Het is ook NOOIT goed genoeg..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mango_

Het is ook NOOIT goed genoeg..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 20:13

Een hele hoop frustratie hier. Scheve mond

Op het moment zit ik in VWO5, en ik vind het vérschrikkelijk lastig, vorig jaar(de 4de dus) vond ik al lastig en heb verdomde hard moeten werken om over te gaan. Er zijn vakken waarvoor ik harder moet werken en eerder beginnen, maar ik ben niet gemotiveerd en dat lukt dus ook absoluut niet, dit geldt niet voor alle vakken, maar er zijn vakken waar ik absoluut geen motivatie voor heb.

Vooral vakken als wiskunde, economie en m&o zijn enorme 'obstakels', als ik hiervoor een 5 haal, dan is het hoog en ben ik er al meer dan blij mee. Want hoger KAN ik haast niet(tenzij het gaat om een simpel theorie hoofdstukje waarmee ik mijn cijfer omhoog haal), ik vind het té lastig en het is té veel. Voor andere vakken sta ik wél weer goed, neem bijv. Duits, laagste cijfer daarvoor was een 5.4 voor de luistertoets.

Nou heb ik eind vorig jaar mijn rapport niet eens laten zien aan m'n moeder, omdat ik geen 7-ens en 8-en stond natuurlijk. Maar veel 5.5-6'jes. En dan weet ik dondersgoed wat het commentaar wordt; wel een beetje laag hè. Want er wordt NIET gekeken naar wat ik ervoor gedaan heb en hoe hard ik gewerkt heb. Nee, dat maakt niet uit. Het moet hoger, hoger, hoger, hoger. IK KAN NIET BETER.

Dan heb ik deze week mijn economiecijfer teruggekregen, over een hoofdstuk dat ik lastig vind, wat veel rekenen en formules was(als ik ergens slecht in ben..), dat was een 5.3. Waar ik écht trots op ben, voor mijn doen is dit echt goed. Dit vertel ik vanavond aan tafel en ja hoor, ik krijg meteen de wind van voren; Te laag dit en dat. En je moet harder werken(ik heb er écht tijden aangezeten!). Waarop ik dan reageer met; Jij weet niet hoeveel het is en hoe moeilijk. En nee hoor, dat doet er hélemaal niet toe. M'n zusje wordt de hemel in geprezen met haar cijfers, en zo kan ik het ook. Die zit een niveau te laag.

Ik vind het ZO verschrikkelijk frustrerend, dit werkt echt enorm demotiverend. Het is toch nooit goed genoeg, 3 kwart van mijn cijfers vertelde ik al niet. En nu heb ik het echt gehad, geen enkel cijfer wordt nog verteld. Wat moet ik hier toch in godsnaam mee aan? Scheve mond Ik vind het écht verschrikkelijk dat het écht nooit goed genoeg is, altijd maar; te laag, te slecht, niet goed enz. En dit is niet alleen met cijfers zo...
Laatst bijgewerkt door Mango_ op 07-11-08 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Neej

Re: Het is ook NOOIT goed genoeg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:32

Je verhaal is een beetje dubbel, want enerzijds zeg je dat je zo hard werkt en trots bent als je al een 5,5je haalt, en aan de andere kant zeg je dat je lui bent en niet gemotiveerd en dus ook niet hard werkt...
Snappikniet Knipoog

Verder, ouders zijn nou eenmaal zo Knipoog Ik kwam ooit thuis met een rapport vol zevens en achten, één 5,4 en dat was het énige waar mijn pap het over kon hebben. Nooit heeft ie iets gezegd over eventuele hoge cijfers, altijd alleen maar zeuren over dat ene lage cijfer... Is met m'n zusje precies hetzelfde; ze haalt een 6 voor een werkstuk, reactie: "ja das wel een beetje laag he" "waarom is dat geen 7?"

Zo zijn ouders nou eenmaal. Das hun tactiek om jou te motiveren denk ik Knipoog Niet dat het werkt, eerder averechts Tong uitsteken

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 20:36

Ja, dat is misschien een beetje onduidelijk, maar ik ben voor bepaalde vakken niet gemotiveerd(bijv. geschiedenis). Voor de vakken die ik moeilijk vind heb ik ook geen motivatie maar ik werk er wel verdomde hard voor!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:39

Misschien toch een stapje naar beneden doen? Als het echt te moeilijk is kan je beter een stapje terug doen en niet naast je schoenen rennen. Succes.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 20:43

verography schreef:
Misschien toch een stapje naar beneden doen? Als het echt te moeilijk is kan je beter een stapje terug doen en niet naast je schoenen rennen. Succes.

Ik zou ook wel heel graag naar de havo willen, enige is dat ik dan naar de 4de toe moet, en dat zie ik niet zo zitten. Dan heb ik dus een compleet jaar vergooid én dan moet ik uit de klas waar ik nu inzit, en ik heb 't er zo verschrikkelijk naar mn zin! Maar ga er na het weekend denk ik toch maar met de afdelingsleider over praten. Er is zo niet veel meer aan.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:47

Mango_ schreef:
Ja, dat is misschien een beetje onduidelijk, maar ik ben voor bepaalde vakken niet gemotiveerd(bijv. geschiedenis). Voor de vakken die ik moeilijk vind heb ik ook geen motivatie maar ik werk er wel verdomde hard voor!

O, okee, dan begreep ik je gewoon een beetje verkeerd Knipoog

Dan is het misschien inderdaad toch beter om een stapje terug te doen.. VWO is een vak apart zullen we maar zeggen, en niet iedereen heeft daar de juiste mentaliteit voor... (ik spreek uit ervaring Knipoog ) het is misschien toch wat te zwaar voor je... Je zit wel al in de 5e en het is wel lastig om nu nog een stap terug te doen.. (maar dat zeg je inderdaad zelf al, dan moet je naar 4 havo en zit je nóg 2 jaar op school) wbt je niveau, is dit niet al eens door een leraar of mentor op school opgemerkt? Ga anders eens met je decaan praten Lachen

Heb je het er al eens met je moeder over gehad? Dat jij je helemaal uit de naad werkt en dolblij bent als je dan net een voldoende haalt? En dat het niet erg motiverend is als zij dat cijfer dan finaal de grond in boort?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:49

Vind het zwak dat je zecht : mijn zusje word de hemel ingeprezen die zit op een lager niv. dus dat is makkelijker : voor jou wel, maar voor haar is dat niv. gewoon goed en dus ook pittig.

Voorderest ik wens je sterkte.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 20:50

Nee, op school hebben ze er nog niet veel over gezegd, waarschijnlijk omdat veel leraren wel denken: dat komt wel, zo ging het de vorige jaren ook. Maar ik ben bang dat het dit jaar niet gaat, het is gewoon allemaal een beetje tè.

Met m'n moeder kan ik eigenlijk geen normaal gesprek voeren, aangezien ik het pispaaltje thuis ben. Want ik haar ogen doe ik alles fout en mijn zusje alles goed. Een gesprek beginnen eindigt in schreeuwen, ik mag niet eens normaal uitpraten..

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 20:51

Dapy schreef:
Vind het zwak dat je zecht : mijn zusje word de hemel ingeprezen die zit op een lager niv. dus dat is makkelijker : voor jou wel, maar voor haar is dat niv. gewoon goed en dus ook pittig.

Voorderest ik wens je sterkte.

Dat kan je zwak noemen, maar dit is de waarheid. Ze ZIT ook een niveau te laag, want ze had makkelijk naar de havo gekund. Dit is zelfs door meerdere leraren en de decaan aangegeven en geadviseerd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:53

Mango_ schreef:
verography schreef:

Ik zou ook wel heel graag naar de havo willen, enige is dat ik dan naar de 4de toe moet, en dat zie ik niet zo zitten. Dan heb ik dus een compleet jaar vergooid én dan moet ik uit de klas waar ik nu inzit, en ik heb 't er zo verschrikkelijk naar mn zin! Maar ga er na het weekend denk ik toch maar met de afdelingsleider over praten. Er is zo niet veel meer aan.

Ik ben toen ik ben blijven zitten in 5vwo, ook gewoon naar 5havo gegaan hoor Knipoog Dus het kan wel Ja kost het je geen extra jaar, want deed dus gewoon samen met mijn vriendinnen van het vwo examen Lachen

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 20:54

Oh, echt? Is dat mogelijk? Want ik weet niet of we bij ons op school die mogelijkheid hebben, iedereen zei tot nu toe van niet..

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:55

Tja, ik ben toen van 4 vwo naar 4 havo gegaan, ook geen jaar verlies, wist niet hoe dat zit met 5 vwo-ers...

@TS, je zusje had misschien wel naar de havo gekund, maar jij kunt het vwo ook; anders had je het niet tot de 5e geschopt Knipoog

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:58

nou en? als jij zusje besluit om het lager aan te pakken is een goed cijfer nog steeds een goed cijfer! Blijkbaar zijn je ouders niet zo erg want je zusje doet ook gewoon niveautje minder! Stap dus naar je ouders toe, vertel dat je het te veel vind! Hup-a-kee! Doe er wat aan! Dan maar keertje minder leuk gesprek, het leven kan niet altijd feest zijn!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:59

hmm, ik zou eens gaan praten met je mentor.

Besluit voor jezelf wat je wilt..

Wil je verder gaan: ga er dan ook helemaal voor een vraag extra hulp op school. Ik ben zelf een docent en ik help graag leerlingen indien ze om extra hulp vragen.
Wil je naar de havo, misschien kan het nu nog? Zoek het uit op school.

Maar jezelf vergelijken met je zusje, dat heeft niet met jouw schoolcarriere te maken. probeer hier geen energie aan te verspillen.

succes!

Myrtje_

Ooo.. hoe herkenbaar.
Maak voor jezelf een strak huiswerk/leerschema en 'beloon' jezelf als het ware met iets als je het allemaal af hebt. Dus na afloop een tv-serie kijken, afspreken met vrienden, etc.

tevens heb ik dit hele drama ook met mn vader gehad. Zat eerst op de havo, maar dat was gelijk al niet goed genoeg *nichten en neven hebben allemaal vwo gedaan*. Hele discussies over gehad en later heb ik dat gezeur en gehamer gewoon genegeerd. Het ging er namelijk om dat ik over ging en mn diploma zou halen.

Afgelopen jaar ben ik geslaagd voor mn havo, zit dit jaar in 5V. papa is weer begonnen met zeuren, mn oren zijn er bestand tegen geworden. Heb mn eerste toetsweek achter de rug gehad en heb veel 5.6/5.9 gehaald.
En no way dat ik die cijfers ga vertellen he... hij moet maar tevreden zijn dàt ik het vwo ben gaan doen. En het belangrijkste is dat je over gaat naar het volgende jaar.

Wat ik hiermee wil zeggen, is dat je cijfers er eigenlijk niet zoveel toe doen zoalng het maar voldoendes zijn. Probeer wel zo hoog mogelijk voor je SE's te scoren, dan zit je in je examenjaar niet zo in de stress.

verootjoo

NaNi schreef:
Tja, ik ben toen van 4 vwo naar 4 havo gegaan, ook geen jaar verlies, wist niet hoe dat zit met 5 vwo-ers...

@TS, je zusje had misschien wel naar de havo gekund, maar jij kunt het vwo ook; anders had je het niet tot de 5e geschopt Knipoog

Haha! Ik ben ook compleet vastgelopen in 5vwo. Geen idee hoe het kwam, maar in de 1e-3e haalde ik nooit lager dan een 7, en stond ik gemiddeld een 8 op mn rapport, in de 4e werd dat een 7, en in de 5e kon ik geen hogere cijfers meer halen dan een 4 Nagelbijten / Gniffelen Behalve voor wiskunde, daar stond ik gemiddeld een 8 voor Clown Maar voor de rest voor álle vakken onvoldoende, en ik wist gewoon écht écht niet hoe het kwam. Dus ja, toen maar naar 5 havo Knipoog

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:03

rakni schreef:
hmm, ik zou eens gaan praten met je mentor.

Besluit voor jezelf wat je wilt..

Wil je verder gaan: ga er dan ook helemaal voor een vraag extra hulp op school. Ik ben zelf een docent en ik help graag leerlingen indien ze om extra hulp vragen.
Wil je naar de havo, misschien kan het nu nog? Zoek het uit op school.

Maar jezelf vergelijken met je zusje, dat heeft niet met jouw schoolcarriere te maken. probeer hier geen energie aan te verspillen.

succes!

Ja, naar mn mentor stap ik niet, omdat ik hem absoluut niet mag. En ik zelfs overweeg om dit tegen de afdelingsleider te zeggen met de vraag of ik over kan naar een ander(wij hebben met groepjes van 5 mensen een mentor). Maar naar de afdelingsleider ga ik denk ik maar wel eventjes. Kan nooit kwaad natuurlijk.

Extra hulp denk ik ookal over ja, binnenkort vraag ik gewoon een keer aan mijn economie en m&o leraar of hij niet een keer een tussenuur heeft zodat ik een uur alleen bij hem kan werken, dat werkt sowieso beter. Zal ook wel aan de afdelingsleider vragen of hier ook andere mogelijkheden voor zijn.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:05

verootjoo schreef:
NaNi schreef:

Haha! Ik ben ook compleet vastgelopen in 5vwo. Geen idee hoe het kwam, maar in de 1e-3e haalde ik nooit lager dan een 7, en stond ik gemiddeld een 8 op mn rapport, in de 4e werd dat een 7, en in de 5e kon ik geen hogere cijfers meer halen dan een 4 Nagelbijten / Gniffelen Behalve voor wiskunde, daar stond ik gemiddeld een 8 voor Clown Maar voor de rest voor álle vakken onvoldoende, en ik wist gewoon écht écht niet hoe het kwam. Dus ja, toen maar naar 5 havo Knipoog

Hoe herkenbaar Haha! Ik had dat dus in de 4e (hoewel ik niet altijd zevens en achten haalde, meestal zessen Tong uitsteken)... Ouders waren er overigens ook niet blij mee dat ik Havo ging doen, maar nu heb ik wel een eindlijst met 4 achten, 1 zes en voor de rest zevens... Dat had me op t VWO nooit gelukt Tong uitsteken

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:10

Myrtje_ schreef:
Ooo.. hoe herkenbaar.
Maak voor jezelf een strak huiswerk/leerschema en 'beloon' jezelf als het ware met iets als je het allemaal af hebt. Dus na afloop een tv-serie kijken, afspreken met vrienden, etc.

tevens heb ik dit hele drama ook met mn vader gehad. Zat eerst op de havo, maar dat was gelijk al niet goed genoeg *nichten en neven hebben allemaal vwo gedaan*. Hele discussies over gehad en later heb ik dat gezeur en gehamer gewoon genegeerd. Het ging er namelijk om dat ik over ging en mn diploma zou halen.

Afgelopen jaar ben ik geslaagd voor mn havo, zit dit jaar in 5V. papa is weer begonnen met zeuren, mn oren zijn er bestand tegen geworden. Heb mn eerste toetsweek achter de rug gehad en heb veel 5.6/5.9 gehaald.
En no way dat ik die cijfers ga vertellen he... hij moet maar tevreden zijn dàt ik het vwo ben gaan doen. En het belangrijkste is dat je over gaat naar het volgende jaar.

Wat ik hiermee wil zeggen, is dat je cijfers er eigenlijk niet zoveel toe doen zoalng het maar voldoendes zijn. Probeer wel zo hoog mogelijk voor je SE's te scoren, dan zit je in je examenjaar niet zo in de stress.

Jeetje, dat is ook vervelend..

Ja, ik probeer ook wel goed te scoren, heb ook geen zin om in mn examenjaar te zitten met enorm lage cijfers. Maar het gaat gewoonweg niet.. Planningen maken gaat me ook goed af, het eraan houden alleen niet altijd. Clown

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:11

Meis t is net alsof k mn eigen verhaal lees. K heb 7 jaar op het gymnasium gezeten, ben in de 4de blijven zitten en in de 6e gezakt.
K moest kei en keihard werken voor vooral de betavakken, terwijl k er eigenlijk vrij weinig aan vond. Maar k had ze nou eenmaal nodig voor de opleiding die k wil gaan doen.
K vind t nog steeds ontzettend zonde, maar k heb ook een stapje terug gedaan naar de Havo. En vandaag kreeg k een 6,6 terug voor scheikunde, nou k ben nog nooit zo trots geweest op mezelf.
Weet je al wat je hierna wil gaan doen? Naar de universiteit of naar het HBO? Als je naar het HBO wilt, kan je denk k beter een stap terug doen. Misschien zullen je ouders er het in eerste instantie niet mee eens zijn, maar k weet zeker dat als ze merken dat dat voor jou gewoon beter is ze helemaal achter je staan. School moet geen topsport zijn Lachen

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:13

Ik wil HBO gaan doen Ja, en dat weet ik heel erg zeker. Universiteit is niets voor mij, dat zou ik al helemaal niet redden. Huilen van het lachen

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:17

Nou dan zou k er helemaal goed over na gaan denken.
Is er op jouw school alleen VWO of ook Havo? Dan zal t waarschijnlijk niet zo moeilijk zijn om over te stappen. Nu kan t nog, k ben er te lang mee door gegaan.
Inderdaad even naar je afdelingsleider stappen, t probleem aankaarten en kijken wat de mogelijkheden zijn. K zou daarna pas met je ouders gaan praten, maar laat je vooral niet ontmoedigen door hun reactie mocht die niet zo fijn zijn. T gaat om jou en je diploma, die zal je toch moeten halen hoe dan ook.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:18

weet je al helemaal wat je wilt gaan doen op t HBO dan? Ik heb nl altijd een beetje spijt gehad dat ik niet ff geknokt heb voor dat VWO.. Ik riep ook altijd *ik ga naar t HBO* maar achteraf had ik ook wel heel graag naar de uni gewild Gestoord

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:19

Hier hebben we alle niveau's, van praktijkschool tot en met vwo. Dus het zal niet een extreem grote stap zijn, maar het feit dat je uit de klas gehaald wordt bij de mensen waar je graag bent. Ja, dat vind ik gewoon naar. Maar liever eruit dan geen diploma.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:20

dat vond ik ook moeilijk... totdat ik eenmaal op de havo zat en erachter kwam dat dit veel meer 'mijn soort' mensen waren Lachen