) Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

)

En wat precies, wrs het hbo idee voor een jaartje
) in het buitenland een lager niveau heeft dan hier. Dat zou zonde zijn, want dan heb je dus een lager niveau diploma, waar je in NL helemaal niks mee kunt. 
verootjoo schreef:Als het voor een jaar is, zou ik iig even kijken of het aansluit op een opleiding hier in NL, of dat er eventueel een speciaal programma voor is. Er zijn bv studies die sws een jaar in het buitenland hebben. Verder zijn er studies die in het buitenland een andere waardering krijgen dan hier. Ik weet toevallig dat fysiotherapie (zelf aan het studeren) in het buitenland een lager niveau heeft dan hier. Dat zou zonde zijn, want dan heb je dus een lager niveau diploma, waar je in NL helemaal niks mee kunt.
Hopelijk komen er nog meer reacties

Marieke_K schreef:Zou als ik jou was inderdaad op zoek gaan naar een opleiding die een uitwisselingsprogramma aanbiedt. Dan worden er vaak studenten geruild met gesloten beurzen, dus ben je alleen je verblijfskosten kwijt en geen extra collegeld.
Wij hebben dergelijke uitwisselingsprogramma's met Zweden, Finland, Belgie, Zuid-Afrika en Tsjechie momenteel.
verootjoo schreef:Het ligt er helemaal aan wat je in het buitenland gaat studeren of je er hier ook nog wat mee kunt.
Qua prijzen: bedenk wel dat er in NL erg veel subsidie wordt gegeven op schoolgeld, daarom is het hier spotgoedkoop studeren. In het buitenland betaal je maar zo 7-10x meer per jaar

Mientjeuh schreef:verootjoo schreef:Het ligt er helemaal aan wat je in het buitenland gaat studeren of je er hier ook nog wat mee kunt.
Qua prijzen: bedenk wel dat er in NL erg veel subsidie wordt gegeven op schoolgeld, daarom is het hier spotgoedkoop studeren. In het buitenland betaal je maar zo 7-10x meer per jaar
Dat hangt er vanaf. Studiekosten in Nederland zijn vele duurder dan hier in België. Het inschrijvingsgeld dat ik heb moeten betalen was 3 keer minder dan bij jullie.
@ TS: het hangt er maar vanaf waar je wil gaan studeren. Vooral in Amerika zijn de kosten heel hoog, net als pakweg Oxford in Engeland. Hebben jullie geen internationaal uitwisselingssysteem? Ik zou als ik jou was mezelf eens gaan informeren aan het secretariaat van je studie.
Mientjeuh schreef:verootjoo schreef:Het ligt er helemaal aan wat je in het buitenland gaat studeren of je er hier ook nog wat mee kunt.
Dat hangt er vanaf. Studiekosten in Nederland zijn vele duurder dan hier in België. Het inschrijvingsgeld dat ik heb moeten betalen was 3 keer minder dan bij jullie.
@ TS: het hangt er maar vanaf waar je wil gaan studeren. Vooral in Amerika zijn de kosten heel hoog, net als pakweg Oxford in Engeland. Hebben jullie geen internationaal uitwisselingssysteem? Ik zou als ik jou was mezelf eens gaan informeren aan het secretariaat van je studie.
. Ik zelf volg particulier onderwijs, en dat is ong 7x zo duur, maar ik weet dat de buitenlandse studenten bij ons het zo goedkoop vinden

Mientjeuh schreef:Mijn inschrijvingsgeld was €500 ong. en van wat ik heb gehoord in NL rond de 1500?

Loose schreef:Misschien heb je wat aan deze site: http://www.studyworld.nl/
Wil het zelf ook graag, maar dan het liefst mn hele studie. Maar Nederland is veel voordeliger vergeleken bij veel andere landen en het onderwijs is hier ook goed. Als je maar voor een jaartje wilt is het misschien handiger om je stage in het buitenland te doen ofzo?
En jaartje buitenland studeren, dan moet ik nog vier jaar wachten en zit nu al te stuiteren om te vertrekken... De keuze is voor mij of hier blijven en een kamer zoeken of nog even het thuis uithouden, dan volgend jaar naar het buitenland vertrekken en de komende tijd niet meer terugkeren. Als ik hier zou blijven ga ik zoiezo een buitenlandse stage doen, maar alleen het idee al dat dat nog vier jaar duurt
) dan is het volgensmij best wel makkelijk om in Zwisterland te doen. En mijn ex-buurmeisje ging in de eerste instantie voor 6 week naar Canada naar de hotelschool om haar engels te verbeteren maar heeft haar hele studie daar gedaan omdat het zo goed beviel (ze is inmiddels getrouwd en heeft een kind daar
). 
Loose schreef:Haha sja..
Ik ga volgend jaar een jaartje au-pair zijn (ben ik van plan tenminste). Moet eerst even zien of ik slaag enzo en wie weet verzin ik nog iets anders maar zoals t er nu uitziet ga ik dat doen. Ik kan ook niet wachten op die stages enzo.. ik wil NU naar het buitenland (nouja volgend jaar dan). Dus daarom wil ik eerst dat doen en dan zie ik wel weer verder.
Oja als je hotelschool wilt doen (geen idee of je dat wilt) dan is het volgensmij best wel makkelijk om in Zwisterland te doen. En mijn ex-buurmeisje ging in de eerste instantie voor 6 week naar Canada naar de hotelschool om haar engels te verbeteren maar heeft haar hele studie daar gedaan omdat het zo goed beviel (ze is inmiddels getrouwd en heeft een kind daar
).
En ik zat ook niet echt naar hotelschool te kijken, lijkt me opzich wel leuk, maar daar zie ik niet mijn toekomst...