Van VMBO kader naar HAVO?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caroowtje

Van VMBO kader naar HAVO?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 17:35

Doei!

In 2008 ben ik geslaagd voor mijn VMBO kader diploma(zonder wiskunde), hierna ben ik begonnen aan een opleiding op het Groenhorstcollege (MBO paardenhouderij niveau 3).
Hierbij moet ik heel veel stage lopen etc, en ik weet nu bijna zeker dat ik geen baan hiervan wil maken later. Het liefst wil ik dus doorleren, maar niet op het MBO want bijna alle opleidingen zijn gericht op een bepaald beroep.

Dus nu vroeg ik me af of het misschien mogelijk is om van het VMBO kader naar de havo te gaan? Of dat je evt eerst nog bepaalde vakken moet halen om later pas naar de havo te kunnen.

Ik hoor het graag.

Groetjes,
Caroline

siskeh

Re: Van VMBO kader naar HAVO?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:32

pfff ik zou het niet aanraden eerlijk gezegt...
als je het wel wilt doen moet je denk ik een jaartje bijlessen om het zo maar te noemen.
heb zelf de overstap gemaakt van vmbo Tl naar de Havo,
en daar heb ik absoluut geen moeite mee, maar stond gemiddelt op het vmbo ook een 8.
en dat mn cijfer niet hoger was kwam omdat ik niet er gewoon niets voor deed.
maar dan nog is de overgang erg zwaar.

maar waarom wil je naar de havo dan?
bedoel dan ga je eerst ook 2 jaar door leren, maar dan moet je als nog voor een beroep kiezen...

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:43

Zonder wiskunde lijkt me wel een probleem. Hoe zit het met je talen? Heb je wel twee vreemde talen gedaan? Ik denk dat je niet direct kan overstappen van VMBO-K naar Havo. Meestal is de overstap naar Havo namelijk van VMBO-TL. Die overstap lijkt me geen enkel probleem, mits je het VMBO-TL natuurlijk een beetje goed doorkwam. Ik denk dat je het beste kan informeren bij je oude school, een school waar je heen wilt of bijv. een ROC.

Wat Siskeh zegt, bij het HBO moet je ook kiezen voor een beroep. Maar ik snap wel wat je bedoelt Caroowtje. Bij het MBO is het echt heel specifiek, heel beroepsgericht. Hier had ik ook moeite mee destijds. Ik maar zoeken welke opleiding ik leuk vond, tot ik er achter kwam dat ik gewoon niet op MBO's moest zoeken, want daar kon ik toch geen opleiding vinden die me aansprak. Maar bij het HBO heb je dat dus ook nog, is ook nog beroepsgericht. Het is immers ook een beroepsopleiding, maar dan hoger. Wil je echt brede studies vinden, dan moet je naar WO kijken.

Heb je al enig idee wat je zou willen studeren op het HBO?

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:47

Ik zou het je ook absoluut niet aanraden!
Sowieso is de stap van VMBO-T naar HAVO al erg groot naar mijn ervaring Knipoog
Ken meerdere mensen die super goede cijfers op het VMBO haalden en dus vervolgens naar HAVO overstroomden het echt super moeilijk hadden. Het verschil tussen VMBO en HAVO is echt onwijs groot, groter als de stappen van vmbo kader naar vmbo t of van havo naar vwo.
Van VMBO kader is de stap dus nog groter naar HAVO.
Ik zou het niet doen, voor de rest ga ik wat betreft je opleiding etc. mee met de voorgaande adviezen Knipoog

Succes ermee Knipoog

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:03

Waarom is iedereen altijd zo negatief over het gaan naar een hoger niveau? Tong uitsteken Het is toch niet zo erg om het moeilijk te hebben? Lachen Als je het maar haalt en daar mag je best wat moeite voor doen. En dan vind je meteen uit wat eventueel jouw topniveau is zeg maar.

Ik zit nu wel nog even op te zoeken wat VMBO-K eigelijk is en het is wel een stapje lager dan VMBO-TL. Dus dat is wel een probleem....dan zal je waarschijnlijk eerst nog VMBO-TL moeten doen. Waarom ben je destijds naar VMBO-K gegaan? Er staat (Wikipedia) dat het is voor mensen die graag praktisch bezig zijn en zo leren i.p.v. theoretisch. Hoe leer jij het liefst?

Arg, VMBO, waarom is het ooit veranderd! Mavo was veel beter en allemaal veel overzichtelijker.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:11

naja negatief is niet het goede woord,
maar spreek uit eigen ervaring dat de overstap gewoon heel erg zwaar is.
ook door de andere manier van leren.
plus als je eerst nog een jaar vmbo-Tl moet doen, en daarna havo, je 2 a 3 jaar verder bent.

en als je een eerlijk advies wil hebben moet je er met je docenten over gaan praten.
mijn docenten vonden het zonde als ik niet naar de havo ging,
ookal hadden sommige wel hun twijfels.
maar iedereen zei wel dat het enorm moeilijk zo zijn.

tuurlijk is het niet erg om het moeilijk te hebben, maar waarom zou je het moeilijker maken als het je niet veel oplevert?
zelf heb ik gekozen voor de havo omdat ik graag algemene kennis wou hebben,
en had daarvoor al het advies vwo gekregen, maar ik heb voor het vmbo gekozen omdat ik nog wat lichamelijke problemen had, en dus vwo echt te hoog gegrepen was op dat moment.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:29

Ja, als het niets opleverd, dan heeft het idd niet zoveel zin. Dan zou het misschien praktischer zijn om toch via het MBO naar het HBO te gaan. Als je alleen geen flauw idee hebt wat je wilt, dan kan Havo de voorkeur hebben om de studiekeuze uit te stellen. Dat bespaart dan zeer demotiverende jaren op het MBO. En Havo is idd beter voor de algemene kennis, ook zeker nuttig.

Maar is de manier van leren op het VMBO-TL zo anders dan op de Havo? Het is allebei toch gewoon uit boeken leren...alleen de stof is bij Havo moeilijker en meer....?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:50

naja paar voorbeeldjes, (persoonlijke ervaring dan hé, dus kan bij een andere school alles zijn)

op vmbo legte leraar alles uit,schreef aantekeningen op het bord en kon je het zo overkladderen, en wist je zeker dat het klopte.
havo is dat heel wat minder, en aantekeningen kun je niet zo van het bord overnemen.

het aantal verslagen op het vmbo is in vergelijking met de havo een lachertje.
en naast dat het veel meer verslagen zijn, zijn het ook nog eens veel 'grotere' verslagen, en ze vertellen niet wat je erin moet zetten

engels wordt ook echt in het engels gegeven, en alle stof krijg je ook in het engels + je moet nog een aantal engelse boeken lezen, en een spreekbeurt in het engels.

met nederlands heb je literatuur, dus verplicht een redelijk aantal literaire boeken lezen.

de tentamens mogen lang niet allemaal overgedaan worden, dus je hebt niet eindeloos lang kansen.

kan nog wel ff doorgaan, maar hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:12

Hmm, dat zal idd per school verschillen.

Ik heb op een montessorischool gezeten (VMBO-TL gedaan), dus wij kregen sowieso heel weinig klassikale lessen en aantekeningen van het bord overnemen was er dus eigelijk sowieso niet bij. Ik leerde zelf uit het boek, door te lezen en de opdrachten uit de werkboeken te maken. Als ik iets niet snapte, ging ik naar de leraar toe voor nadere uitleg.

Of Engels in het Engels werd gegeven, verschilde per leraar.

Bij Nederlands moesten wij 6 boeken lezen + de bijbehorende boekverslagen maken. Bij Havo was dat bij ons dan 10 ofzo. Weet niet meer precies.

Dat bij Havo alles meer is, dat lijkt me logisch.

Ik vergeet af en toe dat mijn school eigelijk sowieso heel slecht te vergelijken is met regulier onderwijs. Montessori gaat al uit van heel veel zelfstandigheid van de leerlingen. Daarbij hadden wij ook al niet de reguliere examens. Dat werkte bij ons nog anders. We kregen mondelinge (soms + schriftelijke) examens met examinators van buiten af erbij enzo. Je cijfer was ook veel afhankelijker van een of tweemaal een goede prestatie dan van meerdere tentamens. Beetje raar systeem was het. Ik geloof dat ze nu een deel wel gewone examens doen. (Overigens stond het diploma gewoon gelijk aan een gewoon diploma. Alleen het systeem van examineren was anders. Ohja, en bij de Havo op die school werkte dat dus ook zo. Alleen daar werden wel al gewone examens afgenomen voor Nederlands en Engels geloof ik.)

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:46

Ik vond het erg meevallen hoor! Goede begeleiding en ik ben zelfs hoger geslaagd op de havo voor wiskunde dan op de mavo.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:50

Volgens mij kan het niet, op onze school zou je sowieso niet toegelaten worden. Dan moet je eerst een nog een jaar TL-4 en dan slagen en dan mag je verder naar havo 4 en dan havo 5, dus dan ben je nog 3 jaar onderweg + je mag pas volgend schooljaar beginnen waarscheinlijk dus dan duurt het vanaf nu nog een dik 3,5 jaar voor je klaar bent.. Heb je dat er voor over?

* Ik zie dat je 17 bent, als je dan volgend schooljaar begint wordt je in dat jaar al 19 terwijl je klasgenoten 16 zijn.. En ben je 21 als je examen doet terwijl de rest eigenlijk allem 17 is.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:33

Op mijn school zou je al geen havo meer mogen doen omdat je te oud bent. En ik denk dat als je écht naar de havo wilt, dat je dan eerst VMBO-TL moet hebben.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:37

VMBO kader naar havo zonder wiskunde is niet aan te raden. De kans is groot dat veel scholen je niet willen aannemen omdat je met vmbo tl al minimaal een 7 gemiddeld moet staan. Het enige wat je kan gaan proberen is misschien op een priveschool terecht te komen (ik weet niet of je ouders het breed hebben en het voor je over hebben) Want daar doen ze een test hoe je bent met leren en wat je motivatie is.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:42

Kan je beter bij een ROC gaan kijken. Bij het ROC heb je volwassenen onderwijs, dus geen gezeur met leeftijden. Priveschool zou ik echt niet doen, zonde van het geld, er zijn genoeg andere opties.