Waar heb ik recht op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stopcontact

Waar heb ik recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 15:40

Hoi allemaal.

Ik ben werkzaam in de zorg op dit moment. Leerling Verzorgende IG 1e jaars.

Vorig jaar hebben ze Reuma ontdekt, dit is aan mij en mijn moeder bevestigd maar niet terug te vinden in mijn dossier. Ik ga in November naar een andere Reumatoloog voor een second opinion.

Nu is dit werk veelste zwaar aan het worden. Ik ben al bij de Arboarts geweest, die heeft mij voorlopig Arbeidsongeschikt gezet totdat ik meer weet van de andere Reumatoloog.

Maar nu komen er ook een hoop psychische klachten bij waardoor ik het gewoon allemaal niet meer aankan. Het hele werkproces.

Wat kan ik nu het beste doen, want als ik ontslag zelf neem heb ik geen recht op een uitkering, of wel omdat ik wegens lichamelijke/psychische klachten moet stoppen.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Bedankt.

Achterom

Re: Waar heb ik recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:41

Neem eens contact op met een MEE organisatie in jouw regio. Een consulent daar kan jou ondersteunen in dit hele proces en ook precies aangeven wat wel en niet verstandig is om te doen... kijk eens op www.mee.nl

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:12

Als eerste: Zelf ontslag nemen zou ik niet doen!

De arboarts heeft je op arbeidsongeschikt gezet, dus hoef je niet te werken totdat je je second opinion hebt. Daarna zal je werkgever je proberen te reintegreren. Als eerste waarschijnlijk in je eigen functie, aangezien dat waarschijnlijk niet zal gaan, gaat hij (of zij) proberen om passend werk voor je te vinden. Als je psychische klachten ook door de arboarts erkend worden dan zal je gewoon arbeidsongeschikt blijven. Je werkgever is verplicht om twee jaar loon door te betalen, en daarna ga je waarschijnlijk de WIA in.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:56

Sorry, nog even een aanvulling. Ik zie nu dat je 18 jaar oud bent, daar had ik even geen rekening mee gehouden. Je hebt waarschijnlijk een contract voor bepaalde tijd. Tot die tijd geld ongeveer hetzelfde verhaal als hierboven. ALs je contract afloop dan ben je niet meer in dienst bij je werkgever en hoeft hij dus ook niet meer te betalen. (als je ziek bent dan is de kans dat je werkgever het contract verlengt heeeeeel klein)

Als je contract afloopt dan zou je normaal gesproken in de ziektewet belanden (voor in totaal 2 jaar, de dagen die je nu al ziek bent moet je daarvan aftrekken) en daarna zou je net zo goed de WIA in gaan..

Alleen jij bent 18 jaar.. dat maakt het wel wat lastiger.. Ik weet niet vanaf welke leeftijd je een uitkering kan krijgen, en volgens mij kan je met 18 nog geen uitkering krijgen, maar krijg je een werk/leertraject aangeboden. Ik weet hier verder niet zo veel vanaf, dus dan moet je idd maar eens contact opnemen met die MEE organisatie waar Wendy het over heeft..