Negatieve referentie, onverwacht...wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Girley_

Negatieve referentie, onverwacht...wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 01:38

Hallo bokkers Lachen

Ik baal als een stekker, ik ben bij een super leuke nieuwe baan tot in de derde ronde gekomen, word ik ineens afgewezen... Ben een paar dagen geleden gaan vragen wat de reden was. Ze vertelde me dat ze me met pijn in het hart hebben moeten afwijzen. Ze waren super enthousiast over me, maar helaas had ik een negatieve referentie gekregen van mijn voorlaatste werkgever. Nou heb ik daar ook een rottijd gehad hoor, ben zelf na een jaar daar vertrokken omdat ik naar curacao ging (waren ze niet blij mee, zij hadden mijn contract nota bene willen verlengen!!). Nu hoor ik dus dat ze een negatieve referentie hebben gegeven, ik zou mijn werk niet goed hebben gedaan (nog nooit klachten over het functioneren gehad behalve een keer toen mijn werkgever klaagde dat ik te vaak prive bezig was, heb dit daarna ook zeker veranderd, en ook nooit meer iets over gehoord...)
Ik ben daar destijds gewoon zonder ruzie of woorden weggegaan, dus ben totaal verbaasd over deze onsympathieke actie.
Hoe kan een werkgever nou een negatieve referentie geven als ze je altijd een goede beoordeling hebben gegeven tijdens beoordelingsgesprekken? Mag dit? Ik zoek me rot naar bepalingen en info hierover in de wet en jurisprudentie, maar ik kom er niet echt uit....wie kan me helpen?

Overigens de nieuwe werkgever heeft mijn verhaal aangehoord, en indien zij er met de andere kandidaat niet uit komen zullen zij zich weer over mijn sollicitatie buigen, mijn laatste werkgever kan immers nog een positieve verklaring over mij doen (ben daar nog werkzaam, vandaar mijn terughoudendheid om deze op te geven). Heb hier verder geen hoop op, en ik vrees ook voor eventuele toekomstige banen indien deze referenties willen checken....

CM_

Re: Negatieve referentie, onverwacht...wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 02:58

Oeh lastige situatie....

Ik wist niet dat een nieuwe werkgever daadwerkelijk de oude werkgevers mocht benaderen?
Ik dacht dat dit altijd via uwv oid ging?

Goed van je dat je toch verhaal bent gaan halen. Ik zou het er ook niet bij laten zitten wat betrefd je oude werkgever!!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 03:53

Heb jij zelf die werkgever als referentie opgegeven?
Dit is namelijk niet verplicht.
Ik weet wel dat als je iemand als referentie gebruikt dit ook van te voren dient te melden.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 05:17

idd je geeft toch zelf je referenties aan?
wel sneu dat je oude werkgever je zo nog ff een hak zet ...

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 05:31

Hebje geen schriftelijk beoordelingen gekregen ? Een soort van samenvatting ?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 06:18

Eeen nieuwe werkgever mag bij mijn weten niet zomaar zonder voorafgaand goedkeuren van jou je oude werkgevers op gaan bellen en daarop sollicitaties af gaan wijzen.
Je gaat immers niet weg bij een werkgever omdat je het er zo enorm leuk hebt (anders was je wel gebleven).
Ik zou je oud werkgever ook even aan de tant voelen waarom ze zo'n negative referentie afgeven (moet overigens positief zijn anders moeten ze weigeren) als je nooit klachten hebt gehad toen je daar nog werkte.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 06:31

Volgens mij is het ook zo dat jij de gene bent die referenties aandraagt en niet andersom.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 06:37

Volgens mij is het zo als jij die voorlaatste baan als referentie hebt aangegeven dat er wél gecheckt mag worden, anders mag het nieuwe bedrijf niet zomaar oude werkgevers gaan opbellen.
Balen sowieso...

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:01

hoi,

ik heb geleerd dat een oude werknemer niet eens negatieve reverenties mag weg geven, alleen maar positieve (weet niet waar ik dat vandaan heb, maar dat meende ik echt...)
en inderdaad wel vreselijk rot dat ze dan je daar op afwijzen.

succes nog...

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:11

Wat vervelend zeg..Denk je een leuke baan te vinden, gebeurt er zoiets..Ik weet eigenlijk niet hoe het zit met referenties, maar is het niet zo dat je deze zelf aan mag geven, maar niet aan hoeft te geven? Ik heb inderdaad ook ergens op internet gelezen dat je wettelijk geen negatieve referentie mag geven als bedrijf zijnde..Maar of dit helemaal klopt weet ik niet..

Succes iig, want het is natuurlijk wel een flinke domper...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:14

roylinde schreef:
hoi,

ik heb geleerd dat een oude werknemer niet eens negatieve reverenties mag weg geven, alleen maar positieve (weet niet waar ik dat vandaan heb, maar dat meende ik echt...)
en inderdaad wel vreselijk rot dat ze dan je daar op afwijzen.

succes nog...

Waarom zou dat niet mogen?? Dat zou raar zijn. Iemand die helemaal niet voldoet, de boel bij elkaar steelt of onvriendelijk is en dan moeten zeggen "prima persoon, gelijk aannemen!"

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:15

Dat een oude werkgever niets negatiefs mag zeggen lijkt me sterk, want dan heeft het hele referentiegebeuren natuurlijk geen zin. Dan is het een wassen neus.

Wat wel zo is, is dat je natuurlijk alleen referenties op mpet geven waarvan je zeker weet dat ze positief zijn.

Ik begrijp niet hoe je sollicitatiebedrijf aan de gegevens is gekomen van je oude werkgever? Heb je dat zelf opgegeven?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:16

Goed dat je het erover gehad hebt met je mogelijk nieuwe werkgever. Echt banketstaaf dat ze je zo een hak zetten. Inderdaad, niet nog ergens papieren over je beoordeling? Verslagen van gesprekken, formulieren, ofzo?
Ik duim voor je! Lachen

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:17

Ja, ik vraag me dus ook af of je die oude werkgever zélf hebt opgegeven als referentie?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:22

Zo te horen verwachte ts geen negatieve referentie, dus dan is het toch ook niet raar dat zij die referentie zelf heeft opgegeven?!

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:25

Het klopt wel degelijk dat een werkgever geen negatieve referentie mag geven.. Alleen positief of neutraal! Maar in de praktijk gebeurd dit (natuurlijk) wel, dat blijkt wel weer...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:32

Eigenlijk wel vreemd, rare toestanden rondom referenties. Je geeft referenties op waarvan je denkt dat ze iets prettigs zeggen, dus geen negatieve referentie geven is al iets...

Maar in een neutrale referentie kan sowieso genoeg doorschemeren...

Wel jammer eigenlijk dat dit iemand maakt of breekt, zo krijg je nooit de kans dingen te verbeteren. Maar ook wel weer logisch eigenlijk.

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:02

[LZP] --> [STW]

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:09

Zonder jouw toestemming mag je oude werkgever niet meer informatie geven dan de periode dat je daar gewerkt hebt en de functie die je hebt bekleed.
Daar heb je nu nog maar weinig aan... Je kunt wel eens overleggen met bijvoorbeeld het juridisch loket wat je nu kunt ondernemen: www.hetjl.nl

Ben benieuwd wat die gaan adviseren...

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 16:45

Prrr bedankt voor de tip, heb ze gelijk gemaild.

Ik heb ze inderdaad zelf als referentie opgegeven, aangezien ik deze negativiteit totaal niet heb verwacht....

Bedankt voor de reacties!
Thirsa, is dit bepaald in jurisprudentie oid? aangezien mijn ex werkgever een advocaat is zal ik goed beslagen ten ijs moeten komen.....

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:55

Nog een tip, overleg eerst voordat je iemand als referentie opgeeft!

Ik heb ook een referentie nagebelt laatst, en deze was er totaal niet van gedient dat hij als ref. was opgegeven. Hij heeft mij om het nummer van de sollicitant gegeven (heb ik niet gegeven, maar wel bevestigd dat het nummer dat hij had nog correct was) en heeft zelf de sollicitant gebelt dat hij er niet van gediend was.

verder succes met de sollicitaties!

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:02

LittleAnn schreef:
Bedankt voor de reacties!
Thirsa, is dit bepaald in jurisprudentie oid? aangezien mijn ex werkgever een advocaat is zal ik goed beslagen ten ijs moeten komen.....

Ik ga dit morgen op m'n werk even voor je uitzoeken/navragen waar dit precies terug te vinden is!

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 21:44

Thirsa heb je al meer info voor me?
Ik heb antwoord gehad van het Juridisch loket. Een werkgever schijnt de referentie te mogen geven die hij zelf wil, negatief neutraal of positief. Verder hebben ze ook geen oplossing voor mij m.b.t de toekomst, ze zeggen simpelweg dat ik hem dan maar niet als referentie moet opgeven. Beetje jammer Boos!
Ik heb een brief geschreven aan mijn ex-werkgever om aan te geven dat ik het echt onterecht vindt, ik laat hem eerst door een paar mensen bekijken en dan verstuur ik hem.
Ik heb ook het idee opgevat om mijn huidige chef in vertrouwen te nemen over het feit dat ik heb gesolliciteerd, dat is iemand die ik kan vertrouwen en die zeker positief over mij is. Hij zou een positieve referentie kunnen schrijven voor mij, ondanks dat ie me natuurlijk niet kwijt wil....

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:54

Was ik al bang voor. Het verhaal van alleen functie en werkperiode geldt alleen voor schriftelijke referenties. Als je de werkgever zelf als referentie hebt opgegeven en ze gaan bellen, dan val je buiten het bereik van dat wetsartikel. Ik had hoop dat het Juridisch Loket jurisprudentie kende waarin dat ook in jouw situatie doorgetrokken wordt... kennelijk niet, helaas.

Als het een beetje meezit heeft je huidige chef het beste met je voor em wil hij best een dergelijke referentie schrijven. Sterkte!

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 18:31

Ik heb vanmorgen mijn ex-baas gebeld, en hij gaf al aan dat ik hem eerst even had moeten bellen, dat ze hem nu overvielen en dat ie liever eerst wat dingen had willen uitpraten. hij gaf ook toe dat ie die laatste maand het erg moeilijk had met het feit dat ik wegging en dat ie er enorm van baalde. Toen hij hoorde dat ze me hadden afgewezen om zijn referentie vond hij dat ook niet leuk om te horen en we hebben afgesproken dat ik in de toekomst hem gewoon als referentie kan opgeven, eerst wel even bellen. Hij wil naar de maanden kijken dat het wel erg goed is gegaan en dat hij tevreden met me was. Dus toch nog een positief einde, ook al kan ik die leuke baan wel op mijn buik schrijven....thanks iig voor alle reacties Lachen