Paardensport in de Gelderse Vallei??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aatjew

Paardensport in de Gelderse Vallei??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 14:46

Hoi leden van bokt!

Voor mijn stage doe ik onderzoek naar de paardenketen in de gelderse Vallei. Haha! Ik ga kijken naar de mogelijkheden om hoe regio als paardenregio kan worden gepromoot. Misschien kunnen jullie me hierbij helpen?
Wat vinden jullie van de paardensector in de Gelderse Vallei? (is er veel te doen, of juist niet, mooi gebied of niet, missen jullie er iets of is er iets heel speciaals etc).

Liefs,

Arienne
Laatst bijgewerkt door aatjew op 28-10-08 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Re: Paardensport in de Gelderse Vallei??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:56

Wat bedoel je precies met de "paardenketen"?
Gelderse Vallei vind ik persoonlijk niet een heel interessant gebied, de Veluwe aan de ene en de Utrechtse Heuvelrug aan de andere kant zijn erg mooie gebieden waarbij de Vallei dan wat karig afsteekt. Wat wel prettig zou zijn is als er leuke verbindingsroutes tussen die twee gebieden zouden worden gerealiseerd door de Gelderse Vallei.

aatjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 15:03

Met de paardenketen bedoel ik alles wat met paarden te maken heeft (dus recreatie sport winkels etc etc) vergeten uit te leggen...

en over die verbinding: die gaat als het goed is de komende jaren gerealiseerd worden!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:49

Stel je vragen eens wat specifieker. Wat wil je nou precies weten over welke onderwerpen? Er is voor zover ik weet van alles beschikbaar in de Gelderse Vallei. Als uitrijgebied is het niet geweldig, daarom zal ik niet zo gauw daar mijn paard stallen, die heb ik toch echt liever op de Veluwe Knipoog
Als die verbindingen er komen zou dat zeker een verbetering zijn voor de recreatieve ruiters. Dat geeft namelijk een mooie gelegenheid voor een trektocht die zowel de Utrechtse Heuvelrug als de Veluwe aandoet. Geschikte accomodatie voor trekkende ruiters zou dus ook prettig zijn.

aatjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 16:11

Waratje schreef:
Stel je vragen eens wat specifieker. Wat wil je nou precies weten over welke onderwerpen?

Ik wil binnenkort een enuete houden over dit onderwerp. Maar ik wilde vast een eerste indruk krijgen van wat paardensporters van het gebied vinden:
Wat vindt men van de ruiterpaden en activiteiten?
Wat zijn aantrekkelijke dingen voor paardensporters in de Vallei?
Heeft de Gelderse Vallei iets unieks te bieden op paardengebied?
Wordt er nog iets heel erg gemist in de Gelderse Vallei op het gebied van paarden? (of wat is er juist in overvloed)
Is de Gelderse Vallei bekend in Nederland en is het ook populair? (mijn vermoedens zeggen nee).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:08

Begin eens met het gebied te duiden. Waar leg je de grenzen.
Wat voor activiteiten bedoel je? Welke ruiters zie je als doelgroep?

Over ruiterpaden kunnen we kort zijn; die zijn er niet (of nauwelijks).
Voor de wedstrijdrijdende ruiters is er net zoveel te beleven als overal. Stalling als in pensionstallen is voor handen, maar wil je mooi buiten rijden, dan moet je 10km west of 10km noord-oost.

aatjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 09:01

Met het gebied bedoel ik het gebied dat ligt in de provincies utrecht en Gelderland. Binnen de Gelderse Vallei bevinden zich de volgende provincies: Amersfoort, Baarn, Barneveld, Bunschoten-Spakenburg, De Bilt, Ede, Eemnes, Ermelo, Leusden, Nijkerk, Putten, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Soest, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Wageningen, Woudenberg en Zeist.
Met activiteiten bedoel ik alle activiteiten; dus ook inderdaad wedstrijden, maar ook andere evenementen, of tochten ed.

aatjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 09:22

ikke schreef:
Over ruiterpaden kunnen we kort zijn; die zijn er niet (of nauwelijks)...
maar wil je mooi buiten rijden, dan moet je 10km west of 10km noord-oost.

Ga jij/ gaan jullie dan ook wel eens ergens anders buitenrijden?
en waar dan? De veluwe of utrechste heuvelrug?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:16

Ik woon zelf in de Gelderse Vallei (Veenendaal), ons paard woont net over de grens van Veenendaal in Renswoude en woont dus ook in de Vallei. In dit gebied zijn volgens mij heel veel mensen die paardensport bedrijven, het stikt hier van de (pension) stallen, rijverenigingen ed.
Wat de ruiterpaden betreft ben ik het niet met Ikke eens, hier op de heuvelrug stikt het van de mooie ruiterroutes en richting Ede kun je de hele Veluwe trail op waar je dagen achtereen kan rijden. Dat is bij mijn weten niet zover van Bennekom. Wat wel mist is een mooie aansluiting tussen de ruiterroutes op de Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe trail. Hiervoor zou een doorsteek nodig zijn door het Binnenveld, vooral agrarisch gebied waarin ook veel stallen en een manege liggen. Dit zou de uitrijmogelijkheden fors vergroten.

Wat betreft activiteiten worden voldoende wedstrijden georganiseerd in diverse disciplines. Wat de Gelderse Vallei heeft wat uniek is in de paardensport is denk ik dat het centraal gelegen is en dus makkelijk bereikbaar vanuit de rest van het land, maar ook in het gebied zelf is alles prima te bereizen. Aantrekkelijk is de grote keus uit faciliteiten die er zijn. Je kunt bijvoorbeeld makkelijk van stal, instructeur of rijvereniging wisselen als je ergens niet meer tevreden bent. Uniek is denk ik de grote concentratie van paardenmensen en mensen met paarden, ook veel mensen die een professionele stal hebben (africhtingsstal, sportstal ed).

Qua bekendheid denk ik dat vooral bepaalde mensen of stallen heel bekend zijn maar niet zozeer het gebied als geheel. Als ik bijvoorbeeld naar onze stal kijk, daar hebben zelfs mensen die hier helemaal niet in de buurt wonen hun paard gestald omdat ze zo tevreden zijn over de manier waarop alles hier geregeld is. Misschien zouden paardeneigenaren in deze regio meer samen kunnen werken om bepaalde zaken voor elkaar te krijgen, zoals bijvoorbeeld de ruiterroute door het Binnenveld waarover al jaren gesproken wordt.

aatjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 12:41

Dank je voor je reactie Haha!
Fijn dat je al mijn vragen even hebt beantwoord. Dat helpt me om een beter beeld van de Vallei te krijgen.

Nog even over die verbindingen; ik ben voor mijn stage bezig met een project om deze verbindingen te realiseren Cool Pling

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:17

aatjew schreef:
ikke schreef:
Over ruiterpaden kunnen we kort zijn; die zijn er niet (of nauwelijks)...
maar wil je mooi buiten rijden, dan moet je 10km west of 10km noord-oost.

Ga jij/ gaan jullie dan ook wel eens ergens anders buitenrijden?
en waar dan? De veluwe of utrechste heuvelrug?

ik heb de paarden 10km noord-oost gestald, dan heb ik het probleem gewoon niet.

SusanH schreef:
Ik woon zelf in de Gelderse Vallei (Veenendaal), ons paard woont net over de grens van Veenendaal in Renswoude en woont dus ook in de Vallei. In dit gebied zijn volgens mij heel veel mensen die paardensport bedrijven, het stikt hier van de (pension) stallen, rijverenigingen ed.
Wat de ruiterpaden betreft ben ik het niet met Ikke eens, hier op de heuvelrug stikt het van de mooie ruiterroutes en richting Ede kun je de hele Veluwe trail op waar je dagen achtereen kan rijden. Dat is bij mijn weten niet zover van Bennekom. Wat wel mist is een mooie aansluiting tussen de ruiterroutes op de Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe trail. Hiervoor zou een doorsteek nodig zijn door het Binnenveld, vooral agrarisch gebied waarin ook veel stallen en een manege liggen. Dit zou de uitrijmogelijkheden fors vergroten.

Op de Utrechtse heuvelrug kun je prima rijden, been there, done that. Op de Veluwe kun je prima rijden, been there, done that too Haha! Maar zodra je leuk van de Veluwe naar de Utrechtse heuvelrug wilt, heb je een probleem. Ik ben bezig een route te plannen om komend voorjaar naar Leersum te rijden, maar dat gaat niet zonder slag of stoot.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 06:55

aatjew schreef:
Met het gebied bedoel ik het gebied dat ligt in de provincies utrecht en Gelderland. Binnen de Gelderse Vallei bevinden zich de volgende provincies: Amersfoort, Baarn, Barneveld, Bunschoten-Spakenburg, De Bilt, Ede, Eemnes, [i]Ermelo, [/i]Leusden, Nijkerk, Putten, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Soest, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Wageningen, Woudenberg en Zeist.
Met activiteiten bedoel ik alle activiteiten; dus ook inderdaad wedstrijden, maar ook andere evenementen, of tochten ed.

In mijn beleving liggen de vetgedrukte gemeenten (en niet provincies Knipoog ) toch echt (voor een deel) op de Veluwe.
En daar zijn de uitrijmogelijkheden vele malen groter.
Bovendien noem je nog een aantal gemeenten die in het zgn. Eemland liggen.

Gelderse Vallei als paardensportgebied vind ik niet echt herkenbaar. Veluwe daarentegen wel.

aatjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 09:23

Ja oeps, bedoelde ook gemeentes (doh, stom).
Het klopt dat Putten, Ermelo, Ede, Barneveld voor een deel op de Veluwe liggen, maar dat stuk hoort niet bij het gebied van wat ik de Gelderse Vallei noem.
Zie de link hieronder voor een kaart http://images.google.com/imgres?imgurl= ... 7%26sa%3DN

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:28

Als Kootwijk er ook binnen valt vind ik dat zeker wel de moeite waard om te vermelden. Je kunt daar goed rijden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:06

Als er iets midden op de Veluwe ligt, is het Kootwijk wel Knipoog, Het is weliswaar gemeente Barneveld maar het ligt echt midden op de Veluwe. Clown

aatjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 10:14

yup, kootwijk hoort inderdaad niet bij de Gelderse Vallei.

aatjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 10:46

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:48

Klein detail: iets minder strak inrichten.
In de basis een nette enquete. hopelijk komen de resultaten uiteindelijk ook op een bureau van iemand die ook echt een schop in de grond gaat zetten. Voor adviezen, PB gerust; de NVVR is er voor iedereen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:10

Wat me niet duidelijk is bij het stukje over waar je rijdt en wat de kwaliteit van de ruiterpaden is, is of je de vervolgvragen nou wel of niet moet beantwoorden als je aangeeft niet in de Gelderse Vallei te rijden. Want dat de ruiterpaden op de Veluwe goed, veel en lang zijn is al wel bekend, neem ik aan.
Bij je indruk van de GV geef je als tegengestelde van "saai landschap" "mooi landschap", dat zie ik niet zo als tegengesteld, een saai landschap kan wel mooi zijn. Tegenover "saai" zou ik eerdër "afwisselend" zetten. Als je wilt weten of mensen het landschap waarderen moet je meer in termen denken als "aantrekkelijk" tegenover "onaantrekkelijk" of nog wat sterker: "mooi" tegenover "lelijk".

aatjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 11:40

bedankt voor het commentaar, ik ga het verwerken in mijn enquete.
Ikke; wat bedoel je precies met iets minder strak?
en voor warratje: als je de GV kent dan graag invullen ook al rijdt je er niet. Bij de ruiterpaden gaat het om de GV.
Ik zal afwisselend zeker even toevoegen Lachen

aatjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 12:30

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:14

Verplaatst: TAO --> STW