je kan ook HBO doen, maar als ik jou was zou ik gewoon nog even je best doen en je proberen af te sluiten van de klas. Ik ben zelf oo begonnen op T en ben toen naar K gegaan, mijn klas was niet normaal asociaal en daar heb ik toen echt last van gehad, nu heb ik zoveel spijt dat ik mij niet heb kunnen afsluiten, ik dacht er eigenlijk niet eens aan! Gelukkig doe ik nu wel MBO niv 4 dus kan ik als nog HBO gaan doen.

Als je trouwens het verschil in leerlingen ziet van B of GT, dat is ook niet normaal groot hoor. Dat kan je al afzien van gehouden enquetes!
Enne, de mensen die op B zitten zeggen dat ze op VMBO zitten maar die van GT zeggen ook dat ze VMBO doen, dus het wordt wel een beetje over 1 kam geschoren vind ik zelf..

Ik herken het erg in je eerste verhaaltje. Mijn klas is heel erg druk en schreeuwt soms ook nog rare opmerkingen tegen me als ik de enige ben die me concentreert. Leraren schijnen het soms ook niet erg te vinden en gewoon lekker mee te lachen. Wil niet wegnemen dat wij voorderest wel geweldige leraren hebben, dat is echt zo. Ze kunnen je een boel leren Knipoog
Ja VMBO GT was vroeger ook MAVO he, dus eigelijk moeten ze het zo maar weer noemen. Clown

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:46

Wat een onzin dat je niets kan worden met VMBO!

Zoals al gezegd kan je nog heel veel kanten op. Hangt er dan natuurlijk wel vanaf hoe je je inzet op school. Als je nooit iets uitvoert, dan maakt het niet uit in welke richting je zit, nu is de tijd om te leren leren.

Je kan allerlei kanten uit na VMBO. Als je naar het MBO gaat kan je bijna uit alle richtingen kiezen die je maar wilt. Daarna kan je nog doorleren als je die keuze zou maken. Je kan dan naar het HBO gaan en daar doorleren, je kan inderdaad zoals gezegd na 1 jaar HBO zelfs doorstromen naar de universiteit (als je in 1 jaar je propedeuse haalt tenminste) Ik denk niet dat er veel zijn die dit doen, maar het KAN wel en daar gaat het om.

Daarbij zijn er juist veel bedrijven die goede MBO'ers willen hebben. (hangt dan natuurlijk van je richting af)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:48

Ik heb een concentratie+leer stoornis, maar zit op het VWO. Voor m'n cito had ik 548 punten.

Je niveau heeft te maken met beiden je instelling en je IQ. Je kunt makkelijk doorstromen naar het HBO, of gewoon havo gaan doen na het afronden van je vmbo. Met de instelling: 'ik leer niet en haal toch een 10, mja, ik was het vergeten' of 'ik heb geen zin om nog iets te doen als ik er toch niks aan heb later of als het veelste lang gaat duren' daarmee bereik je nou juist helemaal niks.

Dus gewoon je best doen.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 17:50

Jaimyliefje schreef:
Ik heb een concentratie+leer stoornis, maar zit op het VWO. Voor m'n cito had ik 548 punten.

Je niveau heeft te maken met beiden je instelling en je IQ. Je kunt makkelijk doorstromen naar het HBO, of gewoon havo gaan doen na het afronden van je vmbo. Met de instelling: 'ik leer niet en haal toch een 10, mja, ik was het vergeten' of 'ik heb geen zin om nog iets te doen als ik er toch niks aan heb later of als het veelste lang gaat duren' daarmee bereik je nou juist helemaal niks.

Dus gewoon je best doen.

Ja je hebt wel een punt hoor, maar wat ik niet interessant vind neem ik echt heel moeilijk op kan ik uren op zitten blokken en iets wat ik interessant vind (dus Engels wel waar ik die 10 voor haalde) dat heb ik zo in me kop of beter nog dat heb ik er al in zitten.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:54

Het vmbo is gewoon geen startkwalificatie, zoals ze dat tegenwoordig zo mooi noemen. Havo en vwo zijn dat officieel wel. Daar ben ik het trouwens niet helemaal mee eens. De middelbare school is er voor om je voor te bereiden op een studie/opleiding. Daarna ga je een vervolgopleiding doen en die bereidt je voor op een beroep op een bepaald niveau.

Het maakt niet uit op welk niveau je op de middelbare school bent begonnen. Het gaat erom wat jouw eindniveau is.
En het kan dus idd zo zijn dat je begonnen bent op het vmbo, maar eindigt met een master diploma.

Waar staat vmbo-gt trouwens voor? Dat bestaat toch helemaal niet? Tong uitsteken
(Net zoals dat vmbo niveau 4 niet bestaat, iemand hierboven noemde dat. Op het MBO werken ze met de niveau's 1,2,3 en 4).
Je hebt vmbo-b (basisberoepsgerichte leerweg) en vmbo-k (kaderberoepsgerichte leerweg). Die beide zijn vergelijkbaar met het oude vbo. En je hebt vmbo-gl (gemengde leerweg) en vmbo-tl (theoretische leerweg), die vergelijkbaar zijn met het oude Mavo.
Ik denk dat ts gl en tl door de war haalt?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:56

Je hebt ook nog VMBO-k, dat staat voor VMBO-kader, dat is eigenlijk een mix van VMBO-g en VMBO-t. Sommige scholen noemen dat VMBO-gt.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:02

Volgens mij klopt het niet wat je zegt. Vmbo-k staat vermeld in mijn rijtje. K is dacht ik vergelijkbaar met vbo. G en T zijn vergelijkbaar met Mavo. Wikipedia zegt dat ook. Dus lijkt me stug dat het klopt wat je zegt... Verward

Het klinkt idd logischer als GT een combi van G en T is. Maar waarom zou dat bestaan? Tong uitsteken

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:05

met vmbo gt kun je van alles.

Ik raad je een opleiding dierverzorging niet aan, trouwens. Daar kun je pas echt niet veel mee! (ik ben docent dierhouderij) het is een prachtig vak, maar je moet het alleen doen als dat echt is wat je wilt: veel vegen, stront scheppen, veel werken en weinig verdienen...
maar je kunt ook naar het hbo doorstromen, daar kun je weer meer mee.

Welke kant wil je op?

@knoffer:
Je hebt vmbo:
-basisberoepgerichte leerweg, was vroeger niveau a-b
-kaderberoepsgerichte leerweg, was vroeger niveau c
- gemengde leerweg, was vroeger niveau d
- theoretische leerweg, was vroeger mavo

de gemengde (gt) en de theoretische leerweg biedt vakken aan op hetzelfde niveau, maar bij gemengd heb je een klein aandeel praktijk (meestal 3 of 4 uur per week) terwijl de theoretische leerweg dit niet heeft, enkel theoretische vakken dus. Je kunt met beide leerwegen doorstromen naar niveau 4.

priscaz: wat jij zegt klopt dus niet. Kader is een ander niveau dan gemengd of theoretisch.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:11

Jullie hebben gelijk, heb even de 2 door elkaar gehaald... Goed opgelet Knipoog

Ik bedelde inderdaad VMBO-g... sorry, niet helemaal wakker...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:13

StillAngel schreef:
Zie titel.. Zo denken heel wat mensen uit mijn omgeving, klopt dat? Ik heb wel het hoogste niveau van VMBO , dat is VMBO GT (mavo eigenlijk dus) maar ik heb geen zin om te leren als je niet eens iets fatsoenlijks kunt worden of jaren moet doorstuderen.. Zoiezo voel ik dat er meer in me zit dan ik laat zien, alleen heb ik een concentratieprobleem en ook problemen met plannen en de school wil zijn ogen daar niet voor open doen helaas.

Regel nummer 1: Hoe minder diploma's hoe minder verdienste!
Believe me. Par example: Ik heb MBO, (trouwens de MAS gedaan richting dierenverzorgin/paardenhouderij, daarna secretaresse opleiding) verdien 2300 (30 jaar, max ligt bij mijn bedrijf op 2600). Mijn man heeft Tu/e en black belt voor de kenners, verdient 4500 (36 jaar, max. rond de 5200 omdat hij nog manager kan worden) Vriendin van mijn werkt bij de AH als kassiere, verdient 1400 (27 jaar, max. tot de 1700 van wat ik gehoord heb).
Ik heb nog voordeel omdat ik 65% werk (bedragen zijn gebaseerd op bruto en dan 40 uur) ik betaal dus minder aan de blauwe enveloppen Tong uitsteken

Dus meid, ik zou doorzetten, ik ken mensen van 31 die net hun Universiteit hebben gehaald! Dus er 6 jaar over gedaan hebben.
Zou je het niet fijn vinden om later niet elke euro om te moeten draaien????

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:17

rakni schreef:
@knoffer:
Je hebt vmbo:
-basisberoepgerichte leerweg, was vroeger niveau a-b
-kaderberoepsgerichte leerweg, was vroeger niveau c
- gemengde leerweg, was vroeger niveau d
- theoretische leerweg, was vroeger mavo

de gemengde (gt) en de theoretische leerweg biedt vakken aan op hetzelfde niveau, maar bij gemengd heb je een klein aandeel praktijk (meestal 3 of 4 uur per week) terwijl de theoretische leerweg dit niet heeft, enkel theoretische vakken dus. Je kunt met beide leerwegen doorstromen naar niveau 4.

priscaz: wat jij zegt klopt dus niet. Kader is een ander niveau dan gemengd of theoretisch.

Precies.

Maar GT bestaat dus niet? Want waar staan de G en de T dan voor? Gemengde Theoretische Leerweg? Lijkt me beetje onzin dat er van G en T ook nog eens een combinatie bestaat. Tong uitsteken

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:23

Heb zelf vbo gedaan daarna geen opleiding meer gedaan, verdien nu meer als 34 jarige bouwvakker,glazenwasser.etc het is maar net wat voor werk je gaat doen hoe je overkomt op je sollicitatie gesprekken etc.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:51

Ik heb VMBO gedaan en daarna nog een MBO opleiding en ik heb nou een prima baan als financieel administratief mederwerkster en als ik wil kan ik via mijn bedrijf nog wel verder groeien. Dus die stelling vind ik niet kloppen.