sociaal pedagogisch hulpverlener of maatschappelijk werk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aniekje

sociaal pedagogisch hulpverlener of maatschappelijk werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 15:21

Hallo bokkers Haha!
volgend jaar ga ik een HBO opleiding doen, en ik twijfel tussen sociaal pedagogisch hulpverlener, of maatschappelijk werk en dienstverlening.
Maar mijn vraag, Kunnen jullie je ervaringen misschien vertellen over 1 van deze 2 opleiding,(wat er leuk/niet leuk aan is en wat je bijvoorbeeld leert.) En wat je er uiteindelijk mee wilt worden. En kan iemand mij het preciese verschil uitleggen tussen deze 2 opleidingen?

Ik weet dat er nu een opleiding is social work, zodat je het eerste jaar de opleidingen alletwee + creatieve therapie? doet. En dat je in het het 2e jaar een keuze moet maken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt Knipoog

Flor

Re: sociaal pedagogisch hulpverlener of maatschappelijk werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:13

Of doe CMV! CMV! CMV! Go jij! Go jij!

Mja dat is dus de 2e opleiding. Het kan handig zijn om te kijken op de site van een hogeschool waar je zou willen studeren (b.v.: naar welke stad wil je?). Dan kun je zien of zij Social Work toepassen en hoe dat in zijn werk gaat. Het voordeel van Social Work is dat je juist nog níet hoeft te kiezen.... en dan kom je er gaandeweg wel achter wat nou het beste bij je past!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:17

ik doe ook social work!
en je 'moet' geen keuze maken in het 2e jaar
ik doe nu de richting pedagogiek, kies ook lessen die over pedagogiek gaan en doe mijn projecten in peda richting

maar ik kan er ook voor kiezen om de volgende periode mijn projecten en lessen in mwd richting te volgen

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:19

De sph opleiding richt zich meer op het groepswerk en de opleiding mwd richt zich meer op de individuele hulpverlening. Beide opleidingen hebben wel veel raakvlakken. Zo heb ik een sph-diploma en werk ik in de individuele hulpverlening.

Nu is het voor mij alweer 10 jaar geleden dat ik afgestudeerd ben, en in de afgelopen jaren is er qua opzet van de opleiding volgens mij veel veranderd.

Bezoek veel open dagen en stel daar je vragen. Hier kun je je vragen concreet én met de juiste aktuele informatie beantwoord krijgen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:50

Ik doe Maatschappelijk Werk en Dienstverlening aan de HRO en heb het ontzettend naar mijn zin Ja Wat ik zoals voor vakken kreeg in het eerste jaar:
- psychologie
- communicatieve vaardigheden
- beroepsethiek
- groepsdynamica
- geschiedenis van het welzinswerk
- recht
- beroep en persoon
Nu in het tweede jaar is er wat meer praktijk en heb ik elke week 5 uur practicum, waarbij je gespreksvaardigheden uitgebreid worden geoefend en toegepast.

Het leuke aan de opleiding is dat je ontzettend veel over jezelf leert, hoe je zelf in elkaar steeks als het ware. Tegelijkertijd is dat ook erg moeilijk en soms heel confronterend.

SPH richt zich inderdaad meer op groepen en de reden dat ik niet voor SPH koos maar voor MWD is dat ik SPH een beetje 'vage' opleiding vond. Dit bedoel ik in de zin van dat ik niet goed kon thuisbrengen wat SPH-ers nu precies doen en dat er veel creatieve vakken zoals drama worden gegeven.
Zelf heb ik daar niet veel mee, vandaar MWD Lachen

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:52

Wat ik trouwens merk is dat je toch heel veel verschil hebt echt qua mensen.... dus je hebt een gezamenlijk eerstejaar, maar als je ze allemaal bij elkaar zou zetten en allemaal zou labellen welke opleiding je denkt dat ze (gaan) kiezen... zou je waarschijnlijk met 90% nog goed zitten ook. Ik snapte eerst het verschil tussen de 3 opleidingen ook echt nauwelijks, maar na een jaar Social Work had ik het helemaal helder Haha! (eerder ook al wel hoor!).

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:27

O ja, die opleiding met de verschillende opleidingen bij elkaar heet bij ons trouwens OPGM en is echt een orienterend jaar waarbij je iets van alle opleidingen meekrijgt. Aan het eind kies je dan idd definitief welke richting je opgaat, CMV, MWD, SPH of Pedagogiek.

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 18:43

Erg bedankt voor de reacties Lachen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:49

SPH is Sociaal Pedagogische Hulpverlening en dus meer gericht op kinderen.

MWD is Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, hierbij werk je met individuen maar ook met groepen zowel kinderen als volwassenen. Een soort psycholoog op hbo-niveau.

CMV is Cultureel Maatschappelijk Werk en dus meer cultureel georienteerd.

Vaak is er een orienterend jaar en kan je later kiezen of eventueel overstappen. De opleidingen hebben veel raakvlakken.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:45

Ik doe zelf MWD, omdat bij de SPH veel creatieve vakken worden gegeven (gym (sport en spel), drama, muziek (muzisch agogisch) etc.) en ik daar niet van hou. Daarbij heb ik niks met kinderen en vind ik het fijn om met jongeren en vooral volwassenen te werken.

Ik zou je aanraden MWD te kiezen, dit omdat wanneer je MWD hebt gedaan je ook in een SPH functie terecht kan. Andersom kan dit niet, omdat MWD veel meer methodich gericht is en SPH creatief. Daarom wordt MWD soms ook wel als de moeilijkere opleiding gezien, veel meer theorie en je leert gespreksvoering via verschillende methodieken. Het heeft zeker veel raakvlakken met de SPH, daarom zou ik je juist aanraden MWD te gaan doen. Heb je later veel meer aan, dit zeggen ook veel docenten bij ons op de opleiding. Maar goed het is jouw keuze natuurlijk Knipoog

Er zit zeker wel verschil in mensen tussen SPH en MWD over het algemeen genomen. SPH is veel meer samenhorend en vredelievend, door sommigen ook wel 'watjes' genoemd in de gangen. MWD is wat individueler gericht en die zijn wat 'normaler'. Ja het is erg lastig uitleggen, maar zo ervaar ik het. Overigens niks tegen SPH-ers hoor Knipoog loop mijn derde jaars stage op een SPH plek Haha!

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:48

Ik volg nu 3PS (het voormalige PTP) aan het Saxion in Enschede.
3PS staat voor Propedeuse psychologische en pedagogische studies, een soort oriëntatie(half)jaar. Ga in februari het schakelprogramma naar SPH volgen Lachen

SPH is inderdaad meer groepsgericht en MWD met het individu.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:50

Ik heb zelf Social Work gedaan, met in het derde jaar richting MWD.
Afgelopen juni afgestudeerd en nu werkzaam als studieloopbaanbegeleidster op een ROC.
Ontzettend leuk werk, zowel individueel als groepsgewijs bezig Ja
Verschillende problematieken. Je keuze is heel breed vind ik met deze HBO opleiding.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:38

culturele maatschappelijke vorming Tong uitsteken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:42

MWD heeft als grote voordeel dat als je ooit ergens buiten de hulpverlening gaat solliciteren MWD vaak veel duidelijker is voor potentiele werkgevers. SPH is toch wat 'vaag'.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:23

SPH is meer op groepen gericht en MWD is meer 1 op 1.

Verder zijn beide opleidingen in het eerste jaar hetzelfde, dit namelijk omdat je in het eerste jaar nog een overstap kunt maken.

Zelf doe ik nu MWD en daar kan je ook met kinderen werken, ik loop nu stage in een jongerencentrum en vind het echt helemaal geweldig.

Voor vragen mag je me best PBen Lachen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:29

Onze studieloopbaancoach vertelde trouwens dat MWD-ers vaak wel aangenomen worden op SPH functies, maar andersom meestal niet. Misschien ook iets om mee te nemen Lachen

Breda20

Re: sociaal pedagogisch hulpverlener of maatschappelijk werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:09

Hallo,

Ik zit in het laatste jaar van de studie Social Work. Toen ik aan deze studie begon wist ik niet zo heel goed wat het in hield en wat ik er mee kon doen, maar in de loop van de studie is me dat wel duidelijk geworden.
Ik volg de richting SPH, maar heb geen pedagogiek gekozen, ik wil namelijk niet met kinderen gaan werken. Omdat ik de minor (vak) begeleiding op een leefgroep heb gekozen, zeggen ze dat ik de richting SPH gekozen heb. Maar ik heb ook vakken van CMV en MWD gekozen. Ik heb als andere minor Creatief agogisch werk gekozen (is ook voor cmv) en ik heb socratische gespreksvoering en filosoferen over emoties en een goed gesprek gekozen (vroeger vooral op mwd studies gegeven) en ik heb tekenen als uitingsvorm en dramatische expressie (voornamelijk SPH).
Het leuke van Social Work is dat je niet echt specifiek voor 1 studie kiest zoals dat vroeger was, nu kan je veel vakken zelf samenstellen. Dit vind ik heel leuk aan de studie.

Succes met je keuze.

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:20

Mas schreef:
O ja, die opleiding met de verschillende opleidingen bij elkaar heet bij ons trouwens OPGM en is echt een orienterend jaar waarbij je iets van alle opleidingen meekrijgt. Aan het eind kies je dan idd definitief welke richting je opgaat, CMV, MWD, SPH of Pedagogiek.

OPGM heb ik gedaan. Eerste half jaar kreeg je info over 5 opleidingen (CMV, MWD, SPH, P&O en pedagogiek) na een half jaar ging je je richten op 1 opleiding. Ik heb pedagogiek gekozen en heb het erg naar mn zin. Je ziet zo goed de verschillen. Na dit jaar maak je een definitieve keuze en daarna stroom je in bij ht 2e jaar van die opleiding. Het is trouwens op de Hogeschool Rotterdam.

Succes!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:10

Leuk Smartiej, dat jij ook op de HRO zit, ik namelijk ook Ja
Waarschijnlijk zit jij dan ook op de locatie Museumpark?

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 12:45

leuk te horen wat iedereen kiest enz.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:29

Ik weet niet met wat voor soort mensen je wil gaan werken. Ik merk dat in de psychiatrie ook veel hbo-v-ers worden gevraagd. Ik zou hier ook even over nadenken mocht je die richting op willen. Voor info kan je pb-en.