Studiefinanciering.. Hoe zit het nou?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brookers

Studiefinanciering.. Hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 11:40

Hey allemaal!
Ik heb even gezocht, maar ik kon op Bokt niet veel vinden over dit onderwerp. Ook op de site van IBgroep word ik niet veel wijzer, en ik vraag het liever eerst jullie dan dat ik IBgroep moet bellen (geen leuke ervaringen mee tot nu toe, vandaar)

Ik studeer nu ongeveer 9 weken in eindhoven aan de Fontys, ik ben eerstejaars en heb hiervoor ook nog geen opleiding gedaan.
Nou kom ik er achter dat deze studie misschien toch niet de juiste voor mij is, dus ik zit er over te denken om te gaan stoppen en eventueel volgend jaar of al in februari een andere studie te gaan doen.
Maar, hoe zit het dan met studiefinanciering/collegegeld?
Ik hoor namelijk veel geruchten over geld wel of niet terugkrijgen..

Stel ik stop voor februari, wat dan?
Stel ik stop na februari maar maak het jaar niet af, wat dan?
Stel ik maak het jaar af, haal mn Propedeuse niet en begin dan een andere studie, wat dan?

Zou het heel fijn vinden als iemand die er verstand van heeft mij dit zou willen uitleggen Lachen

Alvast dankjewel!

Liefs

Breda20

Re: Studiefinanciering.. Hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:47

Hallo,

Ik zal even het antwoord wat ik op www.ib-groep.nl gevonden heb, hieronder plakken:

Stop je vóór 1 februari met je studie in het eerste jaar? Of zet je in het eerste jaar van je studie je studiefinanciering stop per 1 februari? Dan hoef je de maanden prestatiebeurs die je tot februari ontvangen hebt niet terug te betalen.

Je kunt één keer gebruikmaken van deze regeling. Je mag de rest van het studiejaar dan geen prestatiebeurs meer voor het hoger onderwijs aanvragen. De tot februari ontvangen maanden tellen als verbruikte maanden studiefinanciering.

Geef zo snel mogelijk aan ons door dat je bent gestopt of dat je je studiefinanciering per 1 februari wilt stopzetten. Dat doe je snel en eenvoudig via Mijn IB-Groep.

Ben je gestopt voor 1 februari in je eerste jaar? Je krijgt pas een jaar later, in januari, een Bericht Studiefinanciering waarop staat dat je basisbeurs een gift is geworden. Tot die tijd zie je de prestatiebeurs nog als lening op je Bericht staan

Succes ermee.

Brookers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 11:49

Dankjewel Lachen
En wat als ik het jaar afmaak, mn propedeuse niet haal, maar wel dan een andere studie begin?
Dat maakt dus niet uit, ik hoef dan niks terug te betalen? Maar ben dan wel een jaar stufi kwijt Lachen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:59

Brookers schreef:
Dankjewel Lachen
En wat als ik het jaar afmaak, mn propedeuse niet haal, maar wel dan een andere studie begin?
Dat maakt dus niet uit, ik hoef dan niks terug te betalen? Maar ben dan wel een jaar stufi kwijt Lachen

Dat klopt idd! En krijg je dus nog maar 3 jaar stufi en aangezien de meeste hbo opleidingen 4 jaar zijn moet je dus een jaar bijlenen (of lieve ouders hebben Knipoog )

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:02

Ja Dan ben je wel een jaar Stufi kwijt. Spreek uit ervaring, helaas. Ik heb één jaar op de Vertaalacademie gezeten, m'n P net niet gehaald & ben toen geswitched naar Facility Management. Hoef niets terug te betalen, maar krijg het laatste jaar van FM geen stufi. Gelukkig betalen mijn ouders mijn studie, maarja, dan kon ik het geld nog goed gebruiken.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:06

Brookers schreef:
Dankjewel Lachen

Heb je een prestatiebeurs? Mij is toen verteld dat als je je diploma niet haalt je het terug moet betalen, net zoals je ov kaart.
Want als je wel je diploma haalt dan word de prestatiebeurs omgezet in een gift.

Brookers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 12:12

Bedankt voor de reacties Lachen
Als ik bij mn gegevens op de site kijk staat er dat ik een gewone basisbeurs heb (en een lening, maar dat moet ik sowieso ooit terugbetalen). Ook heb ik een OV Lachen

@Vankje:
Waarom kreeg je het eerste jaar FM geen studiefinanciering? Dat je een jaar stufi 'kwijt bent' geldt toch alleen voor t jar dat je gehad hebt waarin je stufi kreeg?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:32

Ik heb een jaar gestudeerd. P gehaald en toen naar de uni gegaan waar ik binnen 2 maanden gestopt ben. Ben ik nu dus al 2 jaar kwijt?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:31

Brookers schreef:
Bedankt voor de reacties Lachen
Als ik bij mn gegevens op de site kijk staat er dat ik een gewone basisbeurs heb (en een lening, maar dat moet ik sowieso ooit terugbetalen). Ook heb ik een OV Lachen

@Vankje:
Waarom kreeg je het eerste jaar FM geen studiefinanciering? Dat je een jaar stufi 'kwijt bent' geldt toch alleen voor t jar dat je gehad hebt waarin je stufi kreeg?

Je hebt maar recht op 4 jaar stufi, dus als je al één jaar 'verbruikt' hebt, en daarna weer een 4 jarige opleiding gaat doen, krijg je daar maar 3 jaar stufi voor.. Ze schrijft ook dat ze het laatste jaar van FM geen stufi meer krijgt, niet het 1e Knipoog

Maar idd, als je het jaar afmaakt en dan stopt ben je een jaar kwijt (hier nog 1)

Weet eigenlijk niet hoe het zit als je voor febr. stopt en dan in febr. weer instroomt in een nieuwe opleiding?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:48

Vanaf het eerste collegejaar dat je gaat studeren aan een HBO krijg je stufi, vanaf dan wordt er geteld (het is geloof ik 4 x 12 maanden stufi wat je krijgt).

Dit kan je tussendoor stopzetten en weer laten beginnen. Dus stel jij stopt per 1 februari, dan zet je alles stop, en begin je weer in september. De stopgezette maanden tellen niet mee aan de max van 4 jaar, maar de eerste maanden wel.

OVerigens heb je na het ophouden van het ontvangen van je basisbeurs (dat is die 4 x 12 maanden stufi) nog wel recht op OV en een lening, of een nul-lening. Dan krijg je geen geld van de IB, maar mag je wel je OV gebruiken. Dit geldt tot je 30ste levensjaar geloof ik (ben daar niet helemaal zeker van).

Tot slot moet je binnen 10 jaar na start van een opleiding EEN HBO diploma halen, het hoeft dus niet het diploma te zijn van een opleiding die je gestart bent, maar een willekeurig HBO diploma van 240 ECTS.

Tipje: de decaan op je school weet hier ook alles van Lachen