En dan ga je twijfelen - studie wel goede keuze?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

En dan ga je twijfelen - studie wel goede keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 20:05

De reden dat ik dit topic open is dat ik echt niet weet wat ik moet. Zowat ieder jaar op de middelbare wist ik dat ik iets in de medicijnwereld wilde doen en ik ben nu twee maanden bezig met geneeskunde en begin nu serieus te twijfelen. Ik vind sommige onderwerpen interessant en lees er graag over, maar niet om echt te moeten leren. Ook naar de hoorcolleges ga ik nu al niet meer, gewoon omdat het me niet trekt. Het stomme is dat ik dit al zo'n zes jaar in m'n hoofd heb en naar niets anders heb gekeken. Ik weet dus serieus niet wat ik nu moet Nagelbijten / Gniffelen

Heeft iemand anders dit ook meegemaakt? En hoe is hier mee omgegaan?

Mlies

Re: En dan ga je twijfelen - studie wel goede keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:40

Ik had dit ook. Was dit jaar begonnen met paraveterinair, keek hier al 3 jaar naar uit. Leek me reuze interessant, helpen bij operaties, zelf van alles leren, etc.
Helaas viel het ontzettend tegen, het interesseert me allemaal maar bijzonder weinig. Zat al een paar weken te twijfelen en heb gisterochtend besloten te wisselen van opleiding. Nu kon het nog, had ik over een maand besloten dat paravet. het toch niet was, dan had ik een jaar verspeeld..
Maar goed, aangezien het alternatief ook niet echt helemaal geweldig is, hoop ik maar dat het leuker is dan het lijkt nu. Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:17

Zolang je niet weet wat je wél zou moeten doen, geef jezelf een schop onder je kont en ga gewoon je opleiding volgen! Probeer je P te halen, dan heb je sowieso geen jaar weggegooid.

Realiseer je heeel erg goed dat er geen enkele studie is, waarbij álles leuk is!!
Studeren is nu eenmaal leren, als je dingen alleen interessant vind om te lezen, stop dan met studeren, ga gezellig bij de AH werken en lees medische boeken Verward

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 07:01

Het eerste jaar is bij elke studie het minst leuk. Je hebt immers een basis(kennis) nodig en die is vaak een stuk minder leuk om te leren.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 13:59

Sjonniej schreef:
Studeren is nu eenmaal leren, als je dingen alleen interessant vind om te lezen, stop dan met studeren, ga gezellig bij de AH werken en lees medische boeken Verward

Je generaliseert het Knipoog ik ben een leerfanaat, leer graag over van alles en nog wat (van hoe virussen ontstaat tot hoe verfkwasten gemaakt worden om het zo maar te zeggen Vork ). Ik weet gewoon niet of déze studie iets voor mij is, dat wil niet gelijk zeggen dat ik níéts interessant vind om te leren Vork

Maar wat betreft je eerste twee regels: dat ga ik inderdaad doen Ja wie weet heb ik tegen die tijd echt m'n draai gevonden.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:42

Misschien is biomedische wetenschappen iets voor je? Lijkt me heel erg rot als je begint met een studie maar het gevoel hebt dat het niet jouw ding is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:05

Ik generaliseer niet, ik baseer mijn post op wat er in jouw beginpost staat. En ik kan aan de hand van die paar regels niet jouw hele persoonlijkheid leren kennen (helaas, helaas Knipoog )

Maar in je beginpost zeg je dat je het wél interessant vind, maar je wilt het niet leren?
Als je zoveel interessant vind, dan is het misschien relevant om na te denken wat voor soort beroep je zou willen doen. Misschien dat je aande hand daarvan wijzer kunt worden wat je wilt studeren?

Maar ga asjeblieft (voor mij dan (A) ) wel naar je college's en denk even aan die andere dolenthousiaste persoon die is uitgeloot en anders in jouw plaats in de collegebanken had kunnen zitten.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:25

Sjonniej schreef:
Maar ga asjeblieft (voor mij dan (A) ) wel naar je college's en denk even aan die andere dolenthousiaste persoon die is uitgeloot en anders in jouw plaats in de collegebanken had kunnen zitten.

Wat dat betreft heb je wel een punt. Er zijn altijd zo veel enthousiaste mensen die uitgeloot worden, en dan meestal de mensen die denken van: ach, ik doe maar geneeskunde. Die worden dan ingeloot... Niet dat jij zo bent TS, dat bedoel ik echt niet te zeggen!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:27

Nanda schreef:
Het eerste jaar is bij elke studie het minst leuk. Je hebt immers een basis(kennis) nodig en die is vaak een stuk minder leuk om te leren.

Nou bij mij was dat anders helemaal niet zo. Over het algemeen vind ik alle lessen interessant, en helaas heb ik steeds minder les.

TS: heel vervelend zo'n situatie. Ik wist van mezelf ook al in 3 havo dat ik dit wilde gaan doen, had me geen raad geweten als dit niet was geweest wat ik ervan verwacht had. Probeer in ieder geval je P te halen en ga ondertussen naar veel open dagen enzovoorts. Succes!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 08:49

Wat wil je bereiken? Als je echt heel graag arts/chirurg/noem maar op wil worden heb je daar geneeskunde hard bij nodig. In dat geval zou ik mezelf een schop onder m'n kont geven en in ieder geval het jaar afmaken. Straks krijg je de vakken die minder theoretisch zijn, dus meer met patienten of stukjes mens waar je mee mag spelen Knipoog
Maar als je eigenlijk het hele fenomeen arts worden niet meer ziet zitten, zou ik nu t/m januari doorzetten, en dan de keus maken om te stoppen of niet, dan ben je geen heel jaar stufi kwijt.

Ik heb in m'n eerste jaar voor hetzelfde probleem gestaan, studeerde biomedische wetenschappen en zag het eigenlijk helemaal niet meer zitten, wilde liever iets van dierwetenschappen doen. Maar toen was het december/januari, en werd het al een stuk leuker, dus heb ik besloten toch nog door te zetten. Inmiddels ben ik 5e jaars (jaja oude muts), en ben ik helemaal gelukkig met m'n studie!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 09:00

Ik ga denk ik sowieso doorzetten om me P te halen, dat moet wel lukken. Hopelijk kijk ik er dan net zo tegenaan als Yessy.

Biomedische wetenschappen is wat mij betreft weer té theoretisch (broer heeft het ook gedaan en is dit jaar geslaagd ervoor, zo'n oude muts ben je niet hoor Yessy Tong uitsteken ). Bedankt voor de reacties in elk geval. Volgende week vrijdag is het tentamen alweer van dit eerste blok Nagelbijten / Gniffelen dus ik ga maar eens leren Vork

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:49

Ik heb dit ook gehad bij mijn opleiding, ik kies ervoor om mijn P te halen en over te stappen.
Tip: ga naar open dagen

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:20

Als je graag de medicijnwereld in wilt waarom ga je dan geen farmakunde studeren? Lachen

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 17:18

Myour schreef:
Ik ga denk ik sowieso doorzetten om me P te halen, dat moet wel lukken. Hopelijk kijk ik er dan net zo tegenaan als Yessy.

Biomedische wetenschappen is wat mij betreft weer té theoretisch (broer heeft het ook gedaan en is dit jaar geslaagd ervoor, zo'n oude muts ben je niet hoor Yessy Tong uitsteken ). Bedankt voor de reacties in elk geval. Volgende week vrijdag is het tentamen alweer van dit eerste blok Nagelbijten / Gniffelen dus ik ga maar eens leren Vork

Zo theoretisch vind ik het anders niet... Je hebt vrij veel practica. Zeker nu heb ik een vak, dat is gewoon 10 weken lang practica Tong uitsteken Maar ik weet natuurlijk niet hoe dat bij geneeskunde is. Succes met je tentamen!

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 17:34

Ik ken het gevoel...ben begonnen met Management Toerisme en heb een héél jaar lang getwijfeld of ik wel verder wilde gaan. Ik vond het eigenlijk helemaal niet zo interessant..maar doordat het voor mij vrij gemakkelijk was heb ik mijn P gehaald en ben ik in het 2de jaar begonnen. Daar begonnen we meteen al met stage-voorbereidingen en toen wist ik het zeker: nee ik wil niet stage lopen op toeristisch gebied. Dus toen ben ik alsnog gestopt..aangezien ik me ook niet echt heb georiënteerd op iets anders ben ik gaan werken en naar het buitenland geweest..toen had ik bijna een jaar de tijd om me te oriënteren. EN inmiddels ben ik alweer 2de-jaars van personeel&arbeid. Ook dit is nog steeds niet hélemaal mijn ding(ben er achter gekomen dat ik Recht wel erg interessant vindt)..maarja ik ga wel even doorzetten. je kan er nog veel kanten mee op.
Ik denk dat het bij jouw opleiding wel anders ligt...je wordt veel specifieker opgeleidt. Je kunt nog tot januari doorstuderen en dan stoppen én je geld terugkrijgen. Dus als ik jouw was zou ik dat doen..en dan een definitieve keuze maken. Succes!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 18:04

@ Aline_17: dát is juist waar ik over twijfel, of ik wel verder wil in dit gebeuren.

@ _Tara_: het begin is -naar wat ik gehoord heb- verrassend gelijkend met geneeskunde. Vooral alles wat ik tot nu toe gehad heb -vrijwel alles op celniveau- is een goede lijn door te trekken met wat je met medische biochemie hebt. Practica met die studie zijn ook vaak met microscopie (ook de eerste 5 practica met geneeskunde waren microscopie). Nou vind ik best nog wel veel leuk om te leren, maar microscopie vind ik niet echt boeiend (vooral als je in de voorcollege alle preparaten al ziet mét uitgebreide uitleg Verward ).

@ Apollo: jee zeg wat een weg die je hebt afgelegd. Tot januari moet me zeker lukken Ja van daar kijk ik wel of ik verder wil. Jij trouwens ook succes!

Heb vandaag week 2 doorgenomen (aan hoorcolleges + samenvatting gemaakt). Ben zo van plan iedere dag een week door te nemen en de dag voor het tentamen alles nog eens goed erin stampen. Gaat me best goed af Ja maar god wat is het veel...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:18

[quote="Myour"]
@ _Tara_: het begin is -naar wat ik gehoord heb- verrassend gelijkend met geneeskunde. Vooral alles wat ik tot nu toe gehad heb -vrijwel alles op celniveau- is een goede lijn door te trekken met wat je met medische biochemie hebt. Practica met die studie zijn ook vaak met microscopie (ook de eerste 5 practica met geneeskunde waren microscopie). Nou vind ik best nog wel veel leuk om te leren, maar microscopie vind ik niet echt boeiend (vooral als je in de voorcollege alle preparaten al ziet mét uitgebreide uitleg Verward ).
quote]
Ik heb het eerste jaar inderdaad een paar microscopie practica gehad. Maar ook vrij vaak al in een laboratorium gestaan. Ook snijpractica bij dieren enzo. Maar dat is in Utrecht, weet niet waar jouw broer zat Tong uitsteken

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 18:27

Ik heb ook al 'kijk' practica gehad met stoffelijke overschotten, dat vond ik overigens wel vrij apart. Mijn broer zat overigens op de UvA.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:43

Ja die heb ik bij BMW ook gehad ja. Maar met die dieren waren dus echte snijpractica. Kan natuurlijk best zijn dat het programma van BMW op de UvA minder praktijk gericht is dan op de UU.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:40

Als je écht niet meer verder wil, kan je dan niet eens kijken naar andere studies die aan geneeskunde gerelateerd zijn? Verpleegkunde, pharmacie, biomedische etc.

Wat de anderen zeggen: het eerste jaar is niet altijd even leuk en ook niet alle vakken kunnen even leuk zijn. Ik heb er jaren naar uitgekeken om Engels en Frans te gaan studeren, en nu ik in mijn eerste jaar zit, merk ik ook dat er één of twee minder leuke vakken zijn. Maar dat neem ik er maar gewoon bij, niet alles kan altijd even leuk zijn.