Kosten onderwijs/studie Indonesië

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bergje

Kosten onderwijs/studie Indonesië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 21:39

Hopelijk heeft iemand op ons alwetend bokt een antwoord op de volgende (vreemde) vraag.

Ik ben op zoek naar een indicatie van de studiekosten in Indonesie. Dan heb ik het over de "studie" die volgt na je basisschool zeg maar. Misschien weet iemand van jullie daar iets meer vanaf? En ook over de manier van "studie". Of het dezelfde opbouw is als hier, zeg maar lager onderwijs, daarna ga je naar voortgezet en dan (als je een rijke knakker bent) eventueel nog verder?
Ik heb me rotgezocht op internet, maar krijg het niet gevonden. Ik lees wel een hoop berichten over corruptie e.d. wat overal terugkomt, dat mensen hun diploma's kopen, maar nergens wat nou de kosten van normaal onderwijs zijn!
Het verhaal achter mijn vraag ga ik even niet vertellen hier, dat is een privé iets, maar wat hulp met bovenstaande vraag zou fijn zijn!

Ragebol1977

Re: Kosten onderwijs/studie Indonesië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:54

Ik heb geen idee wat de kosten daar zijn, maar veel kan het niet wezen.
Wat ik je wel over Indonesie kan vertellen is dat het een van de meest corrupte landen is die er zijn. Wat je kan proberen is de Nederlandse Ambassade in Indonesie mailen. Zij kunnen je in elk geval rpijzen geven van de Internationale scholen die daar zijn.
Verder zou ik het ook zo niet weten.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 02:18

Ik weet niet wat je ermee wil, maar mijn collega heeft een Indonesische vrouw en die maakt maandelijks 50 euro over om haar zusje naar een vervolgschool te laten gaan.

Misschien heb je wat aan deze info.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:33

LZP -> STW

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:36

Ik weet niet zeker of er wel organisaties bestaan die zo jonge mensen begeleiden op een jaar studeren in het buitenland??
Misschien kan je best een paar jaar wachten en dan met AFS of Education First weg?

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:15

hmm, ik zou niet begrijpen waarom je een vervolgstudie na je basisschool in indonesie zou willen doen uberhaupt ? Tenzij het niet om willen gaat, dan zou ik idd naar ambasade oid bellen. Als het wel om willen gaat dan zou ik gewoon even wachten en naar de uni oid gaan in indonesie, dat is wel een goede norm, weet ik van uitwisselingsprojecten van zowel hbo als universitair.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 20:15

Het is ook een beetje lastig te begrijpen zonder uitleg denk ik. Ik ga het even iets verder duidelijk maken zonder meteen alle historie te vertellen.
Het gaan om een jongetje wat daar woont. Ik "ken" zijn moeder waar het erg slecht mee gaat (dat is verder een ontzettend lang en triest verhaal). Via haar vriendin, die haar probeert te helpen zo goed en zo kwaad het kan, hoor ik hoe het met hun gaat.
Het is met haar ziekte (kanker) eigenlijk niet verantwoord om te werken, het gaat eigenlijk ook niet. Ze valt gewoon van haar graatje waar je bijstaat. Alle geld wat er was, is besteed aan behandeling voor haar ziekte. Maar als je niet werkt, heb je geen geld.... dus ook niet om je kind fatsoenlijk naar school te sturen. Ik zat me af te vragen of ik er zelf iets in kan betekenen. En ik kan zelf in principe best een bedragje per maand missen. Haar familie heeft haar laten stikken en een man heeft ze niet. Paar jaar geleden ben ik zelf ter plaatse geweest en persoonlijk vind ik het een verschrikkelijk land. Prachtige natuur, maar verder..... alles staat daar verschrikkelijk met elkaar in contrast en je weet gewoon niet wie je moet vertrouwen en wie liegt of de waarheid spreekt (ik ben daar niet om toeristische redenen geweest maar voor iets anders).

Ik heb ook aan die vriendin gevraagd wat ik me moet voorstellen bij het onderwijs en aan wat voor bedrag ik moet denken. Maar aangezien ik zelf heb gezien hoe het er daar aan toe gaat en ik natuurlijk uitkijk dat ik straks geen geld zit weg te geven wat voor andere zaken wordt besteed, ben ik hier en daar info aan het inwinnen. Het is natuurlijk een erg lastig en nagenoeg niet te controleren iets.
Schiet me net te binnen dat ik bij de Ambassade daar ook nog iemand ken, die man heeft me geholpen toen we daar waren. Eens kijken of ik z'n mailadres nog heb!

Nicolletje, heb jij naar aanleiding van mijn extra info misschien nog iets meer info, of kun je dat krijgen? Dan heb ik in elk geval iets van iemand die er zelf mee te maken heeft.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:33

Ik zal het maandag aan mijn collega vragen.

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:24

hmm, ik zal even mijn oom vragen, die is een school aan het helpen opbouwen/sponsoren... die weet vast meer Lachen

Maarrr. belangrijker; waar in indonesie?

Verder denk ik overigens dat je het beter via een 'instantie' of iets dergelijks moet doen, of je betaald zelf de school. Als ze zo arm zijn gaan ze het bijna zeker voor iets anders gebruiken. Enne, kindje kan beter (in hun ogen) gaan werken dan...ivm inkomsten, als mams zo ziek is. Helaas, zo gaat het nou eenmaal, vooral zonder toezicht.

Verder, klinkt heel banketstaaf, ik vind dat kinderen naar school moeten hoor, maar het ligt aan de leeftijd van het jochie? Die moeder gaat er waarschijnlijk uit dat ze doodgaat, dan wil je daar, ligt er ook aan welk deel van indonesie, waarschijnlijk liever je kind nu aan goed werk helpen dat hij zich straks als zij er niet meer is kan behelpen. Verder ligt het ook echt een beetje aan het geloof en de cultuur in zijn omgeving, dus het begrip basisschool in Indonesie is echt veels te ruim...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:32

bel de indonesische ambasade hier in NL anders is op. Er is sinds kort (iig stat het bord er nog niet land Knipoog ) een indonesische school in Wassenaar (grens wassenaar/ den Haag) dus wellicht kan je ook daar informeren naar het school systeem