Op het moment zit ik in VWO5, en ik vind het vérschrikkelijk lastig, vorig jaar(de 4de dus) vond ik al lastig en heb verdomde hard moeten werken om over te gaan. Er zijn vakken waarvoor ik harder moet werken en eerder beginnen, maar ik ben niet gemotiveerd en dat lukt dus ook absoluut niet, dit geldt niet voor alle vakken, maar er zijn vakken waar ik absoluut geen motivatie voor heb.
Vooral vakken als wiskunde, economie en m&o zijn enorme 'obstakels', als ik hiervoor een 5 haal, dan is het hoog en ben ik er al meer dan blij mee. Want hoger KAN ik haast niet(tenzij het gaat om een simpel theorie hoofdstukje waarmee ik mijn cijfer omhoog haal), ik vind het té lastig en het is té veel. Voor andere vakken sta ik wél weer goed, neem bijv. Duits, laagste cijfer daarvoor was een 5.4 voor de luistertoets.
Nou heb ik eind vorig jaar mijn rapport niet eens laten zien aan m'n moeder, omdat ik geen 7-ens en 8-en stond natuurlijk. Maar veel 5.5-6'jes. En dan weet ik dondersgoed wat het commentaar wordt; wel een beetje laag hè. Want er wordt NIET gekeken naar wat ik ervoor gedaan heb en hoe hard ik gewerkt heb. Nee, dat maakt niet uit. Het moet hoger, hoger, hoger, hoger. IK KAN NIET BETER.
Dan heb ik deze week mijn economiecijfer teruggekregen, over een hoofdstuk dat ik lastig vind, wat veel rekenen en formules was(als ik ergens slecht in ben..), dat was een 5.3. Waar ik écht trots op ben, voor mijn doen is dit echt goed. Dit vertel ik vanavond aan tafel en ja hoor, ik krijg meteen de wind van voren; Te laag dit en dat. En je moet harder werken(ik heb er écht tijden aangezeten!). Waarop ik dan reageer met; Jij weet niet hoeveel het is en hoe moeilijk. En nee hoor, dat doet er hélemaal niet toe.

Ik vind het ZO verschrikkelijk frustrerend, dit werkt echt enorm demotiverend. Het is toch nooit goed genoeg, 3 kwart van mijn cijfers vertelde ik al niet. En nu heb ik het echt gehad, geen enkel cijfer wordt nog verteld. Wat moet ik hier toch in godsnaam mee aan?