Hmm, dat zal idd per school verschillen.
Ik heb op een montessorischool gezeten (VMBO-TL gedaan), dus wij kregen sowieso heel weinig klassikale lessen en aantekeningen van het bord overnemen was er dus eigelijk sowieso niet bij. Ik leerde zelf uit het boek, door te lezen en de opdrachten uit de werkboeken te maken. Als ik iets niet snapte, ging ik naar de leraar toe voor nadere uitleg.
Of Engels in het Engels werd gegeven, verschilde per leraar.
Bij Nederlands moesten wij 6 boeken lezen + de bijbehorende boekverslagen maken. Bij Havo was dat bij ons dan 10 ofzo. Weet niet meer precies.
Dat bij Havo alles meer is, dat lijkt me logisch.
Ik vergeet af en toe dat mijn school eigelijk sowieso heel slecht te vergelijken is met regulier onderwijs. Montessori gaat al uit van heel veel zelfstandigheid van de leerlingen. Daarbij hadden wij ook al niet de reguliere examens. Dat werkte bij ons nog anders. We kregen mondelinge (soms + schriftelijke) examens met examinators van buiten af erbij enzo. Je cijfer was ook veel afhankelijker van een of tweemaal een goede prestatie dan van meerdere tentamens. Beetje raar systeem was het. Ik geloof dat ze nu een deel wel gewone examens doen. (Overigens stond het diploma gewoon gelijk aan een gewoon diploma. Alleen het systeem van examineren was anders. Ohja, en bij de Havo op die school werkte dat dus ook zo. Alleen daar werden wel al gewone examens afgenomen voor Nederlands en Engels geloof ik.)