Keuze vervolgstudie, hoe hebben jullie die gemaakt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassieja

Keuze vervolgstudie, hoe hebben jullie die gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 10:28

Okee, na lang twijfelen, open ik hier toch een topic.

Ik ben afgelopen zomer afgestudeerd als Paraveterinair, wist voordat ik afstudeerde al dat ik bij een leuke praktijk een baan kon krijgen. Toen toch al de twijfel omdat ik best verder wilde studeren, maar geen idee had wat.
Heb wel wat gesprekken gehad met een coach van school, maar konden niet echt vinden wat me écht leuk leek.

Nu vind ik het werk leuk, team is super, maar het blijft knagen.

Wie heeft dit nog meer meegemaakt, en hoe hebben jullie toen de keuze gemaakt?

Marieke_K

Re: Keuze vervolgstudie, hoe hebben jullie die gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:16

Deeltijd gaan studeren Lachen combineren van je leuke baan en een studie. Nadeel is dan wel dat je redelijk gebonden bent aan een school dicht bij je in de buurt; als je heel de dag gewerkt hebt is het niet zo handig om nog eens een paar uur te moeten reizen en 's avonds laat weer terug te moeten.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 12:03

Marieke_K schreef:
Deeltijd gaan studeren Lachen combineren van je leuke baan en een studie. Nadeel is dan wel dat je redelijk gebonden bent aan een school dicht bij je in de buurt; als je heel de dag gewerkt hebt is het niet zo handig om nog eens een paar uur te moeten reizen en 's avonds laat weer terug te moeten.

Mwah, ik wil graag een HBO studie doen, voor de uitdaging, en omdat ik daarmee verder kan komen.
Daarnaast heb ik ook nog een pony, dus deeltijd is denk niet de oplossing.
Maar als er een leuke deeltijdstudie is, wil ik het echt nog wel overwegen.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:35

Waarom leg je je vraag niet eens neer bij je baas, die ziet je sterke punten en kan je misschien een advies geven in welke richting je eventueel kunt.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 15:35

Letsdunit schreef:
Waarom leg je je vraag niet eens neer bij je baas, die ziet je sterke punten en kan je misschien een advies geven in welke richting je eventueel kunt.

Heb ik ook al gedaan, maar die willen me liever houden. Tuurlijk zijn er naast Paraveterinair nog genoeg cursussen te doen, maar ik vind het gewoon net dé uitdaging niet.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:59

Ik heb 1 jaar HBO gedaan, beviel me absoluut niet en wilde naar WO. Maar had echt geen flauw idee wat ik wilde doen, alleen dat ik WO wilde. Ik heb toen bij alle universiteiten die mij leuk leken en dicht in de buurt waren, de algemene opleidingsbrochure opgevraagd. Dan heb je een beeld van de studies die ze geven. Die allemaal helemaal doorgelezen en opgeschreven welke studie me leuk leek en welke absoluut niet. Van de leuke studies heb ik daarna een specifieke brochure aangevraagd. Die weer allemaal doorgelezen en toen uiteindelijk voor mijn huidige studie gekozen. Studie bevalt me tot nu toe helemaal super!! Als je vroeg genoeg bent kun je ook nog naar open dagen gaan en je daar een opleiding 'laten verkopen'. Laat ze je maar vertellen waarom je die opleiding zou moeten, waarom je naar die school zou komen. Zelf ben ik pas in jan-febr op zoek gegaan naar een nieuwe studie en was uiteindelijk te laat voor de open dagen of ik kon niet op de data.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 18:31

Sjonniej schreef:
Ik heb 1 jaar HBO gedaan, beviel me absoluut niet en wilde naar WO. Maar had echt geen flauw idee wat ik wilde doen, alleen dat ik WO wilde. Ik heb toen bij alle universiteiten die mij leuk leken en dicht in de buurt waren, de algemene opleidingsbrochure opgevraagd. Dan heb je een beeld van de studies die ze geven. Die allemaal helemaal doorgelezen en opgeschreven welke studie me leuk leek en welke absoluut niet. Van de leuke studies heb ik daarna een specifieke brochure aangevraagd. Die weer allemaal doorgelezen en toen uiteindelijk voor mijn huidige studie gekozen. Studie bevalt me tot nu toe helemaal super!! Als je vroeg genoeg bent kun je ook nog naar open dagen gaan en je daar een opleiding 'laten verkopen'. Laat ze je maar vertellen waarom je die opleiding zou moeten, waarom je naar die school zou komen. Zelf ben ik pas in jan-febr op zoek gegaan naar een nieuwe studie en was uiteindelijk te laat voor de open dagen of ik kon niet op de data.

Dat is inderdaad ook een goede, hoewel ik me niet tot een bepaalde afstand wil beperken, hoewel het wel erg lekker zou zijn als het in de buurt was.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 08:04

Sassieja schreef:
Mwah, ik wil graag een HBO studie doen, voor de uitdaging, en omdat ik daarmee verder kan komen.

Ik combineer 4 dagen werken, een paard, een huishouden (woon samen) en een sociaal leven met een deeltijd masterstudie Knipoog Is best te doen hoor, maar je moet je wel er voor inzetten als je van beide walletjes wilt eten Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 10:07

Als je niet aan plaatsen bent gebonden, dan wordt je keuze nog breder Knipoog Al zijn er zeker bij Hogescholen van die soort groepen, bijv. InHolland zit in verschillende plaatsen. Als je dan een brochure van InHolland aanvraagt heb je meteen al hun opleidingen. Ook kan je eens een beoordelingssite opzoeken; welke Hogescholen wordt goed beoordeeld.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 15:38

Sjonniej schreef:
Als je niet aan plaatsen bent gebonden, dan wordt je keuze nog breder Knipoog Al zijn er zeker bij Hogescholen van die soort groepen, bijv. InHolland zit in verschillende plaatsen. Als je dan een brochure van InHolland aanvraagt heb je meteen al hun opleidingen. Ook kan je eens een beoordelingssite opzoeken; welke Hogescholen wordt goed beoordeeld.

Zulke scholen wil ik in ieder geval niet naartoe, wil niet in het onderwijs, dat is zeker.
Maar wat wel, tja, dat is het probleem.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 15:39

Marieke_K schreef:
Sassieja schreef:

Ik combineer 4 dagen werken, een paard, een huishouden (woon samen) en een sociaal leven met een deeltijd masterstudie Knipoog Is best te doen hoor, maar je moet je wel er voor inzetten als je van beide walletjes wilt eten Lachen

En wat studeer je dan?
Hoeveel jaar doe je er dan over, en wat is de normale termijn?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:44

Sassieja schreef:
Zulke scholen wil ik in ieder geval niet naartoe, wil niet in het onderwijs, dat is zeker.

Ik snap deze reactie even niet??

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 14:26

Sjonniej schreef:
Sassieja schreef:

Ik snap deze reactie even niet??

Inholland scholen hebben toch vaak opleidingen die toegespits zijn op het onderwijs?
En de verhalen die ik er van hoor, geven me niet echt een fijn beeld.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 14:59

Ik heb geen flauw idee, maar ik bedoelde dat je van die instellingen hebt die in verschillende steden vestigingen hebben zitten. Maar dan ben je nu al een stap verder; geen InHolland.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:24

Inholland is algemeen HBO 'school' Sas. Lachen

Daar kun je dus van alles studeren, van verpleegkundige tot economie.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 08:21

[quote="Sassieja]
En wat studeer je dan?
Hoeveel jaar doe je er dan over, en wat is de normale termijn?[/quote]

Sociologie aan de Erasmus Universiteit. Er staat twee jaar voor (schakeljaar en daarna masterjaar) en tot nu toe studeer ik nominaal, denk alleen dat het schrijven van mijn scriptie wat langer gaat duren.

Wat betreft de discussie wel of geen InHolland: ga eerst eens wat open dagen af van verschillende HBO's of Universiteiten. Je moet het idee hebben dat de opleiding leuk is en bij je past (veel opleidingen worden op meerdere hogescholen aangeboden) en je moet je op je plek voelen op de school zelf; spreekt het gebouw je aan, wat vind je van de mensen die je ziet lopen etc.

Als ik zo je reactie lees heb jij je nog niet 100% goed georienteerd, dat is zonde! Lachen

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 12:26

marleen_88 schreef:
Inholland is algemeen HBO 'school' Sas. Lachen

Daar kun je dus van alles studeren, van verpleegkundige tot economie.

God, dat wist ik echt niet. Je hoort vooral de verhalen over de onderwijskant.
Mmm, misschien toch maar eens gaan kijken.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 12:27

Marieke_K schreef:
[

Heb ik ook niet, omdat ik er ook nog niet helemaal uit ben óf ik wel weer wil gaan studeren.
Ik vind het moeilijk te kiezen uit een school, omdat ik zelf gewoon echt niet weet wat ik zou wíllen studeren, dat is het hele probleem.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:25

Dan zou je een beroepskeuzetest kunnen maken of gewoon eens open dagen bezoeken en voorlichting over een aantal beroepen bijwonen Lachen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:31

Zeer off-topic: ken je toevallig ene Claes? Knipoog Die heeft ook in Wieringerwerf gewoond en kende iemand met jouw naam Tong uitsteken .

Maar iig, het is belangrijk dat een vervolgstudie inspeelt op wat je leuk vind. Ik heb zelf eerst een lijstje gemaakt met wat ik zeker wil vinden in een baan. Voor mij is dat buitenwerken met dieren. Afwisselend werk wat evt part-time ook fatsoenlijk betaald.
Daar is het beroep dierenarts uitgerold en er is maar 1 manier om daar te komen, Diergeneeskunde. Je kan ook een opleiding zoeken bij je intresses, maar via een beroep vind ik makkelijker. Dan kan je ook meeloopdagen doen...

Heb je dergelijke eisen of evt een beroep dat je leuk lijkt?

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 17:21

eilleen333 schreef:
Zeer off-topic: ken je toevallig ene Claes? Knipoog Die heeft ook in Wieringerwerf gewoond en kende iemand met jouw naam Tong uitsteken .

Maar iig, het is belangrijk dat een vervolgstudie inspeelt op wat je leuk vind. Ik heb zelf eerst een lijstje gemaakt met wat ik zeker wil vinden in een baan. Voor mij is dat buitenwerken met dieren. Afwisselend werk wat evt part-time ook fatsoenlijk betaald.
Daar is het beroep dierenarts uitgerold en er is maar 1 manier om daar te komen, Diergeneeskunde. Je kan ook een opleiding zoeken bij je intresses, maar via een beroep vind ik makkelijker. Dan kan je ook meeloopdagen doen...

Heb je dergelijke eisen of evt een beroep dat je leuk lijkt?

Eileen: Nee, wie is dat dan? Er gaat me geen lichtje branden?

Met dieren werk ik nu, en dat vind ik heel erg leuk, maar totaal wat anders (rechten/grafisch iets) vind ik ook erg leuk.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 17:22

Marieke_K schreef:
Dan zou je een beroepskeuzetest kunnen maken of gewoon eens open dagen bezoeken en voorlichting over een aantal beroepen bijwonen Lachen

En waar zou je een beroepskeuzetest kunnen doen? Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:40

www.google.nl, zoek op beroepskeuzetest Lachen
Voor een goede, serieuze test zal je misschien een euro moeten betalen, maar de waarde daarvan ligt wel hoger dan de gratis testjes.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:36

Sjonniej schreef:
http://www.google.nl, zoek op beroepskeuzetest Lachen
Voor een goede, serieuze test zal je misschien een euro moeten betalen, maar de waarde daarvan ligt wel hoger dan de gratis testjes.

Klopt! Vaak kan je op de site van hogescholen ook een test maken, middels een aantal vragen kom je dan uit bij een sector die bij jou past. Ik raad je aan om dan gewoon open dagen te bezoeken, daar maak je kennis met de studenten, het gebouw, de docenten etc.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 14:39

Marieke_K schreef:
Sjonniej schreef:
http://www.google.nl, zoek op beroepskeuzetest Lachen

Klopt! Vaak kan je op de site van hogescholen ook een test maken, middels een aantal vragen kom je dan uit bij een sector die bij jou past. Ik raad je aan om dan gewoon open dagen te bezoeken, daar maak je kennis met de studenten, het gebouw, de docenten etc.

Maar dan moet je wel een idee hebben welke kant je op wilt. Lachen

Doe je een test, krijg je dit:
Je hebt de test helemaal doorlopen. Helaas hebben we geen passend beroep bij je interesses en kwaliteiten kunnen vinden.