Lid van een studie- of studentenvereniging?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sabin_e

Lid van een studie- of studentenvereniging?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 12:45

Jaaa de titel zegt het al! Ja Wie is er lid van een studievereniging.. of van een studentenvereniging?!

Naast je studie gezellig bij elkaar komen om een biertje te drinken in de Societeit of allerlei feesten organiseren.. noem maar op!

Wie deelt mijn nieuwe ervaring?! Pling Knipoog

Sinds ik hier in Leeuwarden studeer ben ik lid van Diermanagement-studievereniging ANIMOSO! En binnen Van Hall Larenstein lid van de oergezellige studentenvereniging Osiris!!

Klik hier en check m out!!

Biepje

Re: Lid van een studie- of studentenvereniging?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:57

Ik zit bij Hera, de overkoepelende vrouwenvereniging van de buitencampussen van de Universiteit Antwerpen (www.uahera.be).

Gedoopt in 2007, sinds vorig jaar ook praesidium (bestuur heet dat geloof ik bij jullie).

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:22

Ik zit uit principe niet bij een studentenvereniging (studeer in Groningen). Als je respect van anderen moet krijgen door de meeste belachelijke, ranzige of mensonterende dingen te doen, hoeft het van mij al niet meer..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:24

Ik heb wel bij een studentenvereniging gezeten, en de tijd van mijn leven gehad. Toptijd, zoveel leuke dingen meegemaakt, en ook zoveel geleerd.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:28

Ik zit bij de Studentenvereniging Omnivas. Ben nog niet actief lid, maar wil graag actief lid worden als Fixit (Ehbo) Echt ik ben blij dat ik dit mee mag maken. Het hoort gewoon bij het studenten leven. Onze kroeg zit onder de school, dus in de tussen uren ben ik daar regelmatig te vinden Lachen

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:33

Ik zit wel bij de studievereniging van mijn opleiding, maar een studentenvereniging lijkt me echt afschuwelijk, vooral als je ook nog van die verplichte avonden e.d. hebt. In de Keiweek ben ik bij Vindicat geweest, de walm van bier en zweet kwam je al tegemoet en bij de eerste stap bleef mn ene slipper aan de vloer plakken en bij de volgende stap zat mn andere ook vast..

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:33

Ik ben alleen lid van een studievereniging, die zo af en toe eens een borrel/feest/andere activiteit organiseert, en waarbij ik korting op mijn boeken krijg. Studentenvereniging lijkt me opzich gezellig, maar ik ben niet zo van het zuipen (drink zelfs helemaal niet), heb niets met ontgroeningen en ik heb er geen tijd voor.
Oh, en dan zeggen ze altijd dat je maar tijd moet maken, maar dat heb ik er dus niet voor over Clown

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:53

Annemarie schreef:
Ik ben alleen lid van een studievereniging, die zo af en toe eens een borrel/feest/andere activiteit organiseert, en waarbij ik korting op mijn boeken krijg. Studentenvereniging lijkt me opzich gezellig, maar ik ben niet zo van het zuipen (drink zelfs helemaal niet), heb niets met ontgroeningen en ik heb er geen tijd voor.
Oh, en dan zeggen ze altijd dat je maar tijd moet maken, maar dat heb ik er dus niet voor over Clown

Ik ben zelf ook heel bewust niet bij een studentenvereniging gegaan.
In de twee jaar dat ik in Eindhoven studeerde heb ik genoeg mensen leren kennen zonder studentenvereniging.
In Wageningen is het door de kleinschalige, 'dorpse' sfeer alleen maar makkelijker om leuke mensen te ontmoeten (het is gewoon praktisch onmogelijk om even boodschappen te gaan doen en helemaal geen bekenden tegen te komen) en ik wilde veel liever zelf mijn tijd kunnen indelen.

Ik ben vorig jaar ook vooral lid geworden van B.V.W. 'Biologica' (studievereniging voor biologiestudenten) vanwege de korting op de boeken, maar gelukkig bleken biologen zo gezellig te zijn dat ik ongemerkt steeds actiever werd binnen de studievereniging. Vorig jaar ben ik bij de biologische activiteitencommissie, de BOA, gegaan (paddenstoelenexcursies, kaas maken, snijpractica, bijen- en imkerijexcursie etc.) Dit jaar heb ik het eerstejaarskamp mee mogen organiseren en op dit moment zit ik in het bestuur van Biologica.

De vooraf geplande vrije tijd is er nu wel een beetje bij ingeschoten, maar dat voelt niet als een gemis.
Alleen jammer dat ik de laatste maanden geen tijd meer heb gehad om binnen de studentenrijvereniging iets te doen, of om überhaupt paard te rijden.

Off topic @Annemarie: Heb je al een kaartje gekocht voor het kerstdiner volgende week?

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:56

Ik heb nooit in de studentenvereniging gezeten en er altijd spijt van gehad!

En durfde het 2de jaar me niet meer laten dopen, want intussen zaten klasgenootjes int preasidium en die zouden nogal lol gehad hebben... Whoosh!

Gelukkig wel altijd mee uit weesten feesten met de studentenclub, dus dat compenseert véél Nagelbijten / Gniffelen

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:26

Ik doe het allebei. Het 'bier, zuipen, kots'-gehalte verschilt echt per vereniging. Er zijn hier ook genoeg niet-standaard verenigingen. Bij mijn culturele vereniging zijn er net zoveel leuke activiteiten en feestjes, maar zijn er echt geen dronken, kotsende mensen Clown

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:52

oomens schreef:
Ik ben zelf ook heel bewust niet bij een studentenvereniging gegaan.
In de twee jaar dat ik in Eindhoven studeerde heb ik genoeg mensen leren kennen zonder studentenvereniging.
In Wageningen is het door de kleinschalige, 'dorpse' sfeer alleen maar makkelijker om leuke mensen te ontmoeten (het is gewoon praktisch onmogelijk om even boodschappen te gaan doen en helemaal geen bekenden tegen te komen) en ik wilde veel liever zelf mijn tijd kunnen indelen.

Ik ben vorig jaar ook vooral lid geworden van B.V.W. 'Biologica' (studievereniging voor biologiestudenten) vanwege de korting op de boeken, maar gelukkig bleken biologen zo gezellig te zijn dat ik ongemerkt steeds actiever werd binnen de studievereniging. Vorig jaar ben ik bij de biologische activiteitencommissie, de BOA, gegaan (paddenstoelenexcursies, kaas maken, snijpractica, bijen- en imkerijexcursie etc.) Dit jaar heb ik het eerstejaarskamp mee mogen organiseren en op dit moment zit ik in het bestuur van Biologica.

De vooraf geplande vrije tijd is er nu wel een beetje bij ingeschoten, maar dat voelt niet als een gemis.
Alleen jammer dat ik de laatste maanden geen tijd meer heb gehad om binnen de studentenrijvereniging iets te doen, of om überhaupt paard te rijden.

Off topic @Annemarie: Heb je al een kaartje gekocht voor het kerstdiner volgende week?

He, dan moet ik jou kennen! Ben meegweest op BIK namelijk.. Heb nog geen kaartje voor het kerstdiner eigenlijk, kan dat nog dan?
'T was het plan om misschien met ons mentorgroepje van blok 1 te gaan, maar aan de andere kant komt het me ook wel weer slecht uit met de tentamens.

(Sorry jongens voor het off-topic gaan.)

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:09

Narya schreef:
Ik doe het allebei. Het 'bier, zuipen, kots'-gehalte verschilt echt per vereniging. Er zijn hier ook genoeg niet-standaard verenigingen. Bij mijn culturele vereniging zijn er net zoveel leuke activiteiten en feestjes, maar zijn er echt geen dronken, kotsende mensen Clown

Mee eens. Wij hebben ook een studentenvereniging waar het niet om het zuipen gaat. Maar meer om de activiteiten. Onze intro voor nieuwe studenten is ook bewust geen zuip ontgroening. Hoeveel iemand drinkt moet ie zelf weten. Wij doen meer achtelijke spelletjes in Alkmaar en op het terrein en 's avonds en 's nachts feest op school of kroegentocht.

Oliefjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:15

Ik ben lid van RVSV.... gewoon heel gezellig Haha! . Het neemt misschien wel wat tijd in beslag maar je maakt er dingen mee die je anders wel niet zult mee maken, je leert er gewoon superveel mensen kennen. Lachen en het is heus niet enkel zuipen en kotsen hoor Haha! .

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:32

Niseyra schreef:
Ik zit wel bij de studievereniging van mijn opleiding, maar een studentenvereniging lijkt me echt afschuwelijk, vooral als je ook nog van die verplichte avonden e.d. hebt. In de Keiweek ben ik bij Vindicat geweest, de walm van bier en zweet kwam je al tegemoet en bij de eerste stap bleef mn ene slipper aan de vloer plakken en bij de volgende stap zat mn andere ook vast..

Annemarie schreef:

Ik ben het met jullie beiden eens en hetzelfde geldt voor mij: ik ben alleen lid geworden van de studievereniging van mijn opleiding, en dan ook alleen vanwege de korting op de boeken (wat dus ook niks blijkt te zijn; zie hieronder). Van feesten houd ik niet en net als Annemarie drink ik ook geen alcoholische dranken (uit principe).
Ik studeer in Leiden, overigens. Daar moet je zelfs al lid zijn van een vereniging als je een kamer wilt; ik walg echt van die politiek van studentenverenigingen! Gelukkig woon ik in de buurt en hoef ik niet op kamers. Ik weet niet wie er wel eens van Minerva heeft gehoord (Leidse studentenvereniging)? Die is dus bekend vanwege dat soort walgelijke ontgroeningspraktijken waarbij in het verleden zelfs wel eens doden zijn gevallen, als ik mij niet vergis! Als ik dat soort dingen hoor, dan hoeft zo'n vereniging echt niet van mij, hoor!

Wat die boeken van mijn studievereniging trouwens betreft: blijkt dat ze ze niet meer kunnen leveren (wat ze ook niet even melden, ofzo)! En ik heb wel al mooi zo'n 100 euro betaald! Ik wil nu hoe dan ook mijn geld terug (van boeken en lidmaatschap); als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks (en dan bedoel ik dus juridische stappen)...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:35

Dat doen wij ook, liever geen zuipdopen, maar leuke dopen die je je achteraf ook nog herinnert Lachen . We doen ook culturele dingen, acties voor het goede doel en een goed feestje van tijd tot tijd Haha!

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:43

Ik studeer sinds dit jaar in Wageningen en ben bij de Wagenings Studenten Vereniging Ceres gegaan, om meer mensen te leren kennen etc. Dit omdat ik op Van Hall Larenstein zit, een erg kleine school en ik wel meer mensen wilde leren kennen, bovendien wil ik ook iets te doen hebben door de week gezien paardrijden niet echt een optie meer is(door de week dan). Heb er geen spijt van, ken al heel veel mensen en is erg gezellig!

En bij mij was het ook geen zuipontgroening, sterker nog: wij mochten van de ontgroening t/m inaugratie geen alcohol.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:28

Zit ook in Wageningen (Na, hebben alle wageningers niks te doen of zo?). Studeer ook aan VHL en ben lid van nji sri, veel kleinere studentenvereniging dan ceres Knipoog en ken osiris wel uit verhalen Clown.
Ben nu voor m'n 3e jaar lid. Niet dat ik er super veel meer ben, heb het verder druk zat met vanalles.
Het leukste ervan vind ik dat je verschillende commissies kunt doen, het was ook makkelijk om mensen te leren kennen en het is gewoon super kleine vereniging waardoor je echt iedereen wel kent (is soms ook wel minder, maar vond andere verenigingen veels te groot).

Maar andere feestjes blijft ook prima Haha!, dinsdagavond ook nog wel eens in de bunker geweest. Als je naar Nji Sri was geweest, is bunker open en ga je daar nog ff langs, met alle gevolgen van dien...

Introductie was goed te doen. Ben het meeste weer vergeten eigenlijk... Maar het was géén erge, zuiperige in ieder geval.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:31

Mairead, niet helemaal waar hoor dat je lid van een studenten vereniging moet zijn voor een kamer hoor. Alleen Minerva heeft een behoorlijk aantal huizen voor leden, maar ook zonder lidmaatschap kun je een kamer vinden hoor. Zoals ik bijvoorbeeld, van mijn huisgenootjes zijn er trouwens maar 2 lid van augustinus.
Zelf ben ik niet lid van een studentenvereniging, wou het misschien wel, maar je moet er wel veel tijd instoppen en ik hou niet zoveel van dat soort verplichtingen.
Ik ben wel lid van 2 sportverenigingen, mijn eerste jaren vooral actief van een roeiverening en nu bij een klimvereniging. Vind ik leuker en past beter bij mij.
Ook wel lid van een studievereniging, maar doe er niet veel mee.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:54

mairead schreef:
Wat die boeken van mijn studievereniging trouwens betreft: blijkt dat ze ze niet meer kunnen leveren (wat ze ook niet even melden, ofzo)! En ik heb wel al mooi zo'n 100 euro betaald! Ik wil nu hoe dan ook mijn geld terug (van boeken en lidmaatschap); als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks (en dan bedoel ik dus juridische stappen)...

Bij ons is de verkoop van studieboeken niet via de studieverenigingen geregeld. Alleen de korting erop.
Bij de WUR-shop (boekwinkel en reprocentrum bij de Wageningen Universiteit) ligt een lijst met alle leden van de studieverenigingen. Als je daarop staat, krijg je, afhankelijk van het soort boek een bepaald percentage korting.

Momenteel zijn er ook plannen om op de website van Biologica misschien een forum te maken waarop studenten hun tweedehands boeken te koop kunnen aanbieden. Op dit moment zijn het alleen nog plannen, maar er wordt druk aan gewerkt.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:19

Ik ben lid van 2 studieverenigingen, maar daar doe ik niet zoveel mee.

Daarnaast ben ik lid van een studentenroeivereniging, daar ben ik wel actief, ik stuur een wedstrijdboot en doe commissiewerk. Het leuke aan zo'n sportvereniging is dat je iets meer gemeen hebt dan alleen hetzelfde merk bier drinken Knipoog en feestjes en borrels zijn er ook genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:39

Ik ben ook lid van een studievereniging, maar doe er weinig mee Clown Ben zoiezo niet zo van het studentenleven Knipoog

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:40

Ik zit in Utrecht en ook niet bij een studentenvereniging. Ontgroeningen en verplichtje dingetjes zijn niet zo mijn ding. Zit wel bij de studievereniging maar daar ben ik niet erg actief Tong uitsteken Bij de studentenrijvereniging Hippeia heb ik iedere maandag les en ga ik ook mee op buitenritten enzo, dat is altijd erg gezellig Ja

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 11:45

Biepje schreef:
Dat doen wij ook, liever geen zuipdopen, maar leuke dopen die je je achteraf ook nog herinnert Lachen . We doen ook culturele dingen, acties voor het goede doel en een goed feestje van tijd tot tijd Haha!

Onze installatie ging heel officieel.. Licht uit spot aan.. na een zware introweek was dat een hele rare ervaring, maar wel mooi!
En toen... naar buiten... kregen we een beker bruin spul. Bokkemelk heet het (Melk van de bok Clown woehoe) en dat moesten we opdrinken! Nagelbijten / Gniffelen (Beter dan bier drinken totdat je niet meer kan..! Bloos )
Het stonk en zag er niet drinkbaar uit! Dus gelukkig -Er waren te weinig mensen die de nieuwe leden in de gaten hielden of ze hun plicht daadwerkelijk vervulden- kon ik het weggooien.. Vork Bloos *Niet doorvertellen Knipoog*
Onze studentenvereniging is helemaaaaal niet van het zuipen en dronken zijn.. ze zijn er eerder op 'tegen'! Feestjes worden georganiseerd op bijna elke donderdag Haha! En je leert er zoveel! Ook over adviesvaardigheden, discussie voeren, culturele dingen, etc. etc. Het is echt leuk..! Pling

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:05

Mijn beeld van studentenverenigingen is dat er allemaal van die typische studentjes bij zitten die zo geforceerd vriendjes aan het maken zijn.. Het lijkt me gewoon helemaal niks Nagelbijten / Gniffelen

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:11