Leuke manier om Topo te leren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle77

Leuke manier om Topo te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 17:48

Hoi allemaal,

Ik wil mijn topo in de klas op een leuke manier aanbieden in de klas. Dit bijvoorbeeld dmv spelletjes ed.

Mijn planning is als volgt:

Week 1: Uitdelen kaarten provincie (1 blinde kaart, 1 kaart met nummers en plaatsen). De kinderen mogen zelfstandig oefenen in de klas en ook thuis.

Week 2: Ik vertel het 1 en ander in de klas over de desbetreffende provincie. Ik kies iets bijzonders, leuks, speciaals of geks uit om extra uit te lichten.

Week 3 en ook gelijk Week 1: Toets. Na de toets krijgen de kinderen de nieuwe provincie.

Eigen ideeën:
Ik wil zoiezo Topobingo gaan doen met de kinderen, als extra oefening en om spelenderwijs ermee bezig te zijn. Heeft iemand nog suggesties hoe ik dit het beste aan kan pakken?
Ik wil de kinderen ook bijvoorbeeld kranteberichtjes mee laten nemen over de desbetreffend provincies.
Een lessencircuit, waarbij de kinderen in groepjes een spelletje van topo doen, waarbij een groepje achter de computer bezig is, iets van Lotto, Domino, Memory??

Heeft er iemand nog leuke lessuggesties hiervoor? Of tips hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Gianna

Re: Leuke manier om Topo te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:51

niet echt tips maar vindt het wel een super leuke manier van iets leren... Ik had een leraar voor topo die gaf je het boek en je moest het maar uit je koppie leren....

Wens je heel veel succes en nogmaals super leuk idee!!

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:51

geen idee er voor maar klinkt in ieder geval wel heel leuk.
leuk dat je ook zo denkt en het op een leukere, grapiger en leerzamemanier wil leren.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 17:52

Haha dank je wel!

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:26

Misschien niet de handigste manier voor een topo, maar een oudleraar gaf iedereen een atlas ( in tweetallen ofzo ) en gaf dan een omschrijving van een stadje die op die en die kaart stond in dat en dat vak.
En wij dan maar zoeken als gekken.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 18:30

@Sani, maakt niet uit, vind het wel een leuk idee. Het gaat mij er vooral om dat de kinderen gewoon ermee bezig zijn, aan het oefenen zijn EN dus spelenderwijs leren.

Op zich zou ik hier wel iets mee kunnen, moet dan alleen even kijken hoe ik dat uit zou moeten werken, zodat het zinvol is voor Topo.
Misschien aantal letters, of een plaats met meer dan 1 E erin ofzo (kunnen ze gelijk oefenen met de schrijfwijze.)

Bedankt voor je tip!

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:33

Je hebt bijvoorbeeld Drachten
en dan kun je zeggen, van paarden zijn dit als ze een veulentje krijgen etc.
Honden als puppy's krijgen enz