Werken in USA, gratis vliegen als Groom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Keukenkast

Werken in USA, gratis vliegen als Groom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 16:19

Onlangs is een kennis voor drie weken naar de Verenigde Staten geweest om te werken en te rijden op een stal met Friese paarden.
Opzich niet zo bijzonder, maar ze heeft gratis gevlogen als groom en had daarbij een open ticket voor de terugreis! Zo kon ze zelf bepalen wanneer ze terug kwam. Ze zat zelf inmiddels in de luxe positie om bij wijze van, nu te bellen en morgen te gaan. Daarnaast zou voor mij informeren, maar hier heb ik nooit meer wat van gehoord (ken haar ook niet zo goed dat ik hier om blijf vragen).
Ook op Bokt heb ik me rot gezocht naar diverse topics, want ik kan me herinneren dat een Bokker voor (2 á 3 jaar geleden) een advertentie had geplaatst waarin ze om grooms vroeg. Dit topic kan ik niet meer vinden en heb ook weinig tot geen nuttige topics gevonden.

Dus nu ben ik benieuwd; welke bokker heeft hier ervaring mee en zou me er het één en ander over kunnen/willen vertellen??
Hoop op nuttige reacties en/of tips!! (Als het bij "Diensten" moet, dan graag verplaatsen)

Over mezelf:
Graag zou ik namelijk zelf in de zomervakantie minimaal twee weken gaan en maximaal vier. Ik ben een harde werker en erg rustig/betrouwbaar. Daarnaast ook serieus (wel in voor een grapje hoor Knipoog ) en erg leergierig.
Heb op diverse stallen gewerkt (ook internationale ruiters in nl.) en heb de nodige ervaring.
Ben in het bezit van een rijbewijs BE en rijd op M-niveau.

Mano88

Re: Werken in USA, gratis vliegen als Groom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:51

Ik heb er zélf (helaas) geen ervaring mee, maar mijn instructrice die 'werkt' voor een Amerikaanse die friezen uit Nederland koopt. Zij gaat voor haar kijken bij friezen hier in Nederland, en verteld haar dan weer of het een goede koop zou zijn of niet.

Zij heeft toentertijd haar eigen fries ook aan haar verkocht, en is zelf meegevlogen (als groom) en dan vlieg je inderdaad gratis heen en terug (met open ticket).

Nu is het met de krediet crisis alleen wel lastiger. Volgens mij gaat er per container paarden 1 groom mee. Nu de krediet crisis heerst kopen niet veel Amerikanen een paard in Nederland.
Ook gebeurd het nog wel eens dat mensen die prijzige paarden laten overvliegen graag een eigen groom mee sturen.

Wat je misschien kan proberen is een organisatie benaderen die voor het vervoer (per vliegtuig) zorgt, en informeren of zij grooms kunnen gebruiken?

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:54

Ik weet dat er een aantal sites zijn, voor mensen die in het buitenland willen werken op een stal.. ik weet alleen niet meer hoe die sites heten..
Laatst bijgewerkt door Meraki op 05-01-09 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:55

Ik lees hier even mee! Wil zelf ook graag zoiets doen Ja Lijkt me een geweldige ervaring! Ja

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:13

Via Schiphol ( het Animal Hotel) kan je informeren naar groomvluchten of inderdaad bij transporteurs die paarden vervoeren. Er moet altijd minstens 1 gediplomeerde groom mee op een vlucht, de andere grooms moeten wel mensen met " paardenervaring" zijn.
In 2005 ben ik met mijn eigen paard ( en nog een heel stel anderen) meegevlogen vanuit Amerika, heen zijn we toen met de Business Class gegaan vanuit Nederland. Je ticket heen en terug wordt dan betaald, het is heel leuk maar wel vermoeiend, omdat je op Schiphol moet wachten tot de paarden door de DA en douane zijn gecontroleerd, dat duurt meestal wel even. Wij kwamen om 07.30 aan en hebben tot ca. 11.00 gewacht op de DA en konden rond een uur of 13.00 weg. Tegen de tijd dat we thuis waren hadden we 26 uur niet geslapen, dus we waren moe. Slapen
Maar het was een geweldige ervaring Haha! .

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:21

je kunt kijken op http://www.yardandgroom.com
Je kunt als horsegroom vliegen met http://www.paardensport.eu, http://www.horseservice.nl, Langeweg livestock BV en http://www.ehs.be
The black horse valley ranch in california zoekt ook altijd wel 'dutch girls'

Er vliegt idd 1 groom per container paarden mee (meestal 3 paarden per container) en er is altijd een hoofdgroom. Eigenaren hebben altijd voorrang, maar als je aangeeft dat je naar een bepaalde stal gaat en ze hebben hun weleens als klant gehad, dan heb je ook een streepje voor...

Een nadeel is idd wel als je als horsegroom meevliegt, dat je maar een paar dagen (meestal 1 of 2 dagen) van te voren weet of je mee kan vliegen.

edit: terug hoef je trouwens niet met paarden mee te vliegen, zoals al gezegd vlieg je 1e klas met champagne Cool

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:22

http://www.2dutchranch.com
weet dat ze hier vaak mensen zoeken
eigenaresse is nederlandse en komt bij mij uit het dorp, mailen kan dus gwoon in t nederlands Tong uitsteken

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:24

Hier kan ik wel het een en ander over zeggen. Vlieg zelf ook af en toe mee als shippersgroom met KLM en als groom met Martinair.

Bij KLM vlieg je niet als verantwoordelijke maar help je mee met laden en verzorgen. Per container is er idd plek voor een shippersgroom. Je moet dan helpen met laden en met de verzorging in het vliegtuig. Je ontvangt idd een gratis ticket met een open datum voor terug. Let wel; het is een ipb ticket, dus indien plaats beschikbaar. Is het vliegtuig dus vol op die datum dat jij terug wil heb je pech, je kunt pas terug als er wel plek is.

Ik denk dat je het best contact op kunt nemen met óf een agent (HSI, Klatte etc..) óf met een stal waarvan je weet dat zij veel paarden exporteren. Zij kunnen dan bij de agent aangeven dat zij een eigen groom mee willen sturen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:33

http://nedpoint.com/ zoeken ook regelmatig grooms. Via hun ben ik toen meegevlogen.
Overigens ook een Nederlandse eigenaresse.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 16:00

Top zeg, wat een reacties.
Bedankt! Overigens is nog meer info altijd welkom.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 16:06

Jublover schreef:
http://www.2dutchranch.com
weet dat ze hier vaak mensen zoeken
eigenaresse is nederlandse en komt bij mij uit het dorp, mailen kan dus gwoon in t nederlands Tong uitsteken

Maar zoeken zij mensen om mee te laten vliegen met hun paard?
Of zoeken ze gewoon medewerkers Vork

Malloesje schreef:
Hier kan ik wel het een en ander over zeggen. Vlieg zelf ook af en toe mee als shippersgroom met KLM en als groom met Martinair.

Bij KLM vlieg je niet als verantwoordelijke maar help je mee met laden en verzorgen. Per container is er idd plek voor een shippersgroom. Je moet dan helpen met laden en met de verzorging in het vliegtuig. Je ontvangt idd een gratis ticket met een open datum voor terug. Let wel; het is een ipb ticket, dus indien plaats beschikbaar. Is het vliegtuig dus vol op die datum dat jij terug wil heb je pech, je kunt pas terug als er wel plek is.

Ik denk dat je het best contact op kunt nemen met óf een agent (HSI, Klatte etc..) óf met een stal waarvan je weet dat zij veel paarden exporteren. Zij kunnen dan bij de agent aangeven dat zij een eigen groom mee willen sturen.

Hoe kom je in contact met zo'n agent? En wat is HSI, Klatte als ik vragen mag..? Clown

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:53

die agenten zijn de organisaties die ik noemde. dat zijn de bedrijven die de mensen bellen als ze een paard willen importeren/exporteren. zij zijn dus alleen voor het vervoer.
je kan t idd ook via een stal proberen die paarden naar amerika verkoopt, als je met 1 van hun paarden mee kan vliegen, dan ben je zeker van n plekje... alleen moet je dan nog wel contact opnemen met o.a 1 vd bedrijven die ik noemde (welke ze maar gebruiken).
Peter van horseservice kun je t beste op de maandag voor de dag dat je wegwilt bellen, dan maakt hij de planning voor de week en peter langeweg is altijd wel bereikbaar, maar kan ook pas een paar dagen van te voren iets zeggen.
die andere 2 bedrijven zijn iets precieser met cv's en ervaring en bij hun kom je er dus ook (nog) moeilijker tussen...

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:26

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:28

je hebt eurohorsegrooms, paardenwerk, homac en horsejobs, maar daar staan weinig buitenlandse tijdelijke banen op...

edit: verkeerd begrepen en aangepast.. Bloos

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:36

Interessant, wil zelf ook zoiets doen. Maar de informatie die ik heb verkregen geeft juist aan dat mensen hulp zoeken voor langere tijd, een half jaar ofzo. Mocht je teveel aanbiedingen krijgen voor kortere tijd dan meld ik me vast Haha!

Succes iig!

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:40

Jeaulijn schreef:
Interessant, wil zelf ook zoiets doen. Maar de informatie die ik heb verkregen geeft juist aan dat mensen hulp zoeken voor langere tijd, een half jaar ofzo. Mocht je teveel aanbiedingen krijgen voor kortere tijd dan meld ik me vast Haha!

Succes iig!

in amerika mag je zonder werkvisum maar 3 mnd blijven en een werkvisum krijg je, volgens mij, pas als iemand je sponsert, dit gebeurd bijna nooit en al helemaal niet in dit soort werk (met paarden) je moet blij zijn als je betaald krijgt... Knipoog meestal werk je tegen kost en inwoning en wat zakgeld...
ik ga zelf meestal een maand, maar ben ook al ns een week geweest, maar ik ga dan meestal om paarden in de IBOP te rijden....

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:44

kaatjemuts schreef:
Jeaulijn schreef:

Succes iig!

in amerika mag je zonder werkvisum maar 3 mnd blijven en een werkvisum krijg je, volgens mij, pas als iemand je sponsert, dit gebeurd bijna nooit en al helemaal niet in dit soort werk (met paarden) je moet blij zijn als je betaald krijgt... Knipoog meestal werk je tegen kost en inwoning en wat zakgeld...

Oke, nouja ik ga meer voor de ervaring dan voor de zakken met geld. Maar goed dat je dat zegt.
Maar stel dat de farm jou 6 mnd wil hebben, kan je dan niet via hen een werkvisum krijgen? Ik wil zelf het liefst korter dan een half jaar, niet perse USA, maar goed, wel íéts, maar mij was dus juist verteld dat stallen liever mensen voor langere tijd hadden. Een vriendin van me kan namelijk maar max 2 mnd, dus dan werd het erg lastig volgens die persoon..

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:49

ik denk niet dat ze voor 6 mnd een werkvisum voor iemand aanvragen (kan t fout hebben hoor), maar ik heb t ns een keer voorgelegd, maar t schijnt errug duur te zijn...
voor een werkvisum moet je volgens mij toch min een jaar blijven... maar ja, dit heb ik nog niet meegemaakt...
je kunt wel voor 6 mnd, dan ga je tussendoor gewoon ff terug naar nederland.
je mag trouwens bij de douane nooit zeggen dat je gaat werken op een toeristenvisum, je wordt dan nl direkt weer t land uitgezet...

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:57

Ok, nou goed dat je dat zegt!

Sta je mooi te gapen bij de douane anders..!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:47

Het bedrijf waar je gaat werken moet zorgen voor een sponsor voor jou, zodat je een visum kunt krijgen. Als ze niet zijn aangesloten bij een sponsorbedrijf (bijv. grote bedrijven en universiteiten zijn dat standaard), kunnen ze een sponsor zoeken, de kosten zijn dan rond 800 dollar.

Het is dus mogelijk, vraag is alleen of ze die moeite willen nemen (ofwel het op jou verhalen). Anders kun je idd max 3 maanden blijven en mag je niet werken/betaald worden officieel. Overigens is een visum voor minder dan een jaar prima mogelijk hoor, al zou je 3 maanden en een week willen gaan Knipoog

Excalibur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:31

Je kan ook via een uitwisselingsprogramma naar Amerika. Heb ik in 2002 gedaan, voor een jaar. Je krijgt dan een J1 visum en dat is volgens mij een studentenvisum. Ik heb alles toen via een bureau in NL laten regelen (Visaversa in Rotterdam) maar je kan volgens mij ook rechtstreeks bij het Amerikaanse bureau terecht maar ik weet de naam hiervan niet meer. Volgens bij was die een onderdeel van een van de Amerikaanse ministeries, zal nog een kijken of ik thuis iets heb liggen met hun naam erop

Excalibur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:56

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 15:55

Thnx voor de tips en het meedenken allemaal!