samenwonen -> uitwonende beurs stufi/IB

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

samenwonen -> uitwonende beurs stufi/IB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:58

Hoi

aangezien de site van de IBgroep het hier weer eens niet doet, kunnen jullie mij misschien helpen.

Binnenkort willen mijn vriend en ik gaan samenwonen, ik trek dan bij hem in. Heb ik dan recht op een uitwonende beurs, woon immers niet bij ouders meer? En hoe kan aantonen dat daar echt woon, huurstrookje heb ik niet en hem laten tekenen zullen ze niet geloven. (heb al eerder uitwonend gestaan vanwege stage, toen nog een heel probleem geweest om uiteindelijk alles kloppend te krijgen)

Iemand hier ervaring mee?

Dreamybol

Re: samenwonen -> uitwonende beurs stufi/IB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:39

Je moet ingeschreven staan in de gemeente op het adres van je vriend. Dat is, volgens mij, voldoende.
Ben al wel een tijdje niet meer samenwonend, maar neem niet aan dat dat veranderd is.

Je bij je vriend inschrijven kan nog wel wat meer gedoe worden. Je moet zijn toestemming hebben enzo. Maar dat kun je het beste even bij de betreffende gemeente vragen.

Oh, en gefeliciteerd met de samenwoonplannen. Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:44

Ik kreeg op vertoon van bewijs van de gemeente wel uitwonende beurs maar heb nu dus een hoop gezeur met de IBG (terugbetalen) vanwege het ontbreken van een huurcontract/hypotheekbetalingsbewijs. Als je vriend huurt/hypotheek betaalt, kun je dat trouwens gewoon inbrengen, helaas ontbreekt zo'n bewijs bij ons omdat de hypotheek al is afbetaald en het huis van mijn schoonmoeder is. Dus ik heb niks aan bewijs behalve het inschrijvingsbewijs van de gemeente en dat is dus niet genoeg¨*zucht*

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:49

Hoe zo nu met terugbetalen dan? Daar moet ik in september mee beginnen en ik heb ook geen contracten van vorige kamers meer. En hoe doen studenten op kamers zonder contract dat dan?
Ze controleren bij de gemeente of jij wel op dat adres staat ingeschreven en aangezien gemeentes steeds strenger worden met mensen op adressen inschrijven, zullen ze wel denken dat dat genoeg is. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:51

Dat gaat bij ons dus ook het probleem worden, we hebben het huis gekraakt en dus ook geen huur of hypotheek. Alleen inschrijven durf ik niet aan, daar al zoveel problemen mee gehad dat geen zin in heb weer allemaal op te moeten lossen en uit te leggen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:59

Dan kun je gokken dat ze niet controleren, maar neem je wel een risico...

Breda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:28

Ik huur samen met mijn vriend een huisje en we staan beide op dit adres ingeschreven bij de gemeente, dat is volgens mij voldoende. Maar IB-groep doet wel vaker moeilijk om niks, heb ik ook wel eens meegemaakt (en achteraf bleken hun fout te zitten).
Bij het studentenhuis moest ik ook gewoon ingeschreven staan op dat adres en volgens mij was dat voldoende.
Je bent dan toch uitwonend en wie het huis heeft gekocht en zo doet er volgens mij niet toe...

Succes ermee.

Breda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:31

Lees nu pas echt goed wat hierboven geschreven is, sorry.
Ik hoor ook wel eens dat mensen zich inschrijven bij de gemeente bij bijvoorbeeld opa en oma of iets dergelijks en dan krijg je ook uitwonende beurs. Maar dan hebben zij misschien weer recht op minder huurtoeslag of zo?? Het is niet legaal, maar je moet iets doen om aan je geld te komen, toch?!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:33

Ik woon ook samen met mijn vriend en krijg gewoon uitwonende beurs omdat ik in het gba ingeschreven sta in Ridderkerk, en dus niet meer bij mijn ouders..

In eerste instantie is dat wel het gene waar ze op controleren, de gegevens uit het gba...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:34

jup, ik heb ook samengewoond en kreeg toen gewoon een uitwonende beurs. je moet wel ingeschreven staan op je nieuwe adres.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:36

Breda20 schreef:
Het is niet legaal, maar je moet iets doen om aan je geld te komen, toch?!

Nou, liever niet dus. Juist door al die 'creatieve' oplossingen worden de regels steeds verder aangescherpt waardoor veel oprechte aanvragers veel moeilijkheden krijgen. Ik vind niet dat je de boel moet gaan bedriegen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:58

Shadow0 schreef:
Breda20 schreef:
Het is niet legaal, maar je moet iets doen om aan je geld te komen, toch?!

Nou, liever niet dus. Juist door al die 'creatieve' oplossingen worden de regels steeds verder aangescherpt waardoor veel oprechte aanvragers veel moeilijkheden krijgen. Ik vind niet dat je de boel moet gaan bedriegen.

Maar samenwonen is wel legaal dan toch om op die manier uitwonende beurs te krijgen? Gaat dan toch wel stukje duurder worden allemaal.

Maar inschrijven gemeente en toestemming van hem is dus in feite genoeg?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-01-09 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:00

ja hoor, je woont daar dan toch ook. legaler dan dat kan het bijna niet

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:01

Dat is het wel ja, maar je moet je dan dus WEL inschrijven op je nieuwe adres.
Edit: en jij geeft aan dat niet te willen doen omdat je een kraakpant hebt, tsja dan moet je dus OF de regeltjes gaan ontduiken of gewoon genoegen nemen met je inwonende beurs. Maar als je een kraakpant hebt, valt t toch wel mee met de kosten!? Je betaalt geen huur dus dat scheelt al een heeel stuk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:56

Nou, ik kreeg dus een oproep dat ik herhaald moest bewijzen dat ik uitwonend was. Maar alleen het bewijs van inschriving (ik woon in Belgie, hier wordt je zelfs bij inschrijving door de wijkagent gecontroleerd, weet niet of dat in Nederland ook zo is?) was dus niet voldoende, ivm ontbreken huurcontract/bewijs hypotheek, moest ik dus over dat jaar het verschil inwonend/uitwonende basisbeurs terugbetalen. Gewoon poedersuiker met peren dus want ik woon wel degelijk uitwonend.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:18

Vroeger moest je dat idd op die manier bewijzen Urielle........ (had mijn vriend jaren geleden ook). Tegenwoordig gaat alles via het GBA.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:04

Dat van mij ging over eerste helft 2008 dus dat is toch nog niet zo lang geleden?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:10

Misschien omdat het België is? Nederland heeft natuurlijk geen inzicht in de Belgische overheidsgegevens.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:19

Nee, maar da's het meest betrouwbare wat je kunt overleggen volgens mij. Print van de gemeente, met stempel, met handtekening. Een huurcontract is makkelijker te vervalsen Bloos
De IBG kan net zo goed een belletje doen naar mijn gemeente dan naar die van Almelo Haha!

Maar bij jullie geldt het allemaal wel? Want dan gaat er hier iemand nog eens op zijn achterste poten terug naar de IBG bellen Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:27

Zo, net even de IBgroep aan de telefoon gehad, moet zeggen dat me nu helemaal niet duidelijk meer is!

Had ook nog wat andere vragen omdat straks afstudeer en daarna andere studie ga volgen, maar ze snapte er helemaal niks van leek het wel. Nu weet dus nog niet meer....

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:31

haike schreef:
Hoi

aangezien de site van de IBgroep het hier weer eens niet doet, kunnen jullie mij misschien helpen.

Binnenkort willen mijn vriend en ik gaan samenwonen, ik trek dan bij hem in. Heb ik dan recht op een uitwonende beurs, woon immers niet bij ouders meer? En hoe kan aantonen dat daar echt woon, huurstrookje heb ik niet en hem laten tekenen zullen ze niet geloven. (heb al eerder uitwonend gestaan vanwege stage, toen nog een heel probleem geweest om uiteindelijk alles kloppend te krijgen)

Iemand hier ervaring mee?

Niks aan de hand, je gewoon bij je vriend laten inschrijven, adreswijziging bij IB-groep doorgeven op de site + daarbij niet vergeten aan te vinken dat je nu uitwonend bent ... EN GEREGELD :d

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:32

Haike, ga langs op een steunpunt! Dat legt altijd beter uit dan aan de telefoon en ik heb altijd het idee dat ik daar een stuk beter geholpen werd!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:34

Het is overigens uitwonendenbeurs. Knipoog

De beurs zelf is niet uitwonend, je ontvangt 'm omdat jij uitwonend bent. Klein nuanceverschil. Knipoog

Misschien vind je nuttige informatie als je met Google zoekt op de juiste spelling? Al zouden ze het bij de IB-groep moeten weten.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:36

Urielle schreef:
Maar bij jullie geldt het allemaal wel? Want dan gaat er hier iemand nog eens op zijn achterste poten terug naar de IBG bellen Bloos

Ik ben een periode thuiswonend geweest, toen heb ik gewoon thuiswonende beurs gekregen. Daarna op kamers gegaan, adreswijziging doorgegeven en aangegeven dat ik vanaf dan uitwonend was en ik heb gewoon een uitwonende beurs gekregen. Woon nu samen, ook uitwonend, maar heb geen recht meer op stufi. Ik sta wel gewoon uitwonend ingeschreven en heb mn OV nog. Nog nooit moelijk over gedaan. Ik hoefde ook geen huurcontract of wat dan ook te overleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:44

Bibah en Liezel: zoals jullie het schrijven is het idd wel makkelijk, ga dat eens doen denk ik!

Karin: sorry Bloos

Nu we hier toch bezig zijn over stufi; ben straks klaar met 3,5 jarige opleiding en die jaren stufi gehad. Nu ga meteen verder met 1jarige HBO-opleiding, hiervoor heb dus nog een half jaar stufi te goed. Krijg ik dat half jaar dan nog en hoef ik dat later dan niet terug te betalen?