Het is ook een beetje lastig te begrijpen zonder uitleg denk ik. Ik ga het even iets verder duidelijk maken zonder meteen alle historie te vertellen.
Het gaan om een jongetje wat daar woont. Ik "ken" zijn moeder waar het erg slecht mee gaat (dat is verder een ontzettend lang en triest verhaal). Via haar vriendin, die haar probeert te helpen zo goed en zo kwaad het kan, hoor ik hoe het met hun gaat.
Het is met haar ziekte (kanker) eigenlijk niet verantwoord om te werken, het gaat eigenlijk ook niet. Ze valt gewoon van haar graatje waar je bijstaat. Alle geld wat er was, is besteed aan behandeling voor haar ziekte. Maar als je niet werkt, heb je geen geld.... dus ook niet om je kind fatsoenlijk naar school te sturen. Ik zat me af te vragen of ik er zelf iets in kan betekenen. En ik kan zelf in principe best een bedragje per maand missen. Haar familie heeft haar laten stikken en een man heeft ze niet. Paar jaar geleden ben ik zelf ter plaatse geweest en persoonlijk vind ik het een verschrikkelijk land. Prachtige natuur, maar verder..... alles staat daar verschrikkelijk met elkaar in contrast en je weet gewoon niet wie je moet vertrouwen en wie liegt of de waarheid spreekt (ik ben daar niet om toeristische redenen geweest maar voor iets anders).
Ik heb ook aan die vriendin gevraagd wat ik me moet voorstellen bij het onderwijs en aan wat voor bedrag ik moet denken. Maar aangezien ik zelf heb gezien hoe het er daar aan toe gaat en ik natuurlijk uitkijk dat ik straks geen geld zit weg te geven wat voor andere zaken wordt besteed, ben ik hier en daar info aan het inwinnen. Het is natuurlijk een erg lastig en nagenoeg niet te controleren iets.
Schiet me net te binnen dat ik bij de Ambassade daar ook nog iemand ken, die man heeft me geholpen toen we daar waren. Eens kijken of ik z'n mailadres nog heb!
Nicolletje, heb jij naar aanleiding van mijn extra info misschien nog iets meer info, of kun je dat krijgen? Dan heb ik in elk geval iets van iemand die er zelf mee te maken heeft.