Formules als TO = P x Q en GO = TO / Q
Valt nog niet mee om dat allemaal in mijn hoofd te stoppen, maar ach het houdt je van de straat denken we dan maar
Nu moet ik met deze formules ook kunnen rekenen bijvoorbeeld
P = - 1,5 Q + 60
MO = - 3 Q + 60
TK = 6 Q + 50
En dan het vinden van maximale omzet en dergelijke.
Daarvoor moet ik dus linkjes gaan leggen dat bepaalde formules bij elkaar horen.
In mijn studie boeken staat wel aan de hand van een grafiek uitgelegd hoe de lijnen heten die er in staan, dus GTK, MK, P = MO enz, maar er wordt me niet geleerd dat ik er ook mee moet kunnen rekenen. (of ik ben zo blond dat ik er over heen lees)
Dus het vinden van zo'n maximale omzet, ik heb geen flauw idee hoe ik dat moet doen, omdat ik niet weet welke formules ik bij elkaar moet plaatsen.
Op internet las ik dat dingen ook afgeleide van elkaar kunnen zijn. Ook dat is voor mij abracadabra.
Ik plaats een voorbeeldje
P = - 1,5 Q + 60
Als ik totale omzet wil weten, dan maak ik hier een TO van (al geen idee of ik dat goed doe
)TO = p x q
TO = - 1,5 Q + 60 x Q
TO = - 1,5 Q² + 60 Q
Dan kan ik doorgaan op MO wat een afgeleide van TO is.
Het doen van dit soort berekeningetjes bedoel ik dus, dat ik niet kan (deze heeft me ook veel moeite gekost, met spiek werk
)Omdat ik op het examen zulke vragen wel kan verwachten en omdat het in mijn boek niet aan me uitgelegd word, ben ik het op internet gaan zoeken, maar een fijne uitleg die mij in jip en janneke taal kan uitleggen dat formules bij elkaar horen en wat afgeleide zijn (en welke bij elkaar horen) heb ik nog niet kunnen vinden.
Ik weet ook niet hoe het heet, dus gebruik waarschijnlijk niet de goede zoekwoorden op google.
Toch ik wil dit heel graag gaan leren snappen en mee kunnen werken (ik slaag graag voor het examen
)Mocht iemand denken dat dit makkelijk uit te leggen is aan mij, dan graag.
Mocht iemand een fijne uitleg weten te vinden op internet, dan ben ik daar ook al heel blij mee.