Vragen over: Dressuur, springen en crosscountry.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Vragen over: Dressuur, springen en crosscountry.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 19:01

Hallo bokkers.

Ik ben vorig jaar begonnen met een werkstuk over crosscountry alleen heeft het van wegen gezondheid allemaal even stil gelegen. Nu pak ik het allemaal weer op.
Mijn doel is om in mijn werkstuk te vertellen waarom je met dressuur op een dressuurzadel rijd en waarom met springen op een spring zadel. Met wat voor een zadel rij je Cross en wat is de reden hiervan?
Gebruik je bij Dressuur een ander hoofdstel als bij spingen? En wat voor een hoofdstel gebruik je bij cross.
Ik hoop dat jullie als paarden kenners mij een beetje verder kunnen helpen door de volgende vragen te beantwoorden.

Dressuur:
Waarom gebruik je bij dressuur een dressuur zadel? Wat is hier de reden en meerwaarde van?

Wat voor een hoofdstel gebruik je bij dressuur? Gebruik je bij dressuur een ander bit en hoofdstel dan bij springen?

Springen:
Waarom gebruik je bij springen een springzadel? Wat is hier de reden en meerwaarde van?

Wat voor een hoofdstel gebruik je bij springen? Gebruik je bij springen een ander bit en hoofdstel als bij dressuur?

Crosscountry:
Aan jullie vraag ik uitleg over jullie tuig.
Waarom gebruik je het? Gebruiken jullie ook hulpstukken?

Later zal er nog eens een vragen lijstje komen over de houding van je sport en waarom. Als je zin hebt mag je dat er nu ook wel alvast bij zetten.

Ook zoek ik crosscountry mensen waar ik eventueel bij langs kan gaan en die ik via bokt of in het echt mag interviewen.

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie aandacht!

Groetjes Helga

ladyisabelle

Re: Vragen over: Dressuur, springen en crosscountry.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:06

blokje schreef:
Hallo bokkers.

Dressuur:
Waarom gebruik je bij dressuur een dressuur zadel? Wat is hier de reden en meerwaarde van?
Correctere/betere zit. Ik vind het persoonlijk makkelijker om de goede hulpen te geven, je hebt meer lengte in je benen.
Wat voor een hoofdstel gebruik je bij dressuur? Gebruik je bij dressuur een ander bit en hoofdstel dan bij springen?
Gewoon, gecombineerde neusriem(neusriem en sperriem(als je dat zo schrijft)) Geen toevoeging(?)
Ik heb bij springen en dressuur hetzelfde bit.

Springen:
Waarom gebruik je bij springen een springzadel? Wat is hier de reden en meerwaarde van?
Meer ruimte om mee te kunnen gaan, geen vaste zit. Paard word minder gehinderd door ruiter.
Wat voor een hoofdstel gebruik je bij springen? Gebruik je bij springen een ander bit en hoofdstel als bij dressuur?
Mexicaanse neusriem, vind het gewoon mooi Tong uitsteken
Crosscountry:

Optimale bescherming voor mijn pony. Om (pees)blessures te voorkomen. Zweep, sporen en martingaal.
Later zal er nog eens een vragen lijstje komen over de houding van je sport en waarom. Als je zin hebt mag je dat er nu ook wel alvast bij zetten.

Als je meer wilt weten, pm maar Knipoog
Ook zoek ik crosscountry mensen waar ik eventueel bij langs kan gaan en die ik via bokt of in het echt mag interviewen.
Je mag me wel vragen Knipoog

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 19:12

Super bedankt!

Ik wacht nog wat reacties af maar neem jou antwoorden mee dankje!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:26

Hallo bokkers.

Ik ben vorig jaar begonnen met een werkstuk over crosscountry alleen heeft het van wegen gezondheid allemaal even stil gelegen. Nu pak ik het allemaal weer op.
Mijn doel is om in mijn werkstuk te vertellen waarom je met dressuur op een dressuurzadel rijd en waarom met springen op een spring zadel. Met wat voor een zadel rij je Cross en wat is de reden hiervan?
Gebruik je bij Dressuur een ander hoofdstel als bij spingen? En wat voor een hoofdstel gebruik je bij cross.
Ik hoop dat jullie als paarden kenners mij een beetje verder kunnen helpen door de volgende vragen te beantwoorden.

Dressuur:
- Je hebt een vaste zit, en je kunt makkelijk een nette houding aannemen op een dressuurzadel.
- Ik gebruik een hoofdstel met een gecombineerde neusriem. Ik gebruik een dubbelgebroken watertrens bij het dressuren. Hier loopt ze fijn op.
Springen:
- Je kunt makkelijker uit het zadel komen dan bij een dressuurzadel. Je kunt makkelijk meegaan met je paard en verlichte zit aannemen.
- Ik gebruik hetzelfde hoofdstel als voor de dressuur. Ik gebruik wel vaak een ander bit, namelijk een ongebroken watertrens. Vorstin wil nogal eens sterk worden met springen, omdat ze zo enthousiast is. Hiermee kan ik haar beter houden, en hoef ik haar niet constant met veel druk tegen te houden. Ik kan nu op licht contact rijden, en als ze iets te graag wil, geef ik wat druk.
Crosscountry:
- Ik gebruik mijn springzadel en hetzelfde hoofstel als bij dressuur en springen. Met crossen gebruik ik net als met springen mijn ongebroken watertrens, zodat ik haar beter kan houden. Dit is dus voor onze veiligheid. Extra gebruik ik nog een borsttuig met martingaal, zodat ik Vorstin beter onder controle kan houden (martingaal) en het borsttuig is ook tegen het schuiven van het zadel tijdens het springen. Het borsttuig gebruik ik ook altijd met springen. Ik heb voor een borsttuig met martingaal gekozen, omdat ik het makkelijker vind dan een gewone martingaal. Ik klik hem makkelijk vast, en hij kan niet (zoals een martingaal) over het hoofd schuiven. Verder gebruik ik speciale crossbeschermers en springschoenen. Dit is voor de veiligheid van mijn paard. Ik doe ook nog wat extra tape om mijn beenbeschermers, zodat ze niet kunnen afzakken. Voor mijzelf gebruik ik een bodyprotector, zweep en soms spoortjes.

- Je mag altijd langskomen hoor Lachen Moet je ook naar een crosstraining kijken of alleen interviewen? Ik rijd regelmatig crosstrainingen en ik woon in de buurt van Leiden.
Alvast vriendelijk bedankt voor jullie aandacht!

Groetjes Helga

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 19:36

BEDANKT!!!

super voor jullie uitgebreide reactie

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:18

Huiswerktopic, daarom hier een slotje Lachen