studiedruk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alabama

studiedruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 20:09

Hoi bokkers,

Wil nu toch even mijn verhaal kwijt.. ik vind dat m'n moeder nogal overdrijft en zou graag jullie mening es horen.
In de lagere school haalde ik altijd zeer mooie punten, altijd begin de 80%.
In het tweede jaar middelbaar had ik 73% procent op het eindexamen.
Nu het probleem, ik volg een richting die eigenlijk te hoog is voor mij, in het ASO, derde jaar.. maar mijn moeder wil per see dat ik 70% haal terwijl mijn resultaten er niet al te best uitzien.
Mijn moeder zaagt er élke dag van, idd er zijn dagen dat ik niet zooveel leer, maar ik heb vandaag de hele namiddag gestudeert, en hup er is wéééér gezaag!
Ik kan toch ook alleen maar mijn best doen, en al dat gezaag is absoluut geen stimulans om meer te gaan leren!!
Op sommige momenten ben ik het al zoo beu om me nog in te zetten, terwijl ik nog ongeveer 8 jaar naar school zal moeten.
De motivatie is totaal verdwenen..
Kan er mij iemand helpen want ik weet niet als ik wel naar huis zal durven indien ik die stomme 70% niet haal..

ayo

Re: studiedruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:15

Kun je dit niet voorleggen aan je mentor, of iemand anders van school? Dat jullie dan misschien samen (of alleen de mentor) met je moeder kunnen praten. Want dit lijkt me geen goede situatie voor jou.

Je hoort geen hele dagen in de boeken te zitten om op een bepaald niveau te blijven zitten, dan is het gewoon te moeilijk voor je. Je bent Vlaams, dus ik weet niet hoe het daar met cijfers zit, maarhet lijkt me dat je of tevreden moet zijn met lagere cijfers of een niveau lager doen en wel hoge cijfers halen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:25

Dit klinkt niet als een fijn leerklimaat zo voor je... en bij teveel druk zal je ook niet echt beter gaan presteren.
Ik zou zeker een gesprek aangaan met een mentor of studie adviseur als jullie dat hebben en kijken wat het beste is.
Want een studie hoort natuurlijk ook leuk te blijven en altijd met de neus in de boeken te moeten zitten om per se boven de 70 procent te blijven is niet de bedoeling, want je moet natuurlijk ook genoeg kunnen ontspannen Lachen

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 00:57

Ik weet niet waar ik het ASO wat jij omschrijft mee kan vergelijken...
Gezien jou leeftijd lijkt het me een opleiding als Mavo/Havo/Vwo??

Op zich snap ik de 'zorgen' van je moeder wel, dit is dan wel een basis die je moet hebben wil je verder kunnen studeren.
Nu wil ik hier niet mee zeggen dat die 70% ( neem aan een 7 of hoger?) een must is maar wanneer je hiertoe in staat bent je zeker je best hier voor moet doen. Het is altijd mooier als 55% ( 5,5 dan?)
Maar natuurlijk moet je wel een beetje vrije tijd verhouden.

Heb je al eens geprobeerd het hier met je moeder over te hebben? Wat zegd ze dan?

Je moet ervan uitgaan dat je moeder dit alleen doet omdat ze het beste met je voor heeft.
Ikzelf heb ouders die me wel motiveren om naar school te gaan maar de keuzen tot leren cijfers en opleiding helemaal aan mezelf over laten. En ik kan je zeggen dit is niet altijd fijn Knipoog Zou af en toe best een beetje gezaag van je moeder kunnen gebruiken hierzo Vork

yvette92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:14

Meer dan je best doen kun je niet. Als jij je best doet moet je moeder zich daarbij neer leggen. Er zijn altijd moment dat 't minder gaat en daarna juist voor dat 't beter gaat.
succes ermee

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 09:51

En heb je zelf het gevoel dat de richting echt te moeilijk is voor je? Of haal je mindere cijfers omdat je gedemotiveerd wordt door je moeder?

Welke richting volg je trouwens? Ik had in het derde/vierde middelbaar ongeveer hetzelfde probleem... Ik volgde toen economie-wiskunde, maar de helft van de vakken die we kregen interesseerde me langst geen kanten. Ik heb in mijn lager altijd extreem goede punten gehad (heb ongeveer nooit onder de 90% gezeten Clown), begonnen in de latijnse en dan doorgestroomd naar de economie-wiskunde. Ik kon het dus in principe wel aan, als ik zou gewild hebben. Maar mijn interesse was zooooo ver te zoeken, waardoor mijn punten echt kelderden, waardoor ik thuis constant gezeur aan mijn hoofd kreeg 'moete gij niet wat meer leren', waardoor ik uiteindelijk nog minder ging doen.
Ik heb na mijn vierde middelbaar duidelijk een gesprek met mijn ouders aangeknoopt, en hen gezegd dat ik het niet zag zitten om die richting verder te doen. Heb toen zelf het initiatief genomen om van school en van richting te veranderen, en ben naar de menswetenschappen gegaan (humane wetenschappen nu). Opeens vakken zoals cultuurwetenschappen, ethiek, gedragswetenschappen, projectweken rond geestelijke gezondheidszorg,... Een hele wereld die openging voor mij Haha!. Opeens was alles weer interessant, ben ik terug met plezier beginnen leren en had ik weer de beste resultaten van mijn klas. Ik ben afgestudeerd met 78%, terwijl ik in het derde middelbaar nog amper 64% haalde. Ondertussen zit in mijn laatste jaar sociaal werk (maatschappelijke advisering) en heb ik in de voorbije jaren sociaal werk ook altijd met resultaten van rond de 70% gezeten, altijd bij de beste van de groep.

Wat ik dus wil zeggen Haha!: Doe wat je graag doet, en niet wat je 'moet'. Met 'moeten' krijg je geen motivatie en zullen je punten kelderen, hoeveel je ook leert, hoe slim je ook bent...

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 11:03

tantjeuh schreef:
En heb je zelf het gevoel dat de richting echt te moeilijk is voor je? Of haal je mindere cijfers omdat je gedemotiveerd wordt door je moeder?

Welke richting volg je trouwens? Ik had in het derde/vierde middelbaar ongeveer hetzelfde probleem... Ik volgde toen economie-wiskunde, maar de helft van de vakken die we kregen interesseerde me langst geen kanten. Ik heb in mijn lager altijd extreem goede punten gehad (heb ongeveer nooit onder de 90% gezeten Clown), begonnen in de latijnse en dan doorgestroomd naar de economie-wiskunde. Ik kon het dus in principe wel aan, als ik zou gewild hebben. Maar mijn interesse was zooooo ver te zoeken, waardoor mijn punten echt kelderden, waardoor ik thuis constant gezeur aan mijn hoofd kreeg 'moete gij niet wat meer leren', waardoor ik uiteindelijk nog minder ging doen.
Ik heb na mijn vierde middelbaar duidelijk een gesprek met mijn ouders aangeknoopt, en hen gezegd dat ik het niet zag zitten om die richting verder te doen. Heb toen zelf het initiatief genomen om van school en van richting te veranderen, en ben naar de menswetenschappen gegaan (humane wetenschappen nu). Opeens vakken zoals cultuurwetenschappen, ethiek, gedragswetenschappen, projectweken rond geestelijke gezondheidszorg,... Een hele wereld die openging voor mij Haha!. Opeens was alles weer interessant, ben ik terug met plezier beginnen leren en had ik weer de beste resultaten van mijn klas. Ik ben afgestudeerd met 78%, terwijl ik in het derde middelbaar nog amper 64% haalde. Ondertussen zit in mijn laatste jaar sociaal werk (maatschappelijke advisering) en heb ik in de voorbije jaren sociaal werk ook altijd met resultaten van rond de 70% gezeten, altijd bij de beste van de groep.

Wat ik dus wil zeggen Haha!: Doe wat je graag doet, en niet wat je 'moet'. Met 'moeten' krijg je geen motivatie en zullen je punten kelderen, hoeveel je ook leert, hoe slim je ook bent...

Je beschrijft mijn situatie helemaal! In het lager nooit onder de 85%; begonnen in het Latijnse en nu in Economie-Wiskunde en totaaal gedemotiveerd..
Als ik met mijn moeder er over begin zegt ze dat haar ouders zich nooit van haar studies hebben aangetrokken en ze dat niet wil doen bij mij. Waar ik op zeg dat al dat gezaag zeker geen extra motivatie is, en ik bij gevolg ' ga staken' en nog minder leren..
Het is écht élke dag opnieuw dat gezaag en ik kan er niet meer tegen.
Maandag beginnen mn examens dus wordt het een heel weekend tussen de boeken Boos!

Bedankt voor de reacties