Stage in de zomervakantie (HBO); mag dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Stage in de zomervakantie (HBO); mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 12:06

Hallo!
Ik vroeg me af waar je kunt opzoeken of een school (HBO) leerlingen verplicht mag stellen om hun zomervakantie voor een groot deel op te geven om stage te lopen.
Alvast bedankt!

_Inga

Re: Stage in de zomervakantie (HBO); mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:07

Staat dat niet in jullie studentenstatuut?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:07

Dat mag altijd.
Vaak krijg je dan wel als compensatie op een ander tijdstip vakantie.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:10

In principe mag dit (al denk ik dat verplichten een groot woord is. Op het HBO heb je erg veel vakantie en bij ons kwam het vroeger ook regelmatig voor dat we door moesten i.v.m. tijdgebrek. Helemaal als je al later begint met je stage dan heb je grote kans dat je, als je ten minste alles op tijd af wilt ronden, door moet in de vakantie. Ik denk dat je dit terug kan vinden in de eerder genoemde studenten statuten of stage protocollen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 12:35

Ik kan niks vinden in de studentenstattuten. Ik kan alleen dit vinden:
Gedurende de eerste twee jaar van de 4-jarige opleiding moet elke student 2 tot 3 keer op stage op uiteenlopende bedrijven, waarvan één á twee gedurende het voorjaar met doorloop in de zomer en gedurende de zomer na het tweede jaar. Studenten met een verkorte opleiding (VWO-studenten) kunnen of moeten slechts 1 á 2 keer op (zomer-)stage. In principe is de stage na het tweede jaar verplicht in het buitenland.

De stages hebben voor de eerstejaars studenten een begrote studielast van in principe (lees: tenminste) 50 stagedagen en voor de tweedejaars studenten 25 stagedagen, maar de concrete uitvoering is sterk afhankelijk van onderlinge afspraken tussen student en stagebieder. Zie ook onderstaande opmerkingen over weekeinden en vakantie.
De zomerstages kunnen gepland worden vanaf eind juni tot eind augustus.

Vakanties.
De student kan de reguliere vakantieperiodes aan de stagebieder aangeven aan de hand van het jaarrooster. Vanzelfsprekend kunnen tijdens deze vakantieperiodes indien gewenst wel stagedagen gepland worden.

Maar is er nergens een algemene regel, van bijvoorbeeld hoe lang per jaar je minstens vakantie moet hebben?

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:40

Bij mij op de Hanzehogeschool wordt stagelopen in vakanties juist afgeraden. Omdat men dan op school eigenlijk niet werkt. Dus begeleiding is er dan niet in de vakantie. Daarom mag het ook meestal niet...
Maar bij mn broertje op MBO moet je wel in vakantie, bijv. naar buitenland op stage. En vriend van hem studeerd in Dronten HBO agrotechniek en heeft afgelopen zomer ook in buitenland (canada) gewerkt/stage gelopen.

Ik weet niet of ze je dit kunnen verplichten.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:42

Zelf vind ik het ook niet zo fijn als studenten stage lopen wanneer ik op vakantie ben, dan is het begeleiden namelijk erg lastig.

Het gebeurt bij ons wel; in de zomervakantie is de school maar 2 weken echt dicht, verder zijn er altijd wel docenten aanwezig.

Algemene regel van hoeveel vakantie je 'moet' hebben is er niet. Bij ons zijn stageperiodes ingeroosterd, als je dus daar voor of daarna stage loopt, heb je die periode 'vrij'. Al is dat niet zo aan te raden, het is fijn als je wat schoolwerk hebt, anders is het zo lastig om je draai weer te vinden (en zonde van je collegeld..)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 12:44

Nou wij moeten gewoon in de zomervakantie stage lopen, en die tijd kan je dus niet een andere keer inhalen. Dus als je geluk hebt, heb je twee tot drie weken zomervakantie en dat is het dan... Niet echt een fijn voorzicht. Sigaar

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:55

Je hebt nog altijd meer vakantie per jaar dan werkende mensen Knipoog

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 01:06

Mijn zusje doet hbo hotelmanagement (nhtv) en moet in mei ook voor 6 maanden op stage naar t buitenland, is logisch want dat is het toeristisch hoogseizoen. Ter compensatie heeft ze dan wel in de winter haar 'zomervakantie'...

nhtv schreef:
Between the second and the third academic year, in the midst of tourism high season from May to October, students will perform a six-month placement in a hotel abroad. As a result, your 'summer holiday' is postponed to November and December.

Ik zou het zelf trouwens ook niet leuk vinden als ze mijn vakantie (voor een deel) afnamen, maar als je toch nog 3 weken vakantie kunt krijgen, heb je nog altijd in een jaar VEEL meer vakantie dan de 25 dagen die een gemiddelde fulltimer krijgt Knipoog
even snel tellen, 10 dagen kerst, 5 dagen voorjaars, 5 dagen mei, 5 dagen herfst, 15 dagen zomer... zit je toch al aan de 40 dagen, en dan mis ik vast ook nog wel een paar vrije dagen tussendoor...Knipoog

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:15

NaNi, niet op alle studies heb je voorjaars- en meivakantie, dus je rekensommetje gaat niet helemaal op. Daarnaast ben je als student in de vakanties vaak nog bezig.

Aan de andere kant... als je het teveel vindt, doe je er toch een jaartje langer over? Dan heb je per jaar ineens veel meer vrije tijd over. Of je zoekt zelf een andere stageplaats, waar je het zo kunt plannen dat je de hele stage buiten je vakantie om kunt doen. Die zullen wel moeilijk te vinden zijn, maar ja, als jij dat persé wilt zul je er ook zelf moeite voor moeten doen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 11:37

Ja dat snap ik wel, maar dat heb ik er niet voor over. Vorig jaar moesten we ook 5 weken stage lopen in de zomervakantie, en ik heb toen in plaats van stage lopen in de vakantie, bijna elk weekend het hele weekend stage gelopen en dus doordeweeks gewoon naar school. Maar dat was wel zo zwaar dat ik daar niet meer voor ga kiezen. Bovendien moeten we nu stage lopen op een ''normaal'' bedrijf en geen paardenbedrijf, en die zijn meestal in het weekend dicht. En alle leerstof die je in de stage moet implementeren, krijg ik pas komend half jaar. Dus er is niet echt een optie om het anders te doen.

Ik vind het ook niet heeeel erg, maar het zou toch jammer zijn als ik er pas achteraf achter kom dat ik gewoon recht had gehad op mijn hele zomervakantie. Lachen

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:06

Nee, ik denk niet dat je daar recht op hebt. Voor veel opleidingen is het zo moeilijk om genoeg stageplekken te vinden, dat het haast onmogelijk is om de vakanties voor iedereen vrij te houden. Je zegt zelf al dat er voor jou geen andere optie is, dus dan zal die er voor de school ook niet zijn - je moet immers een bepaald aantal dagen stage lopen voor je je diploma kunt krijgen, en als dat niet doorheen het jaar kan, zal het wel in de zomervakantie moeten.

Wel zit je met een maximale studiebelasting per jaar die ze van je mogen vragen, geloof ik, maar ik ga er vanuit dat dat wel is verwerkt in het programma.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:09

Nimue schreef:
NaNi, niet op alle studies heb je voorjaars- en meivakantie, dus je rekensommetje gaat niet helemaal op. Daarnaast ben je als student in de vakanties vaak nog bezig.

Aan de andere kant... als je het teveel vindt, doe je er toch een jaartje langer over? Dan heb je per jaar ineens veel meer vrije tijd over. Of je zoekt zelf een andere stageplaats, waar je het zo kunt plannen dat je de hele stage buiten je vakantie om kunt doen. Die zullen wel moeilijk te vinden zijn, maar ja, als jij dat persé wilt zul je er ook zelf moeite voor moeten doen.

Oeps, mijn fout, wist ik niet... Ik ging er gewoon gevoeglijk van uit dat het overal is zoals bij mij op school Knipoog

Verder ook een hele off topic discussie, maar ik heb nu ik studeer VEEL meer vrije tijd dan toen ik fulltime werkte.. Maar dat zal per opleiding verschillend zijn Lachen

Ontopic, TS, misschien gewoon maar even bij je opleiding navragen hoe dit in z'n werk gaat? Misschien word je daar wat wijzer van Lachen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:05

Stel je niet aan zeg Nagelbijten / Gniffelen Je zit op een HBO hoor. De tijd van continu vakantie krijgen heb je gehad Knipoog Welke opleiding doe je?

Op mijn opleiding fysio moet je in het laatste jaar gewoon stagelopen. Van augustus tot augustus. Zónder vakantie ja. Iom je stagepraktijk kun je wel wat vakantie opnemen, maar lang niet zoveel als op school.

Ik vind het best logisch, je werkt, dus je hebt niet om de haverklap vakantie Knipoog

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:11

NaNi schreef:
Verder ook een hele off topic discussie, maar ik heb nu ik studeer VEEL meer vrije tijd dan toen ik fulltime werkte.. Maar dat zal per opleiding verschillend zijn Lachen

Bij mij is het juist omgekeerd, maar ik werk dan ook niet fulltime. Nu ik alleen nog maar hoef te werken om mezelf te onderhouden, ben ik minder kwijt dan toen ik studeerde en daarnaast ook nog moest werken. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor studie je doet (ik deed er twee tegelijk) en wat voor werk en hoeveel je ernaast hebt, en ook van hoeveel je gaat werken als je klaar bent met je studie. Ik werk parttime, want ik kan daar prima van rondkomen.

Op de middelbare school had ik het trouwens het allerdrukst, daarna is het alleen maar minder geworden.,

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:46

Bij mijn opleiding hebben we in principe gewoon zomervakantie tussen het tweede en derde jaar. In zowel het tweede als derde jaar moeten wij stage lopen. Als je je stage in het tweede jaar niet hebt afgrond (te weinig uren bvb) dan moet je die in de zomervakantie inhalen.