Wat geeft de doorslag bij studiekeuze?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Szan

Wat geeft de doorslag bij studiekeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 21:58

Ik zit met een klein dilemma, en ik hoop dat jullie kunnen helpen!

Ik zit in VWO 6, en doe dus examen dit jaar. Volgend jaar ga ik studeren, maar de grote vraag is hoe en wat. Het is niet zo dat ik helemaal geen flauw idee heb, maar ik kan niet tussen 2 dingen kiezen.

Optie 1 is dat ik in Tilburg communicatiewetenschappen ga studeren. Lijkt me een heel leuke studie, Tilburg lijkt me een hartstikke toffe stad, dus dat zit allemaal wel goed! Ben er al een paar keer wezen kijken, proefstuderen etc, en ben er alleen maar positief over.
Nadeel vind ik persoonlijk wel dat je voor de studie op zich niet specifiek VWO nodig hebt, aangezien je ook op HBO communicatie kan volgen. En na al die jaren worstelen (het was niet echt appeltje eitje Knipoog ) vind ik het zonde om nu een WO studie te doen en uiteindelijk merken dat er alleen mensen met HBO gevraagd worden. Beetje moeilijk te verwoorden, maar het komt erop neer dat ik het zonde vind om nu een WO opleiding te doen als er toch overwegend functies op HBO gevraagd worden qua banen. En ik heb nu eenmaal besloten dat ik tóch echt wel een WO opleiding wil doen.. en hier in Tilburg is dat dus wel het geval, maar ik twijfel of je wel een baan op dat niveau kan vinden? Natuurlijk niet meteen na het afronden van je studie, dat lijkt me vrij logisch. Maar op de lange termijn heb ik ook zo m'n twijfels..

Optie 2 is om in Utrecht sociale geografie/planologie te gaan studeren.
Ook daar ben ik al een paar keer wezen kijken. De studie lijkt me supersuperleuk, alleen de stad en universiteit echt niet! En dat is wel een groot probleem, want ik moet (waar ik ook naartoe ga) op kamers..

Ik verwacht niet dat jullie voor mij een keuze maken Vork
Maar misschien hebben jullie tips zodat ik wel een keuze kan maken?

dorientjuh

Re: Wat geeft de doorslag bij studiekeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:51

Tilburg is inderdaad een leuke studentenstad. Als jij al jaren hebt lopen worstelen op het VWO, dan zou ik er niet voor kiezen om een WO studie te gaan volgen. Studeren is m.i. alleen leuk als je niet de hele tijd het uiterste van jezelf moet vragen en ook nog tijd over hebt voor andere dingen. Al snap ik wel dat nu je eindelijk je diploma hebt, je ook graag naar het WO wilt. Maar mijn keuze zou het niet zijn. Ik ben zelf van 4 VWO overgestapt naar 4 Havo, en dat bracht me zoveel meer plezier! Eindelijk kon ik ontspannen. Bovendien ben ik een heel praktijkgericht mens, WO heeft me dan ook nooit getrokken.

Ik doe nu HBO en het grote daarvan vind ik is dat je veel stage loopt. Je doet dus daadwerkelijk ervaringen op die je echt in je latere werk kunt gaan gebruiken. Dit is toch wat ik mis in eigenlijk alle WO studies. Op het WO leer je 6 jaar of meer, maar hoe het er in de praktijk aan toe gaat, daarvan hebben de meeste WO'ers geen idee.

Ik zou dus voor het HBO kiezen als ik jou was. Over de stad: ik zit hier in het gat Dronten (Flevoland) waar dus echt niks te doen is. Vandaar dat ik lid ben van de studentenvereniging. Nou ben ik ook niet echt een feestbeest, maar ik vind het nog altijd wel gezellig hier. Ookal ben ik waarschijnlijk meteen na het afronden van mijn studie hier weg, de polder is niets voor mij. Dus ook al woon je in jouw ogen in een niet zo leuke stad, als je eenmaal een aantal mensen kent is dat toch heel anders.

Succes met je keuze!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:57

Ik ga mee met wat dorientjuh zegt! als je nu al hebt moet lopen bikkelen op het VWO dan zul je straks nog meer moeten zwoegen op de UT! En waarom perse een baan willen op dat niveau? Ik ga toch echt voor een baan waar ik straks plezier in heb en natuurlijk niet 1 ver onder mijn niveau maar ik heb er geen problemen mee om een stapje lager te beginnen hoor! Liever een leuke studie/baan met adem ruimte dan alleen maar op mijn tenen moeten lopen en met hoofdpijn naar bed!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:44

Utrecht is zo'n leuke stad!
Vraag me af waarom jij dat niet vindt (geen aanval hoor Knipoog)?

Kies de studie die je het leukste lijkt zou ik zeggen. Bij universitaire studies is het ook niet zo dat je voor een beroep opgeleid wordt, dus ik kan me haast niet voorstellen dat je geen functies op WO niveau zou kunnen vinden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:54

Bij mij gaf de interessante studie en de leuke studentenstad de doorslag Ja
Ik heb ook een paar jaar enorm lopen zwoegen op het VWO, maar het laatste jaar ging op rolletjes en uiteindelijk ben ik met hele mooie cijfers geslaagd destijds Lachen
De studie op de universiteit was soms ook wel pittig, maar zeker wel heel goed te doen. Vooral toen ik de eerste 2 algemene jaren door was, toen werden de vakken steeds interessanter en gingen mijn cijfers dus ook omhoog.
Wat een valkuil is om voor een WO opleiding te kijken naar de banen. Zoals al eerder gezegd is een WO-studie geen opleiding voor een bepaald beroep, zoals een HBO-opleiding dat dus wel is. Bij mijn ex-studiegenoten zie je dan ook dat ze overal terechtkomen: bij gemeentes, bij ministeries, bij onderzoeks- en adviesbureaus... en ikzelf als een soort staffunctionaris in de zorgsector.
In jouw plaats zou ik denk ik dus echt voor de studie communicatiewetenschappen gaan, als dat echt is wat je aanspreekt Ja

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 16:17

dorientjuh schreef:
Als jij al jaren hebt lopen worstelen op het VWO, dan zou ik er niet voor kiezen om een WO studie te gaan volgen. Studeren is m.i. alleen leuk als je niet de hele tijd het uiterste van jezelf moet vragen

Bloos Worstelen was misschien niet echt een goede woordkeus, maar er zijn een paar vakken waar ik grote moeite mee heb (economie, duits). De rest gaat prima, en die vakken zijn straks ook niet echt belangrijk meer.. dus WO moet te doen zijn, als ik me ertoe zet Lachen En anders zien we het wel! Dan kan ik in ieder geval zeggen dat ik het heb geprobeerd Knipoog En dat de tijd die ik in die rotvakken heb gestopt het wel waard was.

Misser schreef:
Utrecht is zo'n leuke stad!
Vraag me af waarom jij dat niet vindt (geen aanval hoor Knipoog)?

Ik weet het ook niet zo goed waarom precies Vork Het sprak me gewoon niet zo aan, de paar keer dat ik er geweest ben.. leuk voor een middagje, maar daarna had ik het wel gezien. Kan me niet voorstellen dat ik daar op m'n gemak lekker zou kunnen wonen. Scheelt misschien dat ik uit Goes (Zeeland) kom, een relatief klein stadje dus.. en Utrecht is zo het tegenovergestelde! Amsterdam lijkt me bijv. ook niets om op kamers te zitten.

Wendy schreef:
Wat een valkuil is om voor een WO opleiding te kijken naar de banen. Zoals al eerder gezegd is een WO-studie geen opleiding voor een bepaald beroep, zoals een HBO-opleiding dat dus wel is.

En daar zijn dus de meningen zo over verdeeld; van anderen hoor ik juist weer dat je wel goed moet kijken naar de beroepen, etc.
Het zou een drijfveer kunnen zijn als je al weet wat je wilt/kan worden.. maar je moet je eerst door de studie heen loodsen, dus dat is iets belangrijker? Lachen
Maar daardoor begon ik dus weer meer te twijfelen.. en m'n ouders zeggen het steeds, dat speelt ook mee. Ze laten mij helemaal vrij in wat ik doe, dus ze pushen niet, maar ze (en andere familie) hameren steeds wel dat ik moet letten op de beroepen die met de studies samenhangen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:56

Szan schreef:
Wendy schreef:
Wat een valkuil is om voor een WO opleiding te kijken naar de banen. Zoals al eerder gezegd is een WO-studie geen opleiding voor een bepaald beroep, zoals een HBO-opleiding dat dus wel is.

En daar zijn dus de meningen zo over verdeeld; van anderen hoor ik juist weer dat je wel goed moet kijken naar de beroepen, etc.
Het zou een drijfveer kunnen zijn als je al weet wat je wilt/kan worden.. maar je moet je eerst door de studie heen loodsen, dus dat is iets belangrijker? Lachen
Maar daardoor begon ik dus weer meer te twijfelen.. en m'n ouders zeggen het steeds, dat speelt ook mee. Ze laten mij helemaal vrij in wat ik doe, dus ze pushen niet, maar ze (en andere familie) hameren steeds wel dat ik moet letten op de beroepen die met de studies samenhangen.

Met alle respect hoor, maar: hebben jouw ouders en andere familie ooit een universitaire studie doorlopen?
Bij HBO gaat het nl echt wel op, maar bij universitair echt niet.
Als je per se voor een opleiding wil gaan die opleidt voor een bepaald beroep, dan kun je gewoon beter naar het HBO gaan. Dan heb je op een universiteit eigenlijk niks te zoeken.