Studiegerelateerd bijbaantje?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Studiegerelateerd bijbaantje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:06

Bijna iedereen die studeert heeft wel een bijbaantje, maar meestal is dat achter de kassa, vakkenvullen etc. Wie hebben er hier een baantje dat iets met hun studie te maken heeft? En hoe zijn jullie daaraan gekomen? Ik zit hier zelf ook aan te denken aangezien ik dat iets nuttiger vind dan alleen maar 'werken voor het geld'. Ik ben nu 18 trouwens, en heb nog nooit echt een bijbaanje gehad door omstandigheden.

Ik studeer nu trouwens Audiovisuele vormgeving/ Animatie (MBO 2e jaars), en wil later graag iets met fotografie gaan doen. Mocht fotografie niks worden dan lijkt paardrijles geven (vooral aan kinderen) me erg leuk, of iets totaal anders: binnenhuis styliste. Of een combinatie daarvan. Haha!

Ervaringen, tips? Lachen

MieLo

Re: Studiegerelateerd bijbaantje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:11

ik half/half eigenlijk.
werk in een supermarkt, maar daarnaast ook als docente biologie.
maar als docente is zowel stage als baan Knipoog

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:13

Studeer Pedagogiek, en werk bij een kinderdagverblijf als bijbaantje.

Diploma heb ik via MBO al gehaald, maar het mag geloof ik ook als je je propedeuse gehaald hebt.

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:20

Ik studeer Bedrijfseconomie en werkt als Public Relations/ Secretariaat medewerkster bij een wijnkoperij(-tje). Heeft er veel samenhang met mijn opleiding omdat de werkzaamheden die ik doe erg divers zijn en op verschillende vlakken.

Ik ben er ingerold toen ik bij mijn vorige baantje (inderdaad iets totaal anders wat niks met mijn opleiding te maken had, catering) weg moest door een overname. Toen op het internet gezocht (www.zoekbijbaan.nl) met specifiekere criteria dan normaal en dit gevonden Lachen

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:18

Ik doe de studie Hippische Bedrijfskunde en werk in het weekend op een grote handelsstal met springpaarden. Heb daar eerst stage gelopen.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 00:25

Als je zegt dat je later wel iets met fotografie wilt gaan doen kun je je daar toch op focussen? Lachen Freelance fotograferen, of eens bij fotografen in de buurt kijken of ze vacatures hebben. Daar in de winkel staan is wel wat anders, maar leert je zeker wel wat over afdrukken, apparatuur en andere zaken die daar van belang zijn.

Tijdens mijn studie (grafisch vormgeven) heb ik altijd 2 baantjes gehad. De ene was zo als zo veel studenten doen in de supermarkt. Ik werkte in de bediening op deli/kaas. Daarnaast heb ik ook gewerkt als freelance grafisch vormgever, en dat doe ik nog steeds! Helemaal binnen mijn vakgebied dus. Dat heb ik altijd erg ideaal gevonden. Hierdoor heb ik tijdens mijn studie extra kunnen leren, dingen die in het onderwijs niet aangeboden werden. Bijvoorbeeld hoe met klanten om te gaan.
Natuurlijk heb ik tijdens mijn stage ook een hele hoop dingen geleerd, maar dat voor mezelf werken heeft ook leermomenten gegeven. Ook tijdens de stage heb ik altijd 2 baantjes gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:55

Ik doe nu zo hier en daar wel eens een fotoshootje idd. Maar dat is niet genoeg als bijverdiensten. Wat bedoel je precies met vacatures bij fotografen, aan watvoor werk denk je dan? Want fotografen zijn toch veelal freelance, of ze werken voor een bedrijf, waar ze alleen pro's willen. In een winkel zou ook kunnen idd, maar die zoeken volgens mij niet iemand voor 1, hóóguit 2 dagdelen per week. Nagelbijten / Gniffelen Hoe ben jij aan werk als grafisch vormgever gekomen tijdens je studie? Vanuit mijn school is het al onwijs moeilijk om aan stageplekken voor iedereen te komen, laat staan werk in die sector...

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:09

Ik doe nu heel ander werk (politie) maar voordat ik begon met mijn studie/werk bij de politie(academie) heb ik MBO Dierverzorging/Veehouderij in Barneveld en daarna HBO Dier&Educatie gedaan.
Tijdens het 3e jaar van mbo heb ik 4 maanden fulltime stage gelopen bij een groot en bekend kynoligisch gedragscentrum voor honden.
Dit beviel van beide kanten zo goed dat ze mij na mijn stage een parttime contract aanboden en dat heb ik aangenomen.
Ik heb toen 4 bijna 5 jaar op zaterdag en vrije dagen/vakantie gewerkt in de training.
Super leuke tijd gehad, veel geleerd en ervaring opgedaan. Na het afronden van beide studies kon ik fulltime komen werken maar dat heb ik niet gedaan omdat ik meer uitdaging wilde/zocht en ik met de politieselectie bezig was.
Nadat ik bij de politie ben aangenomen, ben ik gestopt bij dat gedragscentrum.

Tijdens de opleiding bij de politie kreeg/krijg ik al salaris dus heb ik geen bijbaan meer nodig.

Succes met het zoeken naar een leuke aan je studie verwante bijbaan!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:51

Ik studeer notarieel recht en heb een bijbaantje op een notariskantoor, waar ik via via aan ben gekomen.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 01:05

Juul schreef:
Ik doe nu zo hier en daar wel eens een fotoshootje idd. Maar dat is niet genoeg als bijverdiensten. Wat bedoel je precies met vacatures bij fotografen, aan watvoor werk denk je dan? Want fotografen zijn toch veelal freelance, of ze werken voor een bedrijf, waar ze alleen pro's willen. In een winkel zou ook kunnen idd, maar die zoeken volgens mij niet iemand voor 1, hóóguit 2 dagdelen per week. Nagelbijten / Gniffelen Hoe ben jij aan werk als grafisch vormgever gekomen tijdens je studie? Vanuit mijn school is het al onwijs moeilijk om aan stageplekken voor iedereen te komen, laat staan werk in die sector...

Bij een (vaak freelance) fotograaf gaan werken is inderdaad moeilijk. Ik doelde dan ook inderdaad op de gevestigde fotograaf in bijvoorbeeld je woonplaats. Pasfoto's nemen, afdrukken, apparatuur verkoop, een beetje dat soort dingen. Niet direct bezig met fotografie, maar wel iets wat er zeker in te passen valt en waarin vast ook een hoop valt te leren. En wie niet waagt wie niet wint, wie weet zoeken ze ergens nog zaterdag hulp. Lachen

Tijdens mijn studie ben ik in eerste instantie aan freelance werk gekomen via familie en vrienden. Daar kreeg ik de eerste klusjes van. Inmiddels heb ik ook al ruim 3 jaar een eigen website die redelijk goed wordt bezocht. Moet wel eerlijk zeggen dat slechts een klein deel van de mensen die mij de website benaderd ook echt klant zal worden. Ik krijg via de site veel aanvragen voor het een en ander. Als ik antwoord heb gegeven op al hun vragen krijg ik 9 van de 10 keer helaas niets meer terug. Het meeste van de klanten die ik op het moment heb, en de afgelopen tijd heb gehad zijn vooral mensen die bij mij zijn gekomen via zeer positieve verhalen van eerdere klanten. Mondelinge reclame dus waar ik zelf niet zo veel aan te doen. Of ja... goed werk leveren, en zorgen dat de klanten tevreden zijn. En verder heb ik nog steeds wel eens opdrachten voor vrienden en ook klanten die vaker terugkomen om nog iets te laten maken/toe te laten voegen. Ook heb ik nog een paar maanden veel freelance werk kunnen doen voor de organisatie waar ik eerder mijn afstudeer stage had gelopen.

Voor vrienden/familie klusjes doen hoort er bij. Zo maak je een begin. Ook ergens inrollen van uit je stage is zeker een voordeel. Je zult er een beetje de tijd voor moeten nemen om klanten te zoeken/krijgen, goed werk bij ze af te leveren en zo een positieve klanten kring op te bouwen. Als je dat hebt, komen de volgende klanten soms al van zelf. Ook is netwerken, overal je kaartje afgeven en vooral heel enthousiast zijn over wat je doet erg belangrijk. Zorg dat je mensen leert kennen en zorg dat ze weten wat je doet en dat ze je niet meer vergeten.

Er zijn de laatste paar jaar heel veel mensen die fotografie aanbieden. Het is ook wel moeilijk om je zelf daar tussen te plaatsen en klanten te krijgen. Misschien kun je je dus richten op freelance werk binnen de opleiding die je nu volgt? Of trekt dat je toch niet helemaal? Als ik het goed begrijp kun je filmpjes/audiostukjes/dvd menutjes etc. allemaal maken. Bekijk eens welke doelgroep van deze diensten gebruik zou kunnen maken en probeer ze eens aan te spreken.

Maar zeker erg belangrijk; probeer je er op het begin niet te veel bij voor te stellen. Zo als ik al in mijn vorige bericht zei heb ik tijdens mijn studie, net zo als elke andere student, bij de AH gewerkt. Natuurlijk met veel plezier, maar ook om zeker te zijn van een vast inkomen per maand. Met freelance werk heb je dit nooit, tenzij je een opdrachtgever hebt voor een afgesproken langere periode. Soms had ik 2 maanden geen freelance klussen, en dan in een keer 3 in een maand. Freelance vormgeven was qua inkomsten eigenlijk een extratje. Je weet dat van te voren nooit zeker, dus het is sowieso handig om je daar in eerste instantie niet helemaal op te leggen, maar te zorgen dat je iets 'achter de hand' hebt. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 10:07

Dankje voor je uitgebreide uitleg. Lachen Filmpjes en geluiden maken/ monteren etc. kan ik inderdaad. Heb laatst ook voor waar m'n zus werkt een flyer ontworpen voor een festival, werd niet gekozen uiteindelijk maar ze waren wel entausiast. Ook ga ik misschien een promofilmpje maken voor iets soortgelijks. Maar daar verdien je natuurlijk niets tot nauwelijks iets mee.

Dan nog iets: Voor een fotozaak, moet je daar geen kennis voor hebben van apparatuur enzo? Ik stel me zo voor dat je wel vragen van klanten moet kunnen beantwoorden etc.? Daarom ben ik daar ook eigenlijk nooit naar gaan kijken.

De freelance fotografiewereld inkomen is bijna niet meer te doen lijkt wel, zeker met die credietcrisis. Straks willen mensen het goedkoopste van het goedkoopste, en tja er zijn zóveel amateurfotografen die er weinig tot niks voor vragen natuurlijk (waar ik ook nog bij hoor). Dat je als je écht goed bent en meer vraagt geen klant meer kunt vinden volgens mij.

Het is ook zo jammer dat wij in de 3e pas een jaar 2 stages gaan lopen. Misschien komt daar wel uiteindelijk werk uit voort, maar ik heb nu ook nog totaal geen werkervaring natuurlijk..

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:21

Natuurlijk is het handig om voorkennis te hebben als je ergens wilt gaan werken, maar ze kunnen niet verwachten dat iemand die nog in opleiding is álles weet. De meeste dingen leer je pas tijdens het werken. Dus ook kennis over apparatuur. Probeer het gewoon eens dus. Laat zien dat je enthousiast en gemotiveerd bent en graag alles wilt leren wat nodig is.

Betreft het promofilmpje; dat klopt. Het is voor zo ver eenmalig, en je moet ook nog even bekijken wat je er aan zou verdienen. Maar dat is nou juist het begin waar ik het over had. Ik ben begonnen voor vrienden en familie. Vaak zelfs gratis klusjes. Alleen maar om ervaring op te doen en de portfolio te kunnen vullen. Ik denk ook niet dat je er van uit moet gaan dat je binnen een half jaar een fijne loon over houdt aan freelancen. Het is gewoon moeilijk om je als student op de markt te zetten. Een baantje er bij, waarvan je zeker bent en in iedergeval op de afgesproken dagen kunt komen werken, heb ik altijd erg fijn gevonden.

En inderdaad even die stage's afwachten. Lachen Daar leer je zo ontzettend veel van. Bij de bedrijven waar ik tot dus ver heb stage gelopen mocht ik daarna ook blijven plakken om de vakantie te vullen. Het is ideaal voor stagebedrijven om juist de stagaire nog even aan te houden, inplaats weer iemand anders te moeten zoeken en daar heel veel tijd en geld in te stoppen.
Laat je tijdens de stage dus van je beste kant zien. En wees zeker ook zelf niet te brutaal om gewoon te vragen of je na de stage ook nog iets voor ze kunt betekenen! Lachen

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:32

Ik geef Noorse les en voorzie programma's van ondertiteling (op freelancebasis) naast mijn studie Noors. Ik ben via de opleiding gevraagd voor beide baantjes, dat is niet gek natuurlijk. Ook heb ik mezelf wel eens aangeboden voor cursussen en lessen en daar was ook wel interesse voor. Zo moet je een beetje mazzel hebben. Ook met jouw beroepsveld moet je een beetje lef hebben en creatief zijn.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:00

Ik doe Business Management MKB en werk wel bij een bedrijf dat op die manier werkt, maar mijn baantje valt niet echt onder studiegerelateerd Clown
Als mijn baantje dat wel was zou ik onder mijn vriend werken, niet helemaal handig dus.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 00:22

Ik studeer voor docent wiskunde en geef bijles en huiswerkbegeleiding. Ligt best in elkaars verlengden Lachen

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:32

Ik doe een sportopleiding en geef als bijbaantje zwemles.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:04

ik studeer voor tour manager en ga over een week als bushostess werken, maar dat is maar voor 1 dag helaas..*klus voor een uitzendbureau*.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:07

Via via laten horen wat je wilt en zoekt Lachen Echt iedereen melden dat je opzoek bent naar een baantje (en omschrijven wat je leuk lijkt / zoekt). Zodra meer mensen ervan weten wordt het 'doorvertelt' en heb je meer kans om iets tegen te komen.
Verder kan je altijd kijken wat uitzendburea's in de aanbieding hebben. Of misschien hebben ze daar tips voor je Lachen

Zelf heb ik vorig jnaar mn VWO diploma gehaald en ben nu eerst een jaar op een gerechtsdeurwaarders kantoor gaan werken om volgend jaar rechtsgeleerdheid te gaan studeren Lachen Ik doe nu veel ervaring op met kantoorwerk, klantenbinding, persoonlijk advies geven, het executierecht en verder alles wat hoord bij medewerker binnendienst Lachen

Goed zoeken en van je laten horen, dan vind je vast wel iets leuks waar je ook wat aan hebt Lachen

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:10

Haha. Ik ben juist via mijn bijbaan op mijn studie gekomen. Ik ging werken in de Efteling en daar liepen mensen stage van de NHTV, opleiding toerisme. Zo ben ik erop gekomen toerisme te gaan studeren omdat ik niet wist wat ik precies wilde na een mislukte studie.

Eind volgende maand ben ik klaar met studeren en blijf voorlopig nog wel even in de Efteling werken. Haha!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:00

Ik studeer International Hospitality Management, hoge hotelschool, en werk bij een cateringbedrijf. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:00

Bedankt voor de reacties weer! Waar ik een beetje mee zit, en dat is precies waarom ik liever een 'nuttig' baantje wil, is m'n tijd. Nouja, ik heb opzich tijd, maar in m'n hoofd is het door ADHD snel te druk en rommelig als ik teveel dingen op écht vaste tijdstippen moet doen. Ik heb meer geld nodig, dus wil graag werken. Maar dan dus liever ook iets waar ik wat van leer, ipv iets wat ik alleen doe voor het geld. En liefst iets wat 1 dagdeel pw kan om mee te beginnen. Hoorde van m'n vriend trouwens over het CWI, dat ik me daar in moest schrijven, is dat wat? Of een ander uitzendbureau? Heb echt moeite met dit soort dingen. Nagelbijten / Gniffelen

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:04

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:05

Ik studeer Nederlandse taal en cultuur en geef bijles Nederlands. Lachen Ook heb ik een schoonmaakhuisje maar dat is niet bepaald studiegerelateerd. Haha!