Probleem met opleiding vinden, wat moet ik kiezen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kathleen_vW

Probleem met opleiding vinden, wat moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 20:12

Al zolang als dat ik me kan herinneren twijfel ik over wat ik later wil worden. Ik vind meerdere richtingen ontzettend leuk, maar deze liggen vaak zo ver van elkaar af dat ze niet te combineren zijn. Inmiddels ben ik na het behalen van mijn VMBO diploma naar het Grafisch Lyceum in Rotterdam gegaan waar ik opgeleid zou worden tot Grafisch Vormgever, maar dit viel erg tegen (zat ontzettend veel achter de computer met programma's als InDesign, Flash, Illustrator etc. te werken en hield me naar mijn mening te veel met vakken bezig die me helemaal niets interesseerde) en na het oriëntatie jaar en een 6 maanden van het 2e jaar ben ik met die opleiding gestopt. Ik wist nog steeds niet wat ik wilde gaan doen, maar bijna alles waar ik interesse voor had, vereiste een HAVO diploma. Dus ging ik terug naar m'n oude schooltje en ben inmiddels beland in mijn eindexamenjaar van 5 HAVO. Je raad het al, ik weet het nog steeds niet.

Zoals de meeste bokkers hier heb ik een hart voor paarden, dus werken in de paarden leek voor mij het meest voor de hand liggend. Ik realiseer me dat er geen droog brood in te verdienen valt en dat het alles behalve licht werk is, maar ik ben wel bezig met een vak waar ik van hou. Mijn ouders hebben aangegeven mij te zullen steunen in een familiebedrijf als ik voor een opleiding in de paarden kies. De droom zou natuurlijk zijn om als gezin een eigen spulletje te beheren en managen. Ik vind het geweldig om paarden te trainen en met ze bezig te zijn en weet uit ervaring dat het een harde wereld is, toch overweeg ik deze optie nog steeds.

Daarnaast fotografeer ontzettend graag, heb een eigen fotografiebedrijfje (KG Images) en ben altijd met mijn spiegelreflex in de weer om alles vast te leggen. Het liefst maak ik aparte platen en ik ben dan ook vaak aan het experimenteren en verdien er een zakcentje mee bij.

Naast beelden vastleggen door een fotocamera, ben ik graag met een videocamera in de weer en film alle leuke gebeurtenissen. Mijn tekendocenten dachten aan de filmacademie omdat ik met school een film gemaakt heb waar ik de productie, regie, editing en script van heb gedaan. Door tijd gebrek aan het einde van het jaar hebben we de film helaas niet kunnen afronden, maar er is wel een trailer uitgekomen waar iedereen ontzettend enthousiast over was (deze kan je trouwens hier vinden: Doodsangst trailer)

Dan is er nog het schrijven, ook daar ben ik ontzettend vaak mee bezig. Ik heb meerdere verhalen lopen, schrijf vaak teksten voor bijv. een schoolkrant, etc. en vind het heerlijk om mensen met mijn werk te vermaken. Een aantal verhalen staan ook hier op bokt en zijn via mijn profiel terug te vinden, voor de geïnteresseerden. Journalistiek hier misschien een idee?

Als laatste is er reizen (wat ik overigs graag doe in combinatie met fotografie, want alles moet natuurlijk vastgelegd worden). Het liefst ben ik minimaal 4 keer per jaar weg van huis en het lijkt me geweldig de wereld te ontdekken. Mijn probleem is echter dat alleen mijn Engels en Nederlands goed is en ik een enorme kneus ben in talen als Duits, Frans en Spaans. Toch lastig als je eventueel het toerisme in zou willen.

Eigenlijk heb ik hierboven dus 5 richtingen staan (paarden, fotografie, film, journalistiek en reizen) en een keuze maken? Ik weet het echt niet. Tot gister dacht ik dat een opleiding in de paarden het zou gaan worden, maar na de open dag op Deurne was ik er vrij snel achter dat dit het niet was. Tja, en wat dan? Journalistiek? Fotografie? Een gooi doen naar de filmacademie? Toch Paardenhouderij op Dronten of iets dergelijks? Het is ook niet zo dat ik in één van de bovenstaande opties beter/slechter ben dan in de andere, zodat ik daar een keuze op kan baseren. Ook zie ik mezelf in alle 5 de branches terug. Met andere woorden: I'm stuck Scheve mond

Ik hoopte dat mensen hier op bokt misschien ervaringen met mij kunnen delen en advies kunnen geven zodat ik een betere keuze kan maken, want ik zit inmiddels een beetje met m'n handen in het haar. Binnen een maand of 5 wil ik me toch echt in gaan schrijven. Ik wil in ieder geval een HBO opleiding volgen. Of dit nu deeltijd of voltijd is of van mijn part een LOI, dat maakt me niet uit. Aangezien mijn financiële situatie, eentje die door de IB-groep gefinancierd wordt. Verder ben ik van plan zoveel mogelijk open dagen te bezoeken, maar ik zou ook graag jullie mening willen weten.

Ik ben erg benieuwd naar je reactie!

Groetjes Kathleen

Urielle

Re: Probleem met opleiding vinden, wat moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:27

Misschien kun je voor jezelf een lijst maken van de dingen die je in je baan echt wil hebben, graag zou hebben, niet wil hebben.
Bijvoorbeeld: ik wil echt een baan waarin ik creatief bezig kan zijn, 9 tot 5 hoeft niet zo nodig van me, ik wil graag in een groep collega's samenwerken, buiten is een pre maar niet noodzakelijk. Kijk dan ook naar je eigen karakter en mogelijkheden. Bijvoorbeeld: je kunt heel graag eigen baas willen zijn, maar als je geen zelfdiscipline hebt om jezelf elke dag weer hard aan het werk te schoppen dan gaat je beginnend bedrijfje over de kop. Of je kunt graag een echte reisbaan willen hebben maar als je vliegangst hebt, zul je daar ook niet lang blij mee zijn.
Misschien kun je daaruit beroepen filteren en ook je familie, vrienden, kennissen en Bokkers vragen of ze beroepen weten die in het plaatje passen.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:32

Hmmm, als ik het zo doorlees zou ik zeggen 'journalistiek'. Je hebt een passie voor schrijven, dat is sowieso belangrijk. Volgens mij zijn er binnen de opleiding journalistiek wel mogelijkheden om met fotografie te werken. Tenslotte zijn foto's ook van groot belang binnen de journalistieke branch. Als je van film editen houdt, dan is het editen van radio (bv journalistieke interviews) of tv (denk aan het jorunaal) misschien ook wel leuk. Ik zou zeggen, bezoek eens een voorlichtingsdag van journalistiek en vraag daar aan mensen wat er allemaal mogelijk is.
Veel succes ermee Lachen

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:51

LZP -> STW

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:43

Wat grappig om jou verhaal te lezen. Misschien dat ik je een beetje kan helpen met mijn ervaringen.

Ik heb grafisch vormgeven gedaan en afgemaakt. Ik ben er wel achter dat grafisch vormgeven het niet is voor mij. De tips van Urielle vind ik heel goed. Bij mij is mijn keuze voor grafisch vormgeven namelijk fout gegaan door vooral naar de opleiding zelf te kijken en niet verder. In mijn stagejaar kwam ik er toen achter dat ik het werk namelijk helemaal niet leuk vond, terwijl ik het op de opleiding best naar me zin had (los van de lage kwaliteit van de opleiding).

Vanaf me 14e tot nu (21) heb ik altijd getwijfeld of ik misschien toch wel wat in de paarden wilde. Elke keer komt het weer terug. Het heeft zo'n aantrekkingskracht, maar ik heb geen zin om straks geen baan te kunnen vinden of zo slecht betaald te krijgen dat ik nauwelijks een eigen paard kan onderhouden.

Nu doe ik journalistiek (op Hogeschool van Amsterdam, officieel heet de opleiding Nieuws&Media). Journalistiek is heel goed te combineren met veel interesses. Je kunt er allerlei kanten mee op. Dat je schrijven leuk vindt, is natuurlijk het belangrijkste voor journalistiek.

Wat betreft fotografie. Op school moet ik zo nu en dan een fotoreportage maken, wat ik erg leuk vind. Ook krijgen we af en toe colleges in beeldredactie. Maar je hebt ook de echte richting fotojournalistiek. Dit kan je op een fotoacademie doen, maar volgens mij heeft de school voor de journalistiek ook een richting fotojournalistiek (weet niet zeker). Dan beperk je jezelf wel heel erg. Ik zou dan eerder gaan voor een gewone journalistieke opleiding en dan zelf veel aandacht aan fotograferen besteden. Aan je foto's te zien kan je het al heel goed en ben je prima in staat jezelf daar verder in te ontwikkelen.

Wat betreft film. Ja, dat komt minder voor bij journalistiek. Natuurlijk wordt er aandacht besteed aan televisie, maar dat is iets anders dan film. Ik heb voor school een praatprogramma voor televisie moeten maken (hele traject, verzinnen van onderwerpen, filmen, verslaggeving, monteren en presentatie). Ik vond dat geweldig, maar het is natuurlijk anders dan een film maken. Wel kan je natuurlijk films recenseren of er op andere journalistieke manier mee bezig zijn.

Zo ook met reizen en paarden. Je kunt in de journalistiek schrijven over je interessegebieden. Dus bijv. over paarden(sport), reizen, films en fotografie. Waar je wel aan moet denken is dat de opleiding journalistiek natuurlijk veel breder is. Je zal veel te maken krijgen met maatschappelijke onderwerpen en vooral met actualiteiten. Waar ik vooral tegen aanloop in de studie is de grote aandacht voor nieuwsberichten. Dat viel me dan ook erg tegen. Maar waar de accenten liggen, verschilt natuurlijk ook weer per school en aan de ruimtes die je zelf kan invullen, zoals stages en een minor.

Ik zie ook dat je graag creatief bezig bent, dat heb ik zelf ook. (Op de middelbare school ook filmpjes gemaakt voor audiovisueel Haha!) Natuurlijk is journalistiek creatief, maar wel op een andere manier dan bijv. vormgeven, foto's maken en films maken. Je zult in de journalistiek ook te maken krijgen met zakelijkere aspecten. Bijv. bedrijfsjournalistiek en ook weer die nieuwsberichten. In korte nieuwsberichten kan je weinig creativiteit kwijt, maar in het maken van een televisieprogramma, achtergrond artikelen, column, e.d. juist weer heel veel.

Maar je moet vooal ook denken aan wat je na studie wilt. Schrijven voor een paardenblad of voor een website over films? Of bij een televisieprogramma over reizen of misschien toch foto's maken voor een magazine of krant? Je kan allerlei kanten uit.

Misschien wel grappig om te zien, wij hebben afgelopen periode een weblog moeten maken waarbij je zelf het onderwerp mocht kiezen. Wel een leuke opdracht, want dit keer was het de bedoeling om juist persoonlijk te schrijven en hoefde je niet heel objectief en zakelijk te blijven. Erg grappig, iedereen uit de klas heeft weer verschillende interesses, zo zitten ook jouw interesses er tussen: fotografie, film, reizen en mijn eigen weblog over paarden.

Pfoee, dat is een lapje tekst geworden. Ik hoop dat het niet een te warrig verhaal is geworden Tong uitsteken