Tips gevraagd: Sollicitatiegesprek met potentiele werksters

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Patsy

Tips gevraagd: Sollicitatiegesprek met potentiele werksters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 15:50

Omdat een full-time baan, 2 paarden en een man Haha! me toch wat veel is heb ik op marktplaats een advertentie gezet voor een hulp in de huishouding (dit vind ik een nettere omschrijving dan werkster, maar dat past niet in de onderwerpbalk).

Nu komen er morgen een paar dames op kennismakingsgesprek. Geen van alle klonk volledig Nederlands, maar ze spraken het allemaal keurig en klonken ook allemaal erg beleefd dus heb ik alle reacties tot dusver voor een bak koffie uitgenodigd (niet tegelijk hoor).

Hebben jullie nog tips waar op te letten, wat te vragen enz. Na een paar keer samen proefpoetsen, zal de uiteindelijke candidate mijn huissleutel krijgen en hier moeten poetsen als ik er niet ben (tenzij ze 's avonds of in het weekend graag komt).

DenK4ever

Re: Tips gevraagd: Sollicitatiegesprek met potentiele werksters

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:54

Referenties vragen!

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:56

Het eerste wat in mij opkomt is; vragen naar referenties...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:58

Referenties inderdaad Lachen. Over het algemeen is viavia nog het makkelijkste Lachen

Je kunt er voor kiezen er daarnaast de eerste keer bij te zijn en uit te leggen wat je wilt dat er gedaan wordt. Ik zou niet samen gaan schoonmaken.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:59

Inderdaad referenties vragen, maar bekijk die referenties dan ook even goed. Soms worden ook gewoon kennissen opgegeven, waar ze niet eens gewerkt hebben..... dus even goed controleren!

Laat hun vertellen wat ze onder schoonmaken verstaan. Ga dus niet zelf vertellen wat je wilt dat ze doen, maar geef bijvoorbeeld aan dat je wilt dat de huiskamer gedaan word en vraag dan wat zij dan zouden doen. Je hebt namelijk niks aan hulp in de huishouding als je alles letterlijk voor moet kauwen, of als zij een hele andere kijk op schoonmaken heeft als jij. Dus laat haar vertellen hoe zij het zou doen. Edit: natuurlijk kan je daarna wel vertellen wat je wel graag wilt en hoe je het graag ziet, maar als iemand echt een hele andere manier van schoonmaken heeft gaat het nooit werken. En daar kom je niet achter als jij meteen begint met vertellen hoe je het hebben wilt

Verder zou ik het eigenlijk niet weten. heikel punt blijft natuurlijk altijd de betrouwbaarheid, maar ja, die kan je nou niet echt testen helaas....
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 10-12-08 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:00

Mn moeder heeft haar hulp in de huishouding via een organisatie. Heb even geen idee hoe het heet, maar dan bemiddelt het bedrijf tussen de klant en de werkster. Misschien is zoiets een optie?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:00

Taal zou ik trouwens niet als probleem zien. Communicatie gaat ook heel goed dmv een lege fles op het aanrecht (Oh, we moeten nieuwe antikal kopen Haha! ) of briefjes in heel simpel engels.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:04

Kun je nagaan.. onze werkster is puur hollands maar ook die communiceert door de lege flessen op het aanrecht te zetten ROFL

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:09

Inderdaad haar vragen hoe ze iets schoonmaakt. Weet niet hoe je het zelf precies wilt hebben en hoeveel uur ze komt,maar als het de bedoeling is dat ze je hele huis schoonmaakt en 1 ochtend in de week komt b.v.kan je haar vragen hoe ze dat aan gaat pakken.(b.v ene week boven goed doen en andere week beneden verdieping) Wil je ook dat ze de bedden verschoont? de koelkast eens in de 2 weken doet?enz.Je kunt ook vragen met welke schoonmaakmiddelen ze schoonmaakt. Maak goede afspraken. Je kunt aan het begin het beste maar heel duidelijk zijn in wat je verwacht dan dat je haar moet corrigeren. Succes en hoop voor je dat er een geschikt iemand bij zit!
Laatst bijgewerkt door hesterve op 10-12-08 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:09

Inderdaad vragen naar referenties en haar vragen hoe ze het toilet schoonmaakt. Degene die met het toilet begint en eindigt met de spiegel kun je direct skippen of ze moeten op alle andere punten wel zo goed scoren...

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 16:20

Bedankt voor de tips. In ons vorige huis hadden we de werkster inderdaad via via. Rondvragen in ons dorp heeft niets opgeleverd. De meeste mensen hier poetsen bij de oudjes in het dorp en vinden dat gezellig. Ze vinden er niets aan een leeg huis te moeten poetsen.
Vandaar marktplaats als laatste redmiddel. Taal zie ik ook niet als probleem, als ze maar iets spreken dat ik begrijp (kan slecht in het pools uitleggen dat er geen antikal op mijn granieten aanrechtblad gebruikt mag worden). De tip om haar te vragen hoe ze iets zou poetsen vind ik een erg goede! En natuurlijk ga ik refenties vragen.
Aanvullingen blijven welkom!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:23

Probeer goed door te vragen, niet iedereen is altijd eerlijk..

Kom met casussen 'wat zou je doen als..' Vraag waarom ze bij jou willen werken..(lekker belangrijk maar je leert iemand wel kennen)

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:26

Ik zat te denken, omdat er ergens bovenin werd gezegd van `betrouwbaarheid kun je niet echt testen`... Misschien kun je bijv. geld op tafel leggen (2 euro ofzo) en dan moet je plots even weg (bedenk zelf wat leuks)... Het is niet zo'n heel goede test misschien, maar dat was even wat in me opkwam Lachen

Verder zou ik inderdaad ook veel vragen hoe zij het zouden doen en dan kijken of het in je plaatje past..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:34

Ik heb eigenlijk vooral gekeken naar hoe de dames op me over kwamen. Het is nl. wel iemand die in mijn privesfeer komt en daar moet ik me goed bijvoelen Bloos

Pools was hier geen probleem, ik wees op mijn zwarte gasfornuis en hield de juiste fles omhoog Tong uitsteken Bij echte miscommunicatie zoek ik op internet het poolse online woordenboek op en zoek ik het woord op, wat dan wel tot een Oooooh dat!!! reactie leidt Clown

Mijn schoonmaakster komt nu al meer dan een jaar hier naar volle tevredenheid Vork

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:45

Das wel een goede, bitterbal!

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:51

Bitterbal schreef:
Ik zat te denken, omdat er ergens bovenin werd gezegd van `betrouwbaarheid kun je niet echt testen`... Misschien kun je bijv. geld op tafel leggen (2 euro ofzo) en dan moet je plots even weg (bedenk zelf wat leuks)... Het is niet zo'n heel goede test misschien, maar dat was even wat in me opkwam Lachen

Verder zou ik inderdaad ook veel vragen hoe zij het zouden doen en dan kijken of het in je plaatje past..

is het niet zo dat sommige mensen dit als een belediging kunnen opvatten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:56

Waarom een belediging?
hier ligt ook weleens geld op de keukentafel,als hier iemand komt eten ofzo,voelt diegene zich ook niet beledigt door een briefje van €20, ofzo.
Je hoeft toch niet te zeggen achteraf dat het geld er als test lag?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:44

Ik heb ook bij iemand gepoetst, ook daar lag af en toe geld op tafel.
Of het was om mij te testen weet ik niet... maar het is wel een goede tip Knipoog

En idd vragen hoe iemand te werk gaat Ja

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:49

Na een hele nare ervaring met een schoonmaakster waarbij onze halve huis leeggeroofd is vraag ik altijd een kopie van het paspoort waardoor je 100% zeker weet met wie je te maken hebt.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:54

LZP -> STW

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:19

Veel sterkte...het zo verdomd moeilijk een goede te vinden !

Mijn vorige bleek (toen ik eens onverwachts thuis was) haar kinderen mee te nemen van 4 en 6. Ten eerste bleek duidelijk dat ze er geen zin in had...ten 2e mijn huis is niet kidsproof ! chloor staat gewoon onderin de keukenkastjes e.d. en als ze onder een paard komen dan heb ik het nog gedaan ook !

Daarna heb ik geprobeerd een schoonmaakbedrijf in te huren, maar kreeg nooit reacties op mijn vraag naar tarieven o.i.d.

Zorg dat je weet waar ze woont, geef de sleutel bij haar thuis af...mocht je een keer thuiskomen in een leeg huis (kennis van mij overkomen)

Mijn huidige is niet echt een ster, maar de meeste dingen pakt ze goed aan. Op haar sollicitatie liet ze me weten 10 jaar met een man, en 11 jaar met een vrouw samen te hebben gewoond Haha! Ze schrijft ook hele grappige briefjes...zo had agradi.nl pas een pakket afgeleverd met drinkensbakken en voerbakken, groot dus. Ik heb het briefje bewaard, sta op het punt om het in te lijsten:

"De post heeft een pakket(JE) afgeleverd, hij liep te zagen dat het zo groot was, ik heb hem gezegd dat hij blij moest zijn dat het geen paard was...." Huilen van het lachen ik kwam niet meer bij toen ik het las !

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:00

Referenties ja.

Wij hebben hier ook een schoonmaakster gehad, de eerste 2 weken was alles kéúrig, daarna 'vergat' mevrouw iedere week dingen af te nemen, er werd gestoft langs de vazen e.d. waardoor er nog een hele wolk stof achter lag. Die is dus ook per direct weer de deur uitgegaan.