Het gaat niet zo goed..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Het gaat niet zo goed..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 23:52

Niet alleen met mijn studie. Ik hoor een hoop verhalen van mensen die hun studie toch niet zo zien zitten in hun eerste jaar.

Dat heb ik dus ook. De studie sloot goed aan bij mijn interesses, dacht ik toen ik eraan begon. De vakken nogsteeds wel een beetje hoor. Maar ik merk dat ik er helemaal geen zin in heb, ik wil er zo snel mogelijk weg. Het liefst wil ik mijn propedeuse ook nog halen, maar ik ben bang dat dit me niet meer gaat lukken.
Ik heb in mijn eerste tentamenweek geen enkel tentamen gehaald. Dat wordt allemaal verplaatst naar de volgende tentamenweek, da's alleen maar lastiger.
Daarnaast is het helemaal in A'dam, da's ver. Iedere ochtend anderhalf uur van te voren weg.. bah.

Ik heb geen idee wat ik er nu mee aan moet. Moet ik nu stoppen? Moet ik het jaar afmaken? Moet ik mijn propedeuse halen?

Hebben jullie dat ook? Of ben ik samen met die paar mensen de enige?

Sigrid

Re: Het gaat niet zo goed..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:56

Wat studeer je? En heb je überhaubt even geen zin in school of is het puur de opleiding?

Ik kan je wel vertellen dat je overal mindere dingen tegen komt. Maar als je echt verkeerd hebt gekozen zou ik misschien nog wel stoppen voor februari, want dan kan je nog de helft van je collegegeld terugkrijgen en ook stufi uitsparen.
Kan me ook wel voorstellen dat je misschien een beetje gedemotiveert bent geraakt doordat je nog geen tentamen hebt gehaald. Is het te moeilijk of heb je er te weinig aan gedaan. Als het het laatste is ligt het denk ik toch aan je motivatie.

Succes ermee!

Zoetermeer - Amsterdam is een aardig eindje ja. Maar je moet de tijd in de trein gewoon nuttig besteden, beetje lezen, beetje muziek luisteren...of gewoon verder slapen 's ochtends Knipoog Of een kamer zoeken, maar dat is vrij lastig (en duur!) in Amsterdam.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 00:03

Ik spendeer m'n tijd in de trein ook nuttig hoor. Gewoon lekker een boekje lezen, stof voorbereiden enzo..

Over de tentamens ben ik nog aan het denken. Van 1 vak weet ik dat ik daar gewoon niet genoeg voor heb geleerd, maar de rest had ik ècht niet aan zien komen. Dus ik ben er nog niet echt over uit of het nou te moeilijk is, of of ik er niet genoeg aan doe..

Ik studeer trouwens Cultureel Erfgoed. Een aparte opleiding met een niet al te brede beroepskeuze.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:07

Zoals ik hierboven lees, is het wel handig om in januari een definitieve keuze te maken, financieel gezien.

Wat betreft de pd, hoor hier wel vaker over, waarom is die belangrijk> Wat voor doel heeft deze?

Wat zijn of waren jouw toekomstplannen wbt werk? Wat voor diploma's heb je daarvoor nodig?

Heb je een tijdelijke dip, je geeft aan dat het niet alleen de studie is, of zit er nog meer dwars? Is het handig om een jaar te gaan werken, reizen of whatever?

Als je zelf tot de conclusie komt dat je hier mee door wilt gaan, zul je je zelf een flinke schop onder je kont moeten geven, je tijd efficient moeten indelen om jouw doel te halen.

Dus de voors en tegens naast elkaar en ZELF een keuze maken!

Succes!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 00:12

De toekomstplannen heb ik nog niet echt eigenlijk. Iig nog geen concrete plannen. Ik weet min of meer alleen wat ik nu wil.. 't is heel stom. Maarja, ik ben 17.
Ik ben er al sinds voor mijn tentamens over aan het denken. Da's dus al een dikke maand. Ik zal als ik iets anders ging doen graag een lerarenopleiding willen doen, waarschijnlijk geschiedenis, dat ligt me erg goed. Maar dan ben ik .. 22 als ik aan de arbeid moet. Da's allemaal nog erg jong.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties Lachen

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:20

Je kan na een opleiding op het HBO altijd verder studeren toch? Voor een master ofzo. En werken is niet altijd zo vervelend hoor!
Ik loop nu weer stage en doe dat liever dan naar school gaan. Ook al ben ik dan hele dagen aan de slag. Leer er veel meer van en geeft meer voldoening.

Maar die opleiding die jij doet klinkt niet zo heel denderend vind ik. Het is weer zo'n "nieuwe" opleiding waar je niet zo veel mee kan. Voor zaken als cultureel erfgoed worden ook vaker academici gevraagd denk ik dan HBO'ers.

Je moet natuurlijk zelf je keuzes maken. Maar als je al niet zo'n fantastisch perspectief hebt op een baan...
Als je de lerarenopleiding gaat doen ben je daar in ieder geval wél van verzekerd...en je kunt ook nog een master geschiedenis gaan doen.

Ach meid, het valt ook allemaal niet mee als je zo jong moet kiezen. Gelukkig wist ik het wel vrij vroeg en heb ik ook goed gekozen, maar ik zie het vaak anders.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:24

Nog niet weten wat je wilt in de toekomst, is heus niet stom als je nog maar 17 bent alleen knap lastig als je een studie keuze moet maken.

Als je liever de lerarenopleiding doet richting geschiedenis, is dit jaar ook niet weggegooid, heeft toch wel met elkaar te maken denk ik zo.

En ja, 22 jaar en werken, vind ik niet jong, maar wel als leraar op bv middelbare school. Dus ik snap je beweegredenen, al schiet je met mijn begrip ook niets op, toch Bloos ?

Moeilijk he, keuzes maken, maar hou goed voor ogen dat je voor de 1000% achter elke keuze moet staan om deze te kunnen volbrengen!

Weltrusten!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 00:57

Ja, precies. Ik ga er eens goed over denken en mezelf een aardige schop onder mijn kont geven, want ik wil absoluut niet de rest van het schooljaar achter de kassa bij de Albert Heijn of in een winkel ofzo werken Bloos

Sigrid, het is geen nieuwe opleiding hoor, hij bestaat al superlang, hij is onlangs alleen van naam veranderd. (ontzettend veel mensen die nu in het 'erfgoedveld' werken komen van die opleiding af) Het gaat meer over managementfuncties in erfgoedinstellingen, niet zo zeer over de academische kant van 'die wereld'

Fjordje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:22

Ik zou echt op tijd beslissen..kost je een hoop geld anders!! Ik ben namelijk ook te laat geweest en heb wel de rest van het schooljaar achter de kassa bij AH gezeten..
Ik kan je vertellen: geen pretje, behalve dan dat je loon ineens enorm omhoog gaat. Maar om het daarvoor te doen?
Je kunt nu nog opnieuw aan een opleiding beginnen in februari!!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 10:49

Als je wil stoppen moet je per begin feb stoppen. Dat i het meest gunstig wat betreft stufie enzo.

Daarbij zijn er (zoals fjordje1 zegt) ook een heel aantal opleidingen die op 1 feb (ook) beginnen

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 18:26

Is dat echt zo? Dan ga ik daar maar eens snel naar opzoek! Dan kan ik m'n OV toch behouden Lachen

Maar als ik niets vind binnen mijn straatje, dan maak ik het jaar gewoon af hoor, hoe lastig dat ook wordt. (Geen zin, geen moeite willen doen etc.) Ik wil absoluut niet achter de kassa Bloos

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:41

Maar wie zegt achter de kassa?
kan je dan niet beter stoppen en kijken naar een orienterende stage oid? of even op reis?

Nu stoppen (voor feb) betekend dat dit jaar stufi niet meetelt (dacht ik). Je behoudt dus hierna ook nog 4 jaar recht op stufi.
Als je het jaar afmaakt heb je hierna nog maar recht op 3 jaar stufi

Edit: er zijn genoeg baantjes waarbij je niet achter de kassa hoeft en leuke (vaak leerzame en uitdagende) dingen doet.
Ook goed voor je ontwikkeling

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 19:43

Je hebt altijd recht op stufi, zolang je maar een opleiding afrondt binnen 10 jaar!

Het was maar een voorbeeld van 'achter de kassa'. Ik ben 17, ik kan sowieso bij bar weinig bedrijven terecht. Daarnaast heb ik gewoon geen zin in een full-time baan..

De knoop is overigens doorgehakt. Ik dit jaar afmaken, keihard mijn best doen, proberen m'n P te halen. Enn.. ondertussen ga ik me ontzettend goed oriënteren Lachen

Hebben jullie nog tips voor me?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:01

Recht op stufie heb je 4 jaar, geen 10 jaar.
na die 4 jaar kan je lenen bij de IB groep.

De eerste 4 jaar studie zijn een lening, als je binnen 10 jaar je studie afrondt krijg je de prestatiebeurs, aanvullende beurs en OV van die eerste 4 jaar kado.

Wel degelijk dat je dus maar 4 jaar stufie krijgt. Na die 4 jaar meot je (ook als je je studie binnen 10 jaar afrondt) de rest terug betalen.